BEVEZETÉS

FOGALMA

Elnevezés: két görög szó összevonása:
ENNEAS = KILENCES
GRAMMA = ÁBRA, GRAFIKAI ÁBRA
Jelentése: 9 alapvető személyiség-típus ábrázolása

EREDETE

CÉLJA

  1. Helyes önismeret megszerzése, mert ez alapfeltétele a kiegyensúlyozott "boldog" embertípus felé való növekedésnek, az úgynevezett önmegvalósításnak.
  2. Mások megismerése, mert ez az alapja a tőlünk nagyon különböző embertársunk türelmes elfogadásának és annak, hogy segítségére lehessünk a másik ember önmegvalósítási törekvésének.
  3. Gyakorlati útmutatást ad a kimozdulás, "gyógyulás" irányába.
  4. Rámutat megváltásunk szükségességére és annak lényegére.

A TÉMA VÁZLATA


I. BELSŐ KÉSZTETÉSEINK OKA

ÖSSZEFOGLALVA: Belső késztetéseink - viselkedési módunk - kialakulásának oka a beilleszkedés (elfogadottá, szeretetté válni akarás) vágya a körülöttünk lévő világba.

II. A KILENC SZEMÉLYISÉGTÍPUS

ÖSSZEFOGLALVA: az egyes személyiségtípusok emberei azt gondolják magukról, hogy a fent említett állítások elkerülésével a társadalomban elfogadott, sőt szeretett személyek lesznek.

III. ÖNMAGUNK MEGTALÁLÁSA AZ ENNEAGRAMBAN

EGYESEK: a "tökéletesek", legalábbis azok szeretnének lenni! Mindent tökéletesen akarnak csinálni. Nagy gonddal készülnek fel a kis és nagy feladatokra egyaránt, Keményen és precízen dolgoznak. Bántja őket, ha valami nem úgy készül el, ahogyan azt ők szeretnék, Neheztelnek a világra, mert annyi tökéletlenséget találnak benne. Elégedetlenek, mert mindig mindenben hibát fedeznek fel - magukban is, másokban is. Mindig helyreigazítanak. Nyugtalanok, aggodalmaskodók. Neheztelésüket is kerülni akarják, hiszen, aki neheztel, nem tökéletes ember, ezért érzelmüket a tudatalattiba söprik és épp ezáltal csúsznak bele a HARAG bűnébe.

Tökéletesség/tökéletlenség, mint pozitív és negatív tulajdonságok "pólus- feszültsége" (tézis-antitézis) juttatja őket a HARAG bűnébe, hiszen olyan dolgot hajszolnak, amit elérni lehetetlen, ill. amit elkerülni lehetetlen.

KETTESEK: a "szolgálók", legalábbis azt képzelik magukról, mert minden tevékenységük arra irányul, hogy mások szükségleteit kielégítsék. Valósággal keresik azokat, akiknek segíthetnek és bosszantja őket a visszautasítás. Ők azok, akiknek nincsenek kéréseik, mert saját szükségleteik abban merülnek ki, hogy másokat szolgáljanak. Ők az önzetlennek tűnő, örökké "adó" emberek, akik adásaikkal akarják megnyerni maguk számára mások szeretetét. Nem veszik észre, hogy eközben saját személyükhöz való kötöttség állapotát idézik elő, tőlük függő viszonyba taszítva a másikat. Arra sem döbbennek rá, hogy a szeretet nem kényszeríthető ki semmiféle eszközzel. Szolgálatra való igényük valójában ÖNZÉS, hiszen a valódi szolgálatnak közösség-levésben kellene zajlania, mely adás-kapás egyensúlyát tételezi fel. ÉN-jük oly mértékben hazudik saját maguknak, hogy még ráadásul BÜSZKÉK is lehetnek életvitelükre.

Szolgálat-elfogadás kettőségének feszültségében az ÖNZÉS és BÜSZKESÉG bűnébe sodródnak.

