From serviam@freemail.hu Tue Apr 2 20:44:35 2002 From: serviam@freemail.hu (=?iso-8859-2?B?UHVzenRhaSBM4XN6bPM=?=) Date: Tue, 2 Apr 2002 21:44:35 +0200 Subject: [Liturgia] Edit Stein Message-ID: <001801c1da7f$21798b80$d354e4c3@oemcomputer> Kedves Testvérek! Edit Stein zsidóból lett kármelita nővérről keresek anyagot. Ha valaki tud segíteni, nagyon megköszönném, ha magánba elküldené. (Kb egy oldal) Bár nem liturgia téma, de talán van aki tud segíteni. köszönettel Pusztai László hittanár Prohászka Ottokár Katolikus Gimnázium, Általános Iskola és Óvoda Győr mobil: 06-20-375-9736 serviam@freemail.hu From malezi@katolikus.hu Wed Apr 3 21:51:38 2002 From: malezi@katolikus.hu (MALEZI) Date: Wed, 03 Apr 2002 22:51:38 +0200 Subject: [Liturgia] =?iso-8859-2?Q?reflexi=F3_lit._gyakorlatunkra?= Message-ID: <004701c1db54$a3154320$825cfea9@malezi1> This is a multi-part message in MIME format. --Boundary_(ID_hubNKTeh9O8LGOemtwp58w) Content-type: text/plain; charset=iso-8859-2 Content-transfer-encoding: quoted-printable Sziasztok, kedves listatagok, K=E1poszt=E1ssy B=E9la Nagyb=E1rk=E1ny = legkisebb pl=E9b=E1nosa, =E9s a MALEZI leggyeng=E9bb l=E1ncszeme vagyok. = (J=F3l hangzik, mi?) Sz=F3val. Mostm=E1r komoly leszek.=20 Arra gondoltam, hogy j=F3 lenne a list=E1nkon a tulajdon liturgikus = gyakorlatunkr=F3l val=F3 reflexi=F3kat megosztani egym=E1ssal. = Mindenf=E9le k=E9ts=E9geket, sikereket, tapasztalatokat = fogalmazhatn=E1nk meg nem t=FAl hosszan, amivel b=E1tor=EDt=E1st, = =F6tleteket, ir=E1nymutat=E1st adhatn=E1nk egym=E1snak. Gyakran =E9n is = sokat hezit=E1lok egy-egy l=E9p=E9s megt=E9tel=E9n, =E9s sokat seg=EDt, = ha hallom, hogy az m=E1shol m=E1r bej=F6tt, m=FBk=F6dik. = Sz=F3val....valami ilyesmir=F5l lenne sz=F3.=20 Most m=FAlt el a H=FAsv=E9ti Szent H=E1romnap val=F3sz=EDn=FBleg = mindny=E1jatoknak er=F5teljes tapasztalata. Ezzel kapcsolatban = n=E9h=E1ny gondolat. H=E1rom =E9ve ker=FCltem falvaimba, 4 icipici falu, ebb=F5l h=E1rom = zs=E1kfalu, =E9s a legnagyobb 700 lakos=FA. Salg=F3tarj=E1n n=E9hai = b=E1ny=E1inak p=E1rttitk=E1ri m=FBk=F6d=E9se nem m=FAlt el nyomtalanul a = falvak szellemis=E9ge f=F6l=F6tt. (Ez a k=F6rny=E9k a Munk=E1sp=E1rt = k=F6zpontja) V=E1ltoz=E1sok nem k=F6nnyen =E9rhet=F5k el. El=F5deim tudom=E1som szerint 2-3 faluban tartottak = szertart=E1sokat, =E9n odamenetelem els=F5 napjait=F3l szoktattam a = gondolathoz a h=EDveket, hogy =E9jf=E9li mise =E9s Szent H=E1romnap csak = egy helyen, egy alkalommal lesz. Ezt legsz=EDvesebben v=E1ltott helysz=EDnen v=E9geztem volna, de = el=E9g nagy temploma csak Nagyb=E1rk=E1nynak van. Az els=F5 =E9vt=F5l, = az id=F5 m=FAl=E1s=E1val egyre halkabban tulajdonk=E9ppen m=E1ig vannak = ellenhangok, de a tapasztalatok egyre nyilv=E1nval=F3bb=E1 teszik a = gyakorlat helyess=E9g=E9t, ami egy=E9bk=E9nt szerintem egyh=E1zunk = legszorosabb =E9rtelemben vett sz=E1nd=E9k=E1val egyezik. Ennek sor=E1n igen figyeltem arra, hogy az =FCnnepi asszisztencia = =E9s liturgia a lehet=F5 legig=E9nyesebb legyen, =E9s minden falu = viszontl=E1thassa benne saj=E1t ministr=E1nsgyerekeit. A h=EDveket = minden falub=F3l eg=E9sz nagyb=F6jtben buzd=EDtottam a r=E9szv=E9telre, = =E9s els=F5 k=E9t =E9vben egyel=F5re csak a vig=EDli=E1s szertart=E1sra, = id=E9n a Szent H=E1romnap mindegyik=E9re k=FCl=F6nbuszt rendeltem, amit = a p=E9nzt=E1runkb=F3l fizettem ki.Tov=E1bbi r=E9szleteket k=E9s=F5bb! =20 =CDrjatok! =DCdv! = B=E9la =20 --Boundary_(ID_hubNKTeh9O8LGOemtwp58w) Content-type: text/html; charset=iso-8859-2 Content-transfer-encoding: quoted-printable
Sziasztok, kedves listatagok, = K=E1poszt=E1ssy B=E9la=20 Nagyb=E1rk=E1ny legkisebb pl=E9b=E1nosa, =E9s a MALEZI leggyeng=E9bb = l=E1ncszeme vagyok. (J=F3l=20 hangzik, mi?)
Sz=F3val. Mostm=E1r komoly leszek. =
    Arra gondoltam, hogy = j=F3 lenne a=20 list=E1nkon a tulajdon liturgikus gyakorlatunkr=F3l val=F3 reflexi=F3kat = megosztani=20 egym=E1ssal. Mindenf=E9le = k=E9ts=E9geket, sikereket,=20 tapasztalatokat fogalmazhatn=E1nk meg nem t=FAl = hosszan,=20 amivel b=E1tor=EDt=E1st, =F6tleteket, ir=E1nymutat=E1st adhatn=E1nk = egym=E1snak. Gyakran =E9n is=20 sokat hezit=E1lok egy-egy l=E9p=E9s megt=E9tel=E9n, =E9s sokat seg=EDt, = ha hallom, hogy az=20 m=E1shol m=E1r bej=F6tt, m=FBk=F6dik. Sz=F3val....valami ilyesmir=F5l = lenne=20 sz=F3. 
 
