9. URUNK MEGKERESZTELKEDSNEK šNNEPE a) Olvasm ny: Iz 42, 1-4. 6-7 Az ér szolg ja M sod-Izai s k”nyv‚ben n‚gy ‚nek sz˘l Isten Szenved‹ Szolg j r˘l, aki maga a Messi s. Olvasm nyunk az els‹ ‚neket hozza (1-4, v), amelynek nyugodt, s‹t m‚labŁs hangja elt a t”bbi izai si ‚nekt‹l. Mivel az 5-9. v ‚neke ink bb lĄrai, ez‚rt vitatj k, hogy m‚g a Szenved‹ Szolga els‹ ‚nek‚hez lehet-e sz mĄtani. 1. v: Isten besz‚l, tal n a mennyei udvar el‹tt. Messi s-kir ly megkapja Isten lelk‚t (Iz 11, 1), J˘el 3 szerint pedig ki rad az eg‚sz messi si k”z”ss‚gre. Ezt a verset id‚zik az evang‚list k J‚zus megkeresztelked‚sekor ‚s szĄnev ltoz sakor. 2-3. v: Isten szolg ja szer‚nyen ‚s b‚k‚sen teljesĄti kldet‚s‚t. 4. v: A "szigetek" a t voli orsz gokat jelentik. Az dv”ss‚g egyetemess‚g‚re utal. 6-7. v: Az "igazs g" az Isten dvterv‚t jelzi. A "form l s" a teremt‚sre utal. A 7. v a Messi s feladat t v zolja. Gondolatok: J‚zus megkeresztelked‚sekor hangzik el az Atya sz˘zata, amely id‚zi Izai st. J‚zus teh t a megj”vend”lt Megv lt˘. J‚zus megkeresztelked‚se nyilv nĄtja ki messi si kldet‚s‚t R  rad a L‚lek. A kereszt‚ny a kereszts‚gben lesz Isten szolg ja ‚s megkapja a Szentl‚lekt‹l a megszentel‹ kegyelmet. J‚zus szer‚nyen teljesĄti kldet‚s‚t. . A kegyelem csendben dolgozik a lelkekben. Krisztus tanĄt s ra v rtak mind a n‚pek (a szigetek") ‚s v rnak m‚g ma is azok, akik m‚g nem ismert‚k fel benne a Megv lt˘t. Krisztusban nyilv nval˘ lett Isten terve, hogy minden n‚pet dv”zĄteni akar. Benne k”t”tt sz”vets‚get minden n‚ppel. Krisztus a vil g vil goss ga: benne nyer c‚lt, ‚rtelmet ‚letnk. A lelki vakok Krisztus f‚ny‚ben ismerik fel az igazs got. A bűn foglyai Krisztus erej‚vel hagyhatj k el b”rt”nket, hogy eljussanak a kereszt‚ny szabads gra. b) Szentlecke: Csel 10, 34-38 P‚ter besz‚de Corn‚lius h z ban. Corn‚lius megt‚r‚s‚vel kezdet‚t veszi a pog nyok k”z”tti misszi˘, Szent P‚ter besz‚det tart Corn‚lius h z ban (10. 34-43), amely klasszikus p‚ld ja annak, hogyan kell az evang‚liumot pog nyoknak meghirdetni. Szentleck‚nk a besz‚d bevezet‹j‚t ‚s els‹ r‚sz‚t hozza. 34-35. v: Isten minden n‚p sz m ra biztosĄtja az dv”ss‚g lehet‹s‚g‚t. 36. v: Utal Iz 52, 7-re. A zsid˘knak sz˘l˘ igehirdet‚s most m r a pog nyokoz is sz˘l. 37. v: A 37-41. vv ”sszefoglalj k J‚zus ‚let‚t, az evang‚liumok keret‚t adj k. A "tudj tok" val˘szĄnűleg a Csel kereszt‚nyek olvas˘inak sz˘l, mert Corn‚lius m‚g nem ismerhette az evang‚liumot. 