KATEKETIKAI TÉMÁK, SEGÉDÖTLETEK
(Családok számára)

 

1. MICSODA KÜLÖNBSÉG!
Milyen sokat fáradozunk, hogy családunk előteremtse mindazt, amire szüksége van kicsinek és nagynak. Dolgozunk, rohanunk egész nap. Gyermekeinktől megkívánjuk, hogy mindenben tegyenek eleget az iskolai és a családi elvárásoknak. De vajon mi számunkra a minden? Hiszen pl. a mosogatás akkor is tiszta edényeket eredményez, ha kelletlenül vagy éppen dühösen végzem, és akkor is, ha szeretettel. Ez persze vonatkozik minden más tevékenységre is, legyen az otthon, iskolában vagy munkahelyen. Mégis mekkora a különbség! Ám ez a különbség a lelkületben van.

2. "M.I.N.D." - BESZÉLJÜK MEG
a) Mi mindenben nyilvánul meg ez a lelkületbeli különbség?
b) Melyik az értékesebb és miért?
c) Mi kell ahhoz, hogy szeretettel tudjunk csinálni valamit?
d) Régen sok helyen ezt írták a gyerekek a füzetük elejére vagy címkéjére: MIND, hogy figyelmeztesse őket arra, bármit tesznek is Mindent Isten Nagyobb Dicsőségére tegyenek. Írjuk fel mi is pl. fali vagy asztali naptárunkba, ill. olyan helyre, ahol egész évben láthatjuk. Így talán abból a sok mindenből, amivel törődünk, a lelkület sem marad majd ki.

3. SZÍVESEN
Vágjunk ki egy nagy szívet papírból. Egyik oldalára rajzoljunk kis színes nyilat, amely a közepe felé mutat: ide írjuk fel majd nap mint. nap mindazt, amiben felfedeztük Isten szeretetét. (Lehet ez felhő, napsütés, egy kicsiny virág, netán egy mosoly vagy egy pillanatnyi csönd, amit ajándékba kapunk.) Másik oldalára pedig kifelé mutató nyilat tegyünk: ide azokat a cselekedeteket írjuk majd, amelyekkel tovább tudtuk adni a szeretetet. Tegyük olyan helyre, hogy napközben is mindenki számára elérhető legyen, de írhatjuk az esti imádság keretén belül is. Így napról napra elcsodálkozhatunk rajta, milyen szívesen fordul felénk a mi Atyánk, és milyen jó, ha mi is ilyen szívélyesen adjuk tovább az Ő szeretetét.

4. JÁTÉK A SZAVAKKAL
a) Szógyűjtés: (akár szinonima szótár segítségével) pl. kislelkű, szűklátókörű., szűkmarkú, kicsinyes.....nagylelkű, nagy szíve van, nagyvonalú...

b) Megbeszélés: Mit jelentenek ezek a fogalmak általában és a családban? Milyen a nagyvonalú szülő ill. gyerek? a kicsinyes férj vagy feleség ill. gyerek? a nagylelkű ill. széleslátókörű család?

c) Játék: kis papírra írt párosításokat húznak a családtagok, majd rövid történetekben elmesélik. A többi családtagnak ki kell találni, mi volt a papírjára írva. Milyen jelekből ismertük fel?

5. CSALÁDI ÉRTÉKSKÁLA MEGBESZÉLÉSE
Mi a legfontosabb nekünk külön-külön és közösen, mint családnak? Mely "különérték" erősíti a családot abban, hogy megújuljon, hogy az Atya értékeit jobban megismerje és Hozzá közelebb kerüljön?

6. JÁTÉK: "A MENNYEI CSALÁD"
Elképzeljük a családunkat a mennyországban. Ki, mit csinálna ott? Hogyan viselkedne, mit mondana? Ebben a hónapban minden héten kijelölhetnénk egy napot (pl. a vasárnapot), amikor úgy is élünk, beszélünk, cselekszünk...Talán bizonyos szavakat nem mondanánk ki, néhány filmet nem néznénk meg, más dolgokat viszont megtennénk azért, mert a mennyországban mindenki örömöt akar okozni a másiknak, már megbocsátott, … a mennyben nincs a játékból kirekesztett gyerek és egyedül mosogató édesanya sem… A játék közben megérezhetnénk azt is, hogy a mennyország a cselekvő szeretet "helye" … hogy Isten Országa már köztünk van…

7. MILYEN SZOKÁSAINKAT KELL MEGVÁLTOZTATNI
Milyen szokásainkat kell megváltoztatni, hogy a családunk élete ne csak egy-egy napra legyen mennyei? Van-e ebben a törekvésünkben segítőnk, pl. egy családi lelkiatya, aki mindannyiunkat ismer és akinek a vezetését elfogadjuk?