    Most m=FAlt el = a H=FAsv=E9ti=20 Szent H=E1romnap val=F3sz=EDn=FBleg mindny=E1jatoknak er=F5teljes = tapasztalata. Ezzel=20 kapcsolatban n=E9h=E1ny gondolat.
    H=E1rom =E9ve=20 ker=FCltem falvaimba, 4 icipici falu, ebb=F5l h=E1rom = zs=E1kfalu, =E9s a=20 legnagyobb 700 lakos=FA. Salg=F3tarj=E1n n=E9hai b=E1ny=E1inak = p=E1rttitk=E1ri m=FBk=F6d=E9se nem=20 m=FAlt el nyomtalanul a falvak szellemis=E9ge f=F6l=F6tt. (Ez a = k=F6rny=E9k a=20 Munk=E1sp=E1rt k=F6zpontja) V=E1ltoz=E1sok nem k=F6nnyen = =E9rhet=F5k el.
    = El=F5deim tudom=E1som szerint=20 2-3 faluban tartottak szertart=E1sokat, =E9n odamenetelem els=F5 = napjait=F3l szoktattam=20 a gondolathoz a h=EDveket, hogy =E9jf=E9li mise =E9s Szent = H=E1romnap csak egy=20 helyen, egy alkalommal lesz.
     Ezt = legsz=EDvesebben=20 v=E1ltott helysz=EDnen v=E9geztem volna, de el=E9g nagy temploma = csak=20 Nagyb=E1rk=E1nynak van. Az els=F5 =E9vt=F5l, az id=F5 m=FAl=E1s=E1val = egyre halkabban=20 tulajdonk=E9ppen m=E1ig vannak ellenhangok, de a tapasztalatok egyre = nyilv=E1nval=F3bb=E1=20 teszik a gyakorlat helyess=E9g=E9t, ami egy=E9bk=E9nt szerintem = egyh=E1zunk legszorosabb=20 =E9rtelemben vett sz=E1nd=E9k=E1val egyezik.
    Ennek sor=E1n igen = figyeltem arra,=20 hogy az =FCnnepi asszisztencia =E9s liturgia a lehet=F5 legig=E9nyesebb = legyen, =E9s=20 minden falu viszontl=E1thassa benne saj=E1t = ministr=E1nsgyerekeit. A h=EDveket=20 minden falub=F3l eg=E9sz nagyb=F6jtben buzd=EDtottam a = r=E9szv=E9telre, =E9s els=F5 k=E9t=20 =E9vben egyel=F5re csak a vig=EDli=E1s szertart=E1sra, id=E9n a Szent = H=E1romnap mindegyik=E9re=20 k=FCl=F6nbuszt rendeltem, amit a p=E9nzt=E1runkb=F3l fizettem = ki.Tov=E1bbi r=E9szleteket=20 k=E9s=F5bb!   
          &nbs= p;            = ;            =             &= nbsp;     =20 =CDrjatok! =DCdv! B=E9la  
--Boundary_(ID_hubNKTeh9O8LGOemtwp58w)-- From malezi@katolikus.hu Thu Apr 4 08:46:10 2002 From: malezi@katolikus.hu (MALEZI) Date: Thu, 04 Apr 2002 09:46:10 +0200 Subject: [Liturgia] =?iso-8859-2?Q?Fw:_=5BLiturgia=5D_reflexi=F3_lit._gyakorlatunkra?= Message-ID: <001f01c1dbac$d4d0dc00$825cfea9@malezi1> This is a multi-part message in MIME format. --Boundary_(ID_pllr/OwQ8n8VqsHuoWMctg) Content-type: text/plain; charset=iso-8859-2 Content-transfer-encoding: quoted-printable Kedves Listatagok! Mell=E9kelten tov=E1bb=EDtom Gr=FAber Laci level=E9t. K=E9t = megjegyz=E9s: 1. Ha a list=E1ra akarod k=FCldeni a v=E1laszod, akkor nem el=E9g a = Reply-V=E1lasz gombot nyomni, hanem a Reply All - V=E1lasz mindenkinek = gomb kell, vagy egyszer=FBbb be=EDrni a liturgia@katolikus.hu-t a = c=EDmbe. 2. A lista minden tagja olvasta az el=F5z=F5 levelet, ez=E9rt NE = id=E9zz=FCk be az eg=E9szet, felesleges id=F5 a let=F6lt=E9skor. Akkor h=E1t =E9n is v=E1rom a tapasztalatokat h=FAsv=E9ti = =FCdv=F6zlettel: F=FCzes =C1d=E1m ----- Original Message -----=20 From: Gruber L=E1szl=F3=20 To: MALEZI=20 Sent: Saturday, March 30, 2002 3:49 AM Subject: Re: [Liturgia] reflexi=F3 lit. gyakorlatunkra Ez t=E9nyleg j=F3nak t=FBn=F5 gyakorlat. Egy=E9bk=E9nt a kisebb = telep=FCl=E9seken megl=E9v=F5 "campanalismo" sz=E1momra is ismert = jelens=E9g, hisz tavaly Gyul=E1n voltam, melynek11 csatolt helye van = m=E9g a 3 templom=E1n k=EDv=FCl.=20 Lesznek majd nekem is j=F3csk=E1n liturgikus k=E9rd=E9seim, de mint = k=E1pl=E1n, egyenl=F5re amiatt k=EDnl=F3dik, h. igen nagy = ellen=E1ll=E1st tapasztalok esetleges "=FAj=EDt=E1sokkal" pl=E9b-om , = id=F5nk=E9nt p=FCsp=F6k=F6m szem=E9ben. Hogy mir=F5l van sz=F3, = val=F3sz. hamarosan is elk=FCld=F6m a list=E1ra. =DCdv: Laci --Boundary_(ID_pllr/OwQ8n8VqsHuoWMctg) Content-type: text/html; charset=iso-8859-2 Content-transfer-encoding: quoted-printable
Kedves Listatagok!
 
Mell=E9kelten tov=E1bb=EDtom Gr=FAber = Laci level=E9t. K=E9t=20 megjegyz=E9s:
1. Ha a list=E1ra akarod k=FCldeni a = v=E1laszod, akkor=20 nem el=E9g a Reply-V=E1lasz gombot nyomni, hanem a Reply All - V=E1lasz = mindenkinek=20 gomb kell, vagy egyszer=FBbb be=EDrni a liturgia@katolikus.hu-t a=20 c=EDmbe.
2. A lista minden tagja olvasta az = el=F5z=F5 levelet,=20 ez=E9rt NE id=E9zz=FCk be az eg=E9szet, felesleges id=F5 a = let=F6lt=E9skor.
 
Akkor h=E1t =E9n is v=E1rom a = tapasztalatokat h=FAsv=E9ti=20 =FCdv=F6zlettel:
 
F=FCzes =C1d=E1m
 
----- Original Message -----=20
From: Gruber = L=E1szl=F3=20
To: MALEZI
Sent: Saturday, March 30, 2002 3:49 AM
Subject: Re: [Liturgia] reflexi=F3 lit. = gyakorlatunkra

