Merza József:
A MATEMATIKA ÉS A KERESZTÉNY GONDOLKODÁSMÓD
Elhangzott a "Tudomány és Teológia" című konferencián.
Debrecenben, 1993. július 10-én.
A matematikus is térben és időben létezik. Amikor tehát arra vállalkozom,
hogy a matematika és a keresztény gondolkodásmód viszonyáról szóljak, helyesebbnek
és hasznosabbnak tartom, hogy bemutassam egy keresztény matematikus gondolkodásmódját,
amely radikális történelmi átrendeződések hatására alakult ki Magyarországon.
A katolikus egyházhoz tartozom. Életem első harmadának teológiai látásmódját
a 30-as évek felfogása határozta meg. Ez a látásmód szembesült a kommunizmus
vallásellenes támadásával és változott át a kezdeti passzivitásból aktívvá
életem második harmadában, maga mögött tudva a II. Vatikáni Zsinat ösztönző
hatását. Minthogy azonban kisközösségben élő ember is voltam, a harmadik
húsz évben tapasztalnom kellett a konzervatív belső egyházi tendenciák
hatásából eredő nehézségeket és az elmaradt egyházi megújulás miatt a ma
feszültségeit is. A következőkben megkísérlem annak felvázolását, hogy
milyen szemléletet alakított ki bennem a matematikai gondolkodásmód az
idők által hozott elméleti és gyakorlati hitkérdések megoldása vagy legalább
értelmezése során.
A rendszeres vallásoktatásban és jó vallási közegben felnevelkedett
fiatalember számára nem mindig jelent problémát Isten létének bizonyítása.
Ha azonban kifejezetten vallásellenes támadásokkal találkozunk, s ezek
a támadások nemcsak elméletiek, hanem egzisztenciát, érvényesülést is érintőek,
akkor kellően tisztázni kell önmagunk számára, hogy miként látjuk a teodíceai
kérdést. A szentíráson nevelkedett ember számára érték Pál apostol kijelentése:
"Isten... örök ereje és isteni mivolta, a világ teremtése óta művei
alapján értelemmel felismerhetők" (R 1,20), vagy Károli szerint "az
ő örökké való hatalma és istensége, a világ teremtésétől fogva az ő alkotásaiból
megértetvén megláttatik". A napi imáját végző hívő szívében ott él
a zsoltáros szava: "Az egek beszélik Isten dicsőségét és kezeinek
munkáját hirdeti az égboltozat" (19. zsoltár). Az emberiség történelme
azonban azt bizonyítja, hogy a csillagoktól fénylő égbolt ugyanúgy ébreszthet
magányt is a szemlélőben, s jóakaratú tudósok serege nem látja meg a világban
megdönthetetlen bizonyossággal az isteni kéz nyomát. Igyekszünk megfejteni
az "egek beszédét", s a bolygómozgás törvényeitől a nagyon távoli
csillaghalmazok viselkedéséig sok mindent le is írtunk, de magának az Alkotónak
matematikai vagy fizikai bizonyossággal megragadható valóságára nem bukkantunk.
Világnézetünk alapján tulajdoníthatjuk ezt a művet Ábrahám vagy Jézus Istenének,
a láthatatlan Óriásnak, egy titokzatos Értelemnek, vagy egyszerűen önmagának.
