[ SzePi
| Irodalom
| Hittan ]
A 95 TÉTEL
Írta és közzétette LUTHER MÁRTON (1483-1546)
német reformátor 1517. október 31-én Wittenbergben,
a vártemplom kapujára szögezve.
Az igazság kiderítése s és igyekezetétől indítva,
megvitatásra kerülnek az alábbi tételek Wittenbergben, tisztelendő Luther Márton
atya, a szabad művészetek és a szent teológia magisztere s ugyanott ezeknek
rendes előadója elnökletével. Ezért kéri, hogy akik nem jelenhetnek meg
ezeket velünk élőszóban megvitatni, tegyék meg távolból írásban. A mi
Urunk Jézus Krisztus nevében. Ámen.
- Mikor Urunk és Mesterünk azt mondta: "Térjetek meg!" - azt akarta,
hogy a hívek egész élete bűnbánatra térés legyen (Mt 4,17).
- Ezt az igét nem vonatkoztathatjuk a bűnbánat szentségi gyakorlására,
azaz a bűnvallásra és a jóvátételre, ami a papok közreműködésével
történik.
- De nem is vonatkoztathatjuk kizárólag csak a belső bűnbánatra, mert
a szív töredelme mit sem ér, ha nem hozza magával külsőleg a bűnös
mivoltunk elleni sokoldalú halálos küzdelmet.
- Ez a gyötrődő küzdelem tehát mindaddig tart, míg az ember gyűlöli
vétkes önmagát (ez az igazi belső bűnbánat), vagyis a mennyek országába
való bemenetelig.
- A pápa nem akar senkit mentesíteni és nem is mentesít a jóvátevő
bűnhődéstől, hanem csak attól, amit saját illetékességében vagy az
egyházi jogszabályok szerint maga rótt ki.
- A pápa nem bocsáthat meg másként egyetlen vétket sem, csak azáltal,
hogy azt Istentől megbocsátottnak jelenti ki és fogadja el. Viszont
kétség kívül megbocsáthatja az ő számára fenntartott eseteket: ezek
semmibevétele esetén a vétkesség kétség kívül megmarad.
- Isten senkinek nem bocsátja meg vétkét anélkül, hogy egyszersmind
alá ne vetné a megalázkodót mindenben a helyette eljáró papnak.
- A bűnbánati egyházjogszabályok csak az élőkre érvényesek, és azok
szerint haldoklókra semmit sem szabad kiróni.
- Ennélfogva jót tesz velünk a Szentlélek a pápa által, mikor (a pápa)
a rendelkezéseiben mindig kivétellé teszi a halál óráját és a
szükséghelyzetet.
- Képzetlenül és hibásan járnak el azok a papok, akik a haldoklóktól
egyházjogszabály szerinti bűnbánati teljesítményt követelnek a
purgatóriumban.
- Bizonyosnak tűnik, hogy azt a konkolyt, hogy az egyházjog szerinti
jóvátevő bűnhődést át lehet változatni purgatóriumbeli bűnhődésre, akkor
hintették el, mikor a püspökök aludtak.
- Régente az egyház által meghatározott büntetéseket nem a feloldozás
után, hanem a feloldozást megelőzően szabták ki, hogy ezzel próbára
tegyék a töredelem őszinte voltát.
- A haldoklók halálukért mindennel megfizetnek, és az egyházjogi
szabályok számára már halottak, joggal illeti meg őket az azoktól való
feloldás.
- A haldoklóban lelki épségének és szeretetének tökéletlensége
szükségképpen nagy félelmet támaszt, annál nagyobbat, minél
tökéletlenebb volt.
- Ez a félelem és borzadás magában is elég (hogy mást ne mondjak) a
purgatóriumi szenvedést előidézni, mivel a reménytelenség borzalmával
határos.
- Láthatjuk, hogy a pokol, a purgatórium és menny úgy különbözik
egymástól, mint reményvesztés, a kétséggel küzdés és a biztonság.
