KATEKETIKAI TÉMÁK, SEGÉDÖTLETEK
(Általános iskola felső tagozata számára)
1. TARTSD A TÜKRÖT!
Elolvassuk a Példabeszédet az öt talentumról (Mt 25,14-30). Utalunk rá, hogy a játék során, még fogunk róla beszélni. Célunk a játékkal: fedezzék fel, hogy egyikünk sem hibátlan, de változni akarunk. Ebben segítjük egymást szeretettel való odafigyeléssel. Kire hasonlítunk a végén? (A négy játék között válaszd ki a csoportnak legmegfelelőbbet)a) Körbe ülünk és körbeadva egy tükröt, mindenki belenéz. Amíg nézi valaki magát, a játék-vezető megkérdezi: mit nem látsz? Sorolhatja magáról nehézségeit, vagy amit szeret csinálni. Pl.: szeretek olvasni, szerepelni, focizni, úszni, énekelni, társasjátékot játszani, jókat nevetni. Nehezen megy a matek, érzékeny vagyok, könnyen megsértődöm, féltékeny vagyok a másik sikerére, ruhájára, szeretek lustálkodni, nehezen mondok le a csokimról stb. Segíthetnek a többiek is, de ők csak jót mondhatnak.
b) Egy gyerek kimegy. Addig a gyerekek helyet cserélnek (és egy valaki elbújik a teremben!) Ki hiányzik? (Hangulatosabb és izgalmas, ha közben énekelünk, és csak addig találgathat.)
c) Egy gyerek kimegy. Kiválasztjuk egy társát, akiről belső tulajdonságokat fogunk mondani. A játékvezető segítheti a gyerekeket azzal, hogy nem szokványos tulajdonságokat mond. Pl.: nagyon igyekszik legyőzni magát, nem szól bele, ha mások beszélnek, mindenkivel barátkozik, nem sértődékeny, nem hallottam még csúfolódni, meg tud bocsátani, segítőkész, figyel a másikra, mindig lehet rá számítani stb. KI Ő? (Figyelmeztessük a gyerekeket, hogy ne nézzenek rá arra, akiről szó van.) Fedezzétek fel a hasonlóságot a példabeszéd és a játékban hallottak között!
d) Felírjuk a gyerekek neveit a táblára. Miben szeretnél változni? Aki már tudja, aláírhatja. Minden gyerek csak egy tulajdonságot. Párválasztás (húzhatják is egymás nevét, attól függ, milyen a csoportszellem): egy hétig segítsd a párodat abban, hogy elérje, amit kitűzött! MELYIK PÁR NYER?
A következő órán folytatjuk a játékot: Beszámoltatással, értékeléssel, dicsérettel. Elolvassuk a Szívtelen szolgáról szóló példabeszédet. Beszélgetünk; kire hasonlítottunk a héten? A Mennyei Atyára vagy a szolgára? - Cserélgethetjük a párokat a hónap folyamán.