Juhász László:
Bevezetés: A szabadság paradoxona
Amikor a torontói Pax Romana-csoport kérésére előadásom témájául a
szabadságot választottam, könnyelműen figyelmen kívül hagytam azt a tényt,
hogy témám elméletileg ugyan igen egyszerű: a szabadságnak nem lehetnek
korlátai, mégis a tapasztalatban komplikált, mert az ún. szabad
elhatározásaink minduntalan akadályokba ütköznek. Vagy hogy Babits Mihály
szavával éljek:
Nem hiszek az Elrendelésben,
mert van szívemben akarat,
s tán ha kezem máskép legyintem
a világ másfelé halad.
Nem hiszek az Elrendelésben,
mert szabad vagyok: oly szabad,
mint a bolond bogáncs a szélben
vagy vad bozót között a vad.
De egy másik versben az ember, különösen a magyar ember
...úgy támolyog az idők sikátorán,
mint átvezetett rab a fogház udvarán
börtönből börtönbe.
A lélekbúvárok és bölcselők kevésbé költőien, de látszólag nem kevésbé
önellentmondóan tartják, hogy a szabadság fogalmilag ugyan kizár minden
korlátot, de mégis tapasztalatunkban minduntalan lelki kén szerekkel
vívódunk, amelyek sokszor megakadályoznak óhajaink kivitelében, továbbá az
erkölcstan szigorú alapelvekkel lép fel, amelyek szabad törekvéseinket
sokszor keskeny korlátok közé szorítják; vagy hogy polgárjogi
szabadságunkat demokratikusan választott törvényhozók nyirbálják
minduntalan az országgyűlésen. Vagy talán igaza van Hegelnek, amikor a
szabadságot a megkötött renddel azonosítja? - Próbáljuk tehát ebben a
beszélgetésünkben megoldani e lélektani, erkölcsi és politikai szabadságunk
hármas paradoxonát.
I. Természetünk szabadsága
Az emberi személy szabadsága ugyan egy és változatlan, mégis két síkon
bontakozik ki: a teremtett természet síkján és a megváltás kegyelmi síkján.
Már Szent Pál különbséget tesz a szabadság e két foka között (Róm 8,1-2),
de Szent Ágoston szabatos filozófiai fogalomba foglalja azokat: egyrészt
természetünk választási szabadságát (liberum arbitrium), másrészt a
megváltott embertermészet kegyelmi szabadságát (Libertas)[1]. Először a szabadság
ekét síkja közti különbséget szeretném tárgyalni, és aztán a kenő közti
összefüggést.
A szabadság és szükségszerűség ugyan két ellentétes fogalom, de mégis
az emberi személy öntapasztalásában mindkettő jelen van. A magyarázata
ennek a szabadság alapvető elemzéséből kitűnik.
1. Az akarati szabadság alapjai
Minden dolog természete - legyen az passzív élettelen anyag, vagy aktív
növényi, vagy ösztönös állati lét - önmaga fenntartására törekszik, még ha
ez a törekvés nem egyéb is, mint csupán ellenállás a környezet létét
fenyegető erőinek. Az anyagi létezőnek ez az alapvető önfenntartása a
természet első és szükségszerű törvénye, és nem ismer kivételt. De az ember
személy, és így az önfenntartásra való törekvése is túlmegy az alsóbbrendű
lényekén, mert ésszerű és tökéletesen tudatos céllal rendelkezik. Ez a cél
szintén szükségszerűen van jelen bennük, és egy tág fogalommal boldogságnak
hívjuk. Már Platón és Arisztotelész is erre a szükségszerű boldogságra való
törekvésben látta az erkölcsi természettörvényt. Más szóval az emberi
személy szükségszerűen törekszik a boldogságra, amely nem más, mint saját
fizikai, értelmi, akarati, morális és esztétikai képességeink és
törekvéseink összhangja és azok teljes mérvű beteljesítése. Szent Ágoston
ezt így fogalmazza meg: Boldogok akkor vagyunk, ha megvan mindenünk, amire
(értelmes) természetünk csak vágyhat.
