,,Krisztus a király''. Mit mond egy mai gyereknek vagy fiatalnak ez a kijelentés? Még azokban az országokban is, ahol ma is léteznek királyok, nagyon keveset. A gyermek valószínűleg mesehősre gondol, amikor a ,,király'' szót hallja. Persze nehézségek vannak az ,,úr'' szó jelentésével is, ha azzal akarnók helyettesíteni a ,,királyt''. Az ,,úr'' manapság udvarias megszólítási formává lett, iskolás értelemben pedig az ,,úr'' fogalom a szegény emberek elnyomóit idézi a történelem mélyéből. Jézus egyikhez sem hasonlít.
A nehézségek ellenére sem kell félnünk ettől a kifejezéstől, hogy ,,Krisztus a király''. Ha szükséges, meg kell magyaráznunk. Jézus is így tett, ha félreértették. Éppen ,,királyságával'' kapcsolatban kellett magyaráznia, hogy milyen király ő, hol van az országa. ,,Az én országom nem innen való'' - mondja Pilátusnak. Jézus tanításának és személyiségének teljes újdonsága és egyszerisége miatt van az, hogy sok evilági fogalmat magyarázni kell vele kapcsolatban, mert nem az ő ,,méreteire'' szabták ezeket a szavakat. Kissé így voltak (így vagyunk) már az ószövetségi kifejezésekkel is, amelyek reá vonatkoznak. Ugyan ki értette volna helyesen hit és magyarázat nélkül akkoriban, mi az az ,,örök ország'', amely minden nyelvet, fajt és nemzetet egybe foglal? (Vö. 1. olvasmány). Ez a szöveg szinte érthetetlen volt a zsidó nép körében, amely szigorúan elzárkózott minden idegentől, minden más fajta embertől.
Jézus országa tehát nem köznapi értelemben vett ország és Jézus nem evilági értelemben vett uralkodó. Csak a hit fényében érthető meg igazán az ő királysága és országa.
Jézus országa lényegében nem más, mint Isten országa bennünk: Isten uralma bennünk és köztünk. Jézus ennek az országnak a kulcsa, forrása és célja, Alfája és Ómegája (vö. szentlecke!). Nem a földön van ez az ország, s nem túl a földön, hanem mindenütt, ahol emberek élnek, innen vagy túl a halálon. Jézus ugyanis minket, embereket tett Atyjának, Istennek országává - ahogyan a szentleckében olvashatjuk.
Jézus ennek az országnak a királya: ez azt jelenti, hogy ő életünk középpontja. Mindenki és minden neki szolgál ebben az országban: mindenki belőle él és általa él. Krisztusnak szolgálni tehát nekünk az életet jelenti.