„MINISTRÁNSLÁNYOK”:
FEMINISTA IDEOLÓGIA
ÉS
A RÓMAI
LITURGIA
írta: Brian W. Harrison
I.
Zsinat-utáni liturgikus újdonság: előbb teológiai, majd ideológiai
A mai előadásban elhangzó
észrevételeim,
amelyek az elmúlt évtizedben igen jelentékennyé váló modern liturgikus
reformot
érintik, elég kritikusak lesznek. Azt a reformot érintik, amely kicsit
több
mint 20 évvel VI. Pál pápa Római Misekönyvének kihirdetésével
kezdődött, és
amely lassan, úgy tűnik, a végéhez közeledik. Olyan változásokról lesz
szó, amelyek
számomra többnek tűnnek, mint egyszerűen valamely teológiai változásra
vagy
fejlődésre alapozott megvalósítások. Inkább a liturgikus újítások új
fázisát
jelzik, amelyben az Egyház latin rítusának legszentebb részeibe
vezetnek be új,
egészen idegen ideológiai szempontokat, úgy mint a nacionalizmust (az
inkulturáció nevében) vagy a feminizmust (a női méltóság nevében).
Leginkább
erre az utóbbira szeretnék ma koncentrálni.
Amikor a zsinat utáni liturgikus
újítások
két – teológiai és ideológiai – fázisáról beszélek, nyilván nem
gondolom, hogy
ezek egymástól élesen elválasztható periódusok lennének, hiszen mindkét
fázis
legjelentősebb elemei egyszerre voltak jelen mindkét fázisban,
tekintélyes
mértékben. Inkább a hangsúlyok valamilyen fokozatos változásáról szól
azok
cselekedeteiben, akik az egyre több változás pártján állnak.
Az első szakasz, a teológiai
fázis,
nagyjából az első negyedszázadot fedi le (1969-1994), kezdve attól a
pillanattól, amikor VI. Pál pápa kihirdette a mise új rendjét (Novus
Ordo) a
Missale Romanum apostoli konstitúcióban, 1969. április 3-án. Ezt a
szakaszt
elsősorban a liturgikus változások bevezetése, kötelezővé tétele, és az
Egyház
vérkeringésébe való asszimilálása jellemezte – olyan változások voltak
ezek,
amelynek eredete és megokolása többé-kevésbé a keresztény – bár nem
mindig
kifejezetten katolikus – teológia határai között található. Vagyis
egyfolytában
láttuk és hallottuk, mennyire hangsúlyozzák pl. az ökumenikus
előrehaladást a
protestánsokkal, éppen egy drasztikusan leegyszerűsített, kevésbé
formális,
sokkal változékonyabb népnyelvű mise által; a Szentírás bőségesebb
használata a
liturgiában; az Eucharisztia testvéri és közösségi lakoma-jellegének
erőltetett
túlhangsúlyozása az Örök Főpap egyetlen Áldozatával szemben; egy
ekkleziológia,
amely az Egyházat inkább „Isten népének”, semmint Krisztus Misztikus
Testének
tekinti, ezért túlzottan kihangsúlyozza a laikusok szerepét és „aktív
részvételét” a litugiában.
Mi, katolikusok, hangosan
vitatkozunk ezen
változások pozitív vagy negatív következményeiről, és a nyugati
civilizáció ezt
a disputát inkább ostobának és haj-tépőnek látja – olyan „belső
ügynek”, amely
egyházi dolgok apró részleteiről szólnak, és semmi közük a szélesebb
nyugati
kultúrához. Pl. az általam teológiai szakasznak nevezett időszak alatti
„alaptípusú” újítás valószínűleg a kézbeáldozás bevezetése volt.
Legtöbbünk
számára, akik ma itt jelen vagyunk, ez egy nagy fontossággal bíró
kérdés,
hiszen közvetlenül minden egyes hívő hitét és érzékenységét érinti: a
szentmise
misztériumával, ill. azzal a szent és legbensőségesebb pillanattal
kapcsolatos,
amikor részesedünk ebből a misztériumból. De a világi kultúrában, ill.
a mai
tömeg-médiában ennek nem volt hír értéke. Hányszor láttunk a TV-ben
vitaműsorokat a kézbenáldozásról, vagy hányszor szóltak erről pl. a New
York
Times vagy más, ennek megfelelő európai lap címoldalai?