De a boldogság általános cél - mert minden ember célja -, és
szükségszerű cél, mert senki sem tud boldogtalanságra törekedni. Azonban
evilági életünkben a boldogság elérésére csak egyedi eszközök vezetnek,
amelyeknek egyike sem foglalhatja magába a teljes boldogságot. Minden egyes
ilyen eszköz csak valami részleges jót foglalhat magába, ami jó ma, de
kevésbé jó holnap; egy szempontból jó, a másik szempontból nem; egyenesen
vagy csak kerülő úton vezet célra. Mivel ezen eszközök egyikének sincs meg
a boldogság ellenállhatatlan vonzóereje, azért szabadon hagyják
akaratunkat, hogy választhassunk közöttük. Ezen eszközök száma
matematikailag szólva végtelenre rúg. Éppen ez a körülmény teszi
természetünket szabaddá: szabadon választhatunk tehát ezen mennyiségileg
végtelen számú eszköz között, hogy melyiket akarjuk használni az egyedüli
és szükségszerű boldogságunk elérésére.
Minden törekvésünk végső célja a boldogságban való "önbeteljesítés",
amit világosabb és kevésbé félreérthető szóval élve személyiségünk teljes
kifejlődésének is hívhatunk. Tehát két dolog világos: A boldogságra való
ésszerű és szükségszerű törekvés (1) az eszközök között való szabad
választás (2) szükségszerű feltétele.
2. Az akarati szabadság határai
Ha megpróbáljuk ezt a metafizikai megfontolást a pszichoanalízis és az
egzisztencializmus nyelvére lefordítani, rögtön előtűnik szabadságunk döntő
jelentősége létünk kibontakozásában.
A freudi pszichoanalízis szerint az Ego alapjait már csecsemőkorunk,
kora gyermekkorunk és a pubertáskor tapasztalatai rakják le, amik így az
ember tudatalatti törekvéseinek és ösztöneinek lesznek átformáló tényezői.
Freud e tapasztalatokhoz kötötte, sőt - talán kissé elhamarkodottan - velük
azonosította a nemi ösztön fejlődésének különböző szakaszait.
Az Én vagy Ego azonban lassan teljes tudatára ébred önmagának és
környezetének, ami annyit jelent, hogy önmagát fölfedezi mint törekvéseinek
alanyát (szubjektumát), a környező világot pedig mint objektumát; vagyis
törekvéseinek tárgyát. Ebben a pontban tűnik fel a "szubjektivitás
fogalmának jelentősége, amely ugyan különböző nevek alatt (mint pl. a forma
mint szubjektum a megismerő alany kialakulásának döntő tényezője) már
Platónnál, Arisztotelésznél és Szent Tamásnál föllelhető, de csak a modern
egzisztencializmus hatása alatt vált közkinccsé. A szubjektivitás annyit
jelent, hogy az Énnek (Egónak), amely szabadon meghatározza a tárgyak
jelentőségét a boldogságra való törekvésben, ugyanakkor a tárgyak
befolyását is el kell szenvednie. Az "Én" ilyeténképpen aktív és szabad
formálója lesz önmagának.
Ha korunk pszichoanalitikus elméletének szavaival akarunk élni, akkor
azt kell mondanunk. hogy az ember "felettes én énjének", a szuperegónak
óriási jelentősége van érett személyiségünk kialakításában, mert éppen a
boldogságra való törekvéseink módját és eszközét határozza meg. Persze
mindenki maga választja eszményképeit, és így saját szuperegóját, mégis
szabadon, még akkor is, ha az "id", a tudatalatti ösztönök és élmények az
ego elhatározásában bizonyos szerepet játszanak.
