Fordította: Dr. Kiss Imre
Híres mondássá vált E. Kant és K. Rahner nyomán hogy "a
Szentháromság dogmája semmit sem jelent a gyakorlat számára" és "ha a
teológiai könyvekből eltávolítanák azt, ami a Szentháromságról szól, szinte
semmi nem változna a keresztények gondolkodásában és életében".
Asszisztáltunk ahhoz a paradoxonhoz, hogy "a legnagyobb mysterium
salutis-ból a legbonyolultabb mysterium logicum lett" (M.
González). Ennek ellenére néhány éve a helyzet változik. Már ismertnek
számít az az állítás, hogy a Szentháromság az ember társadalom modelljét
alkotja gazdasági, politikai és kulturális szinten is. Mit jelent mindez
konkrétan?
Az egyházi dokumentumokban
Immár visszatérő állítás a különböző keresztény hagyományokon belül és
a köztük lévő dialógusban, hogy Isten legbensőbb élete az egység legfőbb
modellje.
A katolikus egyház tanítóhivatalában ez a téma teljesen érvényre jut
mind egyetemes, mind helyi szinten. Tisztán behatolt a II. Vatikáni
Zsinat tanításába (vö. GS 24. 40. 21.; UR 2. ; LG 4. 47.; PC 1.);
II. János Pál beszélt róla a Szentlélekről szóló
enciklikájában (DeV 59.), a nőről szóló enciklikában (MD 7),
azonkívül a Családról szóló apostoli buzdításában (FC 11) és a
Sollicitudo rei socialis enciklikában (40); a legutóbbi
ökumenikus direktórium ebben jelöli meg az egység alapját és célját,
amelyre minden keresztény hivatott (13); a latinamerikai püspökök a
pueblai záródokumentumban több paragrafust szenteltek ennek a
témának, melyekre ritkán tapasztalt erőteljesség és szociális tisztánlátás
jellemző (211-219); az olasz püspökök a Pasztorális tervek egyik
alapjának ezt jelölik meg a 90-es évekre (15-16).
Mindezek ellenére ezek a dokumentumok a szentháromságos valóságot, mint
társadalmi modellt csak globálisan, az elvek szintjén említik, anélkül,
hogy kifejtenék annak következményeit. Ezért mi - csak röviden és csak az
irányt fölvázolva - a különböző keresztény egyházak néhány teológusának
nyomdokain haladva[1] a következő kérdésre keressük a választ: Milyen konkrét
jellegzetességekkel kell rendelkeznie a társadalomi kapcsolatoknak és
struktúráknak, hogy a társadalom a szentháromságos élethez
hozzáigazodjék?
Kezdeményezés, befogadás, nyitott kölcsönösség
1. Az emberi lény istenképisége mindenekelőtt abban a tényben áll, hogy
az Atya tükörképe. Amint az Atya a szentháromságos életben maga a forrás,
azaz a kezdetek nélküli kezdet, az isteni élet eredet nélküli eredete, a
Szeretet örök forrása, úgy az emberi teremtménynek az a hivatása, hogy a
szeretet forrása legyen a történelemben. Az emberi lény a szeretetre lett
teremtve, arra hivatott, hogy szeretetet ajándékozzon, ingyenesen: Itt a
gyökere annak a ténynek, hogy az igazi keresztény másokért akar élni,
mindig kész, hogy ő kezdeményezze mások javának keresését, anélkül, hogy
érdek fűzné hozzá, vagy viszonzást várna.
Az isteni Szeretet Teremtő, és az ember arra hivatott, hogy "együtt-
teremtő" legyen, azaz folytatója, befejezője a teremtésnek, nemcsak a
természet vonatkozásában, hanem a társadalmi kapcsolatok területén is.
Isten, amikor teremt, a jóságot adja a létezőknek: "Isten látta, mindaz,
amit alkotott, nagyon jó" (Ter 1,31). Így a mi szeretetünk is, ha hiteles,
képes mindenben a pozitívat felfedezni és értékelni. Ily módon,
megtisztított tekintetünk, pozitív magatartásunk "teremt": abban az
értelemben, hogy másokat éltet, új életlehetőségeknek ad helyet bennük.
Amikor sikerül úgy szeretni az embereket, ahogy nekik szükségük van a
szeretetre, látjuk, hogy kivirágoznak, megvilágosodnak, előmozdítjuk
növekedésüket, megvalósulásukat, lehetővé tesszük a képességeik
kifejlődését, amelyek egyébként soha nem jöttek volna felszínre. A szeretet
megérezteti a másikkal, hogy jó az, hogy létezik. "Szeretni annyi, mint azt
mondani a másiknak: nem halsz meg" (G. Marcel). "A szeretet, az ami
létet ad!" (M. Blondel)
2. Azután, amint a Fiú tiszta befogadás (elfogadás), úgy az ember azon
az alapon él a Szentháromság képére, hogy képes a szeretet elfogadására. A
Fiú kinyilatkoztatja nekünk, hogy az isteni nemcsak a szeretésben áll,
hanem abban is, hogy hagyja magát szeretni, nemcsak ajándékozás, hanem
elfogadás is. Az is szeretet - gyakran nagyobb szeretet - amikor hagyjuk,
hogy szeressenek. A szegénység, amely elfogad, a szeretetnek a föltétele,
tehát a létezésnek. Azonban, míg a Fiúban az elfogadás abszolút módon
tiszta, a teremtményben birtoklássá és egoizmussá válhat, a szeretet
lerombolásává. Ez (a Fiú-i aspektus) megerősíti a szeretni hagyás alapvető
fontosságát, hogy ne mindig és csak "főszereplői" legyünk a szeretetnek,
akik mindig adnak, anélkül, hogy elfogadnának.
3. Végül erre a szeretetre való eredeti hivatásnak a kölcsönös
megvalósulásában az emberek fölfedezik a Szentlélek jelenlétét. Amint a
Szentháromságban, aközött AKI SZERET és aközött, aki SZERETETT, a Lélek az
egység örök köteléke, úgy Ő a társadalmi egység alapja. A kölcsönösség az,
amiben teljesen megvalósul az emberi személy.
