1999.
évi XLIII. törvény
a
temetőkről és a temetkezésről
Az Országgyűlés az elhunyt
személyek emlékének méltó megőrzése és ápolása, a temetkezés közegészségügyi és
kegyeleti rendeltetésének érvényesítése, valamint a temető és temetkezési
kultúra fejlesztése érdekében a következő törvényt alkotja:
A temetkezési
tevékenység ellátása és a temetők fenntartása, üzemeltetése olyan - részben
anyagi-műszaki, részben humán jellegű - egyéni és közösségi célú szolgáltatás,
amelynek megszervezése, zavartalan lebonyolítása alapvetően kegyeleti célokat
szolgál. Ezt a szolgáltatást - szoros összefüggésben az emberi méltósághoz való
alkotmányos alapjoggal - kényszerűen el kell végezni, hiszen a temetkezéssel
összefüggő feladatok ellátása közegészségügyi okból nem halasztható.
A temetkezési
tevékenységre vonatkozó legátfogóbb, jelenleg hatályos szabályozást az
1008/1970. (IV. 17.) Korm. határozat alapján készült - többször módosított -
10/1970. (IV. 17.) ÉVM-EüM együttes rendelet tartalmazza. Ezen kívül több
ágazati jogszabály (miniszteri rendelet) tartalmaz részletes rendelkezéseket a
tevékenység ellátására vonatkozóan.
E szabályok elavultak, a
megváltozott életviszonyok, az új igények és nem utolsó sorban a tevékenység
kegyeleti jellegének hangsúlyosabb érvényesítése szükségessé teszik az átfogó
szabályozást, az alapvető rendelkezések törvényi szintű megfogalmazását.
Az a tény ugyanis, hogy
a kegyeleti érzés és igény mindenkit érint, továbbá az, hogy a tevékenység
ellátásában a települési önkormányzatok, egyházak, alapítványok illetőleg
gazdálkodó szervezetek is részt vesznek, nem nélkülözheti tovább a
leglényegesebb szabályoknak törvényben történő összefoglalását. A végrehajtás
részletszabályait kormányrendeletben, a szakmai előírásokat miniszteri
rendeletben kell megfogalmazni és tág teret kell hagyni a helyi önkormányzati
szabályozásnak is. A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény
kötelező önkormányzati feladatként határozza meg a köztemetők fenntartását. A
törvény e feladat ellátásának kereteit állapítja meg.
A törvény alapvető célja
az elhunytak emlékének méltó megőrzése és ápolása, a temetkezés kegyeleti és
közegészségügyi funkcióinak érvényesítése, valamint a hazai temető- és
temetkezési kultúra fejlesztése. Ennek érdekében az európai normákhoz igazodó
egységes és áttekinthető, a jelenleginél szigorúbb szakmai szabályozási
rendszer kialakítása indokolt.
I. Fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
Alapelvek
1. § (1) A tisztességes és méltó temetés, valamint a
halottak nyughelye előtt a tiszteletadás joga mindenkit megillet.
(2) A végső nyughely
megválasztásában és a temetés lebonyolításában az abban közreműködők és az
eltemettetők, az elhunyt életében tett rendelkezésére figyelemmel kötelesek
együttműködni.
(3) A temetés módja
lehet világi és egyházi. A világi temetés szertartásrendjét az eltemettetők
határozzák meg. Az egyházi temetés az egyházak hitéleti tevékenységének,
vallási szokásainak tiszteletben tartásával történik.
(4) E törvényben
foglalt rendelkezéseket a nemzeti és etnikai kisebbségek törvényben biztosított
jogainak érvényesítésével kell végrehajtani.
A törvény az alapelvek
körében fogalmazza meg az általános kegyeleti szempontú előírásokat, köztük
azt, hogy az eltemetés tisztessége bármilyen megkülönböztetés nélkül mindenkit
megillet.
Gyakorlati tapasztalat,
hogy a temetés során nem veszik figyelembe az elhunytnak még életében erre
vonatkozóan tett rendelkezéseit. Ezért az alapelvek körében rögzíti a törvény,
hogy az eltemettetőnek - a jogszabály rendelkezéseinek keretén belül -
kötelessége figyelembe venni az elhunyt kívánságát.
A kegyelet jelentős
mértékben hordoz érzelmi, emocionális, vallási, kulturális jegyeket. A
temetések nagy része egyházi szertartással történik. Az egyházak ezzel
összefüggő vallási szokásait, hitéleti tevékenységét mindenkinek tiszteletben
kell tartania, aki az eltemettetést ilyen szertartás mellett kéri és annak is,
aki ilyen szertartás mellett nyújtja a temetési szolgáltatást.
A törvény hatálya
2. § (1) E törvény határozza meg a temetőkkel, a
temetkezési emlékhelyekkel és a temetkezési tevékenység ellátásával összefüggő
jogokat, kötelezettségeket és feladatokat.
(2) A törvény
rendelkezéseit alkalmazni kell
a) azoknak az egyházaknak, felekezeteknek és vallási
közösségeknek (a továbbiakban együtt: egyház), települési önkormányzatoknak,
kisebbségi önkormányzatoknak, gazdálkodó szervezeteknek [Ptk. 685. § c) pont],
közhasznú szervezeteknek, amelyek tulajdonában, kezelésében, fenntartásában,
üzemeltetésében működő vagy lezárt temető, illetőleg temetkezési emlékhely vagy
halotthamvasztó van;
b) a temető és temetkezési emlékhely fenntartását,
üzemeltetését, valamint temetkezési szolgáltatási tevékenységet végző
természetes és jogi személyeknek, illetőleg annak, akire nézve e tevékenységek
során jogok keletkeznek, és kötelezettségek hárulnak.
(3) A törvény
rendelkezéseit a műemlékvédelem alatt álló temetők, temetkezési emlékhelyek és
temetési helyek tekintetében a kulturális örökség védelméről szóló törvénnyel
összhangban kell alkalmazni.
(4) A halvaszületett
és elvetélt magzatok, csonkolt testrészek, emberi szervek, szervmaradványok
eltemetésével összefüggésben - ha jogszabály másként nem rendelkezik - e
törvényben foglaltakat kell alkalmazni.
(5) A hősi temetőre és
hősi temetési helyre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni a Magyar Köztársaság
területén levő más nemzetek hősi temetőire, hősi temetési helyeire is.
A törvény a
hatálybalépése óta eltelt öt év alatt igazolta, hogy a temetőkkel és a
temetkezéssel kapcsolatos szabályok törvényi szintre emelése és részletes
kidolgozása segíti a temetőfenntartók tevékenységének ellátását, és a
korábbinál lényegesebben tisztább helyzetet teremt a temetkezési szolgáltatások
piacán. Mára azonban azt is igazolták a jogalkalmazói tapasztalatok, hogy a
törvény fogalomrendszerében további pontosítások szükségesek, elsősorban
amiatt, hogy még élesebb határvonalat húzzunk a temető-üzemeltetői és a
temetkezési szolgáltatói feladatok, illetve a temetkezési és az egészségügyi
szolgáltatások körébe tartozó feladatok között.
Indokolt a törvény
adatvédelmi szabályoknak megfelelő módosítása is, hiszen ma már az egyes
nyilvántartásokat elsősorban nem papír alapon, hanem elektronikusan vezetik,
azonban a személyes adatok védelmét minden körülmények között biztosítani kell
és összhangba kell hozni az eltemettetők kegyeleti igényeivel.