Végül csak azt kell megjegyeznünk, hogy Freud legismertebb és
legközelebbi tanítványainak (Rizzuto, Winicott stb.) elmélete[2] élesen eltér Freud
eredeti elgondolásától. Freud még a szuperegót a libidóra vezeti vissza,
ami szerinte akarati életünket valóban meghatározza. Ez a mindent maga alá
hajtó "libido" az élvezetre való törekvés, amely különböző inhibíciók
következtében a családi összetartás, a sülők és a gyerekek közti szeretet
álarcát, vagy tágabb szociális vagy nemzeti álarcot ölti magára, de
lényegében megmarad annak, ami mindig is volt. Az embernek így nincs más
választása, mint engedelmeskedni ösztöne nemi törekvésének. Freud ezen
pánszexualizmusa ellen lép fel aztán a mai pszichoanalízis nem egy ismert
képviselője. Ők a szuperego állítólagos önámító eszményeinek igen reális
szerepet tulajdonítanak, így biztosítva az Ego szabadságát a freudi ego
pánszexualizmusi determináltságával szemben. Hogy azonban igazságot tegyünk
a két elmélet között, Freud maga is elismeri, hogy a lélektani stimulusok -
vagyis ösztökék - és az ego reakciója között a szuperego ideái is szerepre
jutnak, de jelentőségüket Freud rögtön lefokozza azáltal, hogy minden ilyen
ideát a libido funkciójának vall, és így az ego szabad önválasztását
lehetetlenné teszi.
b. Az Ego szabadságának határai
Jóllehet az a tény, hogy szabadon választhatunk minden eszköz között,
amely valóságban vagy legalábbis szubjektív meggyőződésünk szerint
célunkra, a boldogságra irányul, ennek a szabadságnak a nagy veszélye az,
hogy önmaga ellen fordulhat, és rabbá téve bennünket önmagát
megsemmisítheti. De hogyan veszíthetjük el szabadságunkat éppen a szabad
választás által?
Tegyük fel, Péter elhatározza, hogy kokainnal fog kísérletezni. Két
megfontolás vezeti erre. Egyrészt tudja azt, hogy ez a kábítószer nagy
segítségére volt, amikor fogorvosa novocain injekciót adott neki, hogy
kibírja a foggyökérkezelés fájdalmait. A novocain megszüntette fájdalmát,
és így nem kis mértékben hozzájárult lelki békéjéhez, és - mondjuk ki
nyíltan - életének fönntartásához és ezzel boldogságához.
Péter aztán így gondolkodik: "Nekem szükségem van kokainra, amikor csak
feszültnek érzem magam, ideges vagyok, vagy egyáltalán, amikor jól akarom
érezni magam." Egyszóval hozzájárulhat életének békés leéléséhez,
harmóniájához, tehát a boldogsághoz vezet. Így Péter szabadon elhatározza,
hogy kábítószerhez forduljon élete céljának megvalósításában.
Persze Péter így önmagát csapja be: a kábítószer szokássá, majd
biológiai igénnyé válva rabjává teszi éppen a szabad választás által. Végül
is egészségét tönkretéve nem a boldogságra viszi, hanem elmebetegségre, sőt
esetleg életének elvesztésére.
Mindennapi életünket, amikor a jó álarca alatt föllépő erkölcsi rosszat
választjuk, szabadságunk eme haláltusájával lehetne jellemezni. És ha igaz,
hogy a történelem nem más, mint az "Ember tragédiája", akkor bízván
hozzátehetjük, hogy ez a tragédia szabadságunk öngyilkosságával azonos.
Ha a kábítószer példáját azon véges dolgokra alkalmazzuk, amelyeknek -
önmagunkat csalva - valami szükséges jót tulajdonítunk, és bebeszéljük
magunknak, hogy az boldogságunknak kelléke, akkor azt kell mondanunk, hogy
ez öncsaló szabad választással lelki szabadságunkat lassan, de biztosan
elrabolja. Választási szabadságunk így önmagában hordozza öngyilkosságának
csíráját. Vagy a pszichoanalízis szavait használva, az Ego az Id rabságába
szegődik - szabadon.
II. A hívő ember természetfölötti szabadsága
Az emberi személy szabadságának azonban van egy másik síkja, amelyet a
Szentírás Isten gyermekei szabadságának hív. Ennek forrása nem a teremtett
természetben, hanem magában Istenben rejlik.
Az Úr az Ószövetségben népe szabadítójaként nyilatkoztatja ki önmagát.
