Tomka Miklós [1]
MELY RÉTEGEKKEL KOMMUNIKÁL A MAGYAR EGYHÁZ? [2]
Ez a kérdés rejtett állítást tartalmaz! Azt, hogy a magyar
egyház kommunikál. Jogos ez az állítás? Sok minden szól ellene: Kérdés,
van-e egyáltalán olyan cselekvő alany, hogy magyar egyház?
Persze, hívők vannak, papok is, püspökök is vannak. De létezik-e olyan
társadalmi szubjektum, hogy magyar (katolikus) egyház? Az ilyen egység
bizonyos összetartozást, annak szervezeti rendjét, közös tudatot, egymással
folytatott véleménycserét feltételezne. Mindez a valóságban legfeljebb
nagyon csökevényes formában található. Mint egy álom, amelynek
bizonytalan a realitása. Vagy mint egy szerkezet elemei, amelyek
akkor sem alkotnak működő gépezetet, ha van valahol egy tervrajz, amely
szerint egymáshoz kellene kapcsolódniuk. Egy-egy plébánia valóban önálló
életet él. Lassacskán egy-egy egyházmegyében is megindul a közös, egymásért
és a közösségért felelősséget vállaló élet és az egészben gondolkodó,
szervezett tevékenység. De magyar egyház...?
Helyzetünket sok minden magyarázza: történelmi, egyházszervezeti és
kényelmi szempontok egyaránt. Az egyházüldözés az elmúlt évtizedekben
mindenféle belső egyházi munkamegosztást, összefogást, egyeztetést,
tervezést akadályozott. Nem tanultunk együttműködést... Az egyházmegyék -
élükön az apostolutód püspökükkel - olyan autonóm egységek, amelyeket sem
nemzeti határoknak, sem bárminemű püspöki karnak nem lehet alárendelni. A
részek autonómiáját csak jelentős közös erőfeszítéssel lehetne egy nagyobb,
közösen cselekvő egységbe fogni. Ilyen erőfeszítésre nálunk még nem
futotta... S nem utolsósorban: könnyebb dolog áttekinthető kisebb
egységekben gondolkodni. A híveknek is, a pásztoroknak is egyszerűbb. Ám ez
azzal járhat, hogy elvesszünk a részletekben; hogy az egészet, a
magyar katolikus egyházat senki sem érzi a maga ügyének; hogy az
megfoghatatlanná, inkább ígéretté, semmint valósággá válik.
A magyar egyház ilyen ködszerű léte mégsem akadálya a
kommunikációnak. Lehet, hogy az egyház belső egysége elégtelen, de a
külvilág számára meghatározatlansága ellenére is létezik magyar
egyház. És a lét magával hozza a kommunikációt. Nem lehet nem
kommunikálni! - szól a kommunikációelmélet egyik alaptétele. Az, hogy
mások tudomásul vesznek (és viszont), kommunikáció. Ahogyan lépéseinket,
változásainkat, önmagunkat társas, társadalmi környezetben, mások szeme
előtt kivitelezzük, az kommunikáció. Súlyos tévedés lenne azt hinni, hogy a
kommunikáció a szóra és a tudatos közlésre korlátozódik! Éppolyan fontosak
a cselekvésekben, mozdulatokban kifejeződő nem verbális megnyilvánulások. A
papi életmód, a püspöki paloták[3], az apácaruha, a
Szeretetszolgálat munkája mind valamilyen jelentést hordoz. És a tudatos
közlési szándék beágyazódik a félig és a nem tudatos megnyilvánulások
sokaságába. A figyelmes résztvevő mindezt együttesen észleli, és egyetlen
üzenetként próbálja értelmezni. A hangsúly alkalmasint fontosabb lehet,
mint a szó maga. És a szónak nem szótári jelentése, hanem környezeti
beágyazottsága ad súlyt és értelmet. A textus adott kontextusban nyeri el
teljes jelentését. Végeredményben tehát nem vitás, hogy az egyház
mindenkivel, az egész társadalommal kommunikál. Tisztázásra vár
azonban, hogy ez a tény pontosan mit takar.
A látszólag egyszerű kérdés legalább hétféle problémát rejt.
- Ki az, aki közöl valamit? Ki szerepel úgy, mint egyház? Ki
személyesíti azt meg? Ki(k)nek, egyéneknek, közösségeknek, személytelen
intézményeknek a megnyilvánulásai esetén jogos az benyomás, hogy az egyház
kommunikál? Vajon ugyanazokat a cselekvőket tekinti-e a teológia, az
egyházjog, a hívők felfogása és a profán társadalom az egyház kommunikatív
megjelenítőinek?
- Kivel, kikkel közöl valamit az egyház? Meghatározott csoportok
az egyházi híradások címzettjei? Vagy az egész társadalom a közlemények
befogadója? Igazodik-e ahhoz az egyház, hogy kivel akar közölni valamit?
Foglalkozik-e azzal, hogy potenciális hallgatóinak (saját tagjainak és a
távolállóknak, a szimpatizánsoknak és az ellendrukkereknek stb.) milyenek a
fájdalmai, milyenek az elvárásai, és hogy milyen megváltásra szorulnak?
- Mit közöl az egyház - szóban, tanítása által és léte s
magatartása, alkalmasint politikai szereplése révén? Vajon ez a közlés a
Jóhír továbbadása, a megváltás hirdetése-e, vagy egy társadalmi szervezet
önérvényesítésének és egy társadalmi rendnek a bemutatkozása? És ugyanazt
közli-e mindenkivel? Vagy a társadalom különböző csoportjai, rétegei
számára különböző mondanivalója van-e? Ugyanazt hirdetik-e szavai,
közösségi életének példája és társadalmi megnyilvánulásai? És minden, az
egyházat megjelenítő személy vagy intézmény stb. ugyanezt és ugyanúgy
közli-e? Vagy lehet-e a különböző egyházi közlések között feszültség,
ellentmondás? Ha tetszik, ha nem, mindez összegződik! Ezért kérdéses, hogy
végeredményben milyen üzenetet képvisel az egyház?
- Az egyház megjelenítői tudatosan közölnek-e valamit?
Magatartásukat összhangba igyekeznek-e hozni a rájuk bízott Evangélium
tanúsításával? Tudatosan formálják-e az egyházról kialakuló képet és a neki
tulajdonított törekvéseket? Vagy az információátadás az egyház oldaláról
nézve öntudatlan, és a kialakuló kép az egyházon kívüli társadalom
értelmezésének eredménye?
- Ellenőrizni tudja-e egyáltalán az egyház a megnyilvánulásaiból
kihallható dolgok tartalmát, értelmét? Vagy az ezerféleképpen és
ellenőrizhetetlenül formálódik és torzul, és akár önmaga ellentétébe is
fordul a dekódolás, értelmezés, befogadás folyamatában? Figyelemmel van-e
az egyház a lehetséges befogadók előzetes ismeretére, előítéleteire,
felfogóképességére?