További - életszerű -
módosítási igényként merült fel a temetésről történő gondoskodásra kötelezettek
sorrendjét érintően az, hogy a házassági kapcsolatban nem élő elhunytak,
illetve a különélő házastársak esetén az elhunyt elhalálozása előtt vele együtt
élő élettárs is kötelezetté és jogosulttá váljon az elhunyt eltemettetésére.
A hatályos
rendelkezéshez képest a módosítás szűkíti a telephelyengedély-köteles
temetkezési szolgáltatások körét. A kötelezés azokra a szolgáltatási elemekre
terjed ki, amelyek sérthetik mások kegyeleti érzését, illetőleg azokra, amelyek
szakmai, közegészségügyi szempontból szigorú hatósági feltételekkel végezhetők.
A hatályos törvény
tiltja az egészségügyi intézményben temetésfelvétel céljára telephely
létesítését. A módosítással a tiltás kiterjed az egészségügyi felsőoktatási
intézményekre, a klinikákra és az igazságügyi orvostani intézetekre is. Ez az
elem a törvény egyik legfontosabb koncepcionális kérdése. A kegyeleti igények
sérelmének egyik legjellemzőbb oka, a kórházakban végzett temetkezési
szolgáltatással összefüggő, a piaci előny megszerzéséért vagy megtartásáért
folytatott tisztességtelen verseny. Ezért a módosítás még markánsabban
elválasztja ezeket a tevékenységeket, amikor azt szabályozza, hogy minden egészségügyi
intézmény területén tilos a temetkezési szolgáltatás.
Indokolt a temetkezési
szolgáltatási tevékenység körébe tartozó feladatok pontosítása. Ennek
megfelelően a temetőkről és a temetkezésekről szóló 1999. évi XLIII. törvény (a
továbbiakban: Tv.) értelmező rendelkezései közé beépül az egészségügyi
intézmény fogalma, illetve annak a 25. §-ában meghatározottakhoz képest
pontosításra kerül a temetkezési szolgáltatási tevékenység felsorolása. Ezzel
összhangban az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvényben is szükséges
meghatározni azon halottkezelési feladatokat, amelyek azonban nem minősülnek
temetkezési szolgáltatásnak. Ezen feladatokat az egészségügyi intézmény falain
belül, a halottvizsgálattal és a halottakkal kapcsolatos orvosi eljárásokkal összefüggésben
döntően egészségügyi szakképesítéssel rendelkező személy (boncmester) végzi.
Módosítást igényelt az a
gyakorlati kényszer, amely a szolgáltatások piacán a díjak megállapításából, a
díjfajták különbözőségéből, és így jelentősen eltérő mértékéből fakadt. A
módosítás ezért három, kifejezetten megnevezett és a megfizetésére köteles
szempontjából is definiált díjfajtát nevez meg. E díjfajtákon belül csak a
temető fenntartása és üzemeltetése tényleges költségei alapján állapíthatók meg
a díjmértékek. A díjak mértékében tehát a temetői infrastruktúra fejlettsége és
az üzemeltetői szolgáltatások minősége eredményezhet különbséget.
Az üzemeltetői és a
temetkezési szolgáltatói feladatok még következetesebb elhatárolásának igényét
az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatáról
szóló 40/2003. (VII. 2.) AB határozatában foglaltak is megerősítik, és a piaci
verseny tisztaságának megőrzése is megköveteli.
A temetőtulajdonosok a
Tv-ben előírt, még hiányzó temetői létesítményeket erőfeszítéseik ellenére
határidőre nem tudják pótolni, ennek határidejét meg kell hosszabbítani.
Értelmező
rendelkezések
3. § E törvény alkalmazásában
a) temető: a település igazgatási területén belüli, beépítésre
szánt, építési használata szerinti zöldfelületi jellegű különleges terület,
amely kegyeleti célokat szolgál, közegészségügyi rendeltetésű, és amelyet az
elhunytak eltemetésére, a hamvak elhelyezésére létesítettek és használnak, vagy
használtak;
b) köztemető: az önkormányzat tulajdonában lévő temető, továbbá az a
nem önkormányzati tulajdonban lévő temető is, amelyben az önkormányzat - a
temető tulajdonosával kötött megállapodás alapján - a köztemető fenntartására
vonatkozó kötelezettségét teljesíti;
c) temetkezési
emlékhely: a temetőn kívül, különösen
templomban, altemplomban, templomkertben, történeti kertben, urnacsarnokházban
vagy más építményben és területen lévő, az elhunytak eltemetésére, urnák
elhelyezésére és hamvak szétszórására szolgál;
d) temetési hely: a temetőben vagy a temetkezési emlékhelyen létesített
sírhely, sírbolt, urnafülke, urnasírhely, urnasírbolt, valamint a
hamvasztóüzemi építmény területén, ingatlanán létesített urnafülke,
urnasírhely. A temetési helyek egyes formái, a temetés módja, továbbá a földben
vagy építményben történő elhelyezkedése alapján különböznek egymástól;
e) nemzeti sírkert
(nemzeti panteon): a Nemzeti
Kegyeleti Bizottság által annak minősített temető, hősi temető, hősi temetési
hely, továbbá temetkezési emlékhely, kegyeleti emlékhely, temetési helyek
összessége;
f) hősi temető,
hősi temetési hely: nemzetközi
szerződés eltérő rendelkezése hiányában a honvédelmi kötelezettség fegyveres
vagy fegyver nélküli teljesítése közben elesettek, továbbá a teljesítést
követően, ezzel közvetlenül összefüggésbe hozható okból elhunytak, valamint
háborúban kényszermunkára hurcoltak és elhunytak eltemetésére, hamvaik
elhelyezésére szolgáló temető (temetőrész), temetési hely;
A hősi temető, hősi
temetési hely korábbi fogalma számos háborúban elesett áldozat temetési
helyének indokolatlan mellőzéséhez vezetett. Indokolt a fegyveres-, illetve a
fegyver nélküli szolgálatteljesítés szétválasztása, annak meghatározása, hogy a
szolgálatteljesítést követően, a szolgálatteljesítéssel közvetlenül
összefüggésbe hozható okból elhunytak, a háborúban kényszermunkára elhurcoltak
és elhunytak temetési helye is hősi temetőnek, illetve hősi temetési helynek
minősüljön.
g) kegyeleti
emlékhely: elhunytak emlékének
megjelölésére és megőrzésére létesített építmény, emlékmű, emlékjel, épületen
elhelyezett emléktábla;
h) kegyeleti
közszolgáltatás: a köztemető
fenntartását, továbbá üzemeltetését magába foglaló egyéni és közösségi
kegyeleti célú, az elhunyt emlékének megőrzésére irányuló önkormányzati
tevékenységek összessége;
i) egészségügyi
intézmény: egészségügyi szolgáltatás
nyújtására jogosító működési engedéllyel rendelkező személy, illetőleg
intézmény.