Ezzel a viszonylagos közönnyel
ellentétben,
amelyet a világi kultúra tanúsított a szigorúan csak teológiai,
„vallási”
ügynek tekintett liturgikus változásokkal szemben, egyéb változások,
amelyek ma
nagy hatással vannak a katolikus liturgiára, a média figyelmének
középpontjába
kerültek. Úgy gondolom, hogy az a figyelem, amelyet ezek a változások
kivívtak
maguknak (Egyházon belül és kívül egyaránt), a liturgikus újítások egy
új,
sokkal radikálisabb szakasz beköszöntésére utalnak, és amely szakaszt –
ahogy
azt javasoltam – nevezhetnénk inkább ideológiai, mintsem teológiai
fázisnak.
Ideológiai fázisnak, ui. gyökerei nem kifejezetetten a keresztény –
akár
katolikus, akár protestáns vagy orthodox – gondolkodásban, hanem inkább
a
világi szociális és politikai programokban találhatók, amely
programoknak az
őse a felvilágosodás racionalizmusa és „egyenlőségesdije”, ill. a
pogányság,
nem pedig a zsidó-keresztény szentírási hagyomány.
Azokon a területeken, ahol nem az
ősi
európai kultúra dominál, a legjelentősebb ideológiai befolyás ilyen
értelemben
egy bizonyos nyugat-ellenes nacionalizmus. Katolikus egyházi körökben
ez az
eltúlzott nemzeti büszkeség egy türelmetlen és egyre erősödő liturgikus
„inkulturációban” jelenik meg. Nyugat hagyományosan keresztény
társadalmaiban
viszont az új világi, szocio-politikai ideológia, amely a legnagyobb
mértékben
hatással van a katolikus liturgiára, természetesen a feminizmus. Mind a
feminizmus,
mind az etnikai vagy nemzeti büszkeség egy ideje már erős fegyverként
jelen van
a liturgikus újítók kezében; de a világi ideológiáknak a szentélybe
való
beszivárgása csak ebben az évtizedben vált annyira elterjedtté és
uralkodóvá,
hogy végleges elismerést és engedélyt kaptak a legmagasabb egyházi
hatóságoktól. Pl. A római liturgia és inkulturáció c. vatikáni
instrukció
(1995) 42. cikkelye megadta az Egyház formális engedélyét a szentmise
bemutatása alatti „tapsolásra, ritmikus himbálózásra és táncra”. ("...
manuum percussio seu plausus, fluctuationes rhythmicae seu motus
modulati, aut
choreæ motus". AAS 87 (1995), p. 304.)
Ez a dokumentum az újításokat a
nem-nyugati
kultúrák keretein belül tekinti érvényesnek, ahol talán valami kevés
jogot
formálhatnak arra, hogy a helyi vallási hagyományok részeivé váljanak.
De a
legmagasabb liturgikus tekintély, a Vatikán Pápai Liturgikus Ünnepek
Irodája,
nem elégedett meg ezeknek az engedélyeknek Afrikára, Ázsiára vagy
Óceániára
való korlátozásával. Ez az Iroda, melyet a nyolcvanas évek végén
rábíztak a
kiemelkedően „progresszivista” Msgr. Piero Marini-re (ma már püspök),
hatást
gyakorolt a Szentatyára, hogy engedélyezze a liturgikus táncot a
nyugati
közösségek számára is, annak ellenére, hogy egy ilyen hagyománynak
nyoma sincs
a nyugati keresztény istentiszteletekben. Ezért láthattuk a római
Ifjúsági
Világtalálkozón bemutatott szentmise alatt fiatal, fehérbőrű balerinák
hullámzását Őszentsége színe előtt.
II.
A ministránylányok kihívása
Ha a „teológiai” fázisra
leginkább jellemző
engedély a kézbeáldozás volt, az, ami világosan bevezet a rómia
liturgia
újításainak új, „ideológiai” fázisába, a még inkább előzmények nélküli
engedély, amelyet az Istentiszteleti és Szentségi Kongregáció adott ki
1994.
március 15-én: engedély, hogy nők is szolgálhassanak az oltárnál.