(Kiv 3,1-17.) Amikor Mózes Egyiptom urainak bosszúállásától a Sinai
pusztaságba menekül, apósa nyáját legeltetve a sivatag gyér legelőjén egy
csipkebokrot pillant meg. A különös ebben a látványban az volt, hogy bár a
bokor magas lánggal égett, a tűz mégsem emésztette el. Közelebb menve egy
hangot hall: vesd le sarudat, mert a föld, amelyen állsz, szent. Jahve
jelenléte megszentelte a földet, valamint a csipkebokrot is jelenlétének
szimbólumává tette. Az Úr aztán Mózes tudtára adta, hogy Izraelt föl akarja
szabadítani az egyiptomi járom alól, és Mózest választotta ki, hogy népét
szabadságra vezesse.
Mózesnak azonban kétségei támadtak. A zsidó nép nem fog neki
engedelmeskedni, mert ha azt kérdik, hogy kitől jön e szabadság ígérete,
nem fogja tudni megadni e látomás nevét. És ekkor a csipkebokorból egy
mondatot hall, amely mondat megváltoztatja majd a világ folyását. A
keresztény bölcselet ezt a mondatot tette alapelvévé, és ezzel élesen
elvált minden más bölcselkedő spekulációtól. A pillanat fönsége szinte
elviselhetetlen. Isten közli nevét teremtményével: "Én vagyok az, aki van."
Az "aki van" küld téged Izrael fiaihoz.
Isten tehát maga a Lét, a végtelen, örök, változhatatlan egzisztencia.
Közte és teremtményei közt a szakadék áthidalhatatlan. A teremtmények léte
véges, halandó és az idő változásainak függvénye.
Lélektanilag azonban e lenyűgöző jelenetnek másban van a jelentősége.
Mózes megtalálja önmagát és hivatását. Freudi kifejezéssel élve megtalálja
igazi szuperegóját, amelyet a Lét, az igaz Valóság szabott rá, ti. szerepét
az emberiség történetében. Ő ezt szabadon elfogadja: Isten maga biztosítja
e választás szabadságát. Próbáljuk e szabadságot elemezni.
Először is Mózes elhatározása hiten alapul. A hit pedig nem más, mint
egy kinyilatkoztatott igazság elfogadása anélkül, hogy valami matematikai
képletszerű bizonyossággal rendelkeznénk. Éppen azért, mert nem a
szükségszerűség bizonyosságával nehezedik az értelemre, a hit szabadon
hagyja akaratunkat, hogy elfogadjuk-e vagy visszautasítjuk.
Hogy azonban mégis elfogadjuk a hit tárgyát mint igazságot, ti. hogy
valóban Isten szól hozzánk, hogy Ő a kezese a hitigazságnak, az akaratnak
szüksége van egy indítóokra. Mózes esetében ez az indok kettős: először
népe atyjának szeretete (Jahve fölfedi magát mint Ábrahám, Izsák, Jákob
Istene), és aztán az a remény, hogy az Úr beváltja ígéretét, és népét
valóban fölszabadítja Egyiptom járma alól. A hitben tehát a remény és a
szeretet erénye szervesen bennefoglaltatik.
A hit ugyan meghagyja választási szabadságunkat, de mégis ezt a merő
eszközt, amely képessé tesz bennünket, hogy válasszunk a jó és rossz
között, megerősíti, és tévedés nélkül és ténylegesen a boldogság
megszerzésére irányítja. A hit így biztosítja, hogy mindig a szükséges jót
válasszuk. A keresztény teológia ezt a természetet meghaladó és a
természetfölötti hitből származó képességet kegyelemnek nevezi, és a belőle
fakadó szabadságot Libertasnak.
b. A Libertas és az Ego beteljesülése
A kegyelem aztán megszabadít bennünket az "id" zsarnoki uralmától,
segít, hogy az igazi énünket - amit Freud egónak nevez - kialakíthassuk, és
így megtaláljuk igazi személyazonosságunkat, a nekünk illő és ránk szabott
boldogságban.
A hit általi fölszabadulásban igaz Szuperegónk maga az Isten lesz.