Ez t=E9nyleg j=F3nak t=FBn=F5 = gyakorlat. Egy=E9bk=E9nt a kisebb=20 telep=FCl=E9seken megl=E9v=F5 "campanalismo" sz=E1momra is ismert = jelens=E9g, hisz tavaly=20 Gyul=E1n voltam, melynek11 csatolt helye van m=E9g a 3 templom=E1n = k=EDv=FCl.=20
Lesznek majd nekem is j=F3csk=E1n = liturgikus k=E9rd=E9seim,=20 de mint k=E1pl=E1n, egyenl=F5re amiatt k=EDnl=F3dik, h. igen nagy = ellen=E1ll=E1st tapasztalok=20 esetleges "=FAj=EDt=E1sokkal" pl=E9b-om , id=F5nk=E9nt p=FCsp=F6k=F6m = szem=E9ben. Hogy mir=F5l van=20 sz=F3, val=F3sz. hamarosan is elk=FCld=F6m a list=E1ra. =DCdv:=20 Laci
--Boundary_(ID_pllr/OwQ8n8VqsHuoWMctg)-- From =?iso-8859-2?B?Rvxs9nAgwWtvcw==?= Thu Apr 4 10:32:47 2002 From: =?iso-8859-2?B?Rvxs9nAgwWtvcw==?= (=?iso-8859-2?B?Rvxs9nAgwWtvcw==?=) Date: Thu, 4 Apr 2002 11:32:47 +0200 Subject: [Liturgia] elsoaldozas kozeledtevel Message-ID: <00c601c1dbbe$e4c88420$8d2008c3@satya> Sokfele verses ima forog kozkezen, amelyeket az elsoaldozok mondanak az aldozas utan. Vannak koztuk jobbak es kevesbe jok. Jo lenne egy gyujtemeny a jobbakbol. A kovetkezo hitoktatoi tovabbklepzesre kertuk a hitoktatokat, hogy tegyek kozkinccse sajatjaikat. Ezeken a listakon is gyujthetnenk oket. Fulop Akos RM Kobanyai Szent Csalad Plebania H-1103 Budapest Kada utca 25 tel.: 1/260-7905 mobil: 30/954-5083 email: satya@hcbc.hu From malezi@katolikus.hu Thu Apr 4 17:37:05 2002 From: malezi@katolikus.hu (MALEZI) Date: Thu, 04 Apr 2002 18:37:05 +0200 Subject: [Liturgia] =?iso-8859-2?Q?Misek=F6nyv_2002_bemutat=E1sa?= Message-ID: <00f001c1dbf7$17c9f100$825cfea9@malezi1> This is a multi-part message in MIME format. --Boundary_(ID_5E4G8LfmTlYgJxsfl0Q/cA) Content-type: text/plain; charset=iso-8859-2 Content-transfer-encoding: quoted-printable Kedves Koll=E9g=E1k! Az al=E1bbiakban k=FCld=F6m az Istentiszteleti =E9s Szents=E9gi Fegyelmi = Kongreg=E1ci=F3 titk=E1r=E1nak besz=E9d=E9t az =FAj misek=F6nyv = bemutat=E1sakor. Az udvariass=E1gi =E9s =E1ltal=E1nos bekezd=E9seket = elhagytam. Alleluj=E1s h=FAsv=E9tnyolcadi =FCdv=F6zlettel: F=FCzes =C1d=E1m -------------------------------------------------------------------------= ------- =20 Az =FAj R=F3mai Misek=F6nyv bemutat=E1sa =20 Francesco Pio Tamburino =E9rsek felsz=F3lal=E1sa 2002. m=E1rcius 18. =20 [R=E9szletek a Misek=F6nyv bemutat=E1s=E1r=F3l] [A sz=F6gletes z=E1r=F3jelben a kihagyott bekezd=E9se tartalma = tal=E1lhat=F3 a ford=EDt=F3t=F3l.] =20 =20 [Bevezet=F5 =E9s =E1ltal=E1nos megjegyz=E9sek. .] =20 Az 1975-ben, VI. P=E1l p=E1pa =E1ltal kiadott m=E1sodik mintakiad=E1s = advent h=E9tk=F6znapjaira hetenk=E9nt ism=E9tl=F5d=F5 = k=F6ny=F6rg=E9seket k=F6z=F6lt. A jelen kiad=E1s teljes formul=E1kat ad = k=F6zre minden egyes napra. =20 A Szentsz=E9k sok n=E9pnyelv=FB misek=F6nyvben enged=E9lyezte az = Apostoli hitvall=E1s bevezet=E9s=E9t a N=EDcea-Konstantin=E1polyi = mellett. Ez a fakultat=EDv v=E1laszt=E1si lehet=F5s=E9g a misek=F6nyvbe = egy tiszteletrem=E9lt=F3 keleti hitvall=E1st illesztett be, mely a III. = sz=E1zadban =E9rkezett R=F3m=E1ba (DS, 10skk). Ezt a hitvall=E1st oly = kit=FBn=F5 egyh=E1zaty=E1k magyar=E1zt=E1k, mint Szent Ambrus, Szent = =C1goston, Rufinus =E9s m=E1s p=FCsp=F6k=F6k Ib=E9ri=E1b=F3l, Gallia = d=E9li r=E9sz=E9r=F5l, N=E9metf=F6ldr=F5l, Hiberni=E1r=F3l =E9s = D=E1ci=E1b=F3l. A Sacramentarium Gelasianumban k=E9rdez=F5 form=E1ban = tal=E1ljuk meg a kereszts=E9gn=E9l, a VI. sz=E1zadi R=F3ma liturgikus = gyakorlat=E1t id=E9zive, mely eg=E9szen a Hyppolitusnak tulajdon=EDtott = Traditio apostolicara ny=FAlik vissza. A pontoss=E1g kedv=E9=E9rt azt is = meg kell jegyezni, hogy ezt az Apostoli hitvall=E1st haszn=E1lj=E1k a = protest=E1ns k=F6z=F6ss=E9gek, mint az evang=E9likusok, reform=E1tusok, = anglik=E1nok, presbiteri=E1nusok, valdensek, stb., istentiszteleteiken a = XVI. sz=E1zadt=F3l, gyakran a N=EDcea-Konstantin=E1olyival = v=E1ltakozva,. T=FAl az =F6kumenikus szemponton, amely itt = tulajdonk=E9ppen csak m=E1sodlagos, a legfontosabb egy olyan tiszta = r=F3mai hagyom=E1ny =FAjj=E1=E9leszt=E9se, mely eg=E9szen a Catechismus = Romanumig (1564) =E9s az 1568-ban kiadott Breviarium Romanumig ny=FAlik = vissza: "ad tollendam orandi varietatem: proinde etiam forma symboli = toti Ecclesiae Latinae iniuncta est" (DS, 30). =20 A h=FAsv=E9ti id=F5 h=E9tk=F6znapjainak k=F6ny=F6rg=E9sei ciklikusan = ism=E9tl=F5dtek, most minden napnak saj=E1t k=F6ny=F6rg=E9se lett, = melyek =F5si szakrament=E1riumokb=F3l sz=E1rmaznak, ig=E9nyes = teol=F3gi=E1t =E9s irodalmi st=EDlust k=E9pviselve. =20 Helyenk=E9nt kisebb v=E1ltoztat=E1sokra ker=FClt sor, melyek = mindazon=E1ltal fontos alapelvek