Nyilván itt már valóban
forradalmi
változásokról beszélhetünk. Mindenki világosan emlékszik rá, hogy
1980-ban a
Szentatya megerősítette az Egyház kétezer éves tiltását a nőknek az
oltárnál
való szolgálatára vonatkozóan az Inaestimabile donum dokumentumban.
Ekkor a
Vatikán saját hivatalos liturgikus kiadványa, a Notitiae,
megjelentetett egy
cikket, amelyben kijelentette, hogy ez a tiltás már az V. században
megszilárdult. (Aimé-Georges Martimort, "La Question du Service des
Femmes
a L'Autel", Notitiae, Vol. 16, 1980, pp. 8-16.)
Ez a „szilárd” alap most szemeink
előtt vált
semmivé. Ezt az újítást egyszerűen egy passzív, csendes vállrándítással
kellene
elfogadnunk? Sokan, akik 1994 előtt ellenezték a ministránslányok
létét,
hirtelen arról kezdtek el beszélni, hogy – akár tetszik, akár nem – ez
már
lezárt kérdés, minor (kisebb jelentőségű) ügy, így ne sírjunk már
tovább
afölött, ami volt, hanem szokjunk hozzá a ministránslányok jelenlétéhez
a
szentmisén.
Szeretném egyszerűen és világosan
elismételni: a ministránslányok kérdése nem minor ügy. Az Eucharisztia
liturgiája az Egyház életének középpontjában áll, az oltár pedig ennek
a
liturgiának a legközpontibb helyét foglalja el. A mi Urunk, Jézus
Krisztus Új
Szövetségének Szentek Szentje. Vagyis bármilyen gyökeres és előzmények
nélküli
újítás, amely megjelenik az oltáron történő cselekménnyel kapcsolatban,
elkerülhetetlenül – rövid- vagy/és hosszútávú – lényegi változásokat
okoz majd
a hívek szívében, fejében.
De biztos vannak olyanok, akikben
felmerül a
kérdés: ugyan mi olyan szörnyű abban, hogy lányok is vannak az oltár
körül? A
jelenlévők – biztos vagyok benne – tudják erre a választ, tudják, ez
milyen
súlyos problémákat vet fel, de érdemes felidézni a legfontosabb
szempontokat.
Először is, az, hogy egy teljesen
előzmények
nélküli újításról van szó, már önmagában is elég ok az aggodalomra.
Miért
mondom ezt? Egy technikai korban és kultúrában, minden, ami új, szinte
automatikusan azt jelenti, hogy jobb is, hogy haladás az előzőhöz
képest, hogy
meghaladja az őt megelőzőt. Ez most úgy hangozhat, hogy én egyszerűen
ellene
vagyok valami újnak csak azért, mert új. De ne feledjük, a
tudományokban és a
technológiában uralkodó elképzeléssel ellentétben a katolikus
liturgiában, a katolikus
hittételekben az a priori (eleve) magatartásnak pontosan az ellenkező
előjelet
kellene hordania. Egy olyan vallásnak a benső logikája, amely azt
hirdeti
magáról, hogy 2000 évvel ezelőtti isteni és végleges kinyilatkoztatáson
alapul,
megköveteli, hogy a hívek szemléletmódjukban mélyen konzervatívak
legyenek. Az
újjal szembeni a priori tartózkodás, ebben a környezetben, nem ostoba
vagy vak
előítélet, hanem megokolt, értelmes, szükségszerű magatartás. Isten
örökkévaló,
így – ahogyan azt Joseph Sobran amerikai katolikus újságíró bölcsen
megjegyezte
– a liturgiának „divatjamúltnak” és valóban ősinek kellene látszania,
mert ez
az a mérték, amennyire mi, halandók, meg tudjuk közelíteni az
örökkévalóságot.