A Lélek a Szentháromságban megalapozza a Személyek kölcsönös
szeretetének végtelen nyitottságát is. Amint ismeretes, Keleten és Nyugaton
a kereszténység két hagyományt fejlesztett ki saját és egymást kiegészítő
jellemzőkkel. Ténylegesen, míg a latin teológia azt húzta alá, hogy a Lélek
az Atya és a Fiú közötti Szeretet, a keleti teológia azt emeli ki, hogy,
hogy Istennek ez a Szeretete, éppen mert ilyen, nem maradhat önmagába
"zárt", hanem túlmegy, kiárad a Teremtésben és a történelemben. Ebben a
perspektívában a Lélek Isten extázisa (kilépése) a teremtmény felé, Isten
életének a közlése "kifelé", "az isteni közösség kitárulkozása afelé, ami
nem isteni" (C. Duquoc).
Ez nem azt jelenti, hogy a szeretetben nem lehetnek különböző exkluzív,
kizárólagos kapcsolatok. Azonban - egészen a leghitelesebb exkluzív
kapcsolatig, mint amilyen a jegyesek között van - a szeretet mindig
inkluzív, befogadó is mások felé. Amint Saint-Exupéry mondja: a szeretet
nem abban áll, hogy egymás szemébe nézünk, hanem mind a ketten ugyanabba az
irányba. A lét egy törvényéről van szó, ami csak látszólag paradox
(pontosan szentháromságos): a nyitott kölcsönösség egyben a két személy
közötti szeretet védelme és megmentése is.
A társadalomban való tükröződés
Ha mindez érvényes minden személyre és a személyek közötti
kapcsolatokra, ugyanezt kell mondanunk a szélesebb társadalommal
kapcsolatban is.
Az emberiség alapvetően Istennek, az Atyának a kifejeződése, abban az
értelemben, hogy minden emberi csoport csak úgy létezhet, ha olyan
személyek alkotják, akik egyenként a szeretet forrásai. És azért kell
ilyennek lenniük, hogy mint közösség, élet- és szeretet-forrássá váljanak a
társadalom más szektorai számára.
Nem fogja tükrözni az Atyát egy olyan emberi csoport, amelyben nem
tisztelik mindenegyes személy méltóságát, eredeti és megismételhetetlen
létét. De még kevésbé fogja tükrözni az Atyát az a csoport, amelyben a
különböző eredetiségek, amelyek azt alkotják nem találkoznak olyan módon
közösségben, hogy az még magasabb szeretet-forrás legyen a társadalom
számára.
Továbbá semmilyen közösség sem képes megvalósítani önmagát az uralkodás
és az önkény tanítása alapján, tehát autokrata és elnyomó formák által. A
szentháromságos hit megakadályozza, hogy az egy Isten állítását, aki
abszolút és mindenható, fölhasználják - amint ténylegesen megtörtént a
társadalomban -, arra, hogy néhány ember mások fölötti uralmát
legitimizálják.
Így az emberi közösség kifejezi a Fiút, amikor a befogadás helyévé
válik, a különböző elfogadások közösségévé a szeretetben, ami mélyebb, mint
az egyesek elfogadásának egyszerű összege. Egy közösség olyan mértékben
mondható valóban emberinek és akkor tükrözi az Isten Fiát, amilyen
mértékben magába fogadja az utolsókat, a szegényeket, a társadalom
áldozatait, és bátran visszautasít minden diszkriminációt, legyen az a
hatalom, a gazdagság, a faj, a nem vagy a kultúra alapján.
Végül a társadalom annyiban fogja tükrözni a Lelket, amennyiben
közösség lesz a kölcsönösségben és a szabadságra való állandó
ráfeszülésben, nemcsak a csoportokon belül, hanem a különböző társadalmi
szektorok között is.
Egy ilyen közösség ki kell, hogy fejeződjék a társadalmi tervek
megvalósulásában, úgy, hogy ezek a tervek folyamatosan a szentháromságos
misztérium fényénél nyernek igazolást és újulnak meg. Ez azt jelenti, hogy
semmilyen társadalmi (közösséget érintő) rendelkezés sem abszolutizálható.
Minden tervnek át kell menni az átmenetiség alázatán és a megkülönböztetés
fáradtságán.
Minden társadalmi program és megvalósulás esetében a szentháromságos
minta egyszerre mutatkozik meg úgy, mint azok ösztönzője és megmérője, mint
kritikus óvatosság, ugyanakkor javaslat, impulzus a szabadság felé
mindattól, ami embertelenné tesz, és annak érdekében, hogy nagyobb legyen a
kommúnió és a részvétel.
Milyen társadalom felé haladunk?
Mindeddig főként európai szerzők gondolataira hivatkoztunk. Ha egy
pillantást vetünk a latinamerikai szövegekre, meglátjuk, hogy jól lehet
hasonló metódust használnak, de a drámai társadalmi helyzet miatt, amiben
élnek, más színezettel és hangsúllyal beszélnek a Szentháromságról a
társadalommal kapcsolatban.
Például azt mondják, hogy a szegények, mint akik a társadalmi
változásokban a jogok, a szerveződések és az aktív részvétel alanyai,
fölfedezik Istenben az Atyát, akit a Biblia úgy mutat be számunka, mint az
elnyomottak Szabadítóját, a szegények Igazságát, az árvák és özvegyek
Védelmezőjét, olyan Valakit, aki egy szabad és testvéri népet gyűjt egybe.
Fölfedezik Jézust, a Fiút, mint aki Isten Országának megalapítója, ami
megvalósul a történelemben, fölforgatva meggyőződéseket és struktúrákat a
szegények, az elhagyottak, az utolsók érdekében. Ezért Jézus az
ellentmondás jele, és mivel végsőkig hűséges ügyéhez, eljut a
kereszthalálig. Fölfedezik a Szentlelket, mint az igazság Lelkét, mint az
emberek ítéletével szemben Isten ítéletének Lelkét, a fényesség és erősség
Lelkét, hogy örömmel tanúskodjanak az ellenségeskedések közepette, a
tragikus társadalmi szituációkban és az üldözésben...