- A közlések és jelentéshordozó cselekedetek milyen másod-, harmad-,
stb. jelentéseket hordoznak? És akár volt az üzenetnek eredendően
szándékolt rejtett üzenete, akár sem, ezt hogyan értelmezik a társadalom
különböző csoportjai?
- Végül milyen eszközökkel kommunikál az egyház? Milyen
megnyilvánulási módjai, milyen szimbolikusjelzései vannak? Szava,
liturgiája, szentségei, szakrális és egyéb tárgyai hogyan működnek mint
kommunikációhordozók? Hívei, mozgalmai, hierarchikus szervezete és
tisztségviselői, valamint politikai szimpatizánsai által a közlés milyen
társadalmi közvetítőcsatornáival rendelkezik? A nyilvános kommunikáció
eszközeit, kezdve a prédikációtól és katekézistől, a közéleti
megnyilvánulásokon át, a tömegkommunikációs jelenlétig hogyan használja és
hogyan hasznosítja az egyház[4]?
A vallási-egyházi kommunikáció külön szakma és önálló tudományág
tárgya[5], amely világszerte intézetek és folyóiratok
túcatjait, szakemberek ezreit foglalkoztatja. Ez nem foglalható össze
néhány oldalon[6]. Egy rövid tanulmány csak néhány
legfontosabb összefüggés megvilágítására elegendő. Kiindulásnak ez sem
kevés! Tehát: kikkel kommunikál a magyar egyház?
Az egyháznak önmagával való kommunikúciója
Az első mezőny: az egyház maga. Az egyház kifejezéssel itt nem
misztikus valóságát, hanem hívei és tagjai rendezett és szervezetben élő
összességét (a látható egyházat) jelöljük[7].
Pasztorálteológiai és szociológiai értelemben az egyház
kommunikációs közösség. Hitét, hagyományát, emberi kapcsolatait,
szervezeti rendjét folyamatos kommunikáció segítségével tartja fenn és
örökíti tovább.
Az egyháznak önmagával való kommunikációja különleges. Középpontjában a
jézusi tanítás intézményes megőrzése és továbbadása áll. Az egyház
céltudatos, közlő, tanító tevékenysége tartalma és célkitűzései szerint
pontosan meghatározott. Ebben a céltudatos és intézményes kommunikációban
kétezer év óta meghatározó szerepe van a pásztoroknak, a papi hivatal
hordozóinak. Amíg az egyház saját, "belső" kommunikációja a keresztény
társadalom közösségi hálózatában zajlott, fel sem tűnhetett, hogy még egy
alapvető funkciót hordoz, az egyház közösségi természetének
ápolását. Ez azóta vált nyilvánvalóvá, amióta a társadalom közösségi rendje
megbomlott és amióta az egységes keresztény kultúrát világnézeti
pluralizmus váltotta fel. Azóta az egyház önreflexiójában egyre nagyobb a
súlya a keresztény életvitel és a közösségalkotás gyakorlati kérdéseinek, a
keresztény kultúra ápolásának, valamint a világgal való párbeszédre történő
felkészülésnek. Isten népe ezerféle vallási és profán tevékenysége,
csoport-, szervezet- és testületképződése ellenben mindenekelőtt világiak
cselekvése[8]. A minden megkeresztelt Krisztus-hívő
általános papsága a világiakat az egyház mind belső, mind külső
kommunikációjában való önálló és a papsággal egyenrangú részvételre[9] (a klérust pedig ennek lehetővé tételére) sürgeti[10].
A céltudatos információátadás feltételezi a tárgyismeretet és a
kommunikációs partner ismeretét. Azonban nemcsak a nem hívő társadalom
terra incognita, hanem saját egyházunk is az. Az egyház
széttagoltságával függ össze, hogy a belső egyházi eszmecsere nagy része
helyi vonatkozású és a közvetlen, személyes ismeretségekkel kapcsolatos. A
legtöbb pap nem ismeri más egyházmegyék más szemináriumokban nevelődött
papjait. Kevesen vannak, akik környékük, városuk, egyházmegyéjük
horizontján túl tudnak tekinteni. A világiak körében is kevés az érdeklődés
az egész magyar egyház ügyei iránt. Keveset tudunk róla és még kevésbé
látjuk módját, hogy az egyházunk iránti felelősségünket a gyakorlatban
érvényesíteni tudjuk. Ez nem független attól az adottságtól, hogy kik
képezik az egyház belső párbeszédének közönségét. Az eredmény: a magyar
katolicizmusban megfigyelhető kommunikációs belterjesség. Ezzel
együtt jár a kulturális lemaradás - mind a világegyház egyéb
területeivel szemben, mind a magyar társadalomhoz mérten. Az egyház
kommunikációjának, azaz a híveivel és a világgal való párbeszédének
megélénkülése saját újraéledésének és küldetése megvalósításának is
feltétele és kifejeződése. A kapcsolatteremtés az életjele. A zsendülő élet
azonban ápolást igényel. (Az egyháznak az önmagával való kommunikációjában
is még hatalmas kihasználatlan lehetőségek rejlenek. Kihasználásuk
feltétele az önvizsgálatra, önmagunk ismeretére, a közös ügyeink
megbeszélésére ösztönzés és a kommunikációs lehetőségek senki elől el nem
zárása.[11])
Az egyházi kommunikáció néhány alapviszonylatának vizsgálata
önismeretünk halaszthatatlan követelménye. Van-e és milyen beszélő
viszony van az egyház tisztségviselői és hívei között; értelmiségi és
tanulatlan keresztények között; a latin rítushoz tartozók és a görög
katolikusok között; az egyház különböző politikai pártállású tagjai között,
"progresszívok" és "tradicionalisták" között stb.?[12]
Az egyháznak önmagával való párbeszéde társadalomszerkezeti
kategóriákban viszonylag pontosan körülírható. Ennek a belső eszmecserének
a közönsége a társadalom egyházhű, vallását gyakorló része, nyolcszázezer-
egymillió ember. Van egy, a hetvenes évek legelején gyűjtött helyzetkép:
tizenhatezer ember adata. Az akkori megfogalmazás szerint "a magukat
vallásosnak mondók 80,2 százaléka vagy legalább 60 éves, vagy/és falun
lakik. Hasonlóképpen a magukat vallásosnak besocolók 60,3 százaléka vagy
legalább 60 éves, vagy/és inaktív kereső vagy eltartott; 64,6 százaléka
vagy legalább 60 éves, vagy/és 8 osztálynál alacsonyabb iskolai
végzettséggel rendelkezik. Röviden: a magukat vallásosnak mondók túlnyomó
többsége idős, vagy/és falusi, vagy/és alacsony iskolai végzettségű.
