6. A jubileumok történeti áttekintése
Az Egyház kétezer éve fennáll. A Jubileumot vagy a Szentévet századok óta ünnepli az Egyház. Jelenleg 25 évente. Különleges alkalmakkor vannak "rendkívüli" jubileumok is.A jubileum lehet szokványos és rendkívüli. Szokványos, ha egy előre megállapított határidőhöz kötődik. Utóbbi, ha egy különleges eseményhez kötődik. 25 szent évet celebráltak a mai napig, 2000-ban kezdődik a 26-ik. A különleges jubileum kitűzésének gondolata a XVI. Századra nyúlik vissza. Ezek időtartama változó, néhány naptól, egészen egy évig.
A rendes Szentévek
- 1300. VIII Bonifác (Az első szokásos jubileumot VIII. Bonifác hirdette meg 1300-ban, az Antiquorum Habet Fida Ratio kezdetű bullával. Ez a testvériségnek a megbocsátásnak és a lelkiség áramlatának a lehetőségét hordozta, és szembehelyezkedett a korban uralkodó gyűlölettel és erőszakkal. A hatalmas zarándoklatokat Rómába ő indította el, azzal a szándékkal, hogy az egész évre bűnbocsánatot engedélyezett, és a jövőben is minden 100. Évben. Az első zarándokok között volt Dante Alighieri, aki megőriz erről egy visszhangot az Isteni színjáték Paradicsomának XXXI. Énekében; Carlo di Valois francia király testvére is részt vesz rajta feleségével Catherinával.)
- 1350. VI. Kelemen (Miután áthelyezték a pápai székhelyet Avignonba (1305-77), számos kérvényt fogalmaztak meg, hogy a második jubileumi esztendő ne 1400-ban, hanem 1350-ben legyen. VI. Kelemen pápa engedélyezte.)
- 1390. VI. Orbán és IX. Bonifác (Ezt követően VI. Urbán pápa úgy döntött, hogy minden 33. esztendő legyen szent év, tekintettel arra, hogy Jézus 33 évig élt a földön. Halála után az új pápa IX. Bonifác mégis 1390-re teszi a szent év kezdetét, majd tekintettel a tartós zarándoklatokra, és századvégre, 1400-ra is meghirdet egyet.)
- 1400. IX. Bonifác
- 1425. V. Márton (A nyugati egyházszakadás után V. Márton pápa 1425-re írta ki a szent évet, két újdonságot bevezetve: egy speciális medál elkészítését, és a lateráni szent János bazilika szent ajtajának a megnyitását.)
- 1450. V. Miklós (VI. Urbán rendelete alapján az új jubileumot 1433-ban kellett volna celebrálni, de ennek ellenére V. Miklós pápa 1450-re hirdet jubileumot.)
- 1475. II. Pál és IV. Szixtusz (II. Pál kimondja az 1470-ben kiadott bullájában, hogy a jövőben minden 25-esztendőben tartsanak jubileumot. Az 1475-ös szent év meghirdetője IV. Sixtus volt, aki Rómát akarta megszépíteni néhány új és jelentős művel. Ezek voltak többek között a Sixtusi kápolna és a Sixtus-híd a Teverén. Ebben az időben Rómában dolgoztak a kor legjelentősebb művészei. Pl: Signorelli, Botti Celli, Perugino.)
- 1500. VI. Sándor (1500-ban VI. Sándor azt akarta, hogy a négy római bazilika szent ajtaját nyissák meg, fenntartva magának a Szent Péter Bazilika ajtajának megnyitási lehetőségét.)
- 1525. VII. Kelemen (VII. Kelemen 1524. december 24-én nyitja meg a 9. Jubileumot, amikor már észlelni lehetett a közeledő krízis /reformáció/ jeleit.)
- 1550. III. Pál és III. Gyula (1550-es évre III. Pál hirdeti meg a szent évet, de III. Gyula nyitja meg. A jelentős zarándoklat nem kis nehézséget okozott az asszisztenciában, melyet Néri Szent Fülöp sajátos módon előre látott a Szentháromság Testvériségével.)