2. Az egészségügyi
szakellátást biztosító intézmények, illetve azok az oktatási, szakértői
tevékenységet folytatók, akiknek a tevékenységi köre az elhunytakkal
kapcsolatos feladatokat foglal magában - a törvény szerint - azonos megítélés
alá esnek. Ezért a törvény értelmező rendelkezéseit ki kell egészíteni az
egészségügyi intézmény fogalmával, amelybe beleértendők az egyéb gyógyító,
illetve orvosi szakértői feladatot ellátó intézmények is.
II. Fejezet
A TEMETŐ
Általános szabályok
4. § (1) A temető tulajdonosa az állam, a települési
önkormányzat, az egyház, a helyi és országos kisebbségi önkormányzat,
gazdálkodó szervezet [Ptk. 685. § c) pontja] és közhasznú szervezet
lehet.
(2) Azon a
településen, ahol nincs önkormányzati tulajdonú temető, gazdálkodó szervezet
vagy közhasznú szervezet a temetőtulajdonban tulajdoni hányadot akkor
szerezhet, ha az önkormányzat legalább 51%-os tulajdoni hányadban tulajdonosa lesz
a temetőnek. Az önkormányzat tulajdoni hányada a működés során sem csökkenthető
51% alá.
5. § (1) A temető fenntartója a temető tulajdonosa, illetve
az, aki kezelői joggal rendelkezik.
(2) Az állami
tulajdonban lévő temető kezelőjét az e törvényben és a végrehajtására kiadott
kormányrendeletben meghatározott jogok és kötelezettségek a tulajdonossal
megegyezően illetik meg, illetve terhelik.
(3) Köztemető
fenntartója a települési önkormányzat, fővárosban a fővárosi önkormányzat. A
temető fenntartásáról a települési önkormányzatok társulás, illetőleg
együttműködés útján is gondoskodhatnak.
6. § (1) A temető tulajdonosának feladata a temető tárgyi
és infrastrukturális létesítményeinek, zöldfelületeinek, valamint
sírhelytábláinak megépítése, illetőleg kialakítása.
(2) A temető
tulajdonosának feladata a temető kegyeleti méltóságának őrzése.
(3) A temető
tulajdonosa - ha nemzetközi szerződés másként nem rendelkezik - köteles a
temető fenntartásáról, továbbá üzemeltetéséről gondoskodni. E feladatait saját
maga, illetve - szerződés alapján - gazdálkodó szervezet útján is elláthatja.
(4) Köztemető esetében
a temető használatának rendjéről önkormányzati rendeletben, egyéb temetők
esetében temetőszabályzatban kell rendelkezni.
7. § (1) A temető fenntartásával és üzemeltetésével
összefüggő feladatok ellátását a temető fekvése szerint illetékes jegyző,
fővárosban a főjegyző ellenőrzi.
(2) A jegyző az (1)
bekezdésben meghatározott jogkörében
a) felhív a jogszabályokban és a temető szabályzatban
foglalt rendelkezések betartására,
b) szabálysértési eljárást folytathat le.
(3) Ha a köztemető
fenntartásával és üzemeltetésével összefüggő feladatokat az önkormányzat a
kegyeleti közszolgáltatási szerződés útján látja el, a jegyző a (2) bekezdésben
meghatározottakon túlmenően ellenőrzi a szerződésben foglaltak maradéktalan
teljesítését. Szerződésszegés esetén kezdeményezheti a szerződés felmondását.
(4) A jegyző az
ellenőrzés során a köztemetőben vezetett nyilvántartásokba betekinthet, továbbá
vizsgálhatja a temetőben szolgáltatást végzők jogosultságát.
Temető létesítése,
lezárása, megszüntetése, újra-használatbavétele
8. § (1) A temető beépítési előírásait a helyi építési
szabályzatban és szabályozási tervben kell meghatározni.
(2) A temető és a
temetkezési emlékhely építményei, közművei, egyéb infrastrukturális
létesítményei építéséhez, létesítéséhez, bővítéséhez, továbbá a kegyeleti
emlékhely létesítéséhez külön jogszabályban előírtak szerint a tulajdonosnak
engedélyt kell kérnie. Az építési engedélyezési eljárás során a közegészségügyi,
az örökségvédelmi, a környezetvédelmi, a közlekedésügyi, a vízügyi, a
tűzvédelmi és energetikai szakhatóságok működnek közre. Védett természeti
területen elhelyezkedő temető esetén a természetvédelmi szakhatóság
közreműködése is szükséges.
(3) A köztemető
létesítéséről, bővítéséről, lezárásáról és megszüntetéséről a települési
önkormányzat (fővárosban a fővárosi önkormányzat) gondoskodik.
A temető, temetkezési
emlékhely építményeinek, közműinek megépítése engedélyköteles. Nem építmény,
így nem kell építési engedélyt kérni a síremlék, a sírbolt és az urnafülke
megépítéséhez. Az engedély beszerzésére a tulajdonos köteles.
Ha az önkormányzat
kötelező feladatát más tulajdonában lévő temetőben látja el, a használatában
lévő temetőrész köztemetőként működik, így az engedélyeztetéssel összefüggő
kötelezettségek a köztemetőt fenntartó önkormányzatot terhelik.
9. § (1) A temető létesítése során a temetőtulajdonos
a) utat,
b) ravatalozót,
c) a halottak ideiglenes elhelyezésére szolgáló tárolót
és hűtőt,
d) boncolóhelyiség-csoportot,
e) a temető bekerítését vagy élősövénnyel való
lehatárolását,
f) vízvételi lehetőséget, illemhelyet,
g) a temető területének - rendeltetésének és a hely
jellegének megfelelő - parkosítását, az utak sorfásítását,
h) hulladéktárolót
a kormányrendeletben
meghatározottak szerint köteles biztosítani.
(2) Lezárt temetőben
az (1) bekezdés e), f) és h) pontjában meghatározott temetői
létesítményeket kell biztosítani.
A törvény szerint a
temető tulajdonosa a működő temetőben köteles megfelelő infrastruktúrát
kialakítani. A törvény lehetővé teszi, hogy a temető tulajdonosa ezt a
kötelezettségét a törvény hatálybalépését követő öt éven belül teljesítse (43.
§ (1) bekezdése).
10. § (1) Ha a temető, temetőrész, sírhelytábla, temetési
hely betelt, azt a temető fenntartója jogosult lezárni, és ott a további
temetkezést megtiltani.
(2) A temető és a
temetési hely - kormányrendeletben foglaltak szerint - megszüntethető a
tulajdonos döntése alapján, ha a temetési hely használati ideje lejárt.
(3) Lezárt temetési
hely kiüríthető, ha a lezárásától, illetőleg az utolsó temetkezéstől számított
használati ideje letelt. A temetési helyre rátemetett maradványok, valamint az
elhelyezett urna az eredeti használati időt nem hosszabbítja meg.
11. § (1) A nemzeti sírkert fennállásáig nem szüntethetők
meg és nem helyezhetők át a benne található temetési helyek.
(2) Hősi temető, hősi
temetési hely megszüntetéséhez a honvédelmi miniszter jóváhagyása is szükséges.
(3) Ha a nemzeti
sírkert megszűnik, a temetési helyek áthelyezéséről kell gondoskodnia annak,
akinek a megszüntetés az érdekkörébe tartozik.