alkalmaz=E1sai. P=E9ld=E1ul r=E9g=F3ta = ig=E9nyk=E9nt mer=FClt fel, hogy az eukarisztikus im=E1ds=E1gokban a = sz=F6veg t=F6rdel=E9se =E9s szerkeszt=E9se igazodj=E9k a Prex irodalmi = m=FBfaj=E1hoz =E9s ahhoz a teol=F3gi=E1hoz, amelyet Kelet =E9s Nyugat = =F5si egyh=E1zaival semper et ubique vallunk: az eukarisztikus = im=E1ds=E1g sem nem a "vere sanctus"-szal, sem a "Te igitur"-ral = kezd=F5dik, hanem a pref=E1ci=F3 dial=F3gus=E1val. Egy=E9bir=E1nt m=E1r = a zsinat ut=E1ni misek=F6nyv is azt k=E9rte, hogy a h=EDvek =E1lljanak a = felaj=E1nl=E1si k=F6ny=F6rg=E9st=F5l kezdve. Ezen elvek alapj=E1n az = Els=F5 eukarisztikus im=E1ds=E1g, vagyis a R=F3mai k=E1non is a pap =E9s = a n=E9p p=E1rbesz=E9d=E9vel kezd=F5dik, amelyet a Sanctus-szal = v=E9gz=F5d=F5 pref=E1ci=F3 k=F6veti, ehhez kapcsol=F3dik majd a Te = igitur (melyben pontosan az igitur hat=E1roz=F3sz=F3 hordoz vil=E1gos = utal=E1st arra, ami szerkezetileg megel=F5zte). =20 Az =FAj "kiad=E1s" m=E1sik jellegzetes mozzanata az orationes super = populum ("z=E1r=F3k=F6ny=F6rg=E9sek a n=E9p=E9rt") helyre=E1ll=EDt=E1sa = az eg=E9sz nagyb=F6jti id=F5 folyam=E1ra. Ezek a k=F6ny=F6rg=E9sek = gazdag=EDtj=E1k a n=E9p elbocs=E1t=E1sa el=F5tti szok=E1sos = =E1ld=E1sformul=E1t. Ebben az esetben az =FAj Misek=F6nyv traditio = ir=E1nti =E9rz=E9k=E9t figyelhetj=FCk meg, nem utas=EDtva el semelyik = megel=F5z=F5 hitelesen r=F3mai liturgikus form=E1t. Az orationes super = populum nagy r=E9sze az 1962-es misek=F6nyvb=F5l val=F3, a t=F6bbi pedig = =F5si szakrament=E1riumok kiemelked=F5 formul=E1ib=F3l sz=E1rmazik. =20 [Az 1970-es misek=F6nyvet meger=F5s=EDtve a mise alapform=E1ja nem a = mag=E1nmise, hanem a n=E9ppel v=E9gzett mise.] A harmadik mintakiad=E1s a Caeremoniale episcoporum (1984) f=E9ny=E9ben = ezen t=FAlmen=F5en meg=E1llap=EDtja, hogy alapvet=F5en a p=FCsp=F6k = celebr=E1lta eukarisztia a p=E9lda (IGMR 112). =20 Megjegyzem, hogy a mis=E9t "cui unus tantum minister assistit" (melyen = csak egy ministr=E1ns szolg=E1l, IGMR 252-257) ez a misek=F6nyv = egys=E9ges=EDti a t=F6bbi miseform=E1val, ugyanis eddig valamif=E9le = =E9rthetetlen k=F6vetkezetlens=E9ggel el=F5=EDrtak n=E9h=E1nyat a = tridenti mise szertart=E1sai k=F6z=FCl, mint p=E9d=E1ul, hogy az olt=E1r = jobb oldal=E1r=F3l a balra vigy=E9k a misek=F6nyvet. =20 A harmadik mintakiad=E1s rendk=EDv=FCli gazdags=E1g=E1t jelzi a = beker=FClt igen sok gregori=E1n kott=E1s sz=F6veg. Ezek most nem a = f=FCggel=E9kben, hanem a miserend vagy a propriumok liturgikus = t=F6rt=E9n=E9seinek menet=E9ben foglalnak helyet. A misek=F6nyv latin = sz=F6vegeire vonatkoz=F3an el=F5sz=F6r jelenik meg az =C1ltal=E1nos = rendelkez=E9sek 41. pontj=E1ban a Sacrosanctum Concilium zsinati = konstit=FAci=F3ra val=F3 utal=E1s, mely meg=E1llap=EDtja: "Els=F5 helyet = foglalja el a t=F6bbi k=F6z=F6tt a gregori=E1n =E9nek, mint a r=F3mai = liturgia saj=E1tja". Nem z=E1r ki m=E1s zenei form=E1kat sem, amennyiben = megfelelnek a liturgikus mozzanat lelk=E9nek, valamint el=F5seg=EDtik a = h=EDvek r=E9szv=E9tel=E9t. A misek=F6nyv k=E9ts=E9g k=EDv=FCl el=F5nyben = r=E9szes=EDti az =E9nekes r=E9szv=E9telt, b=EDztat r=E1, de ugyanakkor = k=E9t helyen is kiemeli a csendes pillanatokat (IGMR 45 =E9s 56), azzal, = hogy ezek seg=EDts=E9k =E9s adjanak a liturgi=E1nak er=F5sen = im=E1ds=E1gos =E9s kontemplat=EDv jelleget. =20 [Ez a kiad=E1s emberi m=FB, =EDgy gyarl=F3, de j=F3 eszk=F6z lehet.] =20 A misek=F6nyvnek ez a kiad=E1sa is megval=F3s=EDtja a szint=E9zist a lex = orandi (az im=E1ds=E1g szab=E1lya) =E9s a lex vivendi (a hit szab=E1lya) = k=F6z=F6tt. Ez a liturgikus k=F6nyv eszk=F6z a p=E1sztorok =E9s a = h=EDvek kez=E9ben. R=F3mai v=EDzvezet=E9khez lehetne hasonl=EDtani: = vizsg=E1lhatjuk a vezet=E9krendszer hossz=E1t, =FAtj=E1t hegyek =E9s = v=F6lgyek k=F6z=F6tt, de a fontos m=E9gis az, hogy b=F5s=E9gben = =E9rkezz=E9k rajta a v=EDz. Ma =F6rvendezhet=FCnk, mert a most harmadik = kiad=E1ssal szab=E1lyozott Missale Romanum Isten sivatagban v=E1ndorl=F3 = n=E9p=E9nek szomj=E1t csillap=EDthatja, =E9s k=E9pes lesz arra, hogy a = szent lakom=E1ra =F6sszegy=FBlt h=EDvek megtapasztalj=E1k: a = Felt=E1madott k=F6z=F6tt=FCk van =E9s tov=E1bbra is "minden kegyelem = =E9s =E9gi =E1ld=E1s teljess=E9g=E9t" k=EDn=E1lja (R=F3mai k=E1non). Ford=EDtotta: F=FCzes =C1d=E1m (MALEZI) Forr=E1s: = http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/ccdds/documents/rc_con_cc= dds_doc_20020327_archbishop-tamburrino_it.html=20 --Boundary_(ID_5E4G8LfmTlYgJxsfl0Q/cA) Content-type: text/html; charset=iso-8859-2 Content-transfer-encoding: quoted-printable
Kedves Koll=E9g=E1k!

