A Dugonics András Piarista Gimnázium Kollégiuma sok hasonló közösség életében osztozik: felépítésében és mindennapi életvitelében nem különbözik lényegesen más diákotthonoktól. Sajátosságát az adja, hogy nemcsak a többi kollégium közé sorolható be, hanem részesedik a Piarista Család életében is. Ezért az itt élő diákoknak mint piarista kollégium kíván otthont teremteni.
Az otthonteremtés a kollégium alapvető feladata: nevelőtől is, diáktól is olyan elvek követését várja el, amelyek bár előírásokban nem rögzíthetők maradéktalanul, sürgetőbbek, mint a megfogalmazható szabályok. Célunk a személyes, és nem pusztán jogszerű kapcsolatokon alapuló közösség kialakítása, mert így jöhet létre az a közeg, amelyben a Piarista Rend több évszázados hagyománya élővé, otthont teremtővé válhat.
Ez a rendszabályok fölött álló cél mégis sajátosan viszonyul a tételesen megragadható előírásokhoz. Az életrendünket meghatározó szabályok ugyanis nem pusztán a közös munka menetét biztosítják, hanem a piarista közösség hagyományára jellemző, tanárt és tanulót személy szerint megszólító elvárások is. Aki szabadon vállalja, hogy ezeknek az elvárásoknak megfelel, azoknak a közösség nemcsak a törvényteljesítés és a rendszeres élet örömét garantálja, hanem fölkínálja a közösséghez való tartozást, az otthont is.
Amikor a tanuló a gimnáziumba jelentkezik, közli azt a szándékát is, hogy diákotthonban kér elhelyezést. A felvételről a gimnázium és a kollégium vezetősége dönt. A kollégiumi ellátási díj összegét az igazgató állapítja meg. A szülők segélyt kérhetnek, amelynek mértékét a szociális helyzetnek valamint a tanuló teljesítményének és magatartásának figyelembe vételével állapítja meg a kollégium és az iskola vezetősége.
Ha valamelyik tanuló komoly ügyben (kiszökés, italozás, súlyos fegyelmi vétség) megszegi a diákotthon házirendjét, a kollégium vezetése eltanácsolhatja a diákotthonból.
Mivel a felvehető tanulók létszáma kötött, az évismétlő tanulónak számolnia kell azzal, hogy nem kap helyet a diákotthonban.
A diákotthon szoros kapcsolatban áll a gimnáziummal: napirendjét és életének jellegét az iskolai munka, illetve a tág értelemben vett tanulás, a szellemi-lelki gyarapodás határozza meg.
Együttléteink során arra törekszünk, hogy minél eredményesebb és hatékonyabb legyen a közös és az egyéni munka. Ennek érdekében igénybe vehetők a gimnázium és a kollégium fölszerelései és létesítményei:
Könyvtár - a meghatározott nyitva tartási időben
Tornaterem, edzőterem - a prefektus jóváhagyásával szabadidőben
Számítógépterem, televízió, videomagnó stb. - a prefektus engedélyével szabadidőben
A város nyújtotta kulturális lehetőségekkel is lehet élni - részint prefektusi engedéllyel (mozi, színház stb.), részint - kimenőben - külön engedélykérés nélkül (pl. városi könyvtárak). A tanulás szervezett formában a stúdiumokon folyik, közös termekben, tanári felügyelettel. Az első stúdium előtt 5 perc áll rendelkezésre a tanulásra való készülethez. A stúdium kezdetét jelző csöngetésre mindenki csöndben elfoglalja a helyét. Egyéni vagy csoportos külön tanulásra a stúdiumi idő alatt a felügyelő tanártól lehet engedélyt kérni. A folyosón azonban egyszerre csak annyian tartózkodhatnak, hogy egymást a tanulásban ne zavarják. A stúdiumok alatt bárhová kikéredzkedni csak kivételes esetekben lehet. A tanulás közben nem szabad enni, a többieket beszéddel vagy bármi más módon zavarni. Aki a stúdium vége előtt elkészült a tanulással, olvasással vagy egyéb szellemi tevékenységgel foglalkozzék.