- Látható, hogy a lelkeknek a purgatóriumban arra van szükségük, hogy
mind félelmük fogyjon, mind szeretetük szaporodjék.
- Nem látszik bizonyítottnak sem érvekkel sem szentírási helyekkel,
hogy (a purgatóriumban lévő lelkek) kívül lennének a szeretetet
kiérdemlő vagy azt fokozó állapoton (Isten irgalmán).
- De az sem látszik bizonyítottnak, hogy legalábbis mindnyájan
biztosak és biztonságban vannak boldogságra jutásuk felől, jóllehet mi
ebben teljesen bizonyosak vagyunk.
- Tehát a pápa a minden bűnhődés teljes elengedésén nem egyszerűen
minden bűnhődés elengedését érti, hanem csak az általa kiróttét.
- Tehát tévednek azok a búcsúhirdetők, akik azt mondják, hogy a pápa
bűnhődés elengedése ez embert minden bűnhődéstől feloldja és
megmenti.
- Éppenséggel semmit nem enged el a purgatóriumban levő lelkeknek,
amit ebben az életben kellett volna az egyházi jogszabályok szerint
teljesíteniük.
- Ha valaki egyáltalán megkaphatja minden bűnhődése valamilyen
elengedését, akkor biztos, hogy ezt csak a legtökéletesebbek kaphatják
meg, tehát igen kevesen.
- Természetesen az emberek legnagyobb részét becsapják, amikor nagy
hanggal, minden megkülönböztetés nélkül ígérik meg nekik a bűnhődés
feloldását.
- Amilyen hatalma van a pápának a purgatórium felett, ugyanolyan
hatalma van bármely püspöknek vagy lelkésznek a maga püspökségében,
illetve gyülekezetében.
- Nagyon jól teszi a pápa, hogy a (purgatóriumban lévő) lelkeknek nem
a kulcsok hatalmával ad elengedést, (amivel (ott) nem rendelkezik),
hanem közbenjáró könyörgés által.
- Emberi balgaságot hirdetnek, amikor azt mondják, hogy mihelyt a
ládába dobott pénz megcsörren, a lélek azonnal a mennybe száll.
- Csak annyi bizonyos, hogy a ládában megcsörrenő pénz által nagyra
nőhet a haszonlesés és a kapzsiság. Az egyház közbenjáró szolgálatának
eredményessége azonban egyedül Isten jótetszésétől függ.
- Ki tudja, hogy vágyódik-e minden purgatóriumban lévő lélek arra,
hogy őt onnan kiváltsák? A legenda szerint sem Szeverinusz, sem
Paszkálisz (pápák) nem igényelték ezt.
- Senki sem biztos a maga töredelmének valódisága felöl, még kevésbé
a következmény: a teljes elengedés felől.
- Amilyen ritka az igazán bűnbánó ember, épp olyan ritka az igazán
elengedést nyerő, vagyis nagyon ritka.
- Örök büntetést kapnak tanítóikkal együtt, akik a búcsúcédulákkal
biztonságban hiszik magukat az üdvösségük dolgában.
- Nagyon kell óvakodnunk azoktól, akik azt mondják, hogy a pápának
azok az elengedései (azaz búcsúi) Istennek ama fölbecsülhetetlen
ajándék, amely által rendbe jön az ember dolga Istennel.
- Ugyanis a búcsúnak ez a kegyelme csak a bűnbánat szentségével (és)
ember által kiszabott jóvátevő bűnhődésre vonatkozik.
- Nem keresztyénséget prédikálnak, akik azt tanítják, hogy aki
lelkeket akar kiváltani vagy gyónási kiváltságot vásárolni, annak nincs
szüksége töredelemre.
- Minden igazán szívén talált keresztyén részesül a bűnhődésnek és a
vétkességnek teljes elengedésében búcsúcédula nélkül is.
- Aki csak igazi keresztyén, akár élő, akár halott, az részese
Krisztus és az anyaszentegyház minden kincsének, s ezt Isten adta néki,
búcsúcédula nélkül is.