Na most, egy vallási hagyomány
esetében,
amely nem csak hogy létezett, hanem tudatosan, állandóan és
hangsúlyozottan meg
lett erősítve, és amelyet nem adtak fel kétezer éven keresztül, egy
ilyen
hagyomány esetében erősen fel kell tételeznünk, hogy az Krisztus
akaratára
vezethető vissza. És a hagyománnyal kapcsolatban, amely megtiltja a
nőknek az
oltárnál való szolgálást, valóban ez a helyzet. A vatikáni Notitiae-ben
Aimé-Georges Martimort megerősíti: „az az általános rendelkezés, amely
szerint
nők nem szolgálhatnak az oltárnál, a Laodiceai Gyűjtemény 44.
kánonjában
szilárdult meg, amely a IV. század végére datálható, és amely
alakította Nyugat
és Kelet szinte összes jogi gyűjteményét”. (Martimort, op. cit.)
Martimor arra is kitér, hogy a
pápák Szent
Geláziusz óta (494) mind visszaélésnek minősítették ezt a gyakorlatot.
Úgy
tűnik, abban az időben is megjelent valamiféle feminista hatás, amely
főleg
Szicíliában és dél-Itáliában éreztette hatását, és ezért Szent
Geláziusz pápa
kötelességének érezte, hogy írjon a helyi püspököknek: „Szomorúan
hallottunk
arról a megvetésről, amellyel a szent misztériumokat kezelitek. Addig
jutottatok, hogy nők lettek bátorítva, hogy az oltárnál szolgáljanak,
és olyan
feladatokat végezzenek, amelyek nem felelnek meg a nemüknek, hanem
kizárólagosan a férfi nemnek lett fenntartva”. (Ibid., cit. in: Michel
Sinoir, La
Question de L'Admission des Femmes au Service de L'Autel, Paris,
Pierre
Téqui, 1994, p 28.)
A Római Misekönyv minden kiadása
1570 és
1962 között tartalmazta a nők oltárnál való szolgálatának tiltását,
ahogy
tartalmazta ezt az 1917-es Egyházi Törvénykönyv (c. 813, §2) is, nem
beszélve a
II. vatikáni zsinat után megjelent legelső és kevésbé radikális
dokumentumokat.
Röviden, úgy tűnik, hogy az
1994-es vatikáni
engedély, amely lehetővé tette a nők oltárnál való szolgálatát, a
legradikálisabb
liturgikus változás volt, amelyet z Egyház legfőbb tekintélye valaha is
megengedett. Amint jól tudjuk, a kézbenáldozás az ősegyházban egyes
területeken
megengedett volt egy rövid ideig, sőt nők, mint az Eucharisztia
rendkívüli
kiszolgáltatói is léteztek. Egy kiváló tanulmányban, amely a nők
oltárnál való
szolgálatának kérdéséről szól, és amely a Vatikán végzetes engedélye
előtt pár
héttel jelent meg Franciaországban, Michel Sinoir atya (párizsi
egyházmegye)
megemlíti azt a tényt, hogy az ókortól kezdve a klauzúrás
apácamonostorokban,
amelyek a sivatagban voltak, távol a papoktól és szerpapoktól, a
főnöknőnek
engedélye volt, hogy a tabernákulumból kivegye az Úr Legszentebb
Testét, és
megáldoztassa a nővéreket. De eközben soha nem használhatta az oltárt.
(Cf.
ibid., p. 26.)
Ez az utóbbi kitétel nagy
jelentőséggel bír,
és megjelenik az 1917-es Egyházi Törvénykönyvben is. A 813. can. 2. §-a
ezt
mondja: „Egy nő soha nem szolgálhat a misén, csak abban az esetben, ha
nincs
jelen férfi, és jogos indok áll fenn, és azzal a feltétellel, hogy a
válaszokat
távolból mondja, semmi körülmény között meg nem közelítve az oltárt.”
Egy ilyen
törvénykezés, úgy gondolom, segít mélyeben megérteni az Egyház
hagyományának
ezt a pontját. És, ahogyan azt Sinoir atya is említi, a nők szentélyben
való
jelenlétének tiltása, akár felolvasóként is, megmaradt az Egyház
liturgikus
törvényei hivatalos normájának egészen 1994-ig. (Ezt a pápai miséken
sem
tartották be, sokszor olvastak fel nők, apácák a szentélyből.) A Római
Misekönyv
Általános Rendelkezései 1975-ös kiadásának 70. pontjában ez olvasható:
„Azokkal
a szolgálatokkal, amelyek a szentélyen kívül történnek, megbízhatók nők
is, ha
ezt megfelelőnek ítéli a templom papja. A 66. pont rendelkezései,
amelyek az
olvasmányok felolvasásának helyére vonatkoznak, figyelembe veendők.”