- 1575. XIII. Gergely (1575-ben XIII. Gergely előtt Európából több mint 300 000 ember gyűlt össze.)
- 1600. VIII. Kelemen
- 1625. VIII. Orbán
- 1650. X. Ince
- 1675. X. Kelemen
- 1700. XII. Ince és XI. Kelemen (X. Ince volt a motorja az 1700-ban tartott jubileumnak. Az ő nevéhez fűződik az egyik legnagyobb római karitatív mű: a ripai Szent Mihály szeretetház. Eközben nőtt a kezdeményezések száma a zarándoklatszervezések terén.)
- 1725. XIII. Benedek
- 1750. XIV. Benedek
- 1775. XIV. Kelemen és IV. Pius (XIV. Kelemen 1775-re meghirdetett jubileumot nem tudta megnyitni, mert három hónappal előtte meghalt. A napóleoni hegemónia idején az egyház nehéz helyzete nem tette lehetővé, hogy VII. Piusnak, hogy 1800-ra jubileumot hirdessen.)
- 1825. XII. Leo (1825-ben Rómában több mint félmillió zarándok volt. XII. Leó a hívek szokásos audienciáját a Szűz Mária kis bazilikájában tartotta meg, mert a Szent Pál bazilika tűzvész áldozata lett.)
- 1875. IX. Pius (Az 1850-es szentév megnyitása nem volt lehetséges a Köztársaságban történt események miatt és a száműzött pápa miatt sem (IX. Pius). De 1875-ben ugyanez a pápa hirdette meg a jubileumi évet eltekintve a szent kapu megnyitásától és bezárásától mert II. Viktor Emmanuel ekkor foglalja el Rómát.)
- 1900. XIII. Leo (XIII, Leóra várt, hogy kihirdesse a XX. Századot megnyitó 22. Jubileumot, melyet 6 boldoggá és 2 szentté avatással tett emlékezetessé. Az egyik casciai Szent Rita.)
- 1925. XI. Pius (Az 1925-ös szent év megnyitásakor XI. Pius kihangsúlyozta a missziók ügyét és buzdította a híveket, hogy imádkozzanak a népek közötti békéért.)
- 1950. XII. Pius (Nem sokkal a II. világháború befejezése után XII. Pius kihirdette a következő jubileumot, melynek célja a lelkek megszentelése az ima a bűnbánat, Krisztusba és az Egyházba vetett rendíthetetlen hűség által. Ebben az évben hirdették ki Mária mennybevételének a dogmáját.)
- 1975. VI. Pál (Az utolsó szokásos jubileum 1975-re vezethető vissza, melyet VI. Pál pápa hirdetett meg, melyet a megújulás és a kiengesztelődés kifejezéseivel jellemzett.)
- 2000. II. János Pál
Jézus így szólt: "Én vagyok az ajtó" (Jn 10,7). Ő a SZENT KAPU, "amelyen át belépnek az igazak" (vö. Zs 118,20). Ez az út vezet bennünket az Élethez, ha kinyitjuk szívünk ajtaját.
A 2000. év JUBILEUMA, amelyet az "Incarnationis Mysterium" kezdetű Bulla hirdetett meg, 1999. december 24-én kezdődik, amikor a Pápa megnyitja a Szent Péter Bazilika Szent Kapuját, ezt követően pedig a három másik római patriarchális bazilika kapuja is megnyittatik. A világ összes székesegyházában is megünneplik - különösen Jeruzsálemben - a jubileum megnyitását.
A jubileum kifejezés a héber yobel szóból ered, a kos szarvát jelenti, amely kürtként használtak az ünnep kezdetének jelzésére (Lev 25) Ennek az évnek az ünneplése többek között magába foglalta a földek visszaadását régi tulajdonosuknak, a rabszolgák felszabadítását, az adósságok elengedését, a föld nyugalmát. Az Újszövetségben Jézus úgy mutatkozik be, mint aki az antik jubileum beteljesítője, aki azért jött, hogy az Úr kegyelmének esztendejéről prédikáljon. (Iz)