Hősi temetőt és a hősi
temetési helyeket (hősi sírokat) a háború áldozatainak védelmére vonatkozóan
Genfben, 1949. augusztus 12-én kötött egyezményekre, illetőleg kétoldalú
nemzetközi megállapodásokra figyelemmel kell fenntartani és megőrizni. Ezért a
törvény a hősi temető, hősi temetési hely és a nemzeti sírkert fogalomkörébe
tartozó más temetkezési helyek tekintetében korlátozásokat tartalmaz a
megszűntetésre, lezárásra és áthelyezésre vonatkozóan.
12. § Lezárt, nem működő temető ismételt használatba
vételekor vagy kegyeleti park céljára való átalakításakor a létesítésre
irányadó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.
A temető fenntartása
13. § (1) A temetőfenntartó feladata a temető
rendeltetésszerű használatához szükséges építmények, közművek, egyéb tárgyi és
infrastrukturális létesítmények, valamint a közcélú zöldfelületek
karbantartása, szükség szerinti felújítása és gondozása.
(2) A temető területén
belüli közcélú zöldfelületek és utak területe újabb temetési helyek
létesítésével nem csökkenthető.
14. § A hősi temetőt, hősi temetési helyet nemzetközi
egyezményben foglaltak szerint kell fenntartani, és megőrizni.
15. § (1) Nemzeti sírkerthez - ezen belül a nemzeti panteonba
- tartozó temetőket, hősi temetőket, hősi temetési helyeket, temetkezési
emlékhelyeket, kegyeleti emlékhelyeket, temetési helyeket a Nemzeti Kegyeleti
Bizottság határozza meg.
(2) A Nemzeti
Kegyeleti Bizottság nevéhez és funkciójához méltó testület.
(3) A Nemzeti
Kegyeleti Bizottság feladata különösen
a) a nemzeti sírkertek megteremtésére irányuló
kezdeményezések véleményezése;
b) a rendelkezési jog gyakorlása a nemzeti sírkertbe
tartozó temetési helyek és kegyeleti emlékhelyek tekintetében;
c) a megemlékezés módszertanának és gyakorlatának
kialakítása.
d)
(4) A Nemzeti
Kegyeleti Bizottság feladatait Titkárságán (a továbbiakban: Titkárság)
keresztül látja el.
(5) A Titkárság
feladata különösen
a) a nemzeti sírkertbe tartozó temetési helyek
nyilvántartásba vétele és nyilvántartása;
b) a nemzeti sírkertek fenntartásával kapcsolatos
feladatok meghatározása.
A temető üzemeltetése
16. § A temető üzemeltetését e törvényben,
kormányrendeletben, temetőszabályzatban, továbbá köztemető esetén önkormányzati
rendeletben, és a kegyeleti közszolgáltatási szerződésben meghatározott
rendelkezések szerint kell ellátni. Az üzemeltető
a) meghatározza a temetkezési szolgáltatás, illetőleg a
temetőben végzett egyéb vállalkozási tevékenységek ellátásának temetői rendjét;
b) biztosítja az eltemetés (urnaelhelyezés) feltételeit,
ideértve a temetési helyre való első temetést megelőzően a sírhely kiásásáról
(sírásás) való gondoskodást;
c) megállapítja a temetőlátogatók kegyeletgyakorlásának
feltételeit, a nyitvatartási időt;
d) biztosítja a ravatalozó, boncolóhelyiség-csoport és
ezek technikai berendezései, tárolók és hűtők, valamint a temető egyéb közcélú
létesítményei (infrastruktúra) karbantartását, és működteti azokat;
e) gondoskodik a temetőbe kiszállított elhunytak
átvételéről, és biztosítja a temető nyitását, zárását;
f) megőrzi a nyilvántartó könyveket;
g) tájékoztatja a temetőlátogatókat;
h) kijelöli a temetési helyeket;
i) elvégzi a temető és létesítményeinek tisztán tartását,
az utak karbantartását, síkosságmentesítését és a hóeltakarítást;
j) összegyűjti és elszállítja a hulladékot;
k) gondoskodik a temető rendjének betartásáról és
betartatásáról;
l) összehangolja a temetői létesítmények, így különösen a
ravatalozó használatával kapcsolatos temetkezési szolgáltatói tevékenységeket,
szervezési intézkedésekkel elősegíti a temetés és az urnaelhelyezés
zökkenőmentes lefolytatását;
m) gondoskodik az ügyfélfogadásról.
17. § (1) A temető üzemeltetését az a gazdálkodó szervezet
láthatja el, amely a kormányrendeletben meghatározott szakmai követelményeknek
megfelel.
(2) Az üzemeltető a
temetkezési szolgáltatók tekintetében köteles megtartani az egyenlő bánásmód
követelményét.
18. § (1) A temetőben - a kegyeleti jogok gyakorlása
céljából - a temetési helyekről az üzemeltető nyilvántartásokat vezet. A
sírboltokról szóló nyilvántartás vezetésére a sírbolt könyv, az egyéb temetési
helyek nyilvántartására a nyilvántartó könyv szolgál.
(2) A nyilvántartó
könyv a következő adatokat tartalmazza: folyószám, a temetés (urnaelhelyezés
vagy a hamvak szétszórásának) napja, az elhalt családi neve és utóneve,
születési családi és utóneve, születési ideje, anyja neve, legutolsó
lakóhelyének a címe, az elhalálozás időpontja, a sírhelytábla, sírhelysor,
temetési hely száma, valamint az eltemettető, illetve a temetési hely felett
rendelkezni jogosult személy neve, lakcíme, és a síremlékre vonatkozó
bejegyzések.
(3) A sírbolt könyvet
a (2) bekezdésben meghatározott tartalommal kell vezetni a sírbolt számának
feltüntetésével. A sírbolt könyvbe be kell jegyezni a sírbolt felett
rendelkezni jogosult személynek a sírboltra vonatkozó rendelkezéseit is.
(4) Az ismeretlen
holttest esetében a nyilvántartó könyvbe be kell vezetni az eljáró hatóság
nevét, az eljárás ügyszámát.
(5) A nyilvántartó
könyvbe és a sírbolt könyvbe az eltemettető és a temetési hely felett
rendelkezni jogosult személy tekinthet be.
(6) Az üzemeltető a
nyilvántartó könyv, illetve a sírbolt könyv adatai alapján a temető
nyitvatartási ideje alatt felvilágosítást köteles adni az elhunyt személy temetési
helye után érdeklődőnek.
(7) A temető
üzemeltetője köteles gondoskodni a nyilvántartó könyvbe, illetve a sírbolt
könyvbe bejegyzett (tárolt) személyes adatok biztonságáról.
19. § (1) Az eltemetés módja szerint a temetés hamvasztással
vagy elhamvasztás nélkül történik, egyházi vagy világi szertartás szerint.
(2) Az eltemetés
módjára és helyére nézve az elhunyt életében tett rendelkezése az irányadó,
amennyiben ez nem ró az eltemettető személyére aránytalanul nagy terhet.
(3) Az elhunyt
életében tett rendelkezése hiányában az eltemetés módját és helyét az határozza
meg, aki a temetésről gondoskodik, vagy arra köteles lenne, de a temetésről más
szerv vagy személy úgy gondoskodik, mintha az elhunyt saját halottja volna.
(4) Ha a temetésről
több személy gondoskodik és közöttük az eltemetés módja tekintetében nincs
megegyezés, a temetés csak elhamvasztás nélkül történhet.