Egy másik latin-amerikai hang összefoglalja mit jelent a
szentháromságos minta az emberi társadalom számára:
"A három isteni személy közösségéből származik az ösztönzés az emberi
személy, a társadalom, az Egyház és a szegények felszabadítására, kettős
értelemben is: kritikus és konstruktív értelemben. Az emberi személy arra
hivatott, hogy minden egoista mechanizmust fölülmúljon és megélje a
közösségre szóló hivatását. A társadalom támadja a Szentháromságot, amikor
egyenlőtlenségre szerveződik, ellenben tiszteli, amennyiben előnyben
részesíti mindenki részvételét és kommúnióját, és létrehozza az igazságot
és egyenlőséget mindenki között. Az Egyház annál inkább a szentháromságos
kommúnió szakramentuma, minél inkább megoldja a keresztények közötti
egyenlőtlenségeket és a különböző szolgálatok közötti egyenlőtlenségeket,
és minél inkább törekszik az egységre és éli azt az egységet, ami a
különbözőségekben való együttlétezést jelent. A szegényeket ösztönözi, hogy
visszautasítsák szegénységüket, mivel ez bűn a szentháromságos kommúnió
ellen".[2]
Ezt támasztja alá még egy jeles német, református teológus rövid
utalása, aki már jó ideje kutatja a szentháromságos teológiát és annak
társadalmi következményeit:
"Csak egy olyan emberiség tükrözi a háromságos Istent, amelyik egy,
egyetlen és egyesítő osztályuralom és diktatórikus elnyomás nélkül. Ez az a
világ, amelyben az embereket a többiekkel való kapcsolataik határozzák meg
és nem a hatalmuk vagy, hogy mennyit birtokolnak. Ez az a világ, amelyben
az embereknek mindenük közös és mindent megosztanak, kivéve személyes
jellemvonásaikat".[3]
"A Szentháromság képére"
Ha az emberek képesek a szentháromságos dinamikát élni, az azért van,
mert "Isten képére" lettek teremtve (Ter 1,26). Létezik olyan teremtmény,
akiben megtalálható ennek ősmintája?
Máriáról mondták, hogy "Istenről szóló magyarázat... az a teremtmény,
aki leginkább hasonlít Istenre, és aki leginkább bemutatja öt nekünk.[4]
Másrészt, amint egy jelentős ökumenikus dokumentum kijelenti: közös elem a
különböző keresztény hagyományokban - Máriával kapcsolatban - az ő
utánzása.[5]
Ebben a perspektívában - amit próbálunk bemutatni - ma fölismerhető,
hogy Mária és a Szentháromság között egyedüli mélységű kapcsolat van. A
jelenkori mariológia új és termékeny irányzatáról van szó.[6] Mária szeretet-
forrás volt, aki Isten akaratának tökéletes befogadásával (amely
meghallgat, elfogad, beleegyezik) lehetővé tette az Ige megtestesülését. Ez
"Fiának első tanítványává" tette[7] és "a Szentlélek leszállásának
részesévé".[8]
Máriának az Ige iránti nyitottsága kialakította életében a
szentháromságos dinamikát, azt hogy a Szentháromság által alkotott ikonként
(képként) ajánlja föl magát, mint az Isten végtelen, önközlő szeretetére
való nyitottság modellje. Mária úgy ajánlja föl magát, mint annak a női
géniusznak az ősmintája, amelyet a személyes szeretet, konkrétság,
elfogadás, válaszadás, a szeretet csendje, életközelség... alkot. Az összes
"szentháromságos erény", mert ezek teszik lehetővé a szentháromságos
kapcsolatokat. Olyan női dimenziók, amelyek szükségesek mind a nőknek, mind
a férfiaknak.
Szentháromság: milyen értelemben "társadalmi program"?
"A Szentháromság a mi társadalmi programunk". Ez a mondat (mely
megtalálható a múlt század ortodox, anglikán és luteránus egyházainak
teológusainál, sőt eredete valószínű a XIV. századi nagy orosz szerzetesig,
szent Szergejig nyúlik vissza[9] ), az egyik legtöbbet idézett mondat azoknál
a szerzőknél, akik az emberi társadalmiság és a Szentháromság kapcsolatáról
beszélnek.
Egy ilyen kifejezéssel kapcsolatban két dolgot kell világosan látni. Az
első, hogy az egyháromságos Szeretet, amely "programként" kínálkozik
számunkra, természetesen nem előre gyártott recepteket jelent, hanem
vonatkozási rendszert, az értékek, ideák skáláját, életstílust és
életminőséget, utópiát (pozitív értelemben, vagyis amivé lenni kell, a cél,
ami felé törekszünk). Ezek oly teljességgel emberi értékek - amelyekből
összetevődik a háromságos szeretet -, hogy ezekben és ezek gyakorlati
következményeiben osztozhatnak más hitű és meggyőződésű emberek is.
A második, hogy nem eshetünk egy fajta integrizmusba, azaz nem lehetünk
olyan naivak, hogy törekszünk megtestesíteni az evangéliumot, s közben
eltekintünk annak lefordításától és a történelmi közvetítésektől. Nem elég,
hogy személyes szinten vagy mikrokezdeményzésekben éljük az evangéliumot.
Arra van szükség, hogy az átmenjen a társadalomba, le kell fordítani a
társadalmi struktúrák és tervek szintjén. Máskülönben azt kockáztatjuk,
hogy megragadunk egy "spirituális", személyközi szinten, vagy a
jótékonysági művek szintjén. Mindezek érvényes és szükséges dolgok, de nem
elegendők ahhoz, hogy átalakítsuk a társadalmat szentháromságos értelemben.
Nyilvánvaló, hogy itt alapvető és általános útmutatásokat próbálunk
nyújtani. A szakértőknek és azoknak, akik a különböző területeken dolgoznak
- a politikában, gazdaságban, igazságügyben, nevelésben, egészségügyben,
művészetben, stb. - a merész, de csodálatos feladata, hogy belevigyék a
szentháromságos dinamikát a konkrétumokba.
"A Szentháromság, ami bármilyen nem keresztény vallásos hit számára
hallatlan dolog, küzd az emberrel, mint az angyal Jákobbal, hogy
elfogadtassa magát, hogy aztán Ő fogadja magába az embert. A Szentháromság
hatást gyakorol a gondolkodásra, a személyek közti kapcsolatokra, hogy
sajátjává formálja azokat... Egészen addig, amíg az ember nem alakítja át a
Szentháromság szerint a kategóriáit, a Szentháromság szerint átalakítva
életét. A Szentháromság százados munkával végzi az ember által kidolgozott
istenkép átformálását azzal, hogy megtisztítja, kitágítja azt... A mai
kultúra mélységeiből új életnek és új gondolkodásmódnak kell kirobbannia.