A szellemi-lelki gyarapodást szolgálják a már említett iskolai létesítményeken kívül a közös lelki és kulturális programok: a vasárnapi diákmise és a reggeli szentmisék, filmklub, neves személyiségekkel való találkozás vagy előadások hallgatása.
Sportolásra és játékra a délutáni kimenőben és az esti szabadidőben van lehetőség. Igénybe vehetők a pingpongasztal, a tornaterem, az edzőterem és a diákotthon mögötti kézilabdapálya. Gyalogos, kerékpár vagy vízi kirándulásra csoportosan, tanári kísérettel mehetnek a növendékek; egyedül kerékpározni csak szülői beleegyezéssel és esetenként kért prefektusi engedéllyel lehet, mert a prefektus csak így tud felelősséget vállalni a diákért.
A diákotthon élén az igazgató áll. A mindennapi életnek a házirend és a napirend szerinti irányítása a prefektusok feladata. A napirendtől eltérő programok szervezéséhez is ők adnak engedélyt. A stúdiumokon felügyelő tanárok segítik a prefektusokat.
Minden napra négy kollégista kerül beosztásra (,,ebédlősök''), akik az ebédlő rendjéért és tisztaságáért felelnek reggel és este.
Heti váltásban teljesítik feladatukat a naposok: mindegyik szinten kettő- kettő. A földszinti naposok ügyelek a kajatár és mosdó körüli tisztaságra, az emeletiek pedig a fenti mosdót és fürdőt tartják rendben. A saját szintjükön kiszellőztetik és kitakarítják a mosdót és a WC-t az esti ima után, és gondoskodnak elegendő WC-papírról.
Az egyes hálók élén a háló tagjai által választott hálófelelős áll. Ő felügyel a házi- és napirend megtartására; közvetít csoportja és a prefektus között.
A kollégium napirendje a következő:
Hétköznap | |
---|---|
6:30 | ébresztő |
6:45-7:00 | reggeli ima (napos csönget 6:45-kor) |
7:00-7:10 | a reggeli kiadásának ideje |
7:35 | hálószemle |
7:45 | elindulás az osztályokba (napos csönget 7:45-kor) |
8:00-13:20 | tanítás |
13:20-14:00 | ebéd |
14:00-15:35 | kimenő |
15:40 | a stúdiumterembe érkezés végső időpontja |
15:45-16:30 | I. stúdium |
16:30-16:45 | szünet |
16:45-18:00 | II. stúdium |
18:00-18:45 | vacsora |
18:45-19:45 | III. stúdium |
19:45-20:45 | szabadidő |
20:45-21:15 | lefekvésre felkészülés |
21:15 | esti ima (utána szilencium) (napos csönget 21:15-kor) |
21:45 | lámpaoltás a földszinten |
22:00 | lámpaoltás az emeleten |
Vasárnap | |
20:30-ig | Megérkezés a kollégiumba |
Utána: mint hétköznap. |
Holmiját és környezetét mindenki maga tartja rendben. A beágyazás a reggeli után történik. Ilyenkor ki-ki elrakja minden holmiját. A hálókban csak a fürdőköpenyek és a törülközők maradhatnak elöl. A hálók rendjét naponta a reggeli ima előtt (7.35-kor), a szekrényekét alkalmanként ellenőrzi a prefektus.
Ágyneműről (lepedő, párna, takaró) és annak tisztaságáról mindenki maga gondoskodik.
Elegendő váltás ruhát, valamint ünneplőt (öltöny, fehér ing, nyakkendő, sötét cipő) mindig készenlétben kell tartani.
Melegvíz a zuhanyzókban és a mosdókban minden nap rendelkezésre áll. A zuhanyzások közben nem szabad hangoskodni.
Egyéni rádió vagy magnó használatára a prefektustól kell engedélyt kérni. Használatuk csak szabadidőben van megengedve, olyan hangerővel, amely nem zavar másokat. Stúdiumok alatt fülhallgatóval sem lehet magnózni vagy rádiózni.
A dohányzás valamint szeszes ital fogyasztása a kollégisták részére a diákotthon területén és másutt is tilos.
A stúdium végeztével, este a tantermekben el kell rakodni, és az asztalokra kell helyezni a székeket.