Az = al=E1bbiakban k=FCld=F6m az=20 Istentiszteleti =E9s Szents=E9gi Fegyelmi Kongreg=E1ci=F3 titk=E1r=E1nak = besz=E9d=E9t az =FAj=20 misek=F6nyv bemutat=E1sakor. Az udvariass=E1gi =E9s =E1ltal=E1nos = bekezd=E9seket=20 elhagytam.

Alleluj=E1s h=FAsv=E9tnyolcadi = =FCdv=F6zlettel:

F=FCzes =C1d=E1m


 

Az =FAj R=F3mai = Misek=F6nyv=20 bemutat=E1sa

 

Francesco Pio Tamburino =E9rsek = felsz=F3lal=E1sa

2002. = m=E1rcius 18.

 

[R=E9szletek a=20 Misek=F6nyv bemutat=E1s=E1r=F3l]

[A sz=F6gletes = z=E1r=F3jelben a=20 kihagyott bekezd=E9se tartalma tal=E1lhat=F3 a = ford=EDt=F3t=F3l.]

 

 

[Bevezet=F5 =E9s = =E1ltal=E1nos=20 megjegyz=E9sek. …]

 

Az 1975-ben, VI. = P=E1l p=E1pa =E1ltal=20 kiadott m=E1sodik mintakiad=E1s advent h=E9tk=F6znapjaira hetenk=E9nt = ism=E9tl=F5d=F5=20 k=F6ny=F6rg=E9seket k=F6z=F6lt. A jelen kiad=E1s teljes formul=E1kat ad = k=F6zre minden egyes=20 napra.

 

A Szentsz=E9k sok = n=E9pnyelv=FB=20 misek=F6nyvben enged=E9lyezte az Apostoli hitvall=E1s bevezet=E9s=E9t a=20 N=EDcea-Konstantin=E1polyi mellett. Ez a fakultat=EDv v=E1laszt=E1si = lehet=F5s=E9g a=20 misek=F6nyvbe egy tiszteletrem=E9lt=F3 keleti hitvall=E1st illesztett = be, mely a III.=20 sz=E1zadban =E9rkezett R=F3m=E1ba (DS, 10skk). Ezt a hitvall=E1st oly = kit=FBn=F5 egyh=E1zaty=E1k=20 magyar=E1zt=E1k, mint Szent Ambrus, Szent =C1goston, Rufinus =E9s m=E1s = p=FCsp=F6k=F6k=20 Ib=E9ri=E1b=F3l, Gallia d=E9li r=E9sz=E9r=F5l, N=E9metf=F6ldr=F5l, = Hiberni=E1r=F3l =E9s D=E1ci=E1b=F3l. A=20 Sacramentarium Gelasianumban k=E9rdez=F5 form=E1ban tal=E1ljuk = meg a=20 kereszts=E9gn=E9l, a VI. sz=E1zadi R=F3ma liturgikus gyakorlat=E1t = id=E9zive, mely eg=E9szen a=20 Hyppolitusnak tulajdon=EDtott Traditio apostolicara ny=FAlik = vissza. A=20 pontoss=E1g kedv=E9=E9rt azt is meg kell jegyezni, hogy ezt az Apostoli = hitvall=E1st=20 haszn=E1lj=E1k a protest=E1ns k=F6z=F6ss=E9gek, mint az evang=E9likusok, = reform=E1tusok,=20 anglik=E1nok, presbiteri=E1nusok, valdensek, stb., istentiszteleteiken a = XVI.=20 sz=E1zadt=F3l, gyakran a N=EDcea-Konstantin=E1olyival v=E1ltakozva,. = T=FAl az =F6kumenikus=20 szemponton, amely itt tulajdonk=E9ppen csak m=E1sodlagos, a legfontosabb = egy olyan=20 tiszta r=F3mai hagyom=E1ny =FAjj=E1=E9leszt=E9se, mely eg=E9szen a = Catechismus=20 Romanumig (1564) =E9s az 1568-ban kiadott Breviarium = Romanumig ny=FAlik=20 vissza: „ad tollendam orandi varietatem: proinde etiam forma = symboli toti=20 Ecclesiae Latinae iniuncta est” (DS, 30).

 

A h=FAsv=E9ti id=F5 = h=E9tk=F6znapjainak=20 k=F6ny=F6rg=E9sei ciklikusan ism=E9tl=F5dtek, most minden napnak saj=E1t = k=F6ny=F6rg=E9se lett,=20 melyek =F5si szakrament=E1riumokb=F3l sz=E1rmaznak, ig=E9nyes = teol=F3gi=E1t =E9s irodalmi=20 st=EDlust k=E9pviselve.

 

Helyenk=E9nt kisebb = v=E1ltoztat=E1sokra=20 ker=FClt sor, melyek mindazon=E1ltal fontos alapelvek alkalmaz=E1sai. = P=E9ld=E1ul r=E9g=F3ta=20 ig=E9nyk=E9nt mer=FClt fel, hogy az eukarisztikus im=E1ds=E1gokban a = sz=F6veg t=F6rdel=E9se =E9s=20 szerkeszt=E9se igazodj=E9k a Prex irodalmi m=FBfaj=E1hoz =E9s = ahhoz a teol=F3gi=E1hoz,=20 amelyet Kelet =E9s Nyugat =F5si egyh=E1zaival semper et ubique = vallunk: az=20 eukarisztikus im=E1ds=E1g sem nem a „vere sanctus”-szal, sem = a „Te igitur”-ral=20 kezd=F5dik, hanem a pref=E1ci=F3 dial=F3gus=E1val. Egy=E9bir=E1nt m=E1r = a zsinat ut=E1ni misek=F6nyv=20 is azt k=E9rte, hogy a h=EDvek =E1lljanak a felaj=E1nl=E1si = k=F6ny=F6rg=E9st=F5l kezdve. Ezen=20 elvek alapj=E1n az Els=F5 eukarisztikus im=E1ds=E1g, vagyis a = R=F3mai k=E1non=20 is a pap =E9s a n=E9p p=E1rbesz=E9d=E9vel kezd=F5dik, amelyet a = Sanctus-szal v=E9gz=F5d=F5=20 pref=E1ci=F3 k=F6veti, ehhez kapcsol=F3dik majd a Te igitur = (melyben pontosan az=20 igitur hat=E1roz=F3sz=F3 hordoz vil=E1gos utal=E1st arra, ami = szerkezetileg=20 megel=F5zte).

 

Az =FAj = „kiad=E1s” m=E1sik jellegzetes=20 mozzanata az orationes super populum = („z=E1r=F3k=F6ny=F6rg=E9sek a n=E9p=E9rt”)=20 helyre=E1ll=EDt=E1sa az eg=E9sz nagyb=F6jti id=F5 folyam=E1ra. Ezek a = k=F6ny=F6rg=E9sek gazdag=EDtj=E1k=20 a n=E9p elbocs=E1t=E1sa el=F5tti szok=E1sos =E1ld=E1sformul=E1t. Ebben = az esetben az =FAj=20 Misek=F6nyv traditio ir=E1nti =E9rz=E9k=E9t figyelhetj=FCk meg, = nem utas=EDtva el=20 semelyik megel=F5z=F5 hitelesen r=F3mai liturgikus form=E1t. Az = orationes super=20 populum nagy r=E9sze az 1962-es misek=F6nyvb=F5l val=F3, a t=F6bbi = pedig =F5si=20 szakrament=E1riumok kiemelked=F5 formul=E1ib=F3l sz=E1rmazik.

 

[Az 1970-es = misek=F6nyvet=20 meger=F5s=EDtve a mise alapform=E1ja nem a mag=E1nmise, hanem a n=E9ppel = v=E9gzett=20 mise.]