...] Ezt a képet kiegészíti, hogy a magukat vallásosnak mondók egy főre
jutó jövedelme - a nem vallásosakéval azonos foglalkozási és életkori
kategóriákon belül is - mintegy 10-20 százalékkal alacsonyabb, mint a nem
vallásosaké... A magukat vallásosnak mondók között több mint kétszer akkora
(37,8 százalék) a tévékészülékkel nem rendelkezők aránya, mint a magukat
nem vallásosnak mondók között (16,8 százalék)... Autóval rendelkezik (1972-
ben!) a magukat vallásosnak mondók 5,4 százaléka és a magukat nem
vallásosnak mondók 11,3 százaléka...
Összefoglalva: a magukat vallásosnak mondók elsősorban a társadalom
azon részein találhatók,
- ahol az életkorból következően a társadalom életében való részvétel
lehetőségei mérsékeltek;
- amely nem egyezik a társadalom fő fejlődési irányaival (alacsony
iskolai végzettségűek; mezőgazdasági dolgozók, nem aktív keresők és nem
keresők);
- ahol a személyes és a társadalmi fejlődés üteme és lehetősége
viszonylag csekély (az előző tényezőkön túl: falun);
- ahol az anyagi és szellemi lehetőségek viszonylag korlátozottak."[13]
A kilencvenes évekre a helyzet csak némileg változott. Magát ma
vallásosnak mondja az ország felnőtt népességének 72 százaléka. Az egyház
tanításához igazodik a társadalom legfeljebb 15-18 százaléka (most egy 1993
őszén végzett, 1460 főre kiterjedő országos reprezentatív vizsgálatból
idézünk[14], de gyakorlatilag ugyanilyen eredményeket
közöl a Központi Statisztikai Hivatal 1992-ben, mintegy 29 000 ember
körében végzett kutatása[15]).
A saját megállapításuk szerint egyháziasan hívő és a vallását többé-
kevésbé rendszeresen gyakorló katolikusok zöme (70,7 százaléka) 50 éves
vagy idősebb; ugyancsak többsége (61,9 százaléka) falun él; négyötöde (82,2
százaléka) csak clemi iskolai vagy 8 osztálynál alacsonyabb végzettséggel
rendelkezik és az előbbiekkel - mindenekelőtt az előrehaladott életkorral -
összhangban. többnyire (az esetek 59,2 százalékában) egyedül vagy
másodmagával él. Az egyházias katolikusok a társadalmi átlagnál lényegesen
idősebbek, közel kétszer olyan arányban élnek falun, mint az ország
össznépessége. alacsonyabb iskolai végzettségűek és elmagányosodottabbak.
Magas jövedelmű csak fele annyi van közöttük, mint a társadalom átlagában,
de a legalacsonyabb jövedelműek aránya is valamivel átlagon aluli.
A szegényesebb, öregesebb, alacsonyabb iskolázottságú élethelyzet
azután magával hozza az ingatlanok és a nagyértékű vagyontárgyak ritkább
előfordulását, a nagyobb helyhez kötöttséget (kevesebb autót), a
közéletbe, gazdaságba. politikába való mérsékeltebb bekapcsolódást, a
kulturális szokások szerényebb formáit. (1993-ban az egyháziasan
katolikusok 42,5 százalékának, ugyanakkor a társadalom nem hívő
csoportjában az emberek csupán 15,8 százalékának nem volt színes tévéje.)
Az ismérvek kombinálódnak. A legkevésbé elért csoport az 50 évnél
fiatalabb, közép-, vagy felsőfokú végzettségű városi népesség. amely
zömében szellemi foglalkozású és amely az ország politikai, gazdasági és
kulturális irányításában meghatározó szerepet játszik. Ennek a rétegnek
csupán 6,2 százaléka (Budapesten pedig csak 5,3 százaléka) tartja magát az
egyház tanítása szerint hívőnek (és ennél is kisebb része rendszeres
vallásgyakorló), tehát ennek a rétegnek csak piciny töredéke vesz részt az
egyház belső kommunikációjában.
Éppen azok a csoportok, amelyeket az egyház belső kommunikációja kisebb
arányban ér el, nem hívő környezetben élnek. A 30 évnél fiatalabbak, a
budapestiek, a felsőfokú végzettségűek, a legmagasabb jövedelműek mintegy
egyharmada kifejezetten és határozottan nem vallásos vagy éppen ateista. Ez
a közeg nyilvánvalóan befolyásolja, korlátozza az egyház kommunikációs
esélyeit.
Az egyházias vallásosságot leginkább a nem mobil családok őrzik, ahol a
gyermekek szüleik társadalmi környezetében és kategóriájában maradnak. Az
értelmiségben a többgenerációs értelmiségi dinasztiák a legvallásosabbak.
Falun a mezőgazdaságban maradók a leginkább tradícióőrzők. A családi
nevelés és a vallási szocializáció ott a leghatékonyabb, ahol a szülők -
saját tapasztalataikra támaszkodva - előre tudták látni az élet által
feltett kérdéseket. Ám az ilyen család és személy egyre ritkább. Az elmúlt
évtizedek hatalmas társadalomszerkezeti átrendeződése tradícióbomlással és
elvallástalanodással járt. Ez talán közhely. Kevésbé elterjedt az a
következtetés, hogy eszerint a társadalom legmozgékonyabb, legtörekvőbb,
a helyzetéből adódóan is a leginkább újításra kényszerülő része az, amely
nincs jelen az egyházban és amely az egyházi belső kommunikációnak alig
részese.
Az előbbi megállapítás úgy is fogalmazható, hogy a belső egyházi
kommunikáció kultúra-konzerváló, azaz mind közönsége, mind tartalma szerint
konzervatív kommunikáció. Ez a feltételezés egybecseng a
keresztények s ezen belül is az egyháziasan katolikusok pártpolitikai
irányultságával, ami - kissé leegyszerűsítve - a KDNP-vel, az MDF-fel, és a
FKGK-vel szembeni rokonszenvet, a FIDESZ-szel és az MSZP-vel szembeni
gyanakvó tartózkodást és az SZDSZ-szel szembeni ellenkezést mutat.[16]
Az öregséggel és szűkösséggel gyakran egészségi panaszok, a
mozgás nehezebbé válása és bizonyos társadalmi elszigetelődés is együtt
jár. Az egyháziasan katolikusok között azok vannak többségben, akik mindent
összevéve rossz közérzetről panaszkodnak (a társadalom egyéb
részeiben a jó és a rossz közérzetűek aránya 1993-ban kiegyensúlyozott
volt; a nem hívők között - akik fiatalabbak, jobb módúak stb. - a
kifejezetten jó közérzetűek voltak többségben).