38. v: J‚zust megkeresztelked‚sekor felkeni a Szentl‚lek. Nem azt jelenti, hogy azel‹tt nem lett volna Messi s. Gondolatok: Az dv”ss‚g egyetemes. Isten minden n‚pnek felkĄn lja az dv”ss‚get. Csak az sz mĄt, hogy keresi-e az igazs got. Ezekr‹l mondja a IV. k non: "akik ‹szinte szĄvvel keresnek T‚ged". Az Ąg‚ret els‹sorban Izraelnek sz˘lt, de J‚zus, a mindens‚g Ura, kiterjesztette minden emberre. J‚zus a Jord n vĄz‚ben telik el Szentl‚lekkel ‚s hatalommal. A kereszts‚gben kapja meg minden ember a megszentel‹ kegyelmet. A kereszts‚g Isten fi v  keni fel, hatalmat ad neki, hogy Isten gyermek‚v‚ lehessen. c) Evang‚lium: A ‚v: Mt 3, 13-17 J‚zus megkeresztelked‚se M t‚ "els‹ k”nyve" (3-7 fejezet) a mennyek orsz ga meghirdet‚s‚r‹l sz˘l. szakaszunk ennek a kezdete. J‚zus megkezdi nyilv nos műk”d‚s‚t. J‚zus megkeresztelked‚s‚t mind a n‚gy evang‚lium k”zli. M t‚ M rkot k”veti (v”. B ‚v), de hozz teszi 3, 14-15-”t, mert meg kell magyar znia, hogy J‚zus mi‚rt vetette al  mag t Keresztel‹ Szent J nos bűnb nati szertart s nak. 15. v: Hom lyos mondat. J‚zus kereszts‚g‚ben azonosul minden j mbor zsid˘val, aki komolyabb vall sos ‚letre t”rekszik. J‚zus mag ra vette a vil g bűneit, ‚s a megv lt s műv‚vel eleget tett Isten igazs goss g nak. 16. v: M t‚ ‚s M rk szerint J‚zus l tja a megnyĄlt eget, mĄg Luk cs ‚s J nos szerint J nos is r‚szesl a l tom sban. A kett‹ nem z rja ki egym st. (A t”bbi magyar zat t l. Mk-n l a B. ‚vben). Gondolatok: J nos kereszts‚ge m‚g nem a mi szents‚gnk. Kls‹ jel volt: aki felvette, ezzel jelezte, hogy Isten akarat t akarja teljesĄteni ‚let‚ben ‚s kerli a bűnt. Nyilv nos bűnb nati szertart s volt. J‚zus a j nosi kereszts‚get csak az‚rt veszi fel, mert ezzel jelzi, hogy a Mennyei Atya akarat t teljesĄti. Mag ra v llalta a vil g bűneit, ‚s eleget tett az isteni igazs goss gnak. J‚zus bel‚p a Jord n vĄz‚be. Ezzel megszenteli a vizet ‚s kereszts‚gnk eszk”z‚v‚ teszi. J‚zust f”lkeni a Szentl‚lek a nyilv nos műk”d‚sre. Az ember a kereszts‚gben nyeri el a megszentel‹ kegyelmet. J‚zus az ŕsz”vets‚gben meghirdetett Isten Szolg ja: Isten szeretett Fia, akiben kedv‚t tal lja. A kereszt‚ny a kereszts‚gben lesz Isten gyermeke. égy kell hogy ‚ljen, hogy Isten kedv‚t lelje benne, B. ‚v: Mk 1, 6b-11 J‚zus megkeresztelked‚se Mk bevezet‚se (1, 1-13) a nyilv nos műk”d‚s el‹k‚szlet‚r‹l sz˘l. Szakaszunk ennek a bevezet‚snek a r‚sze. 6. v: Keresztel‹ Szent J nos ”lt”zete hasonl˘ Ill‚s pr˘f‚t ‚hoz (2 Kir 1, 8). Keresztel‹ Szent J nos Ill‚s szerep‚t t”lti be J‚zus fell‚p‚se el‹tt. 7. v: Ill‚sre utal. Kezdetben Keresztel‹ Szent J nos Ill‚s szerep‚t tulajdonĄtja J‚zusnak. A gazd k saruszĄj t a szolg k oldott k meg. 8. v: J nos kereszts‚ge a bűnb nat jele. J‚zus kereszts‚ge viszont k”zli a Szentlelket. 9. v: Mag t a megkeresztelked‚st kifejezetten csak Mk emlĄti. 