20. § (1) A temetésről sorrendben a következők kötelesek
gondoskodni:
a) aki a temetést szerződésben vállalta;
b) akit arra az elhunyt végrendelete kötelez;
c) végintézkedés hiányában elhunyt temetéséről az
elhalálozása előtt vele együtt élő házastársa vagy élettársa;
d) az elhunyt egyéb közeli hozzátartozója [Ptk. 685. § b)
pontja] a törvényes öröklés rendje szerint.
(2) Ha temetésre kötelezett
személy nincs, ismeretlen helyen tartózkodik, vagy a kötelezettségét nem
teljesíti, a temetésről az elhalálozás helye szerint illetékes települési
önkormányzat (fővárosban a kerületi önkormányzat) polgármestere - jogszabályban
meghatározott határidőn belül - gondoskodik.
21. § (1) Az elhunytat temetőben vagy temetkezési
emlékhelyen létesített temetési helyen kell eltemetni. Hamvasztásos temetés
esetén a hamvak urnában helyezhetők el, illetőleg - a kormányrendeletben előírt
feltételek szerint - szétszórhatók.
(2) A hamvakat
tartalmazó urnát az eltemetésre köteles személynek - kérésére - ki kell adni.
(3) Nem magyar
állampolgárságú személyt - kormányrendeletben foglalt feltételek szerint -
lehet eltemetni.
22. § (1) A temetési hely felett - a nemzeti sírkertbe
tartozó temetési hely kivételével - az rendelkezik, aki megváltotta.
(2) A rendelkezési jog
gyakorlása a temetési helyre helyezhető személyek körének meghatározására,
síremlék, sírjel állítására és mindezek gondozására terjed ki.
(3) A temetési hely
újraváltásában elsőbbséget élvez az eltemettető, halála esetén pedig a
törvényes öröklés rendje szerint soron következő közeli hozzátartozója.
(4) A temetési hely
feletti rendelkezési jog időtartamát jogszabály határozza meg, amely
hamvasztásos temetés esetében nem lehet kevesebb 10 évnél, egyéb esetekben nem
lehet kevesebb 25 évnél.
23. § Temetőn vagy temetkezési emlékhelyen kívül ravatalozni
az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (a továbbiakban: ÁNTSZ)
területileg illetékes városi (fővárosi kerületi) intézetének engedélyével
lehet.
24. § (1) Halottat csak külön jogszabályban előírt orvosi
vizsgálat és az erről szóló halottvizsgálati bizonyítvány alapján szabad
eltemetni, vagy elhamvasztani. A halottvizsgálati bizonyítványt a temetés előtt
kell az üzemeltető részére átadni. Az elhunyt elhamvasztásához a
halottvizsgálati bizonyítványra minden esetben fel kell jegyezni az
elhamvaszthatóságot. A halottvizsgálati bizonyítvány egy példányának
megőrzéséről a temető tulajdonosa gondoskodik.
(2) Ha a halál
körülményeinek vizsgálatára hatósági eljárás indult (rendkívüli halál), az
elhunyt eltemetéséhez, illetve elhamvasztásához a halottvizsgálati bizonyítvány
mellett az eljáró hatóság engedélye is szükséges.
(3) Az elhunyt
eltemetésére, elhamvasztására, az urna földbe temetésére - a sírboltba temetés
és az urna kivételével - olyan, a kegyeleti igényeknek megfelelő koporsó,
illetőleg kellék használható, amely lebomlik, és nem veszélyezteti a
környezetet.
III. Fejezet
TEMETKEZÉSI SZOLGÁLTATÁSOK
25. § (1) Temetkezési szolgáltatási tevékenység:
a) a temetésfelvétel,
b) az elhunytnak a kegyeleti igényeknek megfelelő
temetésre való - az egészségügyi szolgáltató halottkezelési feladatkörébe nem
tartozó és az egészségügyi intézmény területén kívül végzett - előkészítése,
c) a temetéshez szükséges kellékekkel való ellátás,
d) a ravatalozás,
e) a búcsúztatás,
f) sírhelynyitás és visszahantolás,
g) a sírba helyezés,
h) a halottszállítás,
i) a hamvasztás és az urnakiadás,
j) az urnaelhelyezés,
k) a hamvak szórása,
l) az exhumálás,
m) az újratemetés.
(2) A temetkezési
szolgáltatási tevékenységek teljeskörűen vagy önállóan is végezhetők (a
továbbiakban együtt: temetkezési szolgáltatás).
A törvény a
tevékenységfajták felsorolásával egyértelművé teszi, melyek azok a résztevékenységek,
amelyeket a temetkezési szolgáltatáson belül el kell látni. E tevékenységek a
vállalkozások szempontjából teljes körűen, illetve részenként is gyakorolhatók,
de a törvény a teljes körű feladatellátást preferálja. A szabályozás így még
inkább alkalmassá válik arra, hogy a temetkezési szolgáltatásokat más, így
különösen az egészségügyi intézményekben végzett hasonló tevékenységektől
elhatároljuk.
(3) Az egyházi
szertartás szerinti búcsúztatás e törvény értelmében nem minősül temetkezési
szolgáltatásnak.
26. § (1) Temetkezési szolgáltatási tevékenység
kormányrendeletben meghatározott műszaki, közegészségügyi és alapvető
kegyeleti, illetve személyi feltételek szerint gyakorolható.
(2) A temetkezési
szolgáltató köteles az engedélyezett temetkezési szolgáltatási tevékenységet a
kegyeleti jogok betartása mellett, folyamatos rendelkezésre állással ellátni.
Tevékenységének gyakorlása során a szolgáltató az 1. §-ban meghatározott
alapelvek érvényesülését köteles biztosítani.
27. § (1) A temetkezési szolgáltató a temető, a
hamvasztóüzem és a temetkezési emlékhely területén kívül
a) a temetkezési szolgáltatások közül a temetésfelvételt,
az elhunyt temetésre való előkészítését és a temetéshez szükséges kellékekkel
történő ellátását, továbbá
b) a temetkezési szolgáltatás ellátása során az elhunyt
hűtését, a halottszállító jármű tárolását
csak engedélyezett
telephelyen végezheti.
(2) Egészségügyi
intézményben - az egészségügyi igazgatás körébe tartozó, elhalálozással
kapcsolatos ügyintézésen kívül - nem lehet temetkezési szolgáltatás céljából
telephelyet létesíteni és működtetni. A megrendelés megszerzése érdekében az
eltemettető nem befolyásolható sem az intézmények alkalmazottai, sem
temetkezési szolgáltató által.
(3) Tilos temetkezési
szolgáltatásra utaló reklám és hirdetőtábla elhelyezése az egészségügyi
intézmény területén, épületének falán, kerítésén és irodájában. A temetkezési
szolgáltatók névsorát és telephelyének címét, telefonszámát, a teljes körű
szolgáltatásra utaló megjegyzést („Teljes körű szolgáltatás”) - a szolgáltató
kérelmére, az egyes szolgáltatók megkülönböztetése nélkül - ábécé sorrendben az
intézmény információs irodájában, tájékoztató jelleggel el lehet helyezni.
(4) Temetkezési
szolgáltatásról szóló reklámban csak a szolgáltató neve, elérhetőségének módja
és időtartama, logója, valamint a „temetkezés” szó tüntethető fel.