A valóság polarizált: Azok a jellemvonások ugyanis, amelyekkel az
egyház tanításához igazodó, egyházias, templombajáró, hitüket ápoló és
gyakorló katolikusokat jellemezni próbáltuk, részben feltételezik vagy
legalábbis valószínűsítik egymást. Ha legalább két-két ismérvet együtt
kezelünk, kiderül, hogy az egyháziasan katolikusoknak 83,9 százaléka vagy
falusi, vagy/és legfeljebb nyolcosztályos végzettségű. Megfordítva ez
annyit jelent, hogy a gyakorló katolikusoknak csupán 16,1 százaléka
közép- vagy felsőfokú végzettséggel rendelkező városi lakos, miközben a
magyar felnőtt társadalom 37,6 százaléka tartozik ugyanebbe a
kategóriába.[17] Még súlyosabb a következő társadalmi
egyoldalúság: a templomba járó katolikusoknak 89,7 százaléka vagy falun él,
vagy/és 50 éves vagy annál idősebb. Tehát az egyháziasan katolikusoknak
csupán 10,3 százaléka 50 évnél fiatalabb városi ember. Ugyanakkor a 18
éves és idősebb magyar népességnek 51,4 százaléka 50 évnél fiatalabb
városlakó.
Mindezek az adatok közvetlen választ adnak arra a kérdésre, hogy kivel,
kikkel zajlik az egyház belső kommunikációja. Kitér el és kit nem ér el az
egyház a templomban? Az 50 évesek és az annál öregebbek 20-30 százalékát
eléri, de az 50 év alattiaknak csupán 7-8 százalékát. A falusiak negyedét
eléri, a városiaknak csak kevesebb, mint egytizedét. A legalacsonyabb
iskolai végzettségűek egyharmadával találkozik így, a legalább általános
iskolát végzetteknek már csak egytizedével. Mind a magánosok vagy
másodmagukkal élők, mind a hat fős vagy annál nagyobb családosok több mint
egyötöde templomba járó katolikus, az "átlagos", 3-5 fős családokban
élőknek ellenben kevesebb mint egytizede.
A politikai kötődés kommunikációs kapcsolat is. A belső egyházi
kapcsolatrendszer és véleménycsere nagy mértékben magába öleli a KDNP-t,
amely pártolóinak tekintélyes részét a vallásukat rendszeresen gyakorló
egyháziasan katolikusok közül nyeri. A belső egyházi kommunikációnak jó
csatornái vannak az MDF és a FKGP felé, hiszen azok választóinak egyötöde
egyháziasan katolikus. Sokkal kevésbé létezik ilyen hírvivői viszony a
FIDESZ és az MSZP irányába és szinte tökéletesen hiányzik az SZDSZ
esetében. Az utóbbi három pártban ezzel szemben jelentős nagyságú, talán
meghatározó a nem hívők és az ateisták aránya. Tehát azok a pártok eleve
más füllel hallják, más szemmel nézik az egyházi megnyilvánulásokat, mint
az előbbi pártok hívei. Ez megkülönböztetett fogalmazást és érvelést
követel. Ezt azonban nem az egyházon belül kell megoldani, hiszen a szóban
forgó csoportok ott nem elérhetők. Bármi legyen is az egyház és a
keresztények véleménye egyik vagy másik politikai irányzatról és a köré
csoportosuló táborról, a kommunikációs kapcsolatok szűkössége aligha
örvendetes.
Az eddigi adatok és meggondolások a belső egyházi információáramra
vonatkoztak. Ez az éremnek csupán egyik oldala. Kérdés, miképpen kommunikál
az egyház "kifelé"? Milyen rétegekkel van és kikkel nincsen kapcsolata?
Tud-e egyáltalán megkülönböztetett csoportokhoz szólni, vagy a társadalom
nem hívő része tagolatlanul áll-e vele szemben? Kik által szól, ha
egyáltalán párbeszédet folytat? Ugyanúgy zajlik-e ma az egyháznak a
világgal folytatott dialógusa, mint ahogyan 1989-90 előtt zajlott? Az
egyházon kívülről jövő, az egyházzal, a vallással, az erkölccsel, a
társadalmi kérdésekkel kapcsolatos megnyilvánulásokat az egyház a
kommunikáció elemeinek tekinti-e vagy hadüzenetnek? A kérdések hosszan
sorolhatók. Válaszokat nehezebb adni. A magyar katolikus egyház és a
"világ" érintkezésének formálása még befejezetlen, alakítható feladat.
Az egyház kommunikációja "kifelé", "másokkal" - tegnap és ma
Nem árt szem előtt tartani a magyar katolicizmus 1990 előtti nyilvános
jelenlétének és társadalmi megnyilvánulásainak mikéntjét. Köztudott a
kommunista állam törekvése. Először a vallás megsemmisítésén dolgozott.
Azután belátta, hogy ez az út nem járható. Akkor szolgájává akarta tenni az
egyházszervezetet. Propagandája eszközeként kívánta lobogtatni a
"vallásszabadság"-ot. Ám ugyanakkor - a vallást magánügynek nyilvánítva -
az egyházat kizárni igyekezett a közéletből. A kommunizmusnak az a
célkitűzése, hogy az egyházat a nyilvánosságból kiszorítsa, részben
sikerrel járt. Részben! Az elszigeteltség ugyanis itt-ott áttörhető volt. A
magyar egyház az üldözöttség viszonyai között is kapcsolatban volt a
társadalommal, sőt annak kultúrahordozó, értelmiségi részével is!
Hosszú évtizedeken át a Vigilia a legrangosabb magyar kulturális
folyóiratok közé tartozott. Világnézeti önállóságával és függetlenségével
magához vonzotta az önmagukat a hivatalos sémáknak alárendelni nem akaró
neves írókat, költőket, gondolkodókat. A Vigilia, amelyet mindenki
katolikusnak ismert, a szabad és nívós gondolkodás, a nyitottság, a
párbeszéd fóruma és szimbóluma volt. A nem hívő értelmiségiek valószínűleg
sem azelőtt, sem azóta nem olvastak annyi színvonalas katolikus alkotást,
mint azokban az években. És megfordítva: a katolikus "bel"-kultúrába
alighanem sem azelőtt, sem azóta nem szűrődött be és nem épült be annyi
egyéb - tehát: nem katolikus, akár nem hívő - talajról származó érték, mint
abban az időszakban. Egyszóval: voltak intézményes szóvivők. Nem csak a
Vigilia! Az egyházi iskolák, a szerzetesrendek, egy-egy könyv
egyaránt a társadalommal való kapcsolatot ápolták. És becsületet szereztek
a katolikus egyháznak.