Olyan életnek, amely már mostantól szentháromságos... Olyan intézmények és
struktúrák kidolgozására van szükség, amelyek - amennyire lehetséges -
leviszik ezeket a valóságokat a mindannpok gyakorlatának szintjére... Ki
kell terjeszteni ezeket a valóságokat. Be kell vinni az emberi élet minden
kifejeződésébe"[10].
A Szentháromság a történelem inspirálója és kritériuma
Ez tehát a mai emberiség nagy kihívása: "szentháromságosan" átgondolni
az egész társadalmi életet és a struktúrákat, amelyekben az szerveződik.
A keresztényeknek meggyőződésük, hogy a Szentháromságban benne van a
grammatikája, a kulcsa annak, hogyan értelmezzék és hogyan építsék föl
gyakorlatilag a létet. És felelősek azért, hogy tényekkel és gondolataikkal
hozzájáruljanak ahhoz, hogy ez kifejeződjék a történelemben, annak
mérhetetlen sok megvalósulási lehetőségében.[11]
Világos, hogy itt nem egy "felekezeti" kérdésről van szó. Minden
embert, aki a szolidaritás, a szolgálat, a részvétel, az összes törvényes
különbözőség tiszteletben tartásának és értékelésének szellemében
cselekszik, a Szentlélek mozgat és a szentháromságos program szerint él,
ami az emberiség "genetikus kódjába" van írva.
Tehát akkor csak egy pszicho-szociológiai valóságról van szó?
Egyáltalán nem. A szentháromságos életet Krisztus tárta föl teljességgel
számunkra, és hogy az megvalósítható legyen, kinyilvánította és elküldte az
ő Lelkét. Teológiailag azt mondanánk: minden szentháromságos
kifejeződésünknek tudatosan vagy kevésbé tudatosan krisztologikus-
pneumatologikus alapja van.
Különben kettős veszély állna fenn. Azok, akik azt mondják, hogy nem
hívők, úgy foghatnák föl a szentháromságos ősmintát (paradigmát), mint egy
jól működő kulcsot, ami több okból kifolyólag társadalmilag működik,
anélkül azonban, hogy az Istenben lenne az alapja. Míg a keresztények úgy
tekinthetnének a szentháromságos életre, mint egy olyan mintára, ami rajtuk
kívül van, és lemásolandó. Akár egyik, akár másik magatartás - pozitív
megjelenéseivel együtt is - tökéletlen, tehát leszűkítené azt a dimenziót,
amelyre az emberi társadalom hivatott.
Ugyanis életünk nemcsak a Szentháromság szerint alakul, hanem
ugyanakkor a szentháromságos élet bensejében is. Isten egy-
háromságos élete nemcsak "pecsétje", hanem forrása az életünknek. "A
kinyilatkoztatást nem azért kaptuk, hogy kíváncsiságunkat kielégítse, hanem
hogy jobbá tegyen bennünket" (J.H. Newman), hogy átalakítsa,
átistenítse az életünket. Isten nemcsak kinyilatkoztatta önmagát. A
leglenyűgözőbb valóság az, hogy a Háromság-Isten közölte önmagát,
saját életében részesített minket.
Amint G. Larentzakis ortodox teológus megjegyezte, "János
evangéliumának sokat idézett szakaszában gyakran megállunk ennél, 'hogy
legyenek mindnyájan egy' (17,21), elfelejtve azt ami ezt követi, ami sokkal
fontosabb: 'amint te Atyám bennem vagy és én tebenned, legyenek ők is egy
mibennünk'. Bizonyára az a mondat a keresztények egymás közötti egységére
vonatkozik, de az Isten és az emberek közötti közösségre is".
Akkor is, ha az Isten iránti szeretet és a felebarát iránti szeretet
kölcsönösen magába foglalja egymást, a tapasztalat mutatja, milyen fontos,
hogy megtaláljuk a dolgok helyes rendjét: a társadalmi szintű
szeretetünknek az Istennel való egységünk a gyökere. Amint a II. Vatikáni
Zsinat mondja: "minél szorosabb közösségben egyesülünk az Atyával, a Fiúval
és a Szentlélekkel, annál bensőségesebb és könnyebb lesz majd a növekedés a
kölcsönös testvériségben is" (UR 7).[12]
II. rész
(Gen's 1995/3, 89-94. o.)
Ma a teológusok, ha leírják azokat az értékeket, amelyeknek át kell
hatniok egy olyan társadalmat, amely a Szentháromság mintájára épül fel,
általában a Szentháromság egyes személyeiből indulnak ki. Aki az egység
lelkiségében szerzett tapasztalatra alapozza reflexióját, inkább a
szentháromságos relációkat húzza alá, mindazzal az újdonsággal, amit ezek a
társadalom számára képviselnek. Ebben a vonatkozásban csupán néhány
alapvető szempontra mutatunk rá.
A "perichoresis"
Alapvető fogalom ez a Szentháromságos teológiában; az eredeti görög
szót használják, mivel nincs alkalmas szó rá a modern nyelvekben. Azt
jelenti, hogy a személyek áthatják egymást, egyiknek a másikban való
kölcsönös jelenléte ez, ami a legmélyebb közösséget teszi lehetővé a az
identitások tiszteletben tartásával. S amikor ez a típusú kapcsolat
megvalósul, mindegyik akkor önmaga, ha ő a másik.
Ez egyike az isteni, Szentháromságon belüli élet "törvényeinek",
tipikus jellegzetességeinek, következőleg az emberi társadalomban megélt
szentháromságos dinamikának is. Aki nem fogja ezt fel, az nehezen fogja
megsejteni, mit jelent a "szentháromságosság". Könnyebb megérteni, ha az
ember közösségileg tapasztalja meg e titkot. Talán a hit egyetlen más
valóságának megsejtéséhez sem szükséges annyira ez a sajátos kölcsönösség:
t. i. hogy a szentháromságos hit megvallása telve van a gyakorlatra való
utalásokkal, illetve minél inkább a Szentháromság "módján" élünk, annál
jobban befogadjuk ennek a titoknak igazságát, kimondhatatlan nagyságát és
társadalmi jelentőségét.