HÁRMASOK: a "sikeresek" csapata. Életük meghatározója oly annyira az, eredményesség, hogy ennek mindent alárendelnek: családot, embert, Istent. Sikertelenség esetén valósággal összeomlanak. Életüket azonosítják ambícióikkal. A munka megszállottai, és a cél, azaz a siker érdekében nem mindig követik az egyenes utat. Érzelmeiket félreteszik és csakis a sikeresség álarcában járnak mások előtt. Csapdájuk a CSALÁRDSÁG.

A siker-kudarc ellentétében - a törekvés és elkerülés hajszájában - tompul a lelkiismeret, CSALÁRDSÁG bűne fenyeget, melybe a hármasok könnyen beleesnek

NÉGYESEK: az "érzékenyek" típusa. Ők nem hátköznapi emberek. Kitűnnek az átlagból, mert oly nagy érzékenységgel viselik az egész világot. Úgy gondolják, hogy senki nem képes megérteni őket, ezért maguk felé fordulnak. Újra és újra átélik megbántódásaikat, fájdalmaikat. Maguk körül forgó önsajnálkozók, nem jut idő arra, hogy mások bajaival foglalkozzanak. Belső kínlódásaik miatt könnyen sodródnak az IRÍGYSÉG bűnébe, hiszen ők úgy gondolják, hogy mindenki másnak könnyebb sorsot juttatott az élet.

Különlegesség-hétköznapiság ellentétének feszültsége - a helytelen választás - zárja az IRÍGYSÉG csapdájának ajtaját

ÖTÖSÖK: a "tudás" emberei. Minden. erejükkel a belső üresség ellen küzdenek. Így lesznek a magános ismeret-gyűjtés, tanulás és elmélkedés emberei. Túlságosan gondolataikban élnek, ezért visszahúzódók, magatartásuk gyakran félszeg. Kihívásokkal szemben meg nem felelőnek, üresnek érzik magukat. Kerülnek másokat, hogy megvédjék elgondolásaikat az eltulajdonítástól és a visszaélésektől. Drága idejüket nem áldozzák arra, hogy másokkal legyenek, társaság-kerülők: ELKÜLÖNÜLŐK.

Üresség-tudás pólus-feszültsége következtében ELSZIGETELŐDÉS, sőt a tudás kisajátítása következtében FUKARSÁG bűne lehet osztályrészük.

HATOSOK: a "hűségesek". Mindenhez és mindenkihez: családhoz, csoporthoz, egyházhoz, valláshoz, szokásokhoz, munkahelyhez, hazájukhoz, lakhelyükhöz törvényekhez stb. A törvények - normák - betartásában élik meg biztonságérzetüket, ezért ragaszkodnak a törvény minden betűjéhez. Jó "farizeusok" ők, mert valósággal rabjai a külső normáknak. Túlzott törvénytisztelők, nagy-nagy felelősségérzettel. Fontos számukra a tekintély képviselőjének szava. Szívesen "hordják lelkiismeretüket más zsebében". Aggódnak azon, mit mondanak mások. Új kezdeményezés irányába tartózkodók. Törvénytiszteletük válik csapdájukká, mert a parancsok tartásától várják üdvösségüket és nem az Isten szeretetétől. Az ÖNMEGVÁLTÁS csapdája ez. Egyúttal érzik azt is, hogy lehetetlen a törvény hibátlan betartása és az önbizalom meginog, ezáltal a FÉLELEM rabjai lesznek.

A hűség-hűtlenség ellentétében leértékelődik bennük a szeretet és a FÉLELEM kíséri életüket.