Később váltak közismertté, de nem kisebb a jelentőségük a katolikus
kisközösségeknek[18]. Zömében világi
keresztényekből álltak. Saját mindennapi életükben összekapcsolták hitüket
és világi tevékenységeiket. A kisközösségek tagjai nyilvánosan is vállalták
vallási hovatartozásukat. Így nem hivatalos módon a magyar katolicizmus
hírnökei, képviselői lettek. A kisközösségek otthont adtak sok frissen
megtértnek. És összekötötték azok régi és új környezetét. Számos közösség
ökumenikus volt. A kereszténység megélésének gyakorlatában elvi párbeszédet
intézményesített és a különböző felekezetű keresztények között szerető
közösséget teremtett. Az ébredező ellenzéki mozgalom az egyházi
kisközösségeket a szabadság és a társadalmi önállóság letéteményeseiként
üdvözölte. S mivel az egyházüldözés a hatvanas-hetvenes évek óta főleg a
közösségek üldözése volt, a vallási csoportok akaratlanul is a politikai
ellenállás példáivá váltak. A nyugati sajtó a hetvenes-nyolcvanas években
többet írt az önmagát a bázisközösségek mintájának mondó Bokor közösségről,
mint az összes többi egyházi ügyről együttvéve.
Az intézmények és a közösségek mellett óriási jelentősége volt egyes
katolikus értelmiségiek szavának, párbeszédkészségének, kulturális
rangjának, magát elfogadtatni tudó politikai ügyességének. Kodály Zoltán és
Rónay György, Pilinszky János és Nemeskürty István, Erdélyi Zsuzsanna és
Kamarás István - és sokan mások - szóban és példában vonzó és meggyőző
módon tudták képviselni a kereszténységet. Tudták ezt tenni egy olyan
időben, amikor a püspököknek a szocializmust és a "vallásszabadság"-ot
kellett dicsérniük, és amikor az állam sikerrel meg tudta vonni a
nyilvánosságot az egyház keményebb szavú pásztoraitól.[19]
A kommunista kor második felében a magyar katolikus egyház társadalmi
kommunikációja sajátos módon zajlott. Az egyház hivatalos
képviselőinek vagy nem volt társadalmi hitelük, vagy/és nem jutottak
nyilvánossághoz. A társadalom nem hívő vagy nem egyházias háromnegyed része
számára emiatt szinte nem létezővé váltak. Helyettük a társadalom
vagy legalábbis a felnőtt lakosság nem vallásgyakorló 91-92 százaléka olyan
intézményeket, közösségeket és személyeket tekintett a kereszténység és az
egyház kulturális reprezentánsainak, akik elkötelezetten és meggyőzően
katolikusok voltak, bár az egyház képviseletének tisztjét a legkevésbé sem
igényelték, és akiknek persze semmi ilyenféle megbízásuk sem volt. Viszont
nekik köszönhető, hogy az egyház és a társadalom között olyan folyamatos
cserekapcsolatra kerülhetett sor, amely nemcsak a kereszténységnek, hanem a
magyar katolikus egyháznak is megbecsülést és presztízst szerzett. Ennek
visszatükröződése az egyházba vetett bizalom a kommunizmus összeomlásának
szakaszában és a rendszerváltás pillanataiban.[20] A
dolog árnyoldala, hogy a katolicizmus ilyen nem hivatalos képviselői nem
ágyazódhattak be egy átfogóbb belső egyházi kommunikációs hálózatba, hiszen
az nem létezett. Sőt a "kívül" történő megszólalás "belül" gyakran
gyanakvásba ütközött. (1990 után a gyanakvás gyanúsítgatássá
fokozódott. Akik azelőtt elszigeteltek vagy párbeszédre képtelenek voltak,
ma alkalmasint önmaguk szerepét is szépítik azzal, hogy tagadják a
kereszténység korábbi nyilvános képviseletének lehetőségét - hacsak nem
erkölcstelen megalkuvások árán.)
Egyáltalán milyen viszony lehetséges az egyház és a világ között?
Lehet-e kommunikálni résztvevőként, közösséget vállalva vagy elkülönült
partnerként, esetleg akár szembenállva. A résztvevő kommunikáció lényegét a
különféle rétegekben, foglalkozási csoportokban, társadalmi színtereken,
pártokban, mozgalmakban, intézményekben való keresztény jelenlét
biztosítja. Ez akkor teremt igazán gyümölcsöző kapcsolatot az egyház és a
világ között, ha az ezerféle közegben és pozícióban tevékenykedő és
megnyilvánuló keresztényeket az egyház közössége és intézménye saját
hírnökeinek tekinti. Ehhez kell, hogy az egyház bizalommal kezelje tagjait:
a pásztor a hívőt, a világi a világit, a civil keresztény a papot és a
püspököt. A bizalom különösen akkor feladat, ha a vélemények különböznek. A
magyar katolikus egyház híveinek is tudomásul kell venniük a Zsinatnak azon
tanítását, hogy a mindegyikük számára közös keresztény meggyőződés
talajáról alkalmasint egymástól eltérő gyakorlati, kulturális, politikai
stb. következtetésekre juthatnak.[21] Ezt a bizalmat és a
pluralizmus elfogadását még tanulni kell. 1995 nyarán előbb a Keresztény
Élet, majd az Új Ember szerzői és újságírói, sőt neves katolikus közéleti
személyek ítélték tudathasadásosnak, janicsárnak, kaméleonnak, érdek-
katolikusnak[22] azokat, akik nem az ő ízlésüknek
megfelelő politikai véleményt képviseltek, vagy akik akár csak szóba mertek
állni más véleményen levőkkel. A vitát kirobbantó alkalom jellemző módon
egy olyan konferencia volt, amelyen liberálisként ismert értelmiségiek (is)
beszéltek. Maga ez a tény többféleképpen fogalmazható. Az első változat
szerint a felháborodott cikkek oka egyszerűen az volt. hogy katolikus
rendezvényre nem katolikusokat, sőt egyházkritikusként ismert személyeket
is meghívtak, míg a bírálók hiányolták az általuk "hiteles"-nek tekintett
személyeket.
A második változat szerint a meghívók ezzel "gyanútlanul vagy
elvtelenül egyházellenes mozgalmaknak nyújtanak segédkezet..."[23]
A világgal való érintkezésnek talán létezik egy másik útja is: a falak
biztonságos védelmében, a lőréseken át folytatott "párbeszéd". Persze a
másik nyelvét ebben az esetben is meg kellene tanulni. Ilyen esetben is meg
kell teremteni az információcsere csatornáit, szabályait, rendszerét.
(Például, hogy ne lőjjék le, aki a falak közelébe merészkedik.) Ám ha
intézményesül is valamiféle konfrontációs kommunikáció, akkor is
kérdés, hogy a bizalomra való kölcsönös hajlandóság és megértési készség
híján az hová vezet? Félő, hogy süketek párbeszédévé válik, amelyben
mindkét fél saját igazát hajtogatja, és a másik fél értetlenkedését
bizonyítéknak tekinti arra, hogy az nem is törekszik a szótértésre.
