KATEKETIKAI TÉMÁK, SEGÉDÖTLETEK
(Ifjúság számára)
1. ALAPOK
- Kiknek az útmutatásait fogadod el a hittel és erkölccsel kapcsolatos kérdésekben? Min alapszik az ő tekintélyük számodra?
2. LFJK (Lelkiismeret fejlődését jelző készülék)
- 3-4 fős csoportokban próbáljuk meghatározni, mi a lelkiismeret. Miután elkészültek a csoportok osszák meg egymással eredményeiket. Közösen határozzuk meg mi a lelkiismeret célja és miért fontos rá figyelnünk.
- Mindenki készítsen egy koordináta rendszert. Vízszintes ága jelezve az éveket, a függőleges pedig a lelkiismeret fejlődését.
- Próbáljunk példákat keresni lelkiismeretünk fejlődésére, és helyezzünk el ezeket a koordináta rendszerben. Azt, hogy mik segítették ezt a fejlődést az adott szakaszban tüntessük fel a rendszer függőleges ága mentén.
- Osszuk meg egymással a felmerült tapasztalatokat.
- Beszéljük meg, hogy a jelenben mik formálják, nevelik a lelkiismeretünket. Milyen hatások veszélyeztetik, próbálják elhallgattatni annak a hangját? Hogyan kell ezekkel szemben viselkednünk?
3. "HÁT ÉN IMMÁR KIT VÁLASSZAK"
- Két éve "jársz" már a barátoddal (barátnőddel). A szempontjaid közül, amik alapján el fogod dönteni, hogy őt akarod-e férjedül (feleségedül) választani, írd le a hét legfontosabbat.
- Mindenki szempontjainak meghallgatása után készítsünk egy összesítőt.
- Beszélgessünk arról, hogyan alakultak ki ezek a szempontjaink. Kik alakították, formálták ezeket? Kiknek a példája tapasztalata hatott ránk ezen a téren? Jézus Krisztus személyének, tanításának fényében módosulnak ezek a szempontjaink? Ezekre a kérdésekre adott válaszainkat szem előtt tartva állítsunk össze hét közös szempontot. Mit hagynánk el a kezdeti listánkból és mit tennénk hozzá?
- A beszélgetés végén kérjük Jézust, formálja gondolkozásunkat az Ő szeretetének mértéke szerint.
4. ISTEN SZAVA, KRISZTUS SZEMÉLYE
Keresztény életünk éltetője a Jézus Krisztussal való kapcsolat. Az Evangéliumok szavai, történetei sokszor távolinak tűnnek a fiataloknak. Ez az elmélkedés segítheti őket Jézussal való személyes találkozásra.
- Mindenkinél legyen egy Szentírás. A bevezető ének után megkérem a fiatalokat, hogy keressék ki az Evangéliumokból a számukra legkedvesebb, vagy legfontosabb eseményt. Olvassák el magukban néhányszor, majd helyezzék bele magukat a történetbe. Képzeljék el, hogy ők is szereplői az eseményeknek. Kik ők? Milyen kapcsolatban állnak Jézussal a történetben? Milyen érzések vannak bennük? Erre 10-20 perc áll rendelkezésükre.
- Énekkel vezetjük be a következő részt. Körben ülünk és középen és egy gyertya. Felveszem a gyertyát és egyes szám első személyben elmesélem a kiválasztott evangéliumi történetemet, mint az események résztvevője. Mikor befejeztem visszateszem a gyertyát középre és megkérem a fiatalokat, hogy aki már felkészült vegye magéhoz a gyertyát és mondja el az általa választott történetet egyes szám első személyben. (Fontos: a történetet ne kívülállóként mondják el; ha szégyenlősek körbeadom a gyertyát.) Miután mindenki elmondta a történetét egy énekkel zárjuk ezt a részt.
- Utána megbeszéljük kinek milyen élmény volt ez az elmélkedés, milyen érzéseket fedezett fel magában, mialatt a történetet mondta.