"Legyetek tökéletesek, mint ahogy mennyei Atyátok tökéletes" - mondja
Krisztus. Meglepő módon Freud a hitet minden vallással együtt csak
önámításnak, illúziónak ítéli, amelynek tudományos világunkban nincsen
helye[3]. Meglepő
ez az álláspont, de talán jobban érthetővé válik, ha meggondoljuk, hogy
Freud praxisa főleg neurotikus betegekre terjedt, és sajátos logikával ő
aztán minden hívő embert neurotikus betegnek tartott. Figyelmen kívül
hagyta azt a tényt, hogy a hit a szeretet és remény erényeivel együtt annyi
embernek az életét tette elviselhetővé, sőt dinamikus alkotásra késztette,
vagy éppen ragyogóan boldoggá tett. Ha egy pszichológus ezeket a tényeket
figyelmen kívül hagyja, nehezen kerülheti el, hogy saját előítéletének
áldozatává ne essék. A Végtelen Lét és Jó a hit által fölszabadít az "id"
zsarnokságától, mint az izraelitákat fölszabadította nemcsak a szolgai
lemondás, hanem a konyha élvezeteinek (az egyiptomi hagymás, húsos fazék)
és a pénz aranyborjújának zsarnoksága alól is.
Mindez lehetetlen volna, ha a hitből fakadó Libertas nem tenne
bennünket Isten terveinek munkatársaivá. Mert ha igaz, hogy nincs szeretet
anélkül, hogy ne ismernők szeretetünk tárgyát, az is igaz, hogy mindig
jobban szerethetünk, mint amennyire ismerjük azt, akit szeretünk. Ez a
"nagyobb" szeretet a hitből fakad, és Istenre irányul.
Továbbá a szeretet nemcsak annyit jelent, mint birtokba venni a
szeretett lényt, hanem önmagunkat is a szeretett lénynek adni. Így a
szeretet egyesülésre vezet, mint azt már Platón vallotta [4]. Amikor pedig Istent
vesszük birtokunkba, és ugyanakkor önmagunkat adjuk át neki akkor a véges
teremtmény valamiképpen a Végtelen Teremtő nívójára emelkedik. Értelmünk,
akaratunk, szeretetünk így Istenben találja kielégülését, boldogságát.
A kegyelem adta szabadság, a Libertas tehát a választási szabadságot
meghaladó erő bennünk, amely képessé tesz, hogy mindig a jót válasszuk,
amely létünk teljes kifejlődéséhez vezet, amit boldogságnak hívunk.
Eredete, valamint célja is abban található, akinek neve "Az, aki van,
vagyis maga a Végtelen Lét.
2. A szabadság két síkja közti különbség és hasonlóság
Összefoglalva tehát a választási szabadság és az erkölcsi szabadság
közti különbséget és összefüggést:
Természetünk velünk született szabadsága képessé tesz, hogy a jó és
rossz között válasszunk, amíg a hitben biztosított Libertas képessé tesz
bennünket, hogy mindig a boldogságra vezető jót válasszuk.
A választási szabadság önmagában hordja megsemmisülésének csíráját, míg
a hitből fakadó Libertas az állandó jó választása következtében csak mindig
erősödik.
A kettő úgy viszonylik egymáshoz, mint a merő teremtett természet és a
megváltás ajándéka, a kegyelem.
Végül a választási szabadság önmagára hagyva előbb-utóbb a rossz
rabszolgaságába süllyed. De ha a kegyelmi szabadság hatja át, akkor
csalatkozhatatlanul a boldogságra, vagyis személyiségünk teljes
megvalósulására vezet, és ezzel Istenhez. Megint Babits szavaival élve:
"Vezessen Hozzád a szabadság!"
így kérem olykor aki vár,
mert nem annak kell az imádság,
ki Istent megtalálta már."
III. Szabadság és félelem
Köztudomású, hogy korunk két legismertebb egzisztencialista
gondolkodója, Sartre és Heidegger tanítása nyomán a modern ember a
megsemmisüléstől való félelmet véli minden cselekedetünk végső rugójának.
Vagy nem ez minden lázas tevékenységünk magyarázata, bármi téren legyen is
az: személyi érintkezés, gazdaság, politika vagy a tudomány terén?! Szinte
önmagunknak akarjuk bizonyítani, hogy még létezünk, sőt létünket akarjuk
mintegy kiterjeszteni tevékenységünk által. E meglátás azonban nem új.
