Keresztút
Utad jézus veled járjuk

I. Pilátus halálra ítéli Jézust

"Pilátus látva, hogy semmire sem megy... vizet hozatott és megmosta a kezét a nép előtt és így szólt: Én ártatlan vagyok ez igaznak vérontásában." Jézus, akit töretlen akaratában semmi sem gátol, hogy az Atya országának igazságát végbevigye, most nem talál igazságra, csak egy olyan bírót, akit a körülmények tettek megalkuvó emberré. Pilátus a saját érdekeit mindennél előbbre teszi. Ő a császár barátja, nem akarja állását veszteni. Mossa kezeit.

Minden alkudozásaink mögött a tét a te vagy Urunk! Téged veszítsünk el, vagy a világ pillanatnyi előnyeit? Segíts mindig melletted döntenünk!

II. Jézus vállára veszi a keresztet

A megostorozástól összetört Jézusra rettenetes feladat vár még. Olyan feladat, amelyben biztosan összeroppan. Erejét meghaladó terhet vállal - ölel magához, mert szeret bennünket. De teszi, mert ez lesz erőforrásunk, életmentőnk! Teszi, amit mondott: " Ha valaki utánam akar jönni, tagadja meg magát, vegye föl keresztjét és kövessen engem... aki meg akarja menteni életét, elveszíti azt, de aki érettem és az evangéliumért elveszíti életét, megmenti azt."

Hogy lehetetlent kívánsz tőlünk Urunk az csak látszólagos. Hiszen már Szent Pál is megírta: "én mindent megtehetek abban, aki nekem erőt ad a mi Urunk Jézus Krisztusban."

III. Jézus először esik el a kereszt alatt

Rettenetes a föld gravitációs ereje. Még Isten Fiát is magához rántja. Mi is a földiekhez vonzódunk, ettől szenvedünk a legjobban: percről percre. A kegyelmet felissza a lelkünk, de elpárolog a szenvedélyek tüzétől. A rohanó idő ellopja a kegyelem pillanatait. Az élet ezernyi gondja kiragad minket az Isten gondolataiból. Sokakat visz bűnre az éhség, ránknehezedő számos gondolati sablon, a közösségi élet számos sértő pillanata. Irigységünk, féltékenységünk, hiúságunk mind megannyi földrehúzó rablánc.

Jézusunk, benned ezek hiányoztak, mégis magadra vállaltad elesettségünk szégyenét, hogy fiúi lelkülettel segíthess ezerszer is újrakezdenünk.

IV. Jézus anyjával találkozik

Jézus és Anyja egy úton jártak mindig - ha sok titokkal is volt terhes ez az út. Lelkük egy volt, ha testük távol is volt egymástól, mert Jézust a küldetése hajtotta. "Nekem Atyám dolgaiban kell lennem." A vérségi kapcsolatok fölé emelkedett. " Az az én anyám, testvérem, nővérem, aki hallgatja Isten igéit, és teljesíti azt." Mária megértette ezt. Most sem néznek egymásra, nehogy elgyengüljenek. Jézus, aki mindent feláldoz a kiüresedésben, Anyjától is elszakad, hogy majd az örökkévalóságban mindenkinél nagyobb dicsőségbe emelje. Magukra maradnak mindketten - egyenlőre.

Ezért senki sem érti meg magányukat jobban mint ők.

Égi édesanyánk értesd meg velünk, hogy elhagyatottságunk csak látszólagos, mert szívünk a tiéd, s a te szíved a miénk.

V. Cirenei Simon segít Jézusnak a kereszthordozásban

" Miközben kifelé vonultak, találkoztak egy Simon nevű cirenei emberrel, ezt kényszeríttették, hogy vigye a keresztet."

