SZENT
MIKLÓS ÜNNEPSÉG
A Jóság
(Bp. Bosnyák tér - 1997)
1. JELENET
NARRÁTOR: A tél elején mindig örömmel emlékezünk az emberiség nagy jótevőjére, a szegények atyjára, a gyermekek barátjára, kisázsiai Myra város püspökére, Szent Miklósra! Ahhoz, hogy őt közelebbről megismerjük, egy igaz történetet mesélünk el nektek. De kezdjük az elején. Hamarosan egy hittanórába kapcsolódunk bele.
HITOKTATÓ: A mai órán a családról és a családot összetartó szeretetről, jóságról fogunk beszélgetni. Nagyon fontos, hogy a családunk szeretetben, békességben éljen, és segítsék a szülők a gyermekeket a fejlődésükben, a gyermekek pedig engedelmeskedjenek szüleiknek. Egy családban mindenkinek megvan a maga a feladata. Nálatok ez hogyan működik?
PISTI: A szüleim igyekeznek egymással megbeszélni mindent, hogy milyen feladatokat kell elvégezni. Nekünk gyerekeknek is megvan a magunk feladata. Én például minden szombaton elmegyek anyuval a piacra bevásárolni.
KATI: Nálunk az összetartozást kirándulásokkal, közös étkezésekkel tesszük még szorosabbá.
HITOKTATÓ: Ez nagyon jó! És mit szoktatok csinálni a hétvégén? Kivel mi történt az elmúlt szombaton vagy vasárnap?
IMI: Sajnos anyu és apu a hétvégén is dolgozott, így én a nagyinál voltam és egész nap TV-t néztem. Mi már nagyon régen voltunk valahol közösen. Víkendházat építünk, kell a pénz - mondják apuék.
GABI: Mi közösen elmentünk a szentmisére, majd utána a hegyekben kirándultunk. Jó fáradtan, de vidáman érkeztünk haza.
FERI: Mi nem voltunk misén, mert anyuék nagyon fáradtak voltak. Én sokáig aludtam, majd a számítógépen játszottam.
HITOKTATÓ: És Te Tündi, te mit csináltál? Úgy hallottam, hogy egy igen érdekes helyen voltál.
TÜNDI: (büszkén) Mi a hétvégén egy szépségversenyen voltunk.
HITOKTATÓ: Mit gondoltok ti erről a versenyről? Jó, hogy van?
TÜNDI: Szerintem jó, mert így a lányok össze tudják hasonlítani, hogy ki a legszebb.
HITOKTATÓ: Szerinted maguknak köszönhetik, hogy hogyan néznek ki?
TÜNDI: Hát... nem.
HITOKTATÓ: Akkor miért nem jó az ilyen verseny?
TOMI: Mert nem a szépség számít igazán, hanem a belső, az mutatja meg igazán, hogy mi lakik a szívünk mélyén és hogy milyen emberek is vagyunk valójában.
HITOKTATÓ: Igen, nagyon igazad van Tomi. Valóban az a fontos, hogy mi van belül a szívünkben. Már régóta van egy ötletem és most itt az ideje, hogy megvalósítsuk. Rendezzünk egy jóságversenyt. A feladat mindössze az, hogy minél több jót tegyetek. Szüleiteknek pedig írtam egy levelet, hogy az elkövetkező napokban figyeljék ki mit tesz. Most a hittanóra végén énekeljünk egyet közösen!
(ének)
2. JELENET
NARRÁTOR: Most nézzük meg közösen, hogyan segítenek a gyerekek szüleiknek, milyen jócselekedeteket csinálnak. Pistiék lakásában vagyunk, édesanyja jön haza sok cuccal.
PISTI: Segíthetek, anyu?
PISTI ANYUKÁJA: Köszönöm, igazán aranyos vagy. Itt valami jó tündér járhatott, hogy ilyen rend van a szobádban? Bizony már ráfért a rendrakás. Leckéddel kész vagy?
PISTI: Igen, már megcsináltam. Majd kérlek nézd meg, mert valamit nem értek a matekból.
PISTI ANYUKÁJA: Mutasd csak. Előbb megnézzük a leckédet és majd utána segítesz a vacsora elkészítésében. Jó?
PISTI: Jó, az nagyszerű lesz!
NARRÁTOR: Pisti így próbált segíteni édesanyjának. De most pillantsunk be Imiék családjába. Imi megérkezett az iskolából, ledobja a táskáját a szoba közepére és bekapcsolja a TV-t.
IMI NAGYMAMÁJA: Imikém, segíts nekem befűzni a cérnát a tűbe, tudod már nem látok igazán jól.
IMI: Igen, nagyi rögtön megyek, csak még ezt a rövid rajzfilmet megnézem.
NARRÁTOR: Imi nagymamája kénytelen mégis egyedül befűzni a cérnát, ami nagy nehezen sikerül neki. Persze Imi hamar elfelejtkezik ígéretéről és a TV előtt marad. Néhány óra múlva döbbenten veszi észre, hogy a leckével még sehogy sem áll. Gyorsan kapkodva összecsapja, hogy az esti filmet is meg tudja nézni. Így segített Imi nagymamájának. Most pillantsunk be Katiék lakásába. Mit gondoltok ő mit csinált? Kati a suliból hozza haza két testvérét, gondosan lerakják a cuccukat. Kati szeretne játszani, hiszen ő már kész a leckével.
KATI: Mit tanultatok ma az iskolában?
1. TESTVÉR: Az összeadást és a kivonást.
2. TESTVÉR: A tanító néni többször elmagyarázta, de mi nem értjük.
KATI: Gyertek, majd segítek nektek. Hol a füzetetek?
NARRÁTOR: Kati így próbált segíteni testvéreinek. Közben lassan beesteledett. Mindenki készült a lefekvésre.
(ének)
3. JELENET
(Lassan bejön a színre Szent Miklós püspök. Minden családhoz oda megy és Imin kívül mindenkinek hagy ott ajándékot. Reggel felébrednek a gyerekek és nagyon örülnek az ajándékoknak.)
KATI: Van a házunkban egy szegény család, elviszem nekik az ajándékaimat, biztos örülni fognak.
NARRÁTOR: Imi asztalán mindössze egy szentírási rész volt.
IMI: "Bizony mondom nektek, amit a legkisebbek valamelyikével nem tettétek, velem nem tettétek."
(Bejön Miklós püspök és kérdezgeti a gyerekeket.)SZENT MIKLÓS: Vajon miért kapott Kati és Pisti ajándékot? Imi miért nem kapott? Mit kellett volna Iminek tennie? Te mit próbálsz majd tenni otthon?
...
Zárszó: Megmutattuk nektek, hogy miként tettek jót a gyerekek felebarátaikkal. Imi is megértette, hogy sokkal jobban kell figyelnie szüleire, nagyszüleire. Szent Miklós püspök ünnepén gondoljunk erre a történetre és hogy hogyan tehetnénk jót embertársainkkal, szeretteinkkel. Néha elég egy mosoly, egy kedves szó, vagy egy apró lemondás valamiről.
(ének)