A harmadik = mintakiad=E1s a=20 Caeremoniale episcoporum (1984) f=E9ny=E9ben ezen t=FAlmen=F5en = meg=E1llap=EDtja,=20 hogy alapvet=F5en a p=FCsp=F6k celebr=E1lta eukarisztia a p=E9lda (IGMR = 112).

 

Megjegyzem, hogy a = mis=E9t „cui=20 unus tantum minister assistit” (melyen csak egy ministr=E1ns = szolg=E1l, IGMR=20 252-257) ez a misek=F6nyv egys=E9ges=EDti a t=F6bbi miseform=E1val, = ugyanis eddig=20 valamif=E9le =E9rthetetlen k=F6vetkezetlens=E9ggel el=F5=EDrtak = n=E9h=E1nyat a tridenti mise=20 szertart=E1sai k=F6z=FCl, mint p=E9d=E1ul, hogy az olt=E1r jobb = oldal=E1r=F3l a balra vigy=E9k a=20 misek=F6nyvet.

 

A harmadik = mintakiad=E1s rendk=EDv=FCli=20 gazdags=E1g=E1t jelzi a beker=FClt igen sok gregori=E1n kott=E1s = sz=F6veg. Ezek most nem a=20 f=FCggel=E9kben, hanem a miserend vagy a propriumok liturgikus = t=F6rt=E9n=E9seinek=20 menet=E9ben foglalnak helyet. A misek=F6nyv latin sz=F6vegeire = vonatkoz=F3an el=F5sz=F6r=20 jelenik meg az =C1ltal=E1nos rendelkez=E9sek 41. pontj=E1ban a = Sacrosanctum=20 Concilium zsinati konstit=FAci=F3ra val=F3 utal=E1s, mely = meg=E1llap=EDtja: „Els=F5 helyet=20 foglalja el a t=F6bbi k=F6z=F6tt a gregori=E1n =E9nek, mint a r=F3mai = liturgia saj=E1tja”. Nem=20 z=E1r ki m=E1s zenei form=E1kat sem, amennyiben megfelelnek a liturgikus = mozzanat=20 lelk=E9nek, valamint el=F5seg=EDtik a h=EDvek r=E9szv=E9tel=E9t. A = misek=F6nyv k=E9ts=E9g k=EDv=FCl=20 el=F5nyben r=E9szes=EDti az =E9nekes r=E9szv=E9telt, b=EDztat r=E1, de = ugyanakkor k=E9t helyen is=20 kiemeli a csendes pillanatokat (IGMR 45 =E9s 56), azzal, hogy ezek = seg=EDts=E9k =E9s=20 adjanak a liturgi=E1nak er=F5sen im=E1ds=E1gos =E9s kontemplat=EDv = jelleget.

 

[Ez a kiad=E1s emberi = m=FB, =EDgy=20 gyarl=F3, de j=F3 eszk=F6z lehet.]

 

A misek=F6nyvnek ez a = kiad=E1sa is=20 megval=F3s=EDtja a szint=E9zist a lex orandi (az im=E1ds=E1g = szab=E1lya) =E9s a lex=20 vivendi (a hit szab=E1lya) k=F6z=F6tt. Ez a liturgikus k=F6nyv = eszk=F6z a p=E1sztorok =E9s=20 a h=EDvek kez=E9ben. R=F3mai v=EDzvezet=E9khez lehetne hasonl=EDtani: = vizsg=E1lhatjuk a=20 vezet=E9krendszer hossz=E1t, =FAtj=E1t hegyek =E9s v=F6lgyek k=F6z=F6tt, = de a fontos m=E9gis az,=20 hogy b=F5s=E9gben =E9rkezz=E9k rajta a v=EDz. Ma =F6rvendezhet=FCnk, = mert a most harmadik=20 kiad=E1ssal szab=E1lyozott Missale Romanum Isten sivatagban = v=E1ndorl=F3 n=E9p=E9nek=20 szomj=E1t csillap=EDthatja, =E9s k=E9pes lesz arra, hogy a szent = lakom=E1ra =F6sszegy=FBlt=20 h=EDvek megtapasztalj=E1k: a Felt=E1madott k=F6z=F6tt=FCk van =E9s = tov=E1bbra is „minden=20 kegyelem =E9s =E9gi =E1ld=E1s teljess=E9g=E9t” k=EDn=E1lja = (R=F3mai k=E1non).

Ford=EDtotta:=20 F=FCzes =C1d=E1m (MALEZI)

Forr=E1s: http://www.vatica= n.va/roman_curia/congregations/ccdds/documents/rc_con_ccdds_doc_20020327_= archbishop-tamburrino_it.html=20