- A (bűnhődés) pápai elengedését és a (kegyelemben) részesítést
mégsem szabad semmiképpen sem megvetni, mert az (mint mondtam) az isteni
elengedés kinyilvánítása.
- A legképzettebb teológusnak is igen nehéz egyszerre megtapasztalnia
a nép előtt a bőséges búcsút és az igaz töredelmet.
- Az igazi töredelem keresi és szereti a bűnhődést, viszont a búcsú
bősége elkényelmesít és a bűnhődést gyűlöletessé teszi, legalábbis
esetenként.
- Óvatosan kell az apostoli (azaz pápai) búcsút prédikálni, nehogy a
nép félreértse és elébe helyezze azt a szeretet jócselekedeteinek.
- Arra kell tanítani a keresztyéneket, hogy a pápa véleménye szerint
a búcsúvásárlás semmilyen tekintetben nem állítható egy sorba az
irgalmasság cselekedeteivel.
- Arra kell tanítani a keresztényeket, hogy jobb dolgot tesz, aki a
szegénynek ad, vagy a rászorulónak kölcsönöz, mint hogyha búcsút
vásárol.
- Ugyanis a szeretet cselekedete által nő a szeretet és javul az
ember, de a búcsú által nem lesz jobb, csak a bűnhődéstől
mentesebb.
- Arra kell tanítani a keresztyéneket, hogy aki látja a rászorulót és
azt elhanyagolva búcsúra költ, az nem a pápa elengedését szerzi meg,
hanem Isten rosszallását.
- Arra kell tanítani a keresztyéneket, hogy - hacsak nem dúskálnak a
fölöslegben - mindazt, ami az élet fönntartásához szükséges, tartsák
kötelességüknek házuknépe javára fordítani és semmiképp se pazarolják
búcsúkra.
- Arra kell tanítani a keresztyéneket, hogy a búcsúvásárlás nem
parancsolat, hanem szabad döntés dolga.
- Arra kell tanítani a keresztyéneket, hogy a pápa a búcsúban való
részesítéssel inkább az őérte való áhítatos imádkozást akarja elérni sem
mint a készpénzt, mert az előbbire nagyobb szüksége van.
- Arra kell tanítani a keresztyéneket, hogy a pápa búcsúi akkor
hasznosak, ha nem beléjük vetjük bizalmunkat. Viszont nagyon ártalmasak,
ha általuk elvész az istenfélelmünk.
- Arra kell tanítani a keresztyéneket, hogy ha a pápa tudna a
búcsúhirdetők zsarolásairól, azt akarná, hogy inkább égjen porig Szent
Péter bazilikája, mint azt, hogy juhainak bőréből, húsából és csontjából
épüljön fel.
- Arra kell tanítani a keresztyéneket, hogy a pápa, ha szükséges
volna, kész lenne (ahogy illik) még Szent Péter bazilikájának eladása
árán is saját pénzéből segíteni azokat, akiknek legtöbbjétől némely
búcsúhirdetők kicsalják a pénzüket.
- Hiábavaló a búcsúcédulák alapján bízni az üdvösségben, még ha a
búcsúmegbízott, sőt akár a pápa a saját lelkével kezeskednék is
érte.
- Krisztus és a pápa ellenségei azok, akik a búcsú hirdetése miatt
Isten igéjét más templomokban teljesen elnémítják.
- Jogsérelem éri Isten igéjét, ha ugyanabban a prédikációban
ugyanannyi vagy több időt szentelünk a búcsúnak, mint Isten igéje
hirdetésének.
- A pápa gondolata szükségképpen az, hogy ha a csekély értékű búcsút
egy haranggal, egy díszfelvonulással és egy szertartással ünneplik,
akkor az evangéliumot, ami a legnagyobb dolog, száz haranggal, száz
díszfelvonulással, száz szertartással kell hirdetni.