És mit mond a 66. pont? „A
Püspökkari
Konferenciák megengedhetik, hogy nők olvassák fel az Evangéliumot
megelőző
szentírási olvasmányokat, vagy a Hívek könyörgéseinek fohászait.
Szintén ők
határozzák meg a helyet, ahonnan a nők felolvashatják a közösségnek
Isten
igéjét.”
Ha a két normát, 66. és 70.,
összetesszük, a
Rendelkezések értelme világos: ha nők olvasnak fel, a püspököknek kell
eldönteniük, hogy melyik az az alkalmas hely a szentélyen kívül,
ahonnan ez
történhet. Az 1994-es rendelkezés értelmében a Szentszék a 2000.
jáliusában
megjelentetett Általános Rendelkezések-ben már felülvizsgálta ezt a
kitételt,
eltörölve mindenféle utalást a nemekre.
Így a zsinat utáni római liturgia
a
történelemben először eltörölt minden megkülönböztetést férfiak és nők
között,
ami a szentélyben elfoglalt helyüket illeti. De ha az Egyház mindig is
hangsúlyozott és töretlen hagyománya, hogy a szentélyt a mférfiaknak
tartotta
fönt, mi indokolta a változást? Itt érkezünk meg a központi kérdéshez.
Sok
másodlagos vagy esetleges ok van, ami az 1994-es vatikáni döntés
kapcsán oly
sok aggodalmat keltett sok katolikus között: sokan találó kérdéseket
vetettek
fel a furcsa jogi folyamattal kapcsolatban, amellyel bevezették ezt az
újítást.
Sokan megjegyezték, hogy a lányok oltárhoz való engedése gyakran
elriasztja a
fiúkat, nem látják többé férfiaknak szóló szolgálatnak, így a papi
hivatások
egy igen termékeny talaja kerül veszélybe. Mások jegyezték meg, hogy
azzal,
hogy a lányokat előtte már az oltárhoz engedő papok és püpsökök
engedetlenségét
gyakorlatilag megjutalmazzák, felbátorítják őket, hogy újabb római
fegyelmi
döntéseknek szegüljenek ellen, azokkal szemben viszont, akik
engedelmesek
voltak a hagyomány normáihoz, sokszor nem kis áldozatok révén, a
rendelkezés
egy kiszúrás. Ismét mások rámutattak arra, hogy az új szabályozás egy
újabb
akadályt gördít a keleti orthodox egyházakkal való egység útjába. A
keleti
katolikus egyházakra érvényes rendelkezések (megegyezve ebben az
othodoxokkal)
továbbra is tiltják a nők oltárnál való szolgálatát. Azt látjuk tehát,
hogy
ezzel az újítással, sajnos, a Vatikán inkább a feminista ideológia
nyomásának
engedett, figyelmen kívül hagyva igazi liturgikus alapelveket. Az az
egyszerű
tény, hogy Nyugaton a feminista ideológia a maga hamis, liberális és
evangéliumellenes alapelveivel (irányadó Mt 20,1-16 – a nyugati
liberális vagy
szocialista ideológia összekeveri a kiváltságot és a jogot, ezért az
„egyenlőtlenséget” eleve elítélendőnek tartja), amely szerint a
„diszkrimináció” és az „egyenlőtlenség” igazságtalanok, sokkal nagyobb
nyomást
gyakorol a tömegmédiára, az egyházi intézményekre és a populáris
kultúrára,
mint a nem-európai társadalmakban.
Úgy gondolom, hogy ezek az
1994-es
rendelkezésekkel szembeni ellenvetések nagyon találóak, de bizonyos
értelemben
mulandóak és inkább járulékosak, mint lényegiek. Nem hatolnak a
probléma közepébe,
mert nem magyarázzak meg teljesen, hogy a Nyugati és a Keleti Egyház
egyaránt
miért tiltottak ki kétezer éven át következetesen a nőket és a lányokat
a
szentélyből.