Mióta az eredeti bűn megjelent az ember életében, annak büntetése Damoklesz
kardjaként függ tudatunkban: "Emlékezz, ember, hogy porból vagy, és porrá
leszel."
A létért való aggodalom és rettegés ténye nem kétséges. Az igazi kérdés
az, hogy miként ítéljük meg, és mit kezdünk vele. Kierkegaard, a nagy
keresztény gondolkodó ezt az egzisztenciális rettegést tette a hit
ugrólépcsőjévé, az Istenhez vezető híd egyik támaszpillérévé. Kétségtelen.
De a probléma másik oldala az, hogy a félelem, aggodalom és rettegés
mindennapi szabadságunknak a legnagyobb. ellensége. Próbáljunk egy
evangéliumi példával élni.
1. Krisztus és szabadulás a félelemtől
A csodálatos kenyérszaporítás után Krisztus tanítványait a Genezáreti
tó másik partjára küldi, miközben ő hátramarad imádkozni. A tanítványok,
edzett halászok lévén, már vagy öt kilométerre (Mt 14,22-33; Mk 6,45-52; Jn
6,16-21) eveztek, amikor vihar támadt, és elnyeléssel fenyegette
bárkájukat. Ekkor Jézus a vízen járva segítségükre sietett. De amikor a
tanítványok halálfélelmét e vélt kísértet látása szinte a kétségbeesésig
fokozta, Péter - lelkes ember lévén - elkövette azt, amit Kierkegaard a
"hit ugrásának" nevez, vagyis Péter, eldobva magától minden emberi
okoskodást, a hirtelen hit lendületével kéri Krisztust, hogy adjon való
jelenlétéről bizonyságot: tegye lehetővé, hogy ő, Péter is a vízen
járhasson. A hit így szabad akaratát e kegyelem sugalmazta cselekedetre
indította, amelyre semmiféle, csupán természetes erővel rendelkező ember
nem vállalkozhatott volna. De közben hite az ide-oda hánykolódó viharos
hullámok láttára megingott. Péter süllyedni kezdett. Erre Jézus megfeddte:
"Miért félsz, te kicsinyhitű?"
Ez a jelenet mély lélektani valóságra hívja fel a figyelmet. A
természetfeletti hit képes akarati elhatározásainkat olyan tettekre hívni,
amelyek meghaladják a természet erejét. Isten kegyelme még ma is hősies
életre szólít ezreket (gondoljunk a kalkuttai Teréz anya és követői
életére), hogy azok szabad elhatározással múlják felül a halálfélelmet és a
megsemmisüléstől való aggodalmukat vagy rettegésüket.
2. Fölszabadulás és remény Istenben
Az érem másik oldala azonban az, hogy ha visszautasítjuk a hitet és a
kegyelemben bízó reményt, az egzisztenciális félelem és rettegés fogja azok
helyét elfoglalni és ugyanakkor gúzsba kötni. Aquinói Szent Tamás egy
példával írja le, hogy a félelem miképpen korlátozza a szabad
akaratot[5].
Amikor egy hajó viharba kerül, és már-már süllyedés fenyegeti, a
legénység a rakományt a tengerbe dobja. A kérdés az, hogy vajon szabadon
teszi-e ezt a radikális lépést? - A felelet az, hogy ugyan maga a
cselekedet akarati elhatározásból fakad, amely választási szabadsággal
rendelkezik: vagy elveszíteni a rakományt, de megmenteni a hajót és
személyzetét, vagy pedig elsüllyedni rakományostól. A halálfélelem azonban
nem hagy helyet az elméleti szabad választásnak.
De vajon nem így történik-e minden elhatározásunkban, hogy a
tudatalatti félelem már előre befolyásolja cselekedeteink kivitelezését?
Freud maga úgy gondolta, hogy a libidónak, vagyis a nemi ösztönöknek
meghiúsulása nyomot hagy lelkivilágunk kialakulásában. Vagy inhibíciót
eredményez, amely a Szuperegót határozza meg, vagy traumatikus sebet ejtve
patologikusjelenségeket idézhet elő. De a háttérben ott van a félelem a
további frusztrációtól, sikertelenségtől, létünk elszegényedésétől. Önvád
és akaratunk elégtelenségének tudata e félelem következménye.