Máskülönben arra a két fajta magatartásra jutunk el, amelyek ma
általánosnak tűnnek a keresztény egyházakban: vagy tagadni a
Szentháromságot, s azt mondani, hogy ez csak az ókori kultúrának egy
elméleti spekulációja, - vagy elfogadni azt, mint a hit alapvető igazságát,
anélkül, hogy megértenénk, milyen jelentős köze van ennek a közöttünk lévő
személyes kapcsolatokhoz, s milyen fontos mondanivalója van az emberiség
konkrét életére vonatkozóan.
Mit jelent tehát "perichoretikusan" élni két vagy több embernek? Amint
mindenkiben megvan a képesség, hogy azonosuljon önmagával, megvan az a
kölcsönös képesség is, hogy "belehatoljon" a másik bensejébe, hogy "élje a
másikat", hogy azonosuljon vele, hogy - amilyen értelemben ez lehetséges -
a másik legyen
Ezt a relációt, amely tökéletesen a Szentháromság Személyei
között létezik: egység a különbözőségben, az egyiknek "bennlakozása" a
másikban keveredés és megosztottság nélkül fölébe kerülés és felszívódás
nélkül, analóg értelemben hivatottak vagyunk élni kölcsönös
kapcsolatainkban, nemcsak személyek közt, hanem csoportok, intézmények,
egyházak, nemzetek közt is.
Ebben az összefüggésben a tapasztalat alapján tehetünk egy megjegyzést:
Gyakran megmutatkozik, hogy a szentháromságos dinamika elvezet arra, hogy
mindent közösbe tegyünk, kivéve azt, ami a legsajátosabban a miénk.
Ez igaz, de hozzá kell fűzzük, hogy a szentháromságos szeretetben nem úgy
adja valaki magát, hogy "megtartson" magának valamit (önnön sajátosságait),
hanem megtapasztalható, hogy a személyiség akkor lesz legteljesebben
önmaga, ha teljességgel adja magát: hasonlóan, amint az Atya is éppenséggel
a maga mindent átadásában lesz Atya, s ugyanezt lehet elmondani a
Szentháromság minden személyéről.
Személlyé-válás a társadalmivá-válásban (perszonalizáció a szocializációban)
Ezt a jellegzetesen szentháromságos dinamikát - ami az egység és
különbözőség dinamikája - megtaláltam a Fokoláre mozgalom városkáiban.[13]
Ilyen mondatokat hallottam a látogatóktól: "Sokatokkal beszélgettem, s az a
benyomásom, hogy csak eggyel beszéltem". Mások azt mondták. "Amit legjobban
értékelek az, hogy nagy egységet találtam köztetek, s láttam, hogy
ugyanakkor mindenki önmaga marad". Valóban, a mély közösségivé-válás
együttnövekedése az erős személlyé-válással, megmutatja - mint az egyik
legvilágosabb jel -, vajon a kapcsolatokat "perichoretikusan", azaz
szentháromságos, közösségi stílus szerint élik-e.
Ez annak a visszatükröződése, ami a Szentháromságon belüli életben
történik, ahol "az isteni Személyek különbözősége oly nagy, aminél nem
lehet nagyobbat elképzelni, míg az egység oly intenzív, aminél nem lehet
intenzívebbet elgondolni" (H. Mühlen). Ezért, ahol ugyanazt a
minőségű szeretet élik, ami a Szentháromságban létezik - H. U. Von
Balthasar kifejezésével létrejön a "szimultán, az egyidejű személlyé-
válás és társadalmivá-válás". Még érdekesebb vonás, hogy ennek a két
valóságnak a kölcsönös növekedése nemcsak szimultán, hanem "közvetlenül
arányos" (P. Coda): minél autentikusabb a közösség, annál jobban
növekszik a személy, és viszont.
A keresztény századok kifejlesztettek egy szentháromságos lelkiséget,
de elsősorban a Szentháromság bennünk lakozása tapasztalatának értelmében.
És ez megfelel az Evangéliumnak: "Aki szeret engem, megtartja tanításomat.
Atyám is szeretni fogja öt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni" (Jn 14,23;
vö. 1Jn 3,24; 4,12-13.15-16). Tehát egy olyan örökségről van szó, amit
értékelni kell és mélyen meg kell élni.
Mégis, korunkban tipikus hangsúlyt kap - az egység lelkiségén keresztül
- a Szentháromságnak nemcsak az emberben, hanem a közösségben való
bennlakozásának megtapasztalása is, mindazzal a következménnyel, amit ez
magával hoz. Nemcsak az egyes emberekben, hanem azok közösségében is,
nemcsak bennem, hanem másokban is és a mi kölcsönös közösségünkben, nemcsak
a mellettem lévő emberben, hanem a személyek közötti kapcsolatban is.
"A legnagyobb tanúságtétel, amit a világnak Istenről adhatunk"[14] ebben
áll: a kölcsönös szeretet által lehetővé tenni, hogy Istennek ez a
jelenléte kinyilvánuljon az emberi együttélésben.
Amit ez alkalommal különösen hangsúlyozni akarunk, hogy olyan
jelenlétről van szó, amit nemcsak kis csoportok szintjén adhatunk. Korunk
nagy kihívása, hogy ezt éljük társadalmi szinten is: a családban éppúgy,
mint a tudományos kutatók között, a művészetben éppúgy, mint a politikában
vagy a gazdasági életben.
A Szentháromság és a lét törvénye
Ezzel kapcsolatban egy másik szempont, ami nagyon erősen előtérbe kerül
az egység karizmája által: az áldozati dimenzió, ami a
hiteles szeretet alapvető vonása, és ami mintaszerűen a húsvéti eseményben
fejeződik ki: "A keresztre feszített, elhagyott és föltámadt Jézus Isten
szentháromságos arcának és az egész emberiség háromságos hivatásának
kinyilatkoztatása." (P. Coda).
A történelemben itt található a legmagasabb szintű konkretizálódása
annak a dinamikának, ami magának a Szentháromságnak az életét alkotja, azaz
az altruizmus és a tökéletes ajándékozás, az elveszítés a megtalálásért, a
nem-lét a létért. Ez a "húsvéti dinamika" a lét törvénye.
Ha szeretetünknek nem az a mértéke, ami a keresztre feszített és
elhagyott Krisztusban volt, jelentősen lecsökkennek a lehetőségeink, hogy a
szentháromságos tapasztalatot társadalmi szinten konkretizáljuk.