1990 után, amikor az egyház intézményi rekonstrukciója megindult,
örvendetesen fellendültek az egyházon belüli kapcsolatok. Nagyon pozitív
jelek a katolikus újságok, folyóiratok szaporodása, a lelkiségi mozgalmak
erősödése és találkozói, az egyházmegyei zsinatok és sok egyéb. Ugyanekkor
azonban elakadt az egyházból kifelé irányuló kommunikáció. Mi is, mások is,
előbb saját identitásunk megerősítésével foglalkoztunk.[24] Sőt elhangzott, hogy az egyház pásztorainak elsődleges
feladata nem a kívülállókkal való párbeszéd, hanem a saját közösség
összetartása. Valóban ez a pásztori hivatal lényege! Az egyház azonban
ugyanakkor feltételezi, sőt követeli, hogy a keresztények meggyőződésüket
önállóan képviseljék a társadalom másként gondolkodó tagjai körében. Ehhez
az egyházon belülről bizalomra, segítségre, támogatásra szorulnak. Itt még
sok tennivaló akad. Hiányzik egy katolikus napilap... Szomorú, hogy a
tervezett keresztény (s legalább részben katolikus) budapesti rádióadónak
azon kellett megbuknia, hogy nem volt senki, aki a szinte csak jelképes
katolikus hozzájárulást kifizesse... Megoldatlan a katolikus könyveknek az
egyházon kívüli terjesztése... Bemutatkozó és public relations
tevékenységet az egyház egyáltalán nem folytat stb.
A társadalommal való kommunikáció elhanyagolása annál érthetetlenebb,
mert a vallás és az egyház tevékenységének hírértéke van. Ez a hírérték ma
különösen nagy, hiszen ezeket a témákat csak 1989-1990 óta lehet
nyilvánosan tárgyalni. A tömegkommunikáció nem hagyja ki ezt a lehetőséget.
A híreknek az áramlása az egyház és a világ között (vagy az egyházzal és a
vallással kapcsolatban) a legkevésbé sem szűnt meg, csupán az egyház
mondott le a hírfolyam irányításáról. Nem maga nyilatkozik. Nem maga szabja
meg a közlés helyét, mikéntjét és idejét. Nincs olyan egyházi szóvivő, aki
"belül" elsőnek kapná meg a fontos információkat, amelyeket azután "kívül"
megfelelő szakértelem és kapcsolatok birtokában hitelesen és a
leghatékonyabban tudna továbbadni. Végeredményben az egyház ki van téve a
vallási ügyekben nem mindig tájékozott és nem mindig barátságos újságírók
megkeresésének, közlésvágyának, értelmezéseinek. És az egyház gyakran
igazán jelentős kérdésekben sem tudja elérni, hogy a tömegközlés a
társadalom többségének felfogásához igazodjon és kiegyensúlyozottan
képviselje a pro és kontra érveket[25]. A
tömegkommunikációs kort kellően fel nem ismerve, az egyház olyan mint a
futballjátékos, aki a pályán van, de "nincs a labdán". Részese is meg nem
is a játéknak. Ezért sokan elégedetlenek vele. Egyes adatok szerint az a
tekintély, amellyel az egyház 1990-91-ig a társadalom nem hívő részében is
rendelkezett, lecsökkent.[26]
Még két kérdés kikerülhetetlen: a "miről" és a "hogyan". Milyen
témákban alakul ki az egyházhoz kapcsolódó kommunikáció? A gyakorlat azt
mutatja, hogy az egyház jogairól és intézményeiről, pénzéről, szervezeti
nehézségeiről, politikai helyzetéről! Ezek azok a témák, amelyek a hatalmi
harc részeseit érdeklik, amelyeket a "keresztény" s a szocialista és a
liberális pártok egyaránt szóba hoznak. Ebben a megvilágításban az egyház
egyszerűen egy politikai, hatalmi szervezet, nem több és nem
kevesebb. (És aki az egyházon belül ezzel nem ért egyet, annak
tudatosítania kell, hogy mint az egyház tagja ő is felelős azért, ha az
egyháznak a közvéleményben terjesztett képe - saját magunk kommunikációs
tehetetlensége miatt! - ilyenné torzul.) Ráadásul a hatalom, a jogi
státusz, az iskolaügy és az intézmények feletti felügyelet értelmiségi
szintű problémák. Tehát ez a megközelítésmód eleve kijelöli, hogy kiket
foglalkoztat.
1996 nyaráig hiányzott[27] az egyház nyilvános és
nyomatékos közösségvállalása a rászoruló és kisemmizett
kisemberekkel. Azóta csak az a kérdés, hogy a hivatalos nyilatkozat
visszatükröződik-e az egyház életében, és ennek megfelelően kézzelfoghatóvá
válik-e az érintettek és a társadalom egésze számára. Az egyház eddig nem
szólt a templomfalakon kívül is hallható módon az emberek mindennapi
gondjairól, a magányról, a reménytelenségekről, az elszegényedésről, a nők
növekvő hátrányairól, a kormány antiszociális döntéseiről, a társadalom
legszélesebb tömegeit foglalkoztató gondokról. Pontosabban: egy-egy egyházi
személy szólt, alkalomadtán, de szavuk elveszett a tömegkommunikáció
zuhatagában. Az egyház mint a legnagyobb társadalmi intézmény, mint a
legnagyobb létszámú társadalmi szervezet, mint elkötelezett emberek
közössége ezelőtt nem szólt. Legalábbis nem szólt eleget! Emiatt az általa
hordozott Örömhír is homályba borult! Annál nagyobb a jelentősége a Magyar
Katolikus Püspöki Kar mostani nyilatkozatának. S annál nagyobb kérdés,
sikerül-e vele széleskörű párbeszédet indítani? A nagy és szinte kivétel
nélkül pozitív visszhang azt mutatja, hogy a társadalom, hívők és nem hívők
nagyon várták az egyház megszólalását.
A "hogyan" gyakran a végső biztosítéka annak, hogy a belső egyházi
kommunikáció, például a rádió vagy a televízió egyházi műsorai ne
válhassanak a társadalom egészéhez és ezen belül a nem hívőkhöz szóló
kommunikációvá, hiszen akármilyen "tömeg"-kommunikációs eszköz hordozza is,
belterjes marad az a közlés, amely bennfenteseknek szóló nyelven és
fogalmakkal készül, amely csak kevesek által érthető kérdéseket taglal,
amely kenetteljességével szenteltvizet és tömjénfüstöt idéz. Lehetséges,
hogy erre is szükség van. Otthonhoz kötött katolikusoknak is joguk van
arra, hogy saját szóhasználatuknak megfelelően halljanak hitről, vallásról,
egyházról. De bizonyos, hogy a nem hívőket nem lehet így megszólítani!
Hogyan kellene? Világszerte sok módját kitalálták. Nálunk előbb még el
kellene ismertetni a nem hívőkhöz szólásjogosultságát,[28] és csak azután kellene kitalálni a formáját,
megteremteni a helyét és eszközeit!