A keresztény magyarázat szerint az eredeti bűn folytán értelmünk világa
részben elhomályosodott, akaratunk pedig meggyengült. Ez a megsebzett
természet aztán ki van téve létünk folyamán a mindent átható félelemnek,
hogy létünket elveszítjük. Az egyén lelkivilágának eseményei, tudatalatti
traumái nagyban hasonlíthatók a pszichoanalízis meglátásához. Gondoljunk
csak Szent Ágoston vallomására [6], ahol leírva csecsemőkori frusztrációit,
fölkiált: "Kérdezlek, Uram és Istenem, hol vagy, mikor is volt a te szolgád
ártatlan?" Így már legkorábbi tapasztalatainkat az eredeti bűn uralja.
De bármiképpen magyarázzuk is lelki gyötrődéseinket, kudarcainkat ún.
szabad elhatározásainkban, mindenképpen Péter tapasztalatára jutunk. Ha
hitünk meggyengül, reményünk elhomályosodik, akkor süllyedni kezdünk, és a
viharos hullámok átcsapnak szabadságunk felett, és kényszerítve érezzük
magunkat azt tenni, amit nem akarunk. Csak később emlékszünk bűnbánóan
Krisztus szavaira: "nélkülem semmit sem tehettek." Jóllehet Isten kegyelmét
mindig fölajánlja, de ha hitetlenségünkben elzárkózunk előle, ha helyet
adunk a kétségbeesés keserű, de az Ént, az Egót valamiképpen mégis
kielégítő érzelmének, akkor a habok alá merülünk, és azt tesszük, amit nem
akarunk - mint Szent Pál mondja. Az Ego ilyen esetben magára marad, akarata
meggyengül, és önmagára hajolva az egoizmus nárcisztikus éretlenségébe
süllyed. Ennek ellenében a hit és remény az egót nemcsak erejét meghaladó
tettekre vezetheti, hanem Krisztus létének teljességére viheti, amely a
személy végleges megérésével azonos.
Összefoglalva röviden a mondottakat: A hit nem illúzió vagy önbecsapás,
mint azt Freud tanította. A hit mint mindenható Szuperego fokozatosan
átalakítja személyiségünket, és a bűn választása következtében rosszra
hajló akaratunk rabságából, bár lassan, de ellenállhatatlanul a "választott
nép" szabadságára vezethet. Ez volt millió és millió ember tapasztalata. Ez
volt Mózes tapasztalata: Ő meghallotta az Örök Létezőnek szavát a
csipkebokorból, amely túlharsogta az egyiptomiaktól való félelmét,
szétoszlatta a nemzete fölé halmozódó reménytelenség felhőit, hogy
biztosítsa őt a végtelen Létről, teljes szabadságról és az Ígéret
Földjéről. Vagy E. B. Browing szavaival élve:
Földünket áthatja a mennyei hívó szó,
és minden út menti bokorból Isten jelenléte világi...
De csak az, akinek szeme van, oldja meg saruját hivő imában,
A többi inkább földre telepedve kökénybogyót majszol...
És hozzátehetjük: az utóbbiak, elvesztve igazi szabadságukat, a kegyelem
Libertasát, megelégszenek a választási szabadság kétes és tünékeny
ígéretével, hogy szokásaiknak előbb-utóbb rabjaivá váljanak... szabadon.
- PL 40,247; PL 45,1521.
- W.W. Meissner S.J., M.D. Life and Faith,
Psychological Perspectives on Religious Experience, Georgetown
University Press Washington, D.C.1987. pp. 38-51.
- Freud, Sigmund: The Future of an Illusion,
London,1949.
- Lakoma, 192 e 10-12 ... a teljesség vágyát és
keresését hívjuk Erósznak.
- Summa Theol. Ia Ilae quaest. 6, art 6.
- Vallomások, I. könyv, 7. fejezet.
Távlatok 1996/5
dugo@szepi.hu