Ténylegesen egy ilyen "alkímia" nélkül, amely minden szenvedést
szeretetté alakít át, hogyan haladna előre társadalmi elkötelezettségünk
bármilyen szinten is. Ilyen szenvedés lehet: amikor "üldözést szenvedünk az
igazságért", amikor a politikai, ideológiai, technikai, kulturális szinten
való eltérések áthidalhatatlannak tűnnek, amikor konkrét szituációkban nem
látszik világosan milyen megoldásokkal próbáljunk egy szentháromságos
típusú dinamikát útnak indítani, és ezer más nehézség, melyeket az
evangéliumi kritériumok szerint épülő társadalom hoz magával.
Az egyik jellegzetesség, ami nem teszi illuzórikussá az erőfeszítést,
hogy közösségeink szentháromságos társadalomként éljenek, pontosan abban a
tényben van, hogy a szeretetnek ez a mértéke van bennük. Csak így
érlelődnek bennük egyre szabadabb személyek, akik nem bátortalanodnak el és
képesek minden kudarc után újra kezdeni, akik képesek minden akadályt annak
a szentháromságos szeretetnek az alapanyagává alakítani, amiben megtalálták
életük értelmét.
"Jézus közöttünk" és a szentháromságos élet
Amint tudjuk az agape szót arra használja az Újszövetség, hogy
kifejezze azt az új típusú szeretetet, amit Jézus hozott a Földre, ami a
Szentháromságon belüli élet és szeretet a történelemben megvalósulva.
Természetes, hogy ez a szeretet teszi lehetővé azt az egységet, amely a
Szentháromság pecsétjét hordja magán. Ténylegesen, amikor az evangéliumi
szeretetet élik, akár annak legegyszerűbb szintjén - "szeresd
felebarátodat, mint önmagadat" - már kezd megvalósulni, legalábbis kezdő
szinten, a szentháromságos dinamika, mivel abban visszatükröződik Isten
benső életének lényege: "A Három Személy mindegyike úgy szereti a másikat,
mint önmagát. Megtestesül az evangéliumi törvény: "szeresd felebarátodat,
mint önmagadat"; és a szeretet a Szentháromságból származó egész
teremtésnek az élettörvénye" (Igino Giordani).
Az egység lelkiségének egyik tipikus jellegzetessége, hogy új hangsúlyt
adott Jézus azon jelenlétének, amit Mt 18,20-ban ígért: "Ahol ketten,
vagy hárman összejönnek az én nevemben ott vagyok közöttük". Amikor
nyilvánvalóvá lesz köztünk ez a jelenlét a saját hatásaival, ez egy biztos
jele annak, hogy kapcsolataink szentháromságosak, mivel Isten olyan
mértékben van jelen a közösségben, amilyen mértékben köztünk a
szentháromságos szeretet áramlik. Ezért visszhangozva a nagy ortodox
teológus, Bulgakov véleményét, azt lehetne mondani, hogy ez az evangéliumi
szöveg a közöttünk lévő Jézusról egy kriptogramma, egy fajta
"rejtjeles szöveg" a társadalmilag megélt Szentháromságról.
Szentháromságos "metodológia"
Van egy alapvető szempont a szentháromságos kapcsolatok építésének
szolgálatában, amely talán másodlagosnak tűnhet, vagy úgy, mint aminek
kevés köze van a társadalmi problematikához. A meghallgatás képességéről
van szó.
A szeretet eme fajtájának, ami az autentikus meghallgatás, ugyancsak
mélységes társadalmi jelentősége van. Többek között kifejezi a mi
érdeklődésünk mértékét mások iránt (s igazi kölcsönös érdeklődés nélkül nem
lehetünk "mindnyájan egy"). Gyakran szoktunk beszélni a benső csendről,
amely feltétele, hogy hallgathassunk Istenre; ritkán beszélünk arról, hogy
a mélységes csend pótolhatatlanul fontos, hogy meghallgassunk másokat.
Csak ez a csend - mondja ismételten Chiara Lubich - teszi
lehetővé számunkra, hogy "eggyé váljunk" minden emberrel, hogy míg
hallgatjuk őket, félretegyük gondolatainkat, kompetenciánkat,
tapasztalatainkat, ízlésünket, esetleges ellenvetéseinket, hogy valóban
képesek legyünk befogadni azt, amit a másik kifejez. Ez egyedülálló
"módszer", nemcsak arra, hogy mélységében felfogjuk azt, ami a másik, vagy
amit a másik közölni akar, hanem a kapcsolatok minőségében is, amelyeket
így létrehozhatunk. Ha aztán a másik személy ugyanígy viselkedik
irányunkban, ez lehetővé teszi a szentháromságos gondolkodást, ahol "én
tebenned vagyok én, s te énbennem vagy te" (G.M. Zanghi). S ez egy
másik alapvető módja annak, hogy leírjuk, mit is jelentenek a
szentháromságos kapcsolatuk.
Híressé vált Dante kifejezése az Isteni színjátékban, ahol - új
szavakat alkotva - sikerül elmondania ezt a valóságot: "ha elmerülnél
bennem, ahogy én tebenned"[15]. Mégis az előző kifejezés még inkább
"szentháromságos", mint Dantéé. Ténylegesen az evangélium kifejezése "én az
Atyában vagyok és az Atya énbennem" (Jn 14,11; vö. 17,21) nem azt mondja,
hogy én "eltűnök", "megsemmisülök" az Atyában... A szentháromságos életben
a saját azonosság szimultán a másikban való jelenléttel, a legteljesebb
egység egybeesik a különbözőséggel: "én benned vagyok és te énbennem".
Ez nem csak a személyek közötti kapcsolatban döntő. Egy ilyen
"szentháromságos metodológia" - elveszíteni magamat a másikra való
legteljesebb odahallgatásban - új lehetőségeket nyit egymás kölcsönös
megértésében és a minden szinten jelentkező konkrét problémák megoldásának
keresésében. Így a politikai pártok közti kapcsolatban a Parlamentben, vagy
az érdekek ütközésében lévő különböző társadalmi csoportok közt; abban,
ahogy az orvos hallgatja betegét, vagy az ügyvéd vagy a kereskedő a
kliensét; ez segíti az építészeket vagy a várostervezőket, akik keresik,
hogy fölismerjék azoknak a családoknak vagy intézményeknek mélyebb
igényeit, amelyek számára terveznek, vagy a diplomaták feladatát a
nemzetközi vitákon; ez lehetővé teszi a termékenyebb tapasztalatcserét
különböző művészeti iskolák vagy különböző kultúrák között, stb.