Martimor
tanulmánya segít megérteni ennek a rendelkezésnek patrisztikus
jellegét. Miután
jó sok idézetet sorolt fel ősi szövegekből és kánonokból, amelyek a nők
oltárnál való szolgálatát tiltják, megjegyzi: „Úgy tűnik, hogy a nők
oltártól
való eltiltása következetes gyakorlatának oka, hogy felismerték, mi
köti össze
a kisebb szolgálatokat magával a papsággal, eljutva egészen odáig, hogy
ezek a
kisebb szolgálatok a papság felé vezető út lépcsőfokai lettek. Ez már
világosan
megjelenik Szent Cypriánnál (aki vértanúként halt meg 258-ban)”. (Cit.
in
Sinoir, op. cit., p. 28)
Az a gondolat, hogy a ministráns
egy
bizonyos értelemben az első fokozat a papság felé, nemcsak vizuálisan
jelenik
meg – vagyis hogy a ministránsok a papsághoz hasonlóan reverendát és
karinget
viselnek –, hanem több nyelvben az elnevezések is ezt tükrözik.
Spanyolul a ministránsokat
monaguillo-nak nevezik, amely etimológiailag „kis szerzetes”-t jelent.
Az olasz
chierichetto magyarul „kis klerikus”, így hát olaszul nehéz lenne olyan
elnevezést találni a lány „ministránsoknak”, amely ne kerülne
ellentétbe az
Egyház definiált tanításával: nő nem lehet klerikus.
Így hát az Egyház kétezer éves
gyakorlata,
amely a szentélyből kitiltotta a nőket, azon is alapul, hogy a
ministrálás
szimbolikusan, de sokszor gyakorlatiulag is szorosan kapcsolódik a
felszentelt
papság szolgálatához. Ezt a papi szolgálatot pedig soha nem lehet
nőknek adni,
ahogyan azt 1994 Pünkösdjén II. János Pál pápa végérvényesen kihirdette
Ordinatio Sacerdotalis apostoli levelében. (Cf. AAS 86 (1994),
p. 548.) A
Krisztus áldozata és a férfi nem közötti kapcsolat feleleveníti az Ó-
és
Újszövetségen végigvonuló nemi szimbolikát. Yahweh Izrael Jegyese, az ő
választott Kedvese. Krisztus az Egyház Vőlegénye: Ő az, Aki létrehozza
azt a
gyümölcsöző kapcsolatot, amelyben a kegyelem természetfeletti magva (az
„új
teremtés” forrásaként) kisarjad a Kálvária hegyén, hogy az Egyház, az Ő
Jegyese, részesülhessen benne, és hogy Anyaként tovább gyümölcsöztesse
azt,
táplálván vele gyermekeit a keresztségben és a többi szentségben.
Michel Sinoir atya tanulmánya
világosan
kiemeli ezt a szempontot, segítségül híva a keleti liturgikus
gyakorlatot is,
hogy így még inkább megvilágítsa a szentély szimbolikáját. A keleti
templomokban az ikonosztázionnak köszönhetően a szentély és a hajó
közötti
választóvonal még erősebb, mint a nyugati hagyományban. A mi Urunk és a
szentek
képeiből álló „fal” eltakarja az egész szentélyt a laikusok szeme elől,
és
mögéje csak a szent ajtókon keresztül lehet belépni. Sinoir atya a
következőket
fűzi ehhez a keleti hagyományhoz:
„Az ikonosztázion a mennyek
országát
jelképezi, és a liturgiát, amely elővételezi ezt a mennyországot, csak
a klérus
tagjai mutathatják be. A templomhajó a földet jelképezi, a férfiak és
nők
lakóhelyét, akik arra igyekeznek felkészülni, hogy belépjenek a
Dicsőségbe.