- Az egyház kincse, amelyből a pápa a búcsú nincs eléggé megnevezve,
és Krisztus nép is ismeri azt.
- Nyilvánvaló, hogy itt nem mulandó javakról van szó, mert azokat sok
egyházi szónok nem egykönnyen osztogatja, hanem inkább gyűjti.
- De nem is Krisztus és a szentek érdemeiről van szó, hiszen azok
mindenkor, a pápa közreműködése nélkül is, munkálják a belső ember
számára a kegyelmet, a külső ember számára pedig a keresztet, a halált
és a poklot.
- Szent Lőrinc ugyan azt mondta, hogy az egyház kincse a szegények,
de ő korának szokásos kifejezésével élt.
- Nem vakmerőség kimondani, hogy az egyház kincse: az egyház kulcsai
(melyeket Krisztus érdeméért kapott).
- Világos ugyanis, hogy a bűnhődés elengedésére és a (meghatározott)
esetekre (vonatkozóan) elegendő a pápának a saját hatalma.
- Az egyház kincse valójában Isten dicsőségének és kegyelmének szent
evangéliuma (örömhíre). De ezt méltán igen gyűlölik, mert elsőkből
utolsókká tesz.
- De ezt méltán igen gyűlölik, mert elsőkből utolsókká tesz.
- A búcsúk kincsét viszont igen kedvelik, mert utolsókból elsőkké
tesz.
- Az evangélium kincse olyan háló, amellyel egykor az anyagi javak
embereit halászták.
- A búcsú kincse pedig olyan háló, amellyel ma az emberek anyagi
javait halásszák.
- A búcsú, amiről a búcsúhirdetők azt hirdetik, hogy a legnagyobb
áldás, - valóban az, de a kereset szempontjából.
- Valójában azonban a búcsú az Isten kegyelméhez és a kereszt
jóságához mérten a legeslegkisebb dolog.
- A püspökök és a lelkipásztorok (jogilag) kötelesek az apostoli
búcsú hirdetőit teljes tisztelettel fogadni,
- arra, hogy ezek ne a maguk álmait hirdessék a pápa megbízása
helyett.
- Aki az apostoli búcsú igazsága ellen szól, kiátkozást és gyalázatot
érdemel,
- de áldott, aki gondosan eljár a búcsúhirdető szavainak önkénye és
önfejűsége ellen.
- Ahogy a pápa is joggal sújt le villámával azokra, akik a búcsú
ügyben bármi módon csalást követnek el,
- de sokkal inkább készül villámával lesújtani azokra, akik a búcsúk
ürügyén a szent szeretet és a való igazság kijátszásán
mesterkednek.
- Őrültség azt vélni, hogy a pápai búcsúk akkorák, hogy
feloldozhatják az embert, még ha valaki képtelenséget mondva - az
Istenszülő (Máriát) erőszakolta volna is meg.
- Ellenkezőleg azt állítjuk, hogy a pápai búcsúk a vétkesség
tekintetében a búcsú alá eső legkisebb bűnöket sem vehetik el.
- Az a szóbeszéd, hogy maga Szent Péter sem adhatna nagyobb
kegyelmet, ha ő volna most a pápa - káromlás Szent Péter és a pápa
ellen.
- Ellenkezőleg azt állítjuk, hogy neki is és bármelyik pápának is
nagyobb erői vannak, tudniillik az evangélium, a gyógyítások kegyelmi
ajándékai stb. 1Korinthus 12,9-10. szerint.
- Káromlást szól, aki azt állítja, hogy a pápai címerrel ellátva
felállított kereszt felér Krisztus keresztjével.
- Számot fognak adni azok a püspökök, lelkészek és teológusok, akik
tűrik, hogy ilyesmiket prédikáljanak a népnek.
- A búcsúról való ilyen önkényes prédikálás azt eredményezi, hogy a
tudós férfiaknak sem könnyű a pápa tekintélyét megvédeni a rágalmaktól,
vagy éppen az egyszerű hívek fortélyos kérdéseitől.