A hétköznapok szürke ismeretlenségéből - egy durva katonai kényszer körülményei tették - a gondviselő akaratából világhírűvé. Újabb találkozás a keresztúton. Hatalmi kényszer, majd Jézus szemének szelíd kényszere, s a feléje kinyújtott kezének segélytkérő gesztusa megmozdítja Simont, aki most már nemes szívéből fakadó együttérzéssel a kereszt alá görnyeszti vállát. A terhek alatt nő naggyá a nemes lélek.

Tégy minket Uram cirenei Simonoddá a ránk nehezedő feladatokban, s téged lássunk minden ránkszoruló embertársunkban.

VI. Veronika kendőt nyújt Jézusnak

A szeretet nem tehetetlen, hanem leleményes. Hacsak egy könny-, vagy verejtékcseppet is felitathat - mit sem törődve a kockázattal - Jézus bélyegét nyeri el jutalmul. A gonoszság már tovaráncigálta Jézust, csak a képe nyoma maradt itt ámulatunkra, de az is oly drága, mint ő maga. Belénk ivódott a szent Arc. (A világ legszentebb arcvonásai, mint a halotti leplen is a szent gyolcs őrzi immár kétezer éve az irgalmas szeretet jutalmának bizonyítékát.)

Isteni arcodat lássuk meg Urunk minden szenvedőben, s értsük meg, nincs jelentéktelen jóság, mert minden belőled forrásozik, s hozzád vezet.

VII. Jézus másodszor esik el a kereszttel

Fogytán Jézus ereje. Aki viharnak és tengernek is parancsolt, önmaga hasznára nem nyúl csodához. Csak a lélek erejével bírja úgy - ahogy a rettenetes terhet. A bűnök terhét csak egyedül ő ismeri igazán. Isteni fönsége mindentudásával tudja, ki az az Isten, akit a bűn megbánt, s milyen mélyen sérti őt a lázadás. Akkora a sértés, amekkora Isten szeretete! A mi halandó egyszerű eszünk ezt fel nem éri, csak Jézus tudta! Csoda ha összeroskad alatta?!

Segíts Uram felismerni bűneink súlyát és vezeklésünk szükségességét.

VIII. Jézus vigasztalja a siránkozó asszonyokat

A bűn borzalma adja Jézus ajkára az utolsó figyelmeztetőt a veleérzőknek. Nem a tolongó csőcseléknek, brutális katonáknak, gunyoros írástudóknak, hanem akiktől a jövő függ, az édesanyáknak, s rajtuk keresztül minden jóakaratú embernek szól. " Ha a zöldellő fával így tesznek (- s kitárja pillanatokra még szabad karjait mint az éden életfája - ) mi lesz a sorsa a kiszáradt fának? Hát magatokat sirassátok, és gyermekeiteket.", mert lám ilyen irtózatos a bűn büntetése.

Add nekünk Urunk szívünkbe a te bűnirtózatodat, hogy el ne vesszünk!

IX. Jézus harmadszor esik el a kereszttel

Vége Jézus keresztútjának, fizikummal nem is bírja tovább csak lelke erejével kapaszkodik még keresztjébe, amelyen, hogy mindeneket magához vonzzon, felmagasztalni vágyott. Keresztje nemcsak a bűn fája, de a kudarcoké is. Még soha, senki sem szenvedett akkora kudarcot, mint ő. A világ megváltójának indult, mindenki orvosának, tanítójának, barátjának. Valóban annak is bizonyult. De most mindez egy huszonnégy óra alatt nevetséges szégyenbe fulladt - legalább is emberi szemmel nézve.

Uram, szinte szégyelljük magunkat, ha betegségeinket, veszteségeinket, bajainkat a tieidhez mérjük. Köszönjük, hogy nem szégyen már nekünk is összeroppanni.

X. Jézust megfosztják ruháitól

Már a Golgotán van Urunk, célba ért keresztútja, de még hátravan a legrémesebb, a neki szánt kereszthalál. Mint minden halál ez is teljes kifosztás. Mindent föláldoz. Utolsó rongyait is lerántják róla, köntösére, mint utolsó földi értékére kockát vetnek. Belőle csak a földi haszon kell. Az Emberfia senkinek sem kell.