10-11. v: A leĄr s arra utal, hogy teljesed‚sbe ment Izai s j”vend”l‚se: - "megnyĄlik az ‚g" = Iz 64, 1 szerint ezzel kezd‹dik a v‚gs‹ id‹, az dv”ss‚g ideje. -"a L‚lek lesz ll r " = Iz 63, 11 szerint a L‚lek lesz ll a izraelit kra. mint a kivonul skor a Sinai hegyre. -"galamb alakj ban" = a galamb Izraelt jelk‚pezi a Bibli ban (ŕz 11, 11 stb.) J‚zus teh t az Łj Izrael. - "Sz˘zat hallatszott az ‚gb‹l" = utal Iz 42, 1-re: J‚zus Isten Szolg ja. - Amint Izrael  tkelt a V”r”s tengeren M˘zes vezet‚s‚vel ‚s a Jord non J˘zsue vezet‚s‚vel ‚s Ągy lett n‚pp‚, Łgy J‚zus szem‚ly‚ben az Łj Izrael is a Jord nb˘l emelkedik ki. Gondolatok: Keresztel‹ Szent J nos ruh zata az ˘sz”vets‚gi pr˘f‚t kra eml‚keztetett. A vil gban ‚l‹ kereszt‚ny ruh zata is kifejezi m‚lt˘s g t: legyen rendes, an‚lkl, hogy mindig a legŁjabb divat ut n futna. Keresztel‹ Szent J nos tiszt ban van azzal, hogy nem ‹ a messi s. A helyes ”nismeret ‚s az al zat szint‚n kereszt‚ny er‚ny. A mi kereszts‚gnk k”zli velnk a Szentlelket. (v”. m‚g A. ‚vn‚l). C ‚v: Lk 3, 15-16. 21-22 J‚zus megkeresztelked‚se Lk 3-4. fejezet a nyilv nos műk”d‚s el‹k‚szĄt‚s‚r‹l sz˘l. Szakaszunk ennek egy r‚sze. 15. v: Lk saj tja. Egyedl ‹ szokott kit‚rni a l‚lektani helyzetre. 16. v: v”. Mk 1, 8 (B. ‚v). A tűz az ŕsz”vets‚gben az isteni jelen‚sek kĄs‚r‹ jele, Ögy jelen esetben a tűz vagy arra utal, hogy J‚zus kereszts‚g‚vel kezdet‚t veszi az eszkatol˘gikus Ąt‚let, vagy pedig a Szentl‚lek tisztĄt˘ ‚s megszentel‹ erej‚re utal. 21. v: Lk eltereli a figyelmet J‚zus megkeresztelked‚s‚r‹l ‚s J nos nev‚t sem emlĄti most, hogy ne kelljen sokat magyar znia, mi‚rt is vette fel J‚zus J nos kereszts‚g‚t: égy l tszik, neh‚zs‚get okozott az Šsegyh zban. Lk sz m ra maga az isteni jelen‚s a fontos , ‹ az egyetlen, aki kiemeli, hogy J‚zus ebben a pillanatban im dkozott. (v”. Mk 1, 10 a B. ‚vn‚l.) 22. v: Lk emeli ki, hogy a Szentl‚lek "l that˘ alakban" sz llt le, (v”. Mk 1, 11 a B. ‚vn‚l) Gondolatok: A n‚p ma is "feszlten v rakozik", ma is szeretn‚k sokan tudni, hogy ki a Krisztus. Az Egyh z feladata ‚ppen az, hogy ezeknek megvigye az ”r”mhĄrt: Krisztus m r elj”tt ‚s ma is k”ztnk van. J nos csak el‹fut r, Krisztus az "er‹s" aki Szentl‚lekkel ‚s tűzzel keresztel. A kereszt‚ny is csak el‹k‚szĄti embert rsait a kereszt‚nys‚g befogad s ra. A lelket J‚zus tisztĄtja majd meg ‚s t”lti el a Szentl‚lek a kereszts‚gben. J‚zus f”ldi ‚lete minden d”nt‹ pillanat ban im dkozik (Lk ezt kl”n kiemeli). A kereszt‚nynek is mindig kell im dkoznia, de kl”n”sen az ‚letfordul˘kon kell megragadni az ima lehet‹s‚g‚t. Krisztus fell‚p‚se ˘ta nyitva  ll az ‚g: megnyĄlt az dv”ss‚g lehet‹s‚ge. (v”. m‚g az A. ‚vn‚l.) B ‚v: a) Olvasm ny: Iz 55, 1-11 Ti szomjaz˘k, gyertek a vizekre! Iz 40-55-t a fogs gban k”zvetlenl a hazat‚r‚s (Krisztus