(5) A temető területén
- az erre a célra kijelölt hely kivételével - tilos temetkezési szolgáltatásra
utaló reklám és hirdetőtábla elhelyezése.
(6) Köztemető
területén külön jogszabályban meghatározott telepengedély alapján gyakorolható
ipari és szolgáltató tevékenység végzésére nem lehet telephelyet létesíteni, és
ilyen tevékenységgel létrehozott terméket - a temetéshez szükséges kellékek
kivételével - nem lehet forgalmazni.
28. § A temetkezési szolgáltató a tevékenység ellátása során
köteles az eltemettetőnek a temetési szertartásra vonatkozó rendelkezését - az
egyházi temetés esetén az egyházi szertartás rendjének megfelelően -
tiszteletben tartani.
A temetkezési
szolgáltató
29. § (1) Egészségügyi intézményben az orvos, az
egészségügyi feladatot ellátó vezetői megbízású alkalmazott, továbbá az
egészségügyi feladatot ellátó alkalmazott nem lehet temetkezési szolgáltatást
végző egyéni vállalkozó, illetőleg gazdasági társaság tagja, vezető
tisztségviselője vagy alkalmazottja.
(2) Az (1) bekezdésben
felsoroltak közeli hozzátartozója [Ptk. 685. § b) pontja] nem lehet
ugyanabban a megyében temetkezési szolgáltatást végző egyéni vállalkozó,
illetőleg gazdasági társaság vezető tisztségviselője vagy alkalmazottja.
A törvény szerint a
tisztességes piaci viszonyok erősítése érdekében egészségügyi intézmény orvosa
és vezető alkalmazottja, illetőleg ezek közeli hozzátartozója, továbbá az
egészségügyi feladatokat ellátó alkalmazott nem vehet részt temetkezési
szolgáltatás ellátásában. Ez a szabály az egészségügyi intézmény tulajdoni
viszonyaitól független. Ennek megfelelően a tiltó szabálynak akár a
magántulajdonú egészségügyi intézményben is érvényesülnie kell.
30. § (1) Temetkezési szolgáltatás végzésére gazdálkodó
szervezetet akkor lehet alapítani, ha az alapító vagy a vállalkozó székhelye
(telephelye) szerint illetékes települési (fővárosban a kerületi) önkormányzat
jegyzője ahhoz előzetesen hozzájárult.
(2) A jegyző az
előzetes hozzájárulást nem tagadhatja meg attól, aki
a) igazolja büntetlen előéletét, szakmai alkalmasságát,
továbbá megfelelő pénzügyi teljesítőképességét, és
b) az alapvető kegyeleti feltételeknek megfelelő, a
tevékenység méltóságát nem sértő telephelyet jelöl meg, továbbá
c) írásbeli nyilatkozatot tesz arról, hogy vele szemben
összeférhetetlenség nem áll fenn.
(3) A (2) bekezdésben
meghatározott követelményeket
a) egyéni vállalkozás esetén az egyéni vállalkozónak
(kérelmezőnek),
b) a gazdasági társaság vezetőjének
kell igazolnia.
31. § (1) A temetkezési szolgáltatás ellátásához a telephely
létesítését a jegyző az ÁNTSZ területileg illetékes városi (kerületi) intézete
és az illetékes építésügyi hatóság szakhatósági közreműködésével lefolytatott
telephely-engedélyezési eljárásban engedélyezi. A jegyző, a
telephely-engedélyezési eljárása során környezetvédelmi, vízügyi, tűzvédelmi
szakhatóságok közreműködését veheti igénybe.
(2) A jegyző a
telephelyengedélyt akkor adja meg, ha a szakhatósági hozzájárulás(ok) alapján
megállapítja, hogy a telephely megfelel a kegyeleti követelményeknek, a
munkavégzésre (munkahelyre) vonatkozó előírásoknak, a környezetben élők
egészségét és a környezetet nem veszélyezteti.
A törvény szerint szűkül
a telephelyengedélyhez kötött szolgáltatások köre. A temető területén kívül is
ellátható tevékenységek vonatkozásában a temetkezési szolgáltatások közül a
temetésfelvétel, az elhunyt temetésre való előkészítése és a temetéshez
szükséges kellékekkel történő ellátása, a temetkezési szolgáltatás ellátása során
az elhunyt hűtése, a halottszállító jármű tárolása lesz telephely engedély
birtokában végezhető. A korábbi rendelkezések szerint a telephelynek alapvető
kegyeleti feltételeknek és a tevékenység méltóságát nem sértőnek kellett
lennie. Hiányzott azonban a törvényből az a garanciális követelmény, hogy a
tevékenység mások kegyeleti érzését ne sértse, feleljen meg a közegészségügyi,
építésigazgatási és környezetvédelmi szempontoknak.
A temetőben, temetkezési
emlékhelyen, hamvasztóüzem ingatlanán létesített telephelyet nem kell
engedélyeztetni. E létesítmények temetkezési szolgáltatás céljából épültek. A
temetőnek, a temetkezési emlékhelynek, a hamvasztóüzem ingatlanának meg kell
felelnie az építésügyi előírásoknak, az építmények megépítéséhez építési
engedély szükséges, amit szakhatósági közreműködéssel végeznek.
A temetkezési
szolgáltatásról szóló reklám szabályait indokolt azzal kiegészíteni, hogy a
szolgáltató elérhetőségének módja, annak időtartama is feltüntethető legyen a
reklámban. A reklám tevékenység alapvetően alkalmas az eltemettető
befolyásolásán túl arra, hogy a kegyeleti jogokat sértse. A törvény szándékosan
nem kívánja bővíteni azokat az elemeket, amelyek a temetkezési szolgáltató
elérhetőségén kívül esnek. A temetkezési szolgáltatás nem hasonlítható össze
más szolgáltatásokkal, nem kínálható olyan „portékaként”, mint más
tevékenységek. A reklámnak szándékosan visszafogottnak, csak a tényekre
szorítkozónak kell lennie annak érdekében, hogy az elsősorban a kegyeleti
jogokat, másrészt a közízlést a legcsekélyebb módon sem sérthesse.
Köztemető területén nem
lehet telephelyet létesíteni olyan ipari és szolgáltató tevékenység végzésére,
amely külön jogszabályban meghatározott telepengedély alapján gyakorolható. Az
ilyen tevékenységgel létrehozott termékeket köztemető területén forgalmazni sem
lehet, kivéve a temetéshez szükséges kellékeket. E tevékenységek végzését meg
kell szüntetni, az e törvény kihirdetését megelőzően írásba foglalt szerződések
esetében legkésőbb a határozott időre kötött szerződés lejártának napján, a
határozatlan időre kötött szerződés esetén 2006. december 31-én.
A telephelyet
(fióktelephelyet) főszabályként továbbra is a telephely fekvése szerint
illetékes jegyző engedélyezi a közegészségügyi, az építésügyi szakhatóság
kötelező, a környezetvédelmi, vízügyi, tűzvédelmi szakhatóságok tevékenység
fajtának megfelelő közreműködésével. A jegyző az engedélyt akkor adja meg, ha a
telephely a szakhatósági hozzájárulások alapján a kegyeleti, műszaki,
munkavédelmi, egészségügyi és környezetvédelmi követelményeknek megfelel. Az
eljárás részleteit, az egyes tevékenységek közötti differenciált
követelményeket a kormányrendelet tartalmazza.