A hálótermekben, a számítógépteremben és a könyvtárban ételt tartani és enni tilos. A kollégiumban (stúdiumtermek, hálók stb.) feliratokat, képeket vagy más dekorációt elhelyezni csak a prefektus előzetes engedélyével szabad.
A reggeli, az ebéd és a vacsora a diákotthoni ebédlőben történik önkiszolgáló módszerrel. Étkezések alatt különösen is ügyelni kell a kulturált viselkedésre, az ebédlői berendezésre, az ételek megbecsülésére. A bevonulás is rendben, fegyelmezetten történjék.
A hazulról hozott élelem tárolására mindenkinek rendelkezésére áll egy kulccsal zárható szekrényke (,,kajatár''). Romlandó ételeket a kajatár mellett lévő hűtőszekrényben kell elhelyezni, névvel ellátott edényben vagy zacskóban.
A betegeket a betegszobai rendeléseken látják el. Hirtelen rosszullét vagy baleset esetén a legközelebbi tanár segítségét kell kérni. Aki fekvőbetegként fölvételt nyert a betegszobára, az bejelenti a prefektusnak. Hasonlóképpen jelentkezik a betegszoba elhagyásakor is. Akit szakorvosi vizsgálatra rendelnek ill. hazatanácsolnak, szintén köteles közölni ezt a prefektussal, tanítás alatt az osztályfőnökkel is. A betegeket a betegszobán csak a prefektus engedélyével szabad látogatni. A fekvőbetegeknek be kell tartaniuk a betegszoba rendjét.
A kollégiumba való megérkezés valamint a hazaérkezés módjáról és idejéről minden kollégistának a szülők által jóváhagyott írást kell beadnia minden tanév második hétvégéjén. Ettől eltérni csak szülői kérelemre adott prefektusi engedéllyel lehet. Illendő hazainduláskor elköszönni a prefektustól, a konviktusba való megérkezéskor pedig bejelentkezni nála. Betegség esetén értesíteni kell a kollégiumot.
A diákotthon épülete a napi kimenők idején kívül csak prefektusi engedéllyel hagyható el. A városból való eltávozásra a konviktus vezetője, az iskolai órákról történő távolmaradásra az osztályfőnök vagy az igazgató adhat engedélyt a gimnázium házirendje szerint.
A napirend jelöli meg a kimenő szokásos idejét és tartamát, amelyet indokolt esetben (pl. fegyelmi vétség) a prefektus megrövidíthet.
A belső összeszedettséget növeli és sajátos ritmust ad a napnak a csönd. Az esti ima kezdetétől a reggeli ébresztőig teljes csöndet tartunk: kerülünk mindenféle zajkeltést, még a halk beszélgetést, járkálást is. Csönd uralkodik a stúdiumokon - tanteremben és folyosón egyaránt. Mobiltelefont csak a szabadidőben lehet bekapcsolt állapotban tartani. A stúdium vagy az estei szilencium alatt bekapcsolt állapotban levő készüléket a felügyelő tanár elveheti, és csak a tanév végén, vagy a szülő kérésére adja vissza. Nemcsak idők és helyzetek, hanem különféle helyek is csöndet kívánnak. Ezek közé tartozik a templom, a rendházi folyosó, az Olvasó, olykor a hálók napközben is.
Az imádság átfogja az egész napot: imádsággal kezdődik és vele végződik. A tanulást is ima keretezi, és imádság az a köszönés is, amellyel tanár és diák köszönti egymást órák elején és végén, illetve napközben találkozáskor.
Az iskolai közösség legfőbb ünnepi alkalmát jelentik a szentmisék: a vasárnap délelőtti diákmise - amelyre nemcsak tanárok és diákok, hanem a szülők is hivatalosak - valamint a napi szentmisék (reggel 7-kor).
Igénybe vehetik a diákotthon szolgáltatásait.
A hálófelelősök megválasztásával egyfajta önkormányzatot is létrehozhatnak, amely a kollégisták kéréseinek, javaslatainak ad hangot.
Szociális támogatásban részesülhetnek, amelyet esetenként a család szociális helyzetének és a tanuló teljesítményének valamint magatartásának figyelembe vételével állapít meg a kollégium és az iskola vezetősége.
Szeged, 2002. szeptember 2.
URBÁN JÓZSEF igazgató