Számos tapasztalatra lehetne hivatkozni, amelyek ezt igazolják, és
amelyek egy új világ igazi magjai. Azok az emberek, akik tudnak
szentháromságosan meghallgatni, párbeszédet folytatni, a társadalmi élet
mély átalakulásának alapjait rakják le.
A gondolat egysége?
Ebben az összefüggésben a keresztények gyakran felteszik a kérdést: mit
jelenthetnek Pálnak ezek a kérései, hogy "mindnyájan egy lélek legyenek...
tökéletesen egyet gondoljanak" (vö. 1Kor 1,10; Fil 2,2). És ez nem csak a
hit síkján, hanem a mi esetünkben különösen társadalmi szinten.
Emlékszem, egyszer hallottam, hogy Chiara Lubich hogyan írja le a
gondolat egységét: az nem azt jelenti, hogy mindnyájan ugyanazon a módon
gondolkodunk - ez uniformizálás lenne - hanem mindegyikünket az a
bölcsesség világosít meg, amely Istentől jön; tehát én értem a másikat,
mert benne ott van a bölcsesség, és viszont; azonban nem szükségszerűen
alkotunk a két gondolatból szintézist, és nem ugyanolyan módon fejezzük ki
magunkat. Ezért azt mondjuk, hogy az igazság "szimfonikus", abban az
értelemben, mint a zenében, ahol az összhang a különböző, egymás közt jól
összehangolt hangszerek által fejeződik ki. Ez Istent dicsőíti, aki éppen
azáltal, hogy Egy és Három, képes arra, hogy minden egyes emberben másként,
de nem ellenkezően fejezze ki magát.
"Csalódás" a társadalmi megvalósulás terén
Ahhoz, hogy társadalmi terveket szentháromságos fölfogásban lehessen
alkotni és előre lehessen vinni, döntő a saját tapasztalat, legalább két ok
miatt: a) azon tény miatt, hogy minden társadalmi tervkészítés a létezés
egy fajta fölfogásán alapul (ebben az esetben: szentháromságos fölfogáson);
b) csak aki járatos a szentháromságos dinamikában, az képes azt
kiterjeszteni, mivel egy szentháromságos típusú élet, mint minden emberi
tapasztalat, megkívánja a tanulóidőt.
Mégis gyakran találhatók olyanok, akik rendelkeznek bizonyos
tapasztalattal ilyen kapcsolatokról, azonban, amikor át kell ültetniük azt
a társadalomba, úgy látják, hogy egy fajta csalódást és kishitűséget kell
legyőzniük. Gyakran ez egy hibás perspektívának köszönhető. Amikor a
társadalmi tevékenységükben nem találják meg közvetlenül ugyanazt a lelki
teljességet, amit a megvalósult egységben tapasztaltak - kiscsoport
szintjén -, ezt úgy értelmezik, mint egy jelet, hogy az egységnek ezt a
tapasztalatát "nem lehetséges" társadalmilag élni, vagy, hogy ők "nem
képesek" azt előre vinni.
Hogy növekedjék ez a tapasztalat társadalmi területen, bizonyos
szükséges előfeltételeken túl - mint az evangéliumi érettség, a saját
tevékenységében való szakértelem, alkalmas eszközök - számot kell vetni a
társadalom saját "törvényeivel". Többek között figyelembe kell venni azt a
tényt, hogy a szakszervezeti, politikai, jogi, kereskedelmi, nevelési, stb.
területen minden tevékenység a relativitás széles kereteit föltételezi,
gyakran egész skáláját kínálja a konkrét lehetőségeknek, amelyek egyenlő
mértékben tűnhetnek érvényesnek és ennélfogva elfogadhatónak. Ezért
nélkülözhetetlen - különösen, amikor bizonyos szempontból új útnak vágunk
neki a tapasztalatszerzés, az azt követő tapogatózások, esetleges
helyreigazítások, amikor észrevesszük az alkalmatlanságot, vagy hibákat.
Tudva, hogy jól lehet az autentikus értékek képesek arra, hogy a
legkülönbözőbb társadalmi szektorok között jelentős konszenzust hozzanak
létre, a tökéletesség és a totális egység (egy lélek) nehezen érhető el.
Aki megmarad az evangéliumi elvek területén és személyközi szinten
elmondja lelki tapasztalatait, az könnyebben gyűjt elismerést és talál
követőre. Minél inkább behatolunk a konkrétumba, a társadalmilag döntő
mértékekbe, a szakterületek szövevényes komplexusába - amelyben gyakran
kell mozogni, hogy a társadalmat organizáljuk - annál inkább késznek kell
lenni, hogy szembe nézzünk a megnemértés, a pluralizmus, a kontrasztok, a
nem mindig megfelelő módon és udvariasan kifejezett véleménykülönbségek, a
különböző érzékenységek és érdekek, a saját és mások túl érzékenységének
keresztjével.
Azok, akik mély közösségi tapasztalatra tettek szert kis közösségekben,
egyrészt érzékenyebbek és jártasabbak a szolidáris és testvéri kapcsolatok
építésében, másrészt viszont - éppen ezen érzékenység miatt - jobban
szenvednek, amikor különbözőségekkel, ellenállással és konfliktussal
találkoznak, amelyek könnyen előfordulnak a társadalmi élet felé vivő úton.
E. Mounier szemrehányást tesz a "spirituális" személyeknek, hogy
túlságosan hiányoznak a kemény pillanatokban. Ennek egyik oka talán abban a
tényben található, hogy még meg kell tanulniuk legyőzni a
kellemetlenségeket és a csalódásokat, amiket olykor megtapasztalnak, amikor
úgy érzik, hogy abból a fényből, amit láttak, abból a bölcsességből, ami
fölülről jön és amit megízleltek, elvész valami, amikor bele kell
vinni a társadalomba. A valóságban éppen ez a nyereség, mivel
nem marad bezárva a beavatottak elit csoportjába vagy nem
korlátozódik az azt "ismerők kisebbségére", hanem megtanulják, hogy
egyetemessé tegyék, és így fölfogható és megélhető lesz mindenki számára a
történelem konkrét eseményeiben
Mi az oka az emberi lassúságnak?