Analógiásan ez ugyanaz a misztérium: Krisztus, a Vőlegény, aki
megújítja
áldozatát a szentélyben, és az Egyház, a Jegyes, aki hálásan fogadja
ezt földi
zarándoklása közben.” (Sinoir, op. cit., p. 32)
Mindebből az következik, hogy
védelmezni a
lány „ministránsokat” azzal, hogy egyébként is csak kisebb jelentőségű
dolgokat
csinálnak (vizet, bort hoznak, stb.), nem pedig olyan tevékenységet
folytatnak,
amely megkövetelné a szentségi rendeket, egészen téves. Túl sok
katolikus hívő
fogadja el kritikátlanul azt az érvelést, hogy ha egyszer a nők
lehetnek az
Oltáriszentség rendkívüli kiszolgáltatói, akkor nem lenne logikus
kizárni őket
az oltár körüli szolgálaból. Ez az érvelés arra a tételre támaszkodik,
amely
szerint a felelősségek, megbízatások egy bizonyos hierarchiájában egy
magasabb
megbízatásra való felhatalmazás a fortiori magába foglalja az
alacsonyabb megbízatásokra
való jogot is. Pl. akit áldozópappá szentelnek, annak nyilván megvan a
joga és
a hatalma a szerpap feladatainak az elvégzéséhez is. Ugyanígy –
folytatják az
érvelést –, miután Krisztus Testét kiosztani egyértelműen magasabb vagy
több
méltósággal járó feladat, mint vizet vagy bort vinni az oltárhoz, az
áldoztatási engedéllyel bíró személynek még inkább joga van szolgálni
az
oltárnál. Sok liberális és tradicionalista katolikust is sokszor
győztek már
meg ezzel az érveléssel, és bizonyították be nekik, hogy ha már a nők
áldoztathatnak, akkor következetlen és illogikus lenne eltiltani őket a
ministrálástól. (Természetesen a liberálisok ezt a következetlenséget
azzal akarják
feloldani, hogy engedjék meg a lányoknak a ministrálást. A
tradicionalisták
pedig azzal, hogy a nőket akarják eltiltatni az áldoztatástól is.)
Akárhogy is legyen, az
alapfeltevés,
amelyből az egész érvelés kiindul, hamis. Hamis az a feltevés, amely
szerint
egy bizonyos funkció méltósága vagy nemessége lenne a kritérium, amely
alapján
eldöntik, ki végezheti azt, vagy ki nem. Sőt, ha az Egyház hagyományát,
rendelkezéseit nézzük, észre kell vennünk: soha nem azh volt az
elsődleges
kérdés, hogy egy nő mit csináljon, vagy mit ne csináljon a szentmise
alatt,
hanem inkább az, hogy hol legyen, vagy hol ne legyen. És ahol az Egyház
szerint
a nő soha nem tartózkodhatott, még csak a közelébe sem mehetett: a
szentély,
sőt még szigorúbban az áldozati oltár! A ministrálással ellentétben, az
áldoztatás a szentélyen kívül történik, ezért semmi következetlenség
nincs
abban, hogy az áldoztatást megengedik a nőknek, de a ministrálást nem.
(A ford.
megj.: NB – egészen más magyarázata van annak, hogy a nőknek, de akár
laikusoknak
is, miért NEM SZABAD áldoztatniuk, csak valóban kivételes esetekben,
pl.
halálveszélyben!)
Felmerül a kérdés: miért a
liturgikus hely,
és miért nem a liturgikus funkció volt az, ami fontosabb volt ebből a
szempontból?! Szerintem a válasz egészen egyszerűen az, hogy csak a
funkciókra
való összpontosítás a szent liturgiát túlságosan behatárolt módon,
„pragmatikusan” szemlélné, pedig a liturgia alapvetően szimbolikus,
felidéző,
és minden pontján képekkel átitatott valóság. Ami döntő ebben a
ministrálás egész
problematikájában, az a szentély „megjelenése”: mi és ki van jelen,
ill. az a
tudatalatti üzenet, amit ez a „megjelenés” továbbít.
A tévé, a számítógép világában
sokkal jobban
oda kellene figyelnünk mindarra, ami képeken, szimbólumokon keresztül
hatással
van ránk – különösen, ha ezek a képek, szimbólumok folyamatosan
ismétlődnek. A
Jegyes-jegyesség szimbolikájáról már szóltunk, most röviden említsük
meg még a
következő tényt is: a két nem egymás melletti „kavarása” a szentélyben
csak
tovább szekularizálja, csak tovább deszakralizálja a liturgiát.