És ma? Ki gondol ma azzal, hogy az ember méltóságát, jogait Neked köszönhetik Uram?! S hogy vannak iskolák, kórházak, tudományos intézetek, menhelyek, intézményesítetett szeretetszolgálatok. Mind a kereszténység gyümölcsei. Te magad nem kellesz sokaknak, csak földi áldásaid. Mi nem akarunk ezek közé tartozni. Nekünk Te kellesz Urunk, minden kegyelmeddel, mely áldozatodból fakadt.

XI. Jézust keresztre szegzik

Kegyetlen szögekkel odaszegezik áldó, gyógyító kenyérosztó, halottakat feltámasztó kezeit. Így fogott ki isteni bölcsessége az emberi "okosság" magát fortélyosnak hitt ügyességén. Éppen így lett minden beteg lélek orvosa, lelket tápláló áldozata, életetadó mennyei kenyér.

( Keze-, lába-, oldalsebei pedig dicsőségének signum laudisa. ) Szíve sebe menedékünk, s minden szív királya és középpontja. Miután felállították vele a szégyenfáját, szószéke lett az, mert ott hirdette meg a világnak leghitelesebben a bűnök bocsánatát. "Atyám bocsáss meg nekik..."

Köszönjük, hogy kékségeid és szent sebeid által nyertünk gyógyulást!

XII. Jézus meghal a kereszten

Még él, mert van még mit tennie, van mit tanítania. Még édesanyjáról akar gondoskodni. Jánosra bízza mondván: "Íme a te Anyád!" Ránk is gondolt, hogy amíg magunk is járjuk keresztutunkat, olyan szeretőszívű anyánk legyen, mint neki. Rábíz minket: "Íme a te Fiad!"

Mindent az Atya akarata szerint vitt végbe: így "beteljesedett". Hét szava közül a jobb latornak is adott egy üdvöthozót: "még ma velem leszel a paradicsomban." A leghangosabbat, a végsőt Atyjának mondta: "Atyám, a kezedbe adom lelkemet!"

Így adtad meg Urunk a halál legszentebb értékét, s így fordítottad a bűn büntetését, a halált, örök üdvösségünk nyitányára.

XIII. Jézus testét leveszik a keresztről

A legnagyobb részvét veszi körül az Úr testét. Pilátustól kérte ki bátran Arimetiai József. Anyjának majd megszakad a szíve fájdalmában, hogy így tér vissza ölébe fia, kinek ő adott életet, s most élettelen roncs. Egykor magnificatot zengtek ajkai, most megnémul fájdalmában. Nincs jajveszékelés, csak csendes zokogás. Halotti gyolcs vár Jézus testére és sebtében végzendő temetés.

Micsoda kiszolgáltatottságot vállaltál magadra Urunk, hogy aztán az Oltáriszentségben szent tested és véred iránt is felvállald a gyarlóságainknak való kiszolgáltatottságot.

XIV. Jézus testét sírba teszik

Végállomás. Így készül minden emberi számítás szerint a sírbolt és a temetés. Szomorú gondoskodás ez: százfontnyi illatszer, kötegszámra gyolcs, mintha sohasem mondta volna Jézus, hogy harmadnapra föltámad. Mily bántó ez a hitetlenség. Bár ilyen tragikus halál után nem csoda, ha még anyja sem hitte komolyan. Nem is emberi agy szüleménye a feltámadás.

Húsvét után tanulta meg Urunk, a világ, feltámadásod fényében látni a halálodat, és remélni a remény ellenére. Köszönjük, hogy sírunkat már nem a végállomásnak látjuk, hanem az ÉLET kezdetének. Hála legyen neked szenvedésed, halálod és feltámadásod minden kegyelméért!

 

A Bp. XIII. Vizafogói, Szent Márton templom keresztútja.
Összeállította: Herpy György
1988