Akármelyik felfogást is képviseljük, a természettudományok művelése előrehalad
és a Mű újabb és újabb részleteibe hatol bele. A gyakorlat mindeddig azt
mutatta, hogy a kutató ember számára Isten létének axiómája felvehető,
s akkor ismeretvilága beágyazható egy sajátos szemléletbe. Ez a tudás mindmáig
ellentmondásmentes, csakúgy mint az, amelyik az isteni nemlét axiómájára
épít. Kemény beszéd ez, amely szent Tamás istenérveinek kritikájától indul,
s amelyet a tamási érvek átfogalmazásai (pl. a Maréchal-féle) sem változtat
meg. A szubjektíve teljes bizonyossággal megélt hittől nem könnyű eljutni
a teológusok mai megfogalmazásaihoz, miszerint a hit kaland, kihívás, a
hit bizalommal történő ugrás az ismeretlenbe. Végül is azonban mind önmagunk,
mind mások számára fontos, hogy belássuk: Isten léte nem levezethető tétel,
hanem axióma. Nem bizonyítható, vagy ha bizonyítható, akkor a bizonyítás
nem matematikai vagy fizikai-tapasztalati, hanem egyfajta érvelés, amely
— mint minden axiómánál — a tény kézenfekvőségét, elfogadhatóságát, értelmességét,
a tapasztalattal nem ellenkezését, bizonyos embercsoport számára közmegegyezéssel
való elfogadásra alkalmasságát igazolja. Bármilyen értelmes is a hitünk,
bármennyire átfogja emberi életünket a cselekvés és a hűség tekintetében,
ma már úgy látjuk, hogy minden megalapozottságában is tartalmaz egy alapvető
döntést Isten mellett, Isten javára. E döntés és más kiegészítő döntések
meghozatala teszi hitrendszerünket kereszténnyé, amelynek középpontjában
Jézus áll, s amelynek tartalma mindaz, ami az ó- és újszövetség, valamint
a józan emberi megismerés alapján levezethető, rendszerbe foglalható.
Feltehetjük a kérdést, hogy ha hitünket axiomatikusan tekintjük, nem
gyengül-e meg ezáltal, nem válik-e világivá, nem foszlik-e szét? Válaszolok.
Minthogy az axiomatikus felépítés csupán ismereteink elrendezését jelenti,
de maguk az alaptételek mélységesen transzcendens kijelentéseket fogalmazhatnak
meg, azért a világiasságtól nem kell félni. Inkább azt kell megkérdeznünk,
hogy rá lehet-e tennünk az életünket valamire, amiről tudjuk, hogy a szó
logikai-matematikai-fizikai értelmében véve nem bizonyított állítás? Azt
hiszem, sokunk élete erősíti meg azt, hogy lehet. Hiszen az axióma, ami
mellé álltunk, nem hihetetlen, ellentmondásos valami. Nagyon sok okunk
van arra, hogy feltételezzük. Beszélni tudunk arról, hogy miként jutottunk
el hozzá akár a hagyomány, akár szubjektív meglátás, a szív érvei, akár
bizonyos egyéb tények meggyőző ereje következtében. Vagy éppen azért, mert
más feltételezés nem látszik elfogadhatónak. Az is lehet, hogy elsődlegesen
nem maga az axióma mozgat minket, hanem azok a fontos következmények, amik
belőle adódnak. Talán nem feltétlenül Isten elvont létére gondolunk akkor,
amikor nemet mondunk az erőszakra, a háborús emberölésre és igent mondunk
az irgalomra, a békességteremtésre, a felebaráti szeretetre és az emberek
szolgálatára, bár ez az alaptétel áll mindezek mögött.
Melyek e szemléletmód előnyei? A legfontosabb talán az, hogy új szemmel
tudunk nézni mindarra, amit hittankönyveink tartalmaznak. Észrevesszük,
mik azok a pontok, amelyek alapkő jellegűek. Amelyek pillérekként emelkednek
ki az ismeretlenség homályából, támaszt adva építkező gondolkodásunknak.
Ebben a felfogásmódban megértjük azokat, akik hitüket más evidenciákra
építik, s ugyanolyan intellektuális becsületességgel élik meg hitrendszerüket,
mint mi szeretnénk. A világot egyetemes kinyilatkoztatásával elárasztó
Istenből a térbe és időbe ágyazott ember más és más alaptényeket ragadott
meg és fejezett ki a rendelkezésére álló fogalmi és kultikus eszközökkel.
Van tehát mód a különféle vallások megértő párbeszédére s arra is van mód,
hogy egy hitrendszeren belül ekvivalens axiómarendszerek segítségével új
vagy más igényeknek megfelelő tant fejlesszünk ki.
A hit tehát a Lélek, a lelkiismeret által megvilágosított értelem révén
kutatható tudománnyá válik. Alkalmazhatók lesznek azok a módszerek, amelyek
a tudományok művelése által birtokunkba jutottak. Az