Kommunikáció így és úgy
Befejezésül emlékeztetni kell még valamire. Amikor az egyház
kommunikálásáról esik szó, az nem csak egy tetszőleges intézmény vagy
csoport közlési és kapcsolatteremtési képességének a vizsgálata. Ezt az
intézményt és közösséget Jézus azzal a küldetéssel hívta életre, hogy
"menjetek és tanítsatok minden népet", azaz kommunikáljatok mindenkivel, és
ne csak a magatokhoz hasonlókkal. Ennek tudatában kell feltenni a kérdést,
hogy önmaga, azaz a társadalom egyhetede számára ismétli-e az egyház az
Evangéliumot, vagy tud-e jel, kovász, hegyen épült város lenni? Akar-e
egyáltalán? Vállalja-e mindazt az erőfeszítést, alázatot, kezdeményezést,
önkorlátozást és áldozatot, ami ehhez nélkülözhetetlen? S kik számára akar
jel lenni? Vagy nem akar? Vagy - az elvallástalanodás, az egyre
általánosabb önzés, a bűnös világ láttán - talán reménytelennek tartja a
mindenkihez szólást? Elhalasztja a Jóhír hirdetését legalább addigra, amíg
intézményei meg nem erősödnek? Ám addig is igaz, hogy "ha a só elveszíti
ízét, ... sem földnek, sem trágyának nem való. Kidobják. Akinek füle van a
hallásra, hallja meg!"[29]
JEGYZETEK
- A szerző szociológus, az Országos Lelkipásztori Intézet
Vallásszociológiai Központjának igazgatója
- in: EURÓPAI SZEMMEL 1996/4.
- Érdemes megállni egy-egy kifejezésnél. A magyar
nyelvben (és gondolkodásban?) rosszul hangzana a "püspöki ház, lakás,
otthon stb.". Püspöknek palota jár. A "palota" uralkodást, hatalmat,
gazdagságot, csillogást, ugyanakkor élettelenséget, a néptől való
távolságot, talán múltbeliséget sugalló fogalom...
- A Magyar Katolikus Püspöki Kar álta1 1996. augusztus
20-án kiadott Igazságosabb és testvériesebb világot! című szociális
körlevél a korábbival szemben új helyzetet teremtett, és megkezdte az
egyház és a világ közötti kommunikációt.
- A vallási kommunikáció kutatása magába foglalja a
vallási nyelv hermeneutikai és pszichológiai problémáit, a hit átadásának
kérdéseit, a tömegkommunikáció mcgjelenéséből adódó új helyzet elemzését
stb. Vö. Wolfgang Beinert ct al.: Theorie der Sprachhandlungen und
heutige Ekklesiologie. Herder, Freiburg, 1987.; Dallas M. High
(szerk.): Sprachanalyse und religiöses Sprechen. Patmos, Düsseldorf,
1972.; Adolf Holl: Gott im Nachtrichtennetz. Rornbach, Freiburg,
1968.; Stewart M. Hoover: Mass Media Religion. Sage, Newbury Park,
1988.; Hans Norbert Janowski (szerk.): Die kanalisierte Botschaft.
Gütersloher-Sieberstern, Gütersloh, 1987.; Norbert Kutschki (szerk.):
Überlieferungsschwierigkeiten des Glaubens. Echter, Würzburg, 1994.;
Gavin Reid: To Reach a Nation. Hodder and Stoughton, London, 1987.; David
Tracy: Theologie als Gespräch. Grünewald, Mainz, 1993.
- 1995-ben 42. évfolyamában járt a negycdéves Media
Development. Journal of thc World Association for Christian
Communication című londoni folyóirat. Lásd még: John Coleman - Tomka Miklós
(szerk.): Mass Media. Concilium 1993. 6.
- Egy meglett korú szociológusunk egyszer nyilvánosan
kifakadt: nem szabad tetszőlegesen definiálgatni, hogy mi az egyház, hiszen
azt a katolikus tanítás egyértelműen megszabja. Talán teológiailag igaza
volt. A szociológia ellenben földhözragadt valóságokkal foglalkozik.
Például az egyház olyan megjelenésével, ahogyan látható formában hívők és
nem hívők számára megmutatkozik: van népe, felfogása. szervezete. közéleti
szerepe stb. Indokolt lehet tehát a kérdés miben áll és miképpen működik ez
a látható társadalmi alak. Előfordulhat, hogy a "látható egyház" működése,
egyik-másik funkciója ütközik a Jézus által elvárt szereppel. Az emberek
végessége és bűnössége miatt szinte mindig feszültség van a látható és a
láthatatlan egyház között. Ennek tudomásulvétele és a látható egyház
hiányosságainak nem letagadása, hanem gyógyítása és kezelése a legkevésbé
sem egyházellenesség! Mint ahogyan a látható egyház intézményi és
szervezeti formáinak és konfliktusainak vizsgálata sem szükségszerűen
marxizmus!
- Az a tény. hogy lsten népének közösségi és szervezeti
léte profán tevékenysége és a világgal való kapesotai a világiak ügye, joga
és felelőssége nem csak mindennapi (és szociológiai) evidencia. hanem a II.
vatikáni zsinat explicit tanitása is. Vö. a világiakkal foglalkozó
Apostolicam actuositatem című dokumentum (cbben főleg a 2., 7., I3.,
19., 21.). továbbá Lumen gentium 33., Gaudium et spes 43.,
Ad gentes 21. stb.
- A kifelé irányuló kommunikációra és abban a világiak
szerepérc vonatkozóan vö. a második vatikáni zsinatnak a társadalmi
kommunikáció eszközeiről szóló dekrétumát: Inter mirifica 3.
- A második vatikáni zsinatnak az egyházról szóló és
alighanem a legalapvetőbb dokumentuma, a Lumen gentium (37.) így ír:
[A világiaknak] "tudásukhoz és illetékességükhöz mérten szabadságukban áll,
sőt olykor kötelességük is, hogy véleményt nyilvánítsanak az egyház javát
illető dolgokban... A felszentelt pásztorok viszont ismerjék el és
gyarapítsák a világi hívők megbecsülését tekintélyét és felelősségét az
egyházban; szívesen használják fel okos tanácsukat bizalommal ruházzanak
rájuk feladatokat az egyház szolgálatára, hagyjanak nekik szabadságot és
teret a cselekvésben, sőt bátorítsák őket arra, hogy saját
kezdeményezésükre is cselekedjenek. Atyai szeretettel vegyék fontolóra
Krisztusban a világiak javaslatait véleményeit és előterjesztett
kívánságait. Azt a jogos szabadságot, amely a földi társadalomban kijár
mindenkinek, ismerjék el és tiszteljék a lelkek pásztorai." Ezt kiegészíti
a Gaudium et spes dokumentum (62.): "Ahhoz, hogy ezek a személyek
[ti. a világiak] feladatuknak megfelelhessenek. minden hívő, egyházi és
világi számára biztosítani kell a kutatás, a gondolkodás és a szerény, de
bátor véleménynyilvánítás szabadságát mindabban, amiben szakértő." [A
szerző saját fordítása. A zsinati dokumentumok hazai kiadása ezt a mondatot
félreértette - T. M.]