--Boundary_(ID_5E4G8LfmTlYgJxsfl0Q/cA)-- From fuvesjan@freemail.hu Wed Apr 10 08:29:24 2002 From: fuvesjan@freemail.hu (=?iso-8859-2?B?Rvx6ZXMgwWThbQ==?=) Date: Wed, 10 Apr 2002 09:29:24 +0200 Subject: [Liturgia] olasz tapasztalatok 1 Message-ID: <003f01c1e061$aa2e5fe0$d79c1897@tiscalinet.it> Kedves Kollégák! Örömmel látom, hogy már 51-en vagyunk a listán. Most már csak az van hátra, hogy beinduljon az a fajta kommunikáció, amiért létrejött. A következőkben részleteket adnék közre azokból a levelekből, amelyeket 1998-1999-ben írtam, amikor Rómába kerültem ösztöndíjasként. Ezeket olyan barátaimnak írtam, akikkel a szemináriumban együtt dolgoztunk, lelkesedtünk a liturgiáért. Ma már nyilván sok mindent másként fogalmaznék meg, de álljanak itt a tapasztalatok a maguk frissességében. Fogadjátok szeretettel: Füzes Ádám ____________________________________________________ Liturgikus helyzetképünk még 1998. szeptember 16-án kezdődik, amitől kezdve két csodálatos hetet töltöttem egy olasz plébánián (Figline Valdarno). A plébános egy patent, 70 év felé járó úriember, fiatalos lendülettel él. Slendriánizmus nem jellemző rá, így jól megfigyelhettem az általános liturgikus szokásokat. Olvasmányt és a zsoltárt hívek olvassák. Utóbbit csak nagyon ritkán éneklik. Az Alleluját viszont mindig, persze a 6. tónusra. Közben a verset vagy bemondják, vagy éneklik. Vasárnap van orgona, a megfelelő helyeken nem túl magas színvonalú énekeket énekelnek, a kíséreteik meg sem közelítik a SzV,U!-t. Kyriét, Glóriát és Agnus Deit sosem hallottam énekelni olaszul. A pap néha valamit énekel, de pl. prefációt sem hallottam még. Vasárnap minden misén hívek hozták fel a kenyeret, a bort és egy nagy kosarat, amiben a karitászgyűjtésre hoztak: egy csomag tésztát, egy doboz tejet, stb., ami szép gesztus volt, felajánláskor ezt odarakták az oltár elé. Egy misén én is orgonáltam, de ez nem jellemző. Az orgonakönyvben sok gregorián és klasszikus ének is van, de hiába, mert főleg a slágereket választják. A ruhák, berendezések szépek és egyszerűek. Itt valóban megvalósult a Zsinat kívánalma, hogy ne legyen agyoncifrázva, hanem készüljön nemes anyagból minden. Látszik, hogy sokkal nagyobb költségvetéssel dolgoznak, és nem csinálnak mindenféle esőkabát-anyagból miseruhát. Rómában élek már több mint egy hónapja. Itt három fajta liturgiával találkoztam. Az elsőt a bencéseknél találtam, ahová egyetemre járok. Kellemes csalódás: latin vesperás végig énekelve, állva a zsoltárok, 40-60 bencéssel, leheletfinom orgonakísérettel, mindez egy átlag hétköznapon. Évnyitón sem mise volt, hanem vesperás a Szentlélekről. Ez alkalommal orgonaszóra vonultak be az atyák, a végén a négy korátor vörös palástban, aztán a diakón dalmatikában végül a főapát süvegben, bottal. Nagyszerű volt. [...] Ugyanakkor egy városban vagyunk a Pápával. Már koncelebráltam is vele a megválasztásának évfordulóján. Megható volt a háta mögött állni a kánon alatt. Ezeket a liturgiákat meghatározza a pápa betegsége (pl. nincs füstölés, mert nehezen mozog), illetve a sajátos körülmények, mint pl. a szabadtér, a rengeteg ember. Itt minden patentül megy, de ehhez nagy személyzettel is dolgoznak. Legimpozánsabb a sok pap, püspök és bíboros vonultatása, egyszerre mozgatása. Ehhez képest az áldoztatás elég kaotikus volt. Az énekrendek érdekesek: mindig valamilyen egyszerű gregorián mise van, egy-egy latin introitus, communio, közben sok olasz dallal (a fent említettekből). Ezen az ünnepen pl. az elején az a litániás Christus vincit volt, amit mi is szoktunk az ÉE-ből énekelni (persze ők nem voltak olyan ügyesek). Róma, 1998. XI. 11. Szerda From fuvesjan@freemail.hu Wed Apr 10 22:46:13 2002 From: fuvesjan@freemail.hu (=?iso-8859-2?B?Rvx6ZXMgwWThbQ==?=) Date: Wed, 10 Apr 2002 23:46:13 +0200 Subject: [Liturgia] technikai Message-ID: <006b01c1e0da$76ab1360$e4a41897@tiscalinet.it> Kedves Listatagok! Most látom csak, hogy a html formátumban küldött levelek nem olvashatók rendesen az archívumban és egyesek levelezőjén sem. Bocsánatot kérek, hogy a múltkori misekönyv ismertetőt ilyenben küldtem. Kérek mindenkit, hogy akkor sima szöveg üzemmódban (plain text) küldje a levelét. Ezt az Outlook Express-ben a Formátumnál lehet átállítani a levélnél. Köszönettel és üdvözlettel: Füzes Ádám listagazda From fuvesjan@freemail.hu Thu Apr 11 11:57:02 2002 From: fuvesjan@freemail.hu (=?iso-8859-2?B?Rvx6ZXMgwWThbQ==?=) Date: Thu, 11 Apr 2002 12:57:02 +0200 Subject: [Liturgia] Nepi vallasossag direktoriuma Message-ID: <003a01c1e157$01fdd020$e59a1897@tiscalinet.it> Kedves Kollégák! A Magyar Kurírtól vettem át az alábbi cikket. A sajtóbemutatón elhangzott ismertetéseket (a Kongregáció Prefektusa és Titkára részéről) lásd olaszul: http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/ccdds/index_it.htm Jó olvasást kívánok! Füzes Ádám ______________________________________________________ A népi vallásosság és a liturgia, alap- és irány-elvek Vatikán: Ez a címe annak a dokumentumnak, amelyet kedden, 9-én mutatott be a Szentszék sajtótermében az újságíróknak a Szentségi és Istentiszteleti Kongregáció prefektusa és titkára, Jorge Arturo Medina Estévez bíboros, valamint Francesco Pio Tamburrino érsek. A direktórium segítséget akar nyújtani a keresztény közösség lelkipásztori tevékenységéhez. A kérdés ismert, hiszen szerves részét alkotja az egyház évszázados hagyományának, de rendkívül összetett is, mivel számtalan kifejezési formája van annak, amit összefoglaló névvel népi ájtatosságként szoktak meghatározni. A direktórium a II. Vatikáni zsinat nyomán eligazítást, világos útmutatást akar adni, két szempont szerint: 1. a népi ájtatosság szükséges és termékeny kapcsolata a liturgiával, mint az egyház életének csúcspontjával és forrásával, a kettő meddő egymással való szembeállítása nélkül. 2. a zsinat által szorgalmazott megújulás, amely megkívánja azt is, hogy a keresztény nép hagyományos jámborsági formáit vizsgálják. A direktórium két részből áll. Az első rész a történelmi tapasztalatot és a mai problémákat mutatja be, ismerteti a Tanítóhivatal útmutatásait és azokat a teológiai alapelveket, amelyek fényében szemlélni kell a liturgia és a népi ájtatosság kapcsolatát. A feltételek ismeretében lehetséges a kettő harmonizálása. A második rész konkrét javaslatokat tartalmaz, a liturgikus évvel, a Mária-tisztelettel, az angyalok, a szentek és a boldogok tiszteletével kapcsolatban. Foglalkozik továbbá a zarándoklatokkal és a búcsújáró helyekkel. E témák kapcsán olyan elemekről is szól a dokumentum, mint a népi ájtatosság szóbeli kifejezése, a gesztusok, az imádságok szövegei, az ének, a zene, a cselekedetek, a szentképek. A dokumentum célja a keresztény kultusz módozatainak helyes megértése, valamint annak a komplementaritásnak a bemutatása, amely a liturgikus szertartások és más imaformák között fennáll. A direktórium rövid történelmi ismertetést közöl az egyes jámborság formákról, emlékeztet azokra a gyakorlatokra, amelyekben ezek kifejeződnek, felidézi azok teológiai alapjait, gyakorlati útmutatásokat ad az időszakra, a helyre, a nyelvezetre és más elemekre vonatkozóan. A gyakorlati javaslatok csak a latin egyházat és elsősorban a római szertartást érintik, címzettjei főként a püspökök, mert az ő felelősségük, hogy vezessék az egyházmegyei közösség istentiszteleti életét, növeljék a liturgikus életet és egybehangolják a különböző kultikus formákat. A Szentségi és Istentiszteleti Kongregáció most közzétett direktóriumának alkalmazása is a főpásztorok és munkatársak feladata, a helyi hagyományok, a vallásosság és népi ájtatosság sajátos kifejeződési formáinak szem előtt tartása mellett. VR/MK From fuvesjan@freemail.hu Thu Apr 11 13:58:02 2002 From: fuvesjan@freemail.hu (=?iso-8859-2?B?Rvx6ZXMgwWThbQ==?