el‹tt 539) el‹tt műk”d‹ n‚vtelen pr˘f‚t nak tulajdonĄtj k (Duetero-Iz = M sod-Izai s). Tartalma alapj n a "vigasztal sok k”nyv‚nek" is nevezik, mert b torĄtja. vigasztalja a fogs gban elcsggedt zsid˘kat. Szakaszunk a befejez‹ b torĄt s. Szakaszunk szerepel a HŁsv‚t vigilia olvasm nyai k”z”tt is. 1-2. v: A lakoma a SzentĄr sban a legt”bbsz”r az Isten szeretet‚t. az ”r”k boldogs got jelk‚pezi. 3-5. v: D vid orsz ga nem volt maradand˘. Az Ąg‚ret ut˘d ban, a Messi s kir ly orsz g ban megy teljesed‚sbe: amikor a n‚pek l tj k Isten irgalm t Izraelen, mind csatlakoznak hozz . 6-9. v. : Az isteni kegyelem ellent‚tei: Isten transzcendens, m‚gis el‚g k”zel  ll hozz nk hogy segĄtsen; az ember tehetetlen, m‚gis t”rekednie kell Istent megismerni; az ér Łtjai felfoghatatlanok, m‚gis szks‚gk van az embernek r juk. 10-11. v: Isten ig‚je ir nyĄtja a t”rt‚nelmet. A Szent J nos f‚le Logosz-tan (Jn l) k”rlbell innen sz rmazik. Gondolatok: J‚zus megkeresztelked‚s‚vel szentelte meg a vizet, hogy a kereszts‚g anyaga lehessen. A kereszts‚g vĄz‚t mindenki ingyen elnyerheti, aki hisz. Aki elfogadja Krisztus felhĄv s t, az fog ‚lni. Az Egyh zban m r minden nemzet helyet foglalhat. A kereszt‚ny  lland˘ k”teless‚ge Istent keresni. A bűnb nat lehet‹s‚ge fenn ll a hal lig. . Isten f”lfoghatatlan, m‚gis k”zel  ll az emberhez. Isten a t”rt‚nelem Ura. Akarata megval˘sul. b) Szentlecke: 1 Jn 5, 1-9 A L‚lek, a vĄz, ‚s a v‚r (1 Jn 5, 1-6 HŁsv‚t II. vas rnap B ‚v szentleck‚je. L sd ott) 7-8. v: Utal s az Olt riszents‚gre ‚s a kereszts‚gre is. Ide kerlt be a VIII. sz zad ut n az Łgynevezett Comma Ioanneum (j nosi szakasz), amelynek a hitel‚t ma senki sem fogadja el. Allegorikus magyar z˘ megjegyz‚s: a L‚lek = az Atya , a vĄz = a Szentl‚lek ‚s a v‚r = az Ige. 9. v: Ha elfogadjuk az emberek tanŁs g t, ann l ink bb el kell fogadni az Isten‚t. Az Atya is tanŁs got tett Krisztus mellett. Gondolatok: A kereszts‚gben szerepel a Szenth roms g . TanŁs got tesz arr˘l, hogy Łjj szlettnk. J‚zus megkeresztelked‚sekor elhangzik az Atya ‚s a Szentl‚lek tanŁs ga is. C ‚v: a) Olvasm ny: Iz 40, 1-5. 9-11 Az Isten dics‹s‚ge megnyilv nul (Ugyanez az olvasm ny Advent II. vas rnapj n B ‚vben. Magyar zat t ‚s a vonatkoz˘ gondolatokat l sd ott.) b) A Szentlecke: Tit 2, 11-14; 3, 4+7 Az Łjj szlet‚s frd‹je (Mivel Tit 2, 11-14; a kar csonyi ‚jf‚li mise ‚s Tit 3, 4-7 a kar csonyi p sztormise szentleck‚je, a magyar zatot ‚s a vonatkoz˘ gondolatokat l sd ott.) Az 2Ord˘ Lectionum Missae szerint Urunk Megkeresztelked‚se nnep‚n B ‚s C ‚vben tetsz‚s szerint ("ad libitum") lehet venni a k”vetkez‹ olvasm nyokat ‚s szentleck‚ket is (az evang‚lium eddig is saj tja volt minden ‚vnek):