- Sajnálatosan szemléltető példa, hogy a vallási
folyóiratok állami támogatásának elosztásából az egyházak képviselői
például az Egyházfórumot több éven át azzal zárták ki, hogy az "nem
egyházi" lap.
- Az egyház közösséggé válása és belső kommunikációja
megköveteli, hogy a "kommunikáció" ne csupán egymás észleléséből, és "a
másik" fél szándékainak feltételezgetéséből álljon. hanem a dolgok közös
megbeszélését is tartalmazza. Ennek feltétele, hogy az eddig néma
egyháztagok is bátorítást kapjanak, és a pásztorok az ő megnyilvánulásaikat
akkor is jogosnak tekintsék, ha azok nem diplomatikusak vagy még éretlenek.
Az egyház belső kommunikációja nem nélkülözheti a felnőtt kereszténnyé
nevelést és a kísérletezés lehetővé tételét. Ezért káros a kritikus világi
törekvések, például cgy "egyház-népszavazás" maradéktalan elítélése, amire
itthon bőven akad példa. Vö. Magyar vélemények az egyház-nép-
szavazásról. Egyházfórum 1995. 4. 43-57., valamint Nagy Ferenc:
"Egyház-nép-szavazás" Magyarországon? Melléklet a Távlatok 1995.
karácsonyi számához.
- Tomka Miklós: A vallási önbesorolás és a társadalmi
rétegződés. Szociológia 1977. 4. 522-536.
- A Gallup Intézet által végzett vizsgálat jelen adatait
itt közöljük először.
- Bukodi Erzsébet-Harcsa István-Reisz László:
Társadalmi tagozódás, mobilitás. Az 1992. évi mobilitásvizsgálat
alapján. Társadalomstatisztikai Közlemények. Központi Statisztikai Hivatal,
Bp.,1994.
- Korábbi adatösszefoglalás és bibliográfia vö. Tomka
Miklós: Csak katolikusoknak. Corvinus, Bp., 1995. főleg 149-158.
- Országos statisztikákhoz az 1990. évi népszámlálást
vettük alapul. Vö. 1990. évi népszámlálás. 3. Összefoglaló adatok.
Központi Statisztikai Hivatal, Bp., 1992.
- A kisközösségek irodalma már tucatnyi kötetre és sok
egyéb tanulmányra rúg. Mégsem lehet azt mondani, hogy ez, az egyház
szempontjaiból alapvető jelentőségű jelenség és folyamat megfelelően fel
lenne tárva. Sajnos itt nincs mód a kisközösségek ekkléziológiai
pasztorálteológiai és profán társadalmi szerepének vizsgálatára.
- Vö. Paul G. Bozsoky-Lukács László: De I'oppression
á la liberté. L'Église en Hongrie 1945-1992. Beauchesne, Paris, 1993.;
Lénárd Ödön: Erő az erőtlenségben. Márton Áron, Bp., 1995.; Mészáros
István:... kimaradt tananyag... A diktatúra és az egyház I-III. C.
kötet. Márton Áron, Bp., 1993-1995.
- Az egyház gyors és nagymérvű presztízsnövekedését és a
közvéleménynek azt a szándékát, hogy az egyházat a társadalmi cselekvés
minden szférájában jelentős befolyáshoz juttassa, számos intézet sok
kutatása dokumentálta. Összefoglalóan vö.: Tomka Miklós: Magyar
katolicizmus 1991. Országos Lelkipásztori Intézet, Bp., 1991. főleg 44-
48.
- Gaudium et spes 43. In: A II. vatikáni
Zsinat tanítása. Szerk.: Cserháti József és Fábián Árpád. Szent István
Társulat, Bp., 1975.
- A Krómer István által kiváltott vitában vele többé-
kevésbé azonos véleményt képviselt Giczy György, Elmer István, Hanach
Péter, Keresztes K. Sándor. A nem katolikusok, valamint nem "jó"
katolikusok meghívásáért élesen bíráltak, illetve az előbbi kritikára
válaszolók: Békés Gellért, Boór János, Endreffy Zoltán, Galambos Gyula,
Horváth Árpád, Kamarás István, Katus László, Pongrácz Mária, Pomogáts Béla
és Tegycy Gábor SJ voltak. Különösen sajnálatos, hogy a válaszolóknak a II.
vatikáni zsinatra történő hivatkozását Krómer István azzal utasította
vissza, hogy "álszent dolog vatikáni szövegekkel takarózva" érvelni.
Krómernek a zsinat tanításáról több szava nincs. Vö. Keresztény Élet 1995.
május 28., július 2., július 9., július 16., augusztus 6. és Új Ember
július 2., július 16. Jellemző, hogy Krómer ugyancsak egyoldalú véleményét
a 168 óra pár hónappal később mérvadó egyházi állásfoglalásnak értelmezi.
Vö. Mucsányi Marianna és Takács Béla összeállítása: Az egyház és a párt:
azonos távolságra? 168 óra 1995. december 5. Lehet, hogy ebben az is
közrejátszik, hogy Krómert ezt követően rangos konferenciákra hívták
előadni, s fölröppent a hír, miszerint a Magyar Katolikus Püspöki Kar
kinevezte volna az Új Ember című katolikus hetilapot felügyelő
bizottság tagjává.
- Az előbb idézett vitát indító cikkből.
- Csak egyetlen példa: 1988-89-ben komoly lehetőségként
fölmerült egy keresztény ifjúsági mozgalom megteremtésének a gondolata.
Volt korábbi, "földalatti" együttműködés. Megvoltak a kapcsolatok. Megvolt
a jószándék. Ám amikor ütött a rendszerváltás órája, mindegyik felekezet, a
kisebbekkel kezdve, saját ifjúsági mozgalmat teremtett. Érthető: féltek a
nagyobbak túlsúlyától. Igazi kooperáció azóta sincs közöttük.
- Erre jócskán akad bizonyíték az egyházi ingatlanok
visszaadása, az egyház-finanszírozás vagy az egyházak intézményi jelenléte
- vö. Dabas-Sári körüli viták tömegkommunikációs megjelenítésében.
- Vásárhelyi Mária: Az intézményrendszer
presztízséről. Jel-Kép 1995. 2. 3-12. Kérdés persze, hogy mekkora a
súlya az egyetlen kutatásból levont következtetéseknek.
- 1996 nyarán viszont megfogalmazódott az egyház
társadalmi elkötelezettségét és a rászorulókkal való közösségvállalását
kifejező szociális körlevél.
- S hogy mennyire nem reménytelen annak elfogadtatása,
hogy az egyháznak joga és kötelessége közéleti és társadalmi kérdésekben
megszólalnia, arra aligha van jobb példa, mint a szociális körlevél.
- Mk 14, 34-35.
dugo@szepi.hu