32. § A szakmai alkalmasság feltételeit az teljesíti, aki
megfelel a kormányrendeletben előírt képesítési feltételeknek. E feltételek
alól felmentés nem adható.
33. § (1) A pénzügyi teljesítőképesség akkor megfelelő, ha
az alapító (vállalkozó)
a) adó-, vám- és járulékfizetési kötelezettségének
igazoltan eleget tett,
b) igazolja és vállalja, hogy a kormányrendeletben
meghatározott mértékű vagyoni biztosítékkal folyamatosan rendelkezik, amelyet
kizárólag a temetési szolgáltatást igénybe vevők olyan kártérítési igényének
közvetlen kielégítésére használhat fel, amelyet a szolgáltatással okozott.
(2) Az (1) bekezdés b)
pontjában meghatározott biztosíték
a) a bankszámlát vezető pénzintézetnél lekötött és
elkülönítetten kezelt pénzbeli betét;
b) ilyen összeg erejéig vállalt bankgarancia vagy
felelősségbiztosítás.
34. § A jegyző a tevékenység gyakorlására kiadott
hozzájárulását visszavonja, ha megállapítja, hogy kiadásának feltételei már nem
állnak fenn.
A pénzügyi
teljesítőképességet adó-, vám- és járulékfizetési kötelezettség teljesítésével,
illetve vagyoni biztosítékkal való rendelkezéssel kell igazolni. A vagyoni
biztosíték jelentősége abban áll, hogy azzal a szolgáltató az eltemettető
kárigényét közvetlenül kielégítheti. Ez a közöttük létrejövő megállapodással
történik. A vagyoni biztosíték összegét meghaladó igény érvényesítésére polgári
peres úton továbbra is lehetőség van.
A törvény szerint a
jegyző visszavonhatja a tevékenység gyakorlására kiadott hozzájárulását. Ezzel
biztosítható a feltételek meglétének folyamatossága. A vagyoni biztosítéknak is
folyamatosan rendelkezésre kell állnia.
Halottszállítás
35. § (1) Holttestet szállítani kizárólag a közegészségügyi
és a járványügyi szabályokat és az alapvető kegyeleti feltételeket kielégítő,
erre a célra kialakított járműben, fedéllel ellátott koporsóban
(szállítókoporsóban) lehet.
(2) Rendkívüli
halálesetekkel összefüggő halottszállításról külön jogszabály rendelkezik.
36. § (1) Holttest, urna külföldre történő szállításához -
ha nemzetközi szerződés másként nem rendelkezik - a rendeltetési hely szerinti
ország hatóságának, valamint az elhalálozás helye szerint illetékes közegészségügyi
hatóságnak az engedélye szükséges.
(2) Holttest
külföldről Magyarországra való szállításához be kell szerezni a magyar
külképviselet hatósági engedélyét, valamint az indító ország közegészségügyi
hatóságának szállítási engedélyét, továbbá a befogadó temető, illetve
temetkezési hely nyilatkozatát.
(3) A nemzetközi
halottszállítás egyéb feltételeit külön jogszabály tartalmazza.
Halotthamvasztás
37. § (1) Hamvasztóüzemi építményt létesíteni vagy
átalakítani, felújítani a településrendezési tervnek megfelelően és építési
engedély alapján lehet.
(2) Az építési
engedélyezési eljárás során a közegészségügyi, a környezetvédelmi,
örökségvédelmi, a közlekedési, a vízügyi, tűzvédelmi, energetikai szakhatóságok
működnek közre.
38. § (1) Ha a halottvizsgálati bizonyítvány szerint a
holttest hamvasztható, a hamvasztást az ország területén működő bármely
hamvasztóüzemben el lehet végezni. A hamvaszthatóságot tanúsító
halottvizsgálati bizonyítványról az üzem másolatot készít, amit a
nyilvántartáshoz csatolva kell megőrizni.
(2) Magyarországon
elhunyt külföldi személy, vagy más országban elhunyt és Magyarországra
szállított külföldi személy elhamvasztásához az elhunyt állampolgársága
szerinti ország külképviseletének, ennek hiányában az utolsó lakhelye szerint illetékes
hatóság engedélye szükséges, ha nemzetközi szerződés másként nem rendelkezik.
(3) Hamvasztóüzem
céljára felhasznált ingatlanon hagyományos sírhelyek, sírboltok nem
létesíthetők, kivéve, ha az üzem temető területén létesült.
(4) Ismeretlen
holttest nem hamvasztható el.
IV. Fejezet
VEGYES RENDELKEZÉSEK
A kegyeleti
közszolgáltatási szerződés
39. § (1) Köztemető fenntartására és üzemeltetésére az
önkormányzat azzal a gazdálkodó szervezettel köthet kegyeleti közszolgáltatási
szerződést, amely a kormányrendeletben meghatározott feltételeknek megfelel.
(2) A szerződésnek
tartalmaznia kell
a) a tevékenység gyakorlásának helyét;
b) az ellátandó tevékenységek felsorolását;
c) a teljesítés módját és idejét;
d) a feladat mennyiségi és minőségi követelményeit;
e) a szerződés érvényességi idejét, amely 5 évnél
rövidebb és 15 évnél hosszabb nem lehet, de újbóli megkötése nem zárható ki;
f) a szolgáltatás finanszírozásának rendjét;
g) a szolgáltatás ellenértékének mértékét és a megfizetés
módját;
h) a közüzemi szerződési kötelezettség alanyait;
i) a szolgáltatáshoz szükséges eszközök mennyiségi és
minőségi előírásait és rendelkezésre bocsátásának módját;
j) az önkormányzati vagyontárgyak használatának,
karbantartásának, felújításának és pótlásának szabályait;
k) a szolgáltatást végző személyekkel kapcsolatos
követelményeket;
l) a szerződés fennállása alatt az önkormányzatot
megillető ellenőrzési jogosítványokat;
m) arra vonatkozó kötelezettségvállalást, hogy ha a
gazdálkodó szervezet a kegyeleti közszolgáltatás mellett temetkezési
szolgáltatást is végez, a kegyeleti közszolgáltatást más gazdasági
tevékenységétől, így a temetkezési szolgáltatástól számvitelileg elkülöníti;
n) a birtokbaadás feltételeit;
o) arra vonatkozó tájékoztatást, hogy a szerződésre
egyebekben a Polgári Törvénykönyv rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.
(3) A szerződés
azonnali hatállyal felmondható, ha a gazdálkodó szervezet a (2) bekezdés m) pontjában
meghatározott kötelezettségét megszegi.
40. § (1) Az önkormányzat rendelete kötelezővé teheti a
köztemetőn belüli, az elhunyt hűtésével, a temetőben erre a célra
rendszeresített szállító járművön történő szállításával, továbbá a hamvaknak az
erre szolgáló berendezéssel történő szórásával, sírhelynyitással és
visszahantolással kapcsolatos feladatok ellátására az üzemeltető
szakszemélyzetének és berendezésének igénybevételét (a továbbiakban: az
üzemeltető által biztosított szolgáltatás).