- Például: Miért nem üríti ki a pápa a purgatóriumot szentséges
szeretetből és a lelkek oly nagy szüksége miatt, ami minden indíték közt
a legigazságosabb - ha számtalan lelket kivált a (Szent Péter) bazilika
építésére adott szennyes pénzért, ami igen jelentéktelen indíték
erre?
- Továbbá: Miért vannak még mindig halotti misék és évforduló ünnepek
a lelkekért, és miért nem adják vissza, vagy miért nem engedik
visszavenni a halottakért tett adományokat, ha a kiváltottakért való
imádság immár a búcsúcédula révén feleslegessé és jogtalanná vált?
- Továbbá: Miféle újfajta kegyelme Istennek és a pápának az, hogy
megengedik, hogy egy istentelen és gonosz ember pénzért kiváltson egy
kegyes és istenszerető lelket, viszont azt a kegyes és kedves lelket nem
váltják ki ingyen szeretetből, saját rászorultsága miatt?
- Továbbá: A bűnhődésre vonatkozó egyházjogi előírások ténylegesen és
mint régóta nem alkalmazottak, magukban érvénytelenek és halottak. Miért
történik a tőlük való mentesítés pénzzel, búcsúk engedélyezésével,
mintha érvényesek és hatályosak volnának?
- Továbbá: Miért nem építi föl a pápa - akinek vagyona ma felülmúlja
a dúsgazdag (ókori) Crassusok kincsét is - Szent Péternek legalább azt
az egy bazilikát inkább a maga pénzéből, mint szegény híveiéből?
- Továbbá: Mit enged el vagy mit nyújt a pápa azoknak, akik a
tökéletes töredelem által jogosultak a teljes elengedésre és
(kegyelemben) részesítésre?
- Továbbá: Miből lenne nagyobb haszna az egy háznak, mint abból, ha a
pápa - amit most csak egyszer tesz meg - naponta százszor osztana
elengedést és (kegyelemben) részesítést a hívek bármelyikének?
- Mivel a pápa a lelkek üdvét inkább a búcsúk által keresi, mint a
pénz által, miért szünteti meg a már régebben engedélyezett
búcsúcédulákat és búcsúkat, mikor azok ugyanolyan hatásosak?
- Ha az egyszerű híveknek aggályos érveit puszta hatalommal elnyomjuk
és nem értelmes megválaszolással oldjuk fel, azzal az egyházat és a
pápát ellenségeik előtt nevetségessé, a keresztyéneket pedig
szerencsétlenné tesszük.
- Ha tehát a búcsúkat a pápa lelkületének és gondolatának megfelelően
hirdetnék, könnyű volna felelni mindezekre (a kérdésekre), sőt fel sem
merülnének.
- Távozzanak tehát azok a próféták, akik azt mondják Krisztus
népének: "Béke, béke." - de nincs béke! (Ezékiel 13,10.16).
- Tegyék jól a dolgukat azok a próféták, akik azt mondják Krisztus
népének: "Kereszt, kereszt!" - de nincs kereszt!
- Buzdítsuk azért a keresztyéneket, hogy fejüket: Krisztust,
bűnhődésen, halálon és poklon át is követni igyekezzenek,
- és abban bízzanak, hogy inkább sok szorongattatáson át, mintsem a
béke biztonságán át jutnak be a mennybe (ApCsel 17,22).
Mert más fundamentomot senki nem vethet azon kívül,
a mely vettetett, mely a Jézus Krisztus. (1 Kor. 3:11.)
S.D.G.
Magyar nyelvre fordította dr. Zsigmondy Árpád latinból két korábbi
fordítást is (Takács János 1937, Soproni Líceum 1995) felhasználva.
Megjelentette 1996-ban L. M. halálának 450. évfordulója alkalmából az
Evangélikus Országos Múzeum és a Huszár Gál Papír- és Könyvesbolt
Budapesten.
dugo@szepi.hu