KATEKETIKAI TÉMÁK, SEGÉDÖTLETEK
(Általános iskola alsós tagozata számára)
1. Beteg a szívem vagy egészséges?
Rajzoljunk a táblára két hatalmas szívet.
Beteg annak az embernek a szíve, aki úgy gondolja, hogy az Atya parancsai és gondviselése azért van, hogy az ő boldogságát, örömét akadályozza. Nem pedig kibontakoztassa. Mondjatok olyan értékeket, amiről azért nem tudnak az emberek lemondani, mert úgy érzik, hogy akkor nem lesznek boldogok. Nem lesz tökéletes, teljes az életük. Írjátok bele a szívbe.
Egészséges annak az embernek a szíve, aki úgy használja a teremtett dolgokat, hogy közben nem fordul el Istentől. Így gazdagabbá teszi életét. Soroljatok fel ilyen cselekedeteket, és írjátok bele a másik szívbe. Rajzoljuk át pirossal, a szeretet színével, amelyik az örök Szeretethez vezet. Milyen az én szívem? Tudok-e örülni? Mi az aminek örülni szoktam, amire vágyom? Min szomorkodtam legutóbb? /Ennél a kérdésnél már hagyjuk, hogy a gyerekek értékeljék egymást, igazi-e az öröm vagy önző?...stb./ Gondoltam-e már úgy arra az osztálytársamra," aki kibírhatatlanul rossz", hogy beteg a szíve? Mit tettem érte?
2. Haragszom - haragszol?
Mondjunk el a korosztálynak megfelelő történetet a témával kapcsolatban: Pl.: Ildi és Marika elválaszthatatlan jó barátnők. Éppen matekra készülnek. Együtt szoktak tanulni, de a matekot külön oldják meg, csak a végeredményt egyeztetik. Mindketten ötöst szeretnének kapni. Amikor eljön a dolgozatírás ideje, mindketten nagyon izgulnak. Az eredmény mégis az lesz, hogy Ildikóé négyes, Marikáé ötös lesz. Az óra végén Ildi előreszalad, ki egyenesen az udvarra és nem várja be barátnőjét, aki tudja, baj van. Ezután napokig, majd hetekig nem szólnak egymáshoz. Ildi édesanyja megkérdezi, hogyhogy Marika nem jön mostanában el hozzánk? Ildi kitérő válaszokat ad. Ha az osztálytársai faggatják, egyenesen megmondja; haragban vagyunk. Egy idő után Ildi kezdi kellemetlenül érezni magát, vágyik Marika barátságára, de nem tudja, hogyan kezdjen hozzá. Technika órán finom bablevest főz az osztály. Az óra végén kiosztják a főztjüket, Marika az osztó. Amikor Ildire kerül a sor, kétszer mér, többet ad az adagjánál. Az óra végén egymás mellett mennek ki az osztályból, és az osztálytársak látják, hogy mindketten lelkesen mesélnek.
Játsszák el a gyerekek a történetet úgy, hogy a szereplők a gondolataikat hangosan kimondják. Utána beszélgessünk: Miért sértődött meg Ildi? Jogosan haragudott? Milyen volt a kapcsolat Ildi és az anyukája között? Marika milyen jellem volt? Te mit tettél volna a helyében? A haragtartás közben mire gondolhatott egyik és másik lány? Te miről meséltél volna barátnődnek a végén? Meséljétek el, ti miért sértődtetek már meg és miért haragudtatok meg? Megbeszéljük, majd kérjük, írjanak egy imát önmagukkal és a témával kapcsolatban. /Tartsuk mindig szem előtt, hogy csak az "érted haragszom nem ellened" harag a jogos harag, ami inkább a szülő-gyerek kapcsolatra jellemző. /