(2) A temető
tulajdonosa, köztemető esetén az önkormányzat a temető üzemeltetésével és
fenntartásával kapcsolatosan felmerült szükséges és indokolt költségek alapján
állapítja meg
a) a temetési hely, illetőleg az újraváltás díját,
b) a temetkezési szolgáltatók kivételével a temetőben
vállalkozásszerűen munkát végzők által fizetendő temetőfenntartási hozzájárulás
díját,
c) a temetői létesítmények, illetve az üzemeltető által
biztosított szolgáltatások igénybevételéért a temetkezési szolgáltatók által
fizetendő díjat.
(3) A (2) bekezdésben
meghatározott díjfajtákon belül a köztemetőkre vonatkozó díjak mértékét az
önkormányzat rendeletben állapítja meg. A díjmértékeket évente felül kell
vizsgálni.
A törvény pontosítja a
temetői díjak fogalomkörét. Három díjcsoport különböztethető meg: a sírhelydíj,
a temető-fenntartási hozzájárulás díja, a létesítmények igénybevételi díja.
A temető olyan speciális
„üzem”, amelynek működtetéséért a fenntartó felel. A temetői infrastruktúra
működőképességét akkor lehet biztosítani, ha a folyamatos használat azonos
feltételek mellett történik. Ezért az önkormányzati temetőkben - önkormányzati
rendelettel - egyes üzemeltetői tevékenységek kötelező igénybevételét lehet
előírni. A temetkezési hely első alkalommal történő temetésre való
előkészítése, azaz a sírhely kijelölése, a sírásás üzemeltetői feladat. Az ezen
túlmenő sírnyitás és visszahantolás már temetkezési szolgáltatói feladat is
lehet, azonban - egyebek mellett - ennek az üzemeltető részére történő
kizárólagos fenntartását önkormányzati rendelet kötelezővé teheti. Fennmarad az
a garancia, hogy az önkormányzat a díjak megállapításakor köteles kikérni a
fogyasztók területileg illetékes érdekképviseleti szerveinek véleményét.
(4)
(5) A települési
önkormányzat képviselő-testülete, fővárosban a közgyűlés a díj megállapításakor
kikéri a fogyasztók területileg illetékes érdek-képviseleti szerveinek
véleményét.
A temetkezési
szolgáltatás szabadáras. Köztemetőben azonban az árak féken tartása és a
fogyasztói érdekek európai gyakorlatot követő védelme céljából a törvény a
temetési hely megváltás és újraváltás, valamint a vállalkozók temetőfenntartáshoz
való hozzájárulási díjának megállapítását a képviselő-testület hatáskörébe
utalja, amit rendeletben állapít meg. A képviselő-testület a díj kialakításában
kikéri a fogyasztók helyi érdekképviseleti szerveinek véleményét. A vélemény
figyelembevétele az önkormányzat jogkövetkezménye nélküli felelőssége. (A
temetőlátogatók temetőhasználata továbbra is díjmentes.)
Felhatalmazások
41. § (1) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben
állapítsa meg
a) a temetkezési szolgáltatást ellátók szakmai képesítési
követelményeit, a tevékenység gyakorlásának műszaki, kegyeleti, közegészségügyi
szabályait;
b) a tevékenység ellátására való jogosultság és
kötelezettség eseteit, a közköltségen történő temetés, a belföldi és külföldi
halottszállítás, a nem magyar állampolgár belföldi eltemetésének és
hamvasztásának szabályait;
c) a temetőfenntartás és üzemeltetés, a hamvasztóüzemi
építmény működési, közegészségügyi szabályait;
d) a temetők létesítésével, bővítésével, lezárásával,
megszüntetésével és ismételt használatbavételével, valamint az eltemetéssel, a
hamvasztással, az urnaelhelyezéssel, hamvak szórásával, a sírnyitással, a
rátemetéssel, az exhumálással kapcsolatos részletes rendelkezéseket;
e) a temető, a temetkezési emlékhely, továbbá a temetési
hely építményei létesítésének építési szabályait;
f) a Nemzeti Kegyeleti Bizottság szervezetére, tagjaira,
feladataira és működésére, továbbá annak Titkárságára vonatkozó szabályokat;
g) a temetőszabályzat kötelező tartalmi elemeit;
h) a Nemzeti Kegyeleti Bizottság javaslatára a „Nemzeti
Gyásznap” állandó vagy eseti meghatározására, a gyász nemzeti méretű
kifejezésére és megformálására vonatkozó szabályokat.
(2) Felhatalmazást kap
a belügyminiszter, az egészségügyi és az igazságügyminiszter, hogy a rendkívüli
halálesetekkel kapcsolatos teendőket együttes rendeletben szabályozzák.
(3) A települési
önkormányzat, fővárosban a közgyűlés a törvény hatálybalépését követő egy éven
belül rendeletben állapítja meg - a köztemetőre vonatkozóan - különösen
a) a temető rendeltetésszerű használatához szükséges
egyéb helyi, tárgyi és infrastrukturális feltételeket;
b) a temető használatának és igénybevételének szabályait;
c) a temetési hely gazdálkodási szabályait;
d) a sírhely méretezését, sírjelek alkalmazását, a
kegyeleti tárgyak, növényzet elhelyezését, a sírgondozás szabályait;
e) temetőben a kegyeleti közszolgáltatások feltételeit, a
temetési hely megváltási díját, a temetőfenntartási hozzájárulás díját, illetve
a létesítmények vállalkozók részéről történő igénybevételének díját;
f) a temetési szolgáltatás, illetőleg a temetőben végzett
egyéb vállalkozói tevékenységek ellátásának temetői rendjét;
g) a szabálysértés eseteit.
42. § Ahol az önkormányzat a köztemető fenntartására
vonatkozó kötelezettségéről kegyeleti közszolgáltatási szerződés keretében
gondoskodik, a temető használatának szabályait önkormányzati rendeletben kell
megállapítani.
Átmeneti és záró
rendelkezések
43. § (1) E törvény a 24. § (3) bekezdésének kivételével a
kihirdetését követő hatodik hónap első napján lép hatályba. A 24. § (3)
bekezdése 2002. január 1-jén lép hatályba.
(2) A meglévő temető
tulajdonosának a 9. §-ban meghatározott temetői létesítményeket és közműveket e
törvény hatálybalépését követő öt éven belül kell megépíteni. Emiatt azonban
temetési helyek nem számolhatók fel a használati időn belül, kivéve a temető
tulajdonosának az eltemettetővel történt kölcsönös megegyezését. Megegyezés
hiányában a használati idő lejártát követő két éven belül kell az építést
elvégezni.
(3) A törvény
hatálybalépésekor az egészségügyi intézmény területén működő temetkezési
szolgáltató telephelyét a törvény hatálybalépését követő hatodik hónap első
napjáig meg kell szüntetni. A megszüntetésig a telephelyet csak a 27. §-ban
foglalt módon lehet megjelölni.
(4) Ha e törvény
szerint a kegyeleti közszolgáltatási szerződés megkötésének feltételei
fennállnak, a szerződést a törvény hatálybalépését követő 90 napon belül meg
kell kötni.
(5) A törvény
hatálybalépésekor már működő temetkezési szolgáltatónak a személyes
megbízhatóságát, szakmai alkalmasságát és pénzügyi teljesítőképességét a
kormányrendeletben meghatározott határidőn belül és az ott meghatározott módon
kell igazolnia.