Érdekes, amit
ministránsok mondtak az 1994 engedély megjelenésekor: „Ne, atya! Ennek
az lesz
a vége, hogy szerelmespárok is „minstrálni” fognak, aztán majd az oltár
fölött
szemezgetnek egymással, szorongatják majd egymás kezét.”
(…)
A nők jelenléte a szentélyben, a
nők
liturgikus szolgálata egy kétségkívül bizarr újítás – teljesen
ellentmond annak
a nemi szimbolizmusnak, amely jelen van már a teremtés rendjében is, és
amely
egészen világossá válik a kinyilatkoztatásban. Sinoir atya ezt így
foglalja
össze:
A szentély Krisztusnak, az új
Ádámnak, a
Vőlegénynek és Megváltónak, és így következésképpen a püspöknek, mint a
helyi
egyház vőlegényének a helye, ill. az áldozópapoké és szerpapoké. A nők
egyáltalán nem igazolható jelenléte ebben a szentélyben nyilván nem
képes
lerombolni a megváltás műve, az Áldozat megújításának objektív hatását,
de
rombolja az egyes hívő és a közösség hitét azáltal, hogy a misztériumot
meghazudtoló jelként van jelen. Egyszerűen elszegényíti hitünket.
(Sinoir, op.
cit., p. 40.)
A liturgia szívének, a Szentek
Szentjének,
az Áldozatnak ez a meghazudtolás a magyarázata annak, miért is jelenti
a lány
„ministránsok” jelenléte az Egyház liturgiájának súlyos deformációját.
A
ministráns, akit hagyományosan lehetséges papi hivatásnak tekintünk,
érzékelhető és szimbolikus módon is azt a szerepet tölti be
elhelyezkedése és
cselekedetei által, amely szerep nem más, mint az áldozat
előkészítésében és
bemutatásában való közvetlen segédkezés – ez pedig egyértelműen és
lényegileg
papi feladat.
Van még más analógia is, amely
segít
megértenünk a problémát. Vegyük alapul II. János Pál pápa jól ismert
érvelését
a fogamzásgátlás ellen. Azt mondja a pápa, hogy a fogamzásgátló
eszközök
használata olyan, mint egy hazugság, amelyet nem szavakkal, hanem a
testünkkel
követünk el: „Teljesen átadom magam neked” – pedig az aktus valójában
deformált, korlátozott, hamis, hiszen visszatartják életadó
termékenységüket.
Ugyanígy a latin Egyház is 1994 óta hamis nyelvvel szól ebben a
gyakorlatban,
hiszen miközben újra és újra megismétli hivatalos dokumentumaiban, hogy
az
Egyháznak nincs jogában nőket pappá szentelni, a lány „ministránsokat”
a klérus
ruhájába – reverenda, karing, alba – öltözteti, és papi szerepet bíz
rájuk. Így
az Egyház legszentebb cselekményeiben kerül szembe saját hivatalos
tanításával.
(…)
Röviden, a lányok, nők jelenléte a
szentélyben feszültséget, belső ellentmondást okoz a szent liturgiában.
Egyszerűen csak egy ideológiai állásfoglalásról van szó, amely
szekularizálja a
szentmiseáldozat liturgiáját. A nők a szentélyben egyszerűen csak újabb
területeket igyekeznek meghódítani. Olyan cél elérésére törekednek –
akár
tudva, akár tudatlanul –, amellyel egyetlen katolikus sem érthet egyet:
a női
papság. Jelenlétük lerombolja azt a szimbolikát, amely mindig is
létezett a
liturgiában, már az Ószövetségben is. Sőt, ellentétben a
kézbeáldoztatással,
amely „csak” magánakció jellegű újítás marad, hiszen nem kötelező kézbe
áldozni, a nők jelenléte a szentélyben megvon minden szabadságot
azoktól, akik
ezt felháborítónak, a liturgia szellemével ellentétesnek tartják.