HETESEK: az "életszeretők". Örök optimisták, tele lelkesedéssel. Minden. gyanakvás és ravaszság nélkül közelednek az emberekhez. Életszeretetüket szinte járványosan. terjesztik. Élvezik az életet és nem rágódnak fogyatékosságokon. Optimizmusukat belevetítik a realitásba. Mindenről feltételezik, hogy "szép és jó": rózsaszínben látnak! Felszínességre hajlamosak. Munkaigényes feladatoktól húzódoznak: mert ez nem fér bele jó közérzetükbe, éppúgy mint ahogyan a fájdalom és a szenvedés sem. Mivel nem akarnak szembesülni semmivel, ami "rossz", csapdájuk lesz az ÉLVEZETVÁGY.

Öröm-szenvedés ellentétét, szintetizálni nem tudás következtében ÉLVHAJHÁSZAT bűnével terhelten élik meg.

NYOLCASOK: ők az "erősek". Keresik a csatározás lehetőségeit, hogy megmutassák rendíthetetlen önállóságuk erejét. Élvezik a szembeszállás, felülkerekedés lehetőségét. Kötekedő igazságbajnokok és a vitákban gyakran megsebzik mások személyiségét. Agresszívak. Szívesen lépnek mások tyúkszemére, de más nem léphet az övékére. A gyengeségnek még a látszatát is kerülik, ezért a gyengédségnek nyoma sincs bennük. Elvárják, hogy őket mindenki olyannak fogadja el, amilyenek, ezért csatározásaikban az egyetlen védekező mondat ez: "én ilyen vagyok és kész!" Az élet terheinek keményen ellenállnak. Lassan-lassan az URALOMVÁGY, ÖNTELTSÉG, ERŐSZAK csapdájának foglyai, melyet azonban nem vesznek észre, sőt visszautasítják az effajta kívülről érkező véleményt.

Erősség-gyengeség ellentétében oly mértékben kerülik a gyengeséget, hogy az ERŐSZAK és HIUSÁG bűnében élnek.

KILENCESEK: a "békességesek". Energiahiányos emberek. Konfliktus kerülők. A modern élet rohanása távol áll tőlük. Minden úgy van jól, ahogy van. Kényelmesek, olykor már lusták. Belső konfliktusok ritkán zavarják meg őket. Kezdeményezések iránt tartózkodók. Kitűnő békességszerzők, tárgyilagosak, pártatlanok. Szenvedélyesen szeretik, ha mindenki lecsillapodik körülöttük. Nem versenyeznek senkivel. Könnyen lesznek a kényelmes megoldásoknak, már-már MEGALKUVÁSOKNAK és a LUSTASÁGNAK áldozatai.

Békesség-konfrontálás kettősségében a kilencesek a MEGALKUVÁS és LUSTASÁG csapdájába záródnak.

ÖSSZEFOGLALVA: az egyes személyiségtípusokat nemcsak számozással jelölhetjük, hanem posztív és negatív tulajdonságaik, ill. törekvéseik és bűneik megnevezése alapján is:

IV. JÉZUS SZEMÉLYISÉGE

ÖSSZEFOGLALVA: Jézusban a harag IRGALOMMÁ, a büszkeség ALÁZATTÁ, a csalárdság EGYENESSÉGGÉ, az irigység ELÉGEDETTSÉGGÉ, a fukarság ADÓVÁ, a félénkség BÁTORSÁGGÁ, az élvhajhászat REALITÁSSÁ, az erőszak ERŐSZAKMENTESSÉGGÉ, a kényelem MUNKÁLKODÁSSÁ szintetizálódott. Így lett Ő - a mindenben kísértést szenvedett, mégis bűntelen - ISTEN BÁRÁNYA, aki minden idők minden emberének összes feszültségét hordozta, szintézisképessége a bűnt legyőzte: ELVETTE A VILÁG BŰNEIT.

V. MEGVÁLTÁS: A belső késztetések legyőzése

VI. MEGTÉRÉS

BEFEJEZÉS Segítsen Isten helyes önismeretre; ennek birtokában adjon erőt a küzdelemhez, részesítsen győzelemben és a megtért = megváltott ember örömében.


dugo@szepi.hu