Végül egy kérdéssel szeretném befejezni, amit gondolom sokan osztanak
velem: az emberiség és mindnyájan miért haladunk ennyire lassan egy ilyen
szép és fönséges cél felé, mint amilyen a minden emberi valóságban
megtestesülő szentháromságos élet? Miért kell az emberiségnek történelme
folyamán a szenvedés ilyen magas adóját fizetni a szentháromságosabb,
következésképpen emberibb társadalom felé való érlelődésében?
Ez a kérdés - az évek múltával - egyre világosabban fölfedeztette
velem, hogy az isteni Szeretet mennyire komolyan veszi az embert és
történelmét, "paternalizmus" nélkül, s anélkül, hogy hamis biztonságokra
hagyna támaszkodni bennünket. A szeretet jellegzetessége ugyanis, hogy
teret ad a másiknak, hogy önmaga legyen, hogy saját megvalósulásának
főszereplőjévé váljon. Ez az emberi lét egyik legmélyebb, legkomolyabb és
legfelszabadítóbb misztériuma: életünkben és a történelem alakításában
minden Istentől függ és minden tőlünk függ. Nem ez talán az egyetlen
lehetséges és Istenhez méltó mód - pontosan a "szentháromságos" mód hogy
kapcsolatban legyen az emberiséggel?
Ebben az összefüggésben gyakran föltették nekem a kérdést: miért van
az, hogy magában a Fokoláre mozgalomban is - amiről közvetlen
tapasztalattal rendelkezem - társadalmi szinten lassan halad a
megvalósítás? Tommaso Sorginak egy kis mondatában találtam egy választ. Ez
Chiara Lubich bemutatásakor hangzott el, amikor Tivoli város vezetősége
neki ítélte az "Igino Giordani" díjat. Már az első időktől kezdve - mondja
- észre lehet venni, hogy az ő karizmájából született Mozgalom célja, "az
isteni, amely nyitott a társadalomra".
Az "isteni" kifejezés az, ami kulcsszónak tűnik nekem. Társadalmi
kezdeményezéseket elmozdítani, belevetni magunkat a politikai küzdelmekbe,
megpróbálni egy szolidáris gazdasági rendszert, elősegíteni egy olyan
társadalmat, amelyben nagyobb mindenki részvétele, dolgozni a
legszerencsétlenebbekért és egyéb tevékenységeket bizonyos fürgeséggel
lehetne szaporítani. Elég lenne nagylelkűség és megfelelő felkészültség.
Ellenben "belevinni a Mennyországot" a társadalomba, ezeken a
tevékenységeken keresztül egy olyan társadalmat építeni, amely nem csak
imitálja - mintegy külsőleg - a szentháromságos életet, hanem beleágyazódik
a Szentháromságba, ami növekedést hoz létre Isten megtapasztalásában és
szeretetében - ez elkerülhetetlenül hosszabb időt vesz igénybe, mivel egy
mélyebb, isteni és több szempontból új tapasztalat szükséges hozzá, az
egységé. Ez természetesen nem igazolja a passzivitást és késedelmeskedést,
hanem figyelmesebbé tesz minket, hogy engedelmeskedjünk "a Szentlélek
sürgetésének".
- Az első részben Bruno FORTE gondolatmenetét követem,
elég szabadon (vö. Trinitŕ cristiana e realtŕ sociale, in: Asprenas,
2 (1986), 360-364; ID. Trinitŕ come storia, Ed. Paoline,
Cinisello Balsamo 1985, 181-184.
- L. BOFF, Trinitŕ e societŕ, Cittadella E.,
Assisi 1987, 294-295, vö. még ID., Trinitŕ: la migliore
comunitŕ,1990.
- J. MOLTMANN: in: Sulla Trinitŕ, M. D'Auria Ed.,
Napoli 1982, 36.
- M. CERINI: A Szeretet-Isten Chiara Lubich
tapasztalatában és gondolataiban, Új Város kiadó, 100
- Ökumenikus Nyilatkozat a Mária tiszteletről
(Saragozza 1979. október 9.) 2. pont, in: II Regno / Documenti, 19 (1979)
473. Egy olyan dokumentumról van szó, amit aláírtak a katolikus, ortodox,
anglikán, lutheránus, református és "evangelicals" egyházak teológusai.
- Vö. B. FORTE, Maria, la donna icona del
Mistero, Ed. Paoline, Cinisello Balsamo (Miláno) 1989.
- Amint ezt VI. Pál a Marialis Cultus-ban és II.
János Pál a Redemptoris Mater-ben kiemelik.
- C.LUBICH, cit. in: L.M. SALIERNO, Maria negli
scritti di Chiara Lubich, Ed. Cittŕ Nuova, Roma 1993, 71.
- Vö. G.M. ZANGHI, Dio che č Amore. Trinitŕ e vita in
Cristo, Cittŕ Nuova Ed., Roma 1992,143.
- ID., in: Il problema ateismo, Roma 1986,
222 kk.
- Vö. P. CODA, Dio uno e Trino, Ed. Paoline,
Cinisello Balsamo 1992, különösen 262 kk.
- "A bennünk lévő Szentháromsággal való együttélés
készségessé tesz bennünket arra, hogy együtt éljünk a testvérekben lévő
Jézussal is" (Ch. LUBICH, Hozzád szólok Új Város kiadó 1994, 34).
- A mozgalom által létrehozott kis "városok", amelyekből
már számos van a világon. Ezekben az élet törvénye: az Evangélium. Annak a
"laboratóriumi" megtapasztalását nyújtják, hogy milyen lenne a társadalom,
ha annak élete és struktúrái a kölcsönös szeretetre lennének alapozva.
- Vö. M. CERINI, A Szeretet-Isten Chiara Lubich
tapasztalatában és gondolataiban, Új Város kiadó, 4., 5. fejezet.
- Mennyország, IX, 81. (Az eredeti olasz: "S'io
m'intuassi come tu t'immii". Az Európa kiadónál megjelent fordítás szerint:
"Ha bennem volnál, ahogy én tebenned..." /1971, 301.o./).
dugo@szepi.hu