ELŐSZó
Negyedik evangéliumunk már a
papiruszokon, majd pergamenen fellelhető legkorábbi kéziratok
tanúsága szerint is minden időben a következő
feliratot hordozta:
KATA
ΙΩΑΝΝΗΝ
JÁNOS
SZERINT
(kata Ióannén, latinul: secundum
Iohannem)
Ez az egységes adat a korai
(és legkésőbb a második századi)
egyháznak azt a meggyőződését
tanúsítja, hogy a Jn 21,24-ben meg nem nevezett
tanítványt, »aki tanúságot tesz
ezekről«, Jánosnak hívták. A második
század egyháza »Jánoson«
kétségtelenül az apostolt, a Zebedeus fiát és
Jakab testvérét értette. Ő azonban a korabeli
egyház mindenkori nagy teológusa, és nem olyasvalaki, aki
gyorsíró füzetébe jegyezte fel az Úr szavait. A
magyarázat közben látni fogjuk, a szerző pontosan ismeri
a Jézus korabeli Palesztina helyi viszonyait, zsidó
szokásait és ünnepi kalendáriumát. Ugyanakkor
több akar lenni, mint egyszerű
történész. Ezért mindig fátyol mögé
rejtőzik, amelyet biztonsággal sehol sem tudunk fellebbenteni:
úgy mutatkozik, mint egy »tanítvány, akit Jézus
szeretett«.
János evangélista neve tehát a
»János szerint« feliraton kívül az egész
evangéliumban sehol sem szerepel. Ennek ellenére már a Jn
1,6-8 verseiben ezt olvassuk: »Föllépett egy ember: Isten
küldötte, a neve János. Tanúságtételre
jött, tanúskodni a világosságról, hogy
mindenki higgyen általa. Ő maga nem
volt a világosság, csak azért jött, hogy a
világosságról tanúskodjék.« Az
összefüggés (1,15.19) mutatja: ebben az esetben
Keresztelő Jánosra kell gondolnunk. Tanúsága
azonban váratlanul túlmutat a Jordánnál
lévő emberek (1,28) szűk csoportján. Keresztelő
János a világosságról tesz tanúságot,
»hogy mindenki higgyen általa«. Ez a célja János
evangélistának is, aki a befejezésben így ír:
»Ezek pedig azért vannak megírva, hogy higgyétek:
Jézus a Messiás, az Isten Fia.« Így a
Keresztelő tanúsága hirtelen
átváltozik az evangélista
tanúbizonyságává. Keresztelő János az
őstanítvány, ő az a nagy prófétai
személyiség, akinek
»bizonyságtételét« (martüria) János
evangélista folytatja. Az előbbihez hasonlóan ő is
rámutat Isten Húsvéti Bárányára, aki a
világ bűneit hordozza (az 1,29.36 verseket vö. a 19,35-től
kezdődő résszel). –
Vajon János evangélista
Keresztelő János iskolájához tartozott (vö.
1,35)?
János próféta tanúsága azonban nemcsak
János evangélista, hanem az általuk
tanúsított »Ige« vagy
»Világosság«
tanúbizonyságává is átváltozik. Aki
például elfogulatlanul olvassa a Jn 3,31-36
részletét, először azt fogja
megállapítani, hogy itt voltaképpen még
Keresztelő Jánosnak kellene beszélnie (vö. 3,27).
Ugyanakkor tartalmilag a Keresztelő aligha tehetett a 3,32-höz
hasonló kijelentést. János evangélista azonban
mondhatott ilyesmit. A 3,35 szavai pedig már jobban illenének
Jézus ajkára, aki ugyancsak bizonyságtételre
vállalkozik (vö. 5,32.36). Kétségtelen, itt nem a
húsvét előtti Jézus beszél, hanem inkább
a feltámadt Jézus Lelke, aki »más
Vigasztalóként« a teljes igazságot meghirdeti
róla (vö. 16,13-15). Így tehát a következő
magyarázatban elsősorban Jézus Krisztus
Evangéliumáról (Evangelium Jesu Christi) lesz
szó. Ezt az evangéliumot azonban
teológiai, sőt költői szempontból is nagyszerű
formájában, azaz JÁNOS SZERINT (kata
Ióannén) ismerjük meg.
Az alábbi szövegek egyes
részeinek írását nagy időközök
választják el egymástól, mert 1975-től 1991-ig
Jeruzsálemben tanítottam, és ott nem tudtam
közvetlenül folytatni az exegetikai munkát. Annál
inkább megtanítottak ezek az évek arra, hogy egyik
evangélista művét sem érdemesebb eredeti
környezetben olvasni – tartózkodjon az ember a
Tibériás-tónál vagy Jeruzsálemben –
mint éppen ezt a János szerinti evangéliumot.
Szívből köszönetet
mondok mindazoknak, akik e különféle időszakokban
segítségemre voltak: mindenekelőtt női és
férfi hallgatóimnak, akik kritikus kérdéseik
által bátorítottak, hogy ezt az
»ódivatú«, a 20. század exegetikai berkeiben
mégis nagyon újszerű írásmagyarázatot
elkészítsem. Ezért e könyvet elsősorban nekik
ajánlom.
Beuron, Nagy Szent Leó pápa ünnepén, 1995. nov.
10-én
Benedikt Schwank, OSB