=) Date: Thu, 11 Apr 2002 14:58:02 +0200 Subject: [Liturgia] Hirdetes - Harmat Artur emlekere Message-ID: <00a601c1e15a$29ddea00$e59a1897@tiscalinet.it> HARMAT ARTÚR EMLÉKNAP A Cecília Egyesület 2002. április 20-án, szombaton, Harmat Artúr halálának 40. évfordulóján de. 10 órakor a Szeminárium 10-es termében előadásokkal és visszaemlékezésekkel, du. fél 3 órakor az Egyetemi templomban szentmisével és egyházzenei hangversennyel emlékezik a XX. század kiváló egyházzenészére. Harmat Artúr tisztelőit és az érdeklődőket szeretettel várja az OMCE From fuvesjan@freemail.hu Fri Apr 12 13:44:15 2002 From: fuvesjan@freemail.hu (=?iso-8859-2?B?Rvx6ZXMgwWThbQ==?=) Date: Fri, 12 Apr 2002 14:44:15 +0200 Subject: [Liturgia] Direktorium a nepi vallasossagrol - Medina Estevez bib. Message-ID: <001401c1e21f$cfb82560$cb901897@tiscalinet.it> A "Direktórium a népi vallásosság és a liturgia kapcsolatáról. Alap- és irányelvek" c. dokumentumot mutatták be a Vatikánban április 9-én. A bemutatón elhangzott Estévez bíboros hozzászólása, melyet alább kivonatoltam. Tisztelettel: Kürnyek Róbert Róma a Pápai Liturgikus Intézet növendéke __________________________________________________ Card. Jorge A. Medina Estévez hozzászólásának kivonata A téma, amellyel a Direktórium foglalkozik az egyház élő hagyományának része. Az évszázadok során a különböző korszakok mind-mind befolyásolták a keresztény kultusz kifejeződési módját. A liturgikus ünnepléssel együtt, amely forrása és csúcspontja az Egyház életének - ahogyan a II. Vatikáni Zsinat tanítja - a hagyomány hatalmas gazdagságról tanúskodik az egyéni és a közösségi imádság terén. S ez az a terület, melyet népi ájtatosságnak, népi vallásosságnak hívnak, s amely jelentős szerepet játszik a hívok lelki életében. Az Egyház mindig is tudatában volt a liturgia és ezen terület közötti viszony szükségességének. Gyakran mondják, hogy a liturgia szabályozásának ellentmond a kreativitás, amely a népi ájtatosság jellemzője, s amelyben - így mondják - az egyszerű ember sokkal könnyebben magára talál. Mint minden általánosításban, ebben is van valami igazság, de ugyanakkor ez meglehetősen kevés is. Ezért éreztük szükségét e dokumentum elkészítésének, hogy alap- és irányelveket adjon I. A népi jámborság az Egyház kincse: elég lenne elképzelni azt a szegénységet, mely a nyugat lelkiségének történelmét jellemezné a rózsafüzér vagy a keresztút nélkül. Persze ugyanígy a népi ájtatosság ellen is lehetne szólni, megemlítve a vallásosságba öltöztetett babonákat. Éppen ezért készült ez a dokumentum: hogy segítse a reflexiót és a bölcsességben való növekedést. Miközben a zsinat állítja a liturgia elsőségét (SC10) emlékeztet arra is, hogy a lelki élet nem merül ki a csak a liturgián való részvételben (SC12). A hívok lelki életének táplálására szolgálnak a keresztény nép jámborsági gyakorlatai, különösen az Apostoli Szék által ajánlottak és a helyi egyházakban gyakoroltak. Ezek a kultikus kifejeződési formák meg kell, hogy feleljenek az egyház törvényeinek és normáinak (SC13) A zsinat utáni megújulás részeként II. János Pál pápa a Vicesimus quintus annus című apostoli levelében ismét felhívja a figyelmet a népi jámborsági formák szerepére (v.ö. n.18). Jelentős tehát a népi jámborság ismerete, igazi lényegének őrzése, megtisztítása ott, ahol szükséges, megvilágítása a Szentírás fényével, s a szent liturgia felé való irányítása, úgy, hogy ugyanakkor annak ellent ne mondjon. II. A népi jámborság a hit kifejeződési formája. Köztudott, hogy a hit nem az értelmi megismeréstől megszabott, hanem annak gyakorlatától az élet konkrét helyzeteiben. Ezen a szinten a népi jámborság elsősorban az egyszerű szívűek hitének tanúbizonysága, közvetlenül kifejezve, aláhúzva egyik vagy másik momentumot, anélkül, hogy megkövetelné a keresztény hit teljes tartalmának átfogását. Az érzékelhető, testi, látható elemek, melyek jellemzik a népi jámborságot a hívok belső vágyának jelei, hogy kifejezhessék Krisztushoz való személyes csatlakozásukat, Szűz Mária iránti szeretetet, és szentek segítségül hívását: megérinteni a Keresztrefeszített vagy a Fájdalmas Anya képét kifejezi a vágyat, hogy az embernek legyen valami köze az o fájdalmukhoz. Zarándoklatot végezni gyalog, vállalva minden fáradságot és költséget, jele annak a belső vágynak, hogy az ember közelebb kerüljön ahhoz a titokhoz, amely azon a zarándokhelyen láthatóvá vált. A népi jámborság igazi megnyilvánulásának gyökerei mindig a keresztény hit misztériumaiban találhatók, bár néha tartalmaznak kereszténység előtti momentumokat is. A Direktórium segít megtalálni a keresztény kinyilatkoztatással közös irányokat és evangelizálni a különféle formákat. Az egyház pásztorainak a feladta, hogy segítsenek felfedezni az élő kapcsolatot a hit, a Krisztussal való élet és ezen formák között. Szükséges az is, hogy ezen jámborsági gyakorlatok imáiban és gesztusaiban felismerhető legyen a keresztény hit. A népi jámborság nem merül ki önmagában, a szerepe az, hogy felkészítse a szívet és a lelket az isteni kegyelem befogadására Krisztus misztériumának liturgikus ünneplésében. III. A népi jámborság mind az egyéni, mind a közösségi életben megjelenik. Még mindig van értelme hordani a fogadalmi ruhát, megcsókolni egy szent képet, felakasztani a feszületet a falra. De mi a hiteles jelentése ezen jeleknek, hogy általuk valóban az életszentség nyilvánuljon meg? A Direktórium oldalai ezekre a kérdésekre válaszolnak, összegyűjtve a problémákat, kiemelve az értékeket és a veszélyeket, felidézve a teológiai-liturgikus kritériumokat, melyek segítenek a konkrét döntésekben. A munka során figyelembe vettük a múltat és a jelent, a teológiát és a pasztorációt, az egyén és a keresztény közösség életét, hagyományaik és kulturális környezetük különbségét. A püspökök és munkatársaik feladata lesz, különösképpen pedig a zarándokhelyek vezetőié, hogy megállapítsák a normákat és konkrét irányelveket adjanak a helyi sajátosságok figyelembevételével. A Direktórium címzettjei még a püspökökön kívül a papok is és akik felelősséget hordoznak a lelkek gondozása terén, mint pl. családok, mozgalmak, egyesületek... Majdnem negyven én telt el a Zsinat által meghirdetett megújulástól: a kívánság, melyet e direktórium megfogalmaz az, hogy segítse a keresztény népben kifejlődni a hiteles lelki életet, amely gyümölcsözően bontakozik ki Krisztus misztériumának liturgikus ünneplésében és a más imaformákban, melyek a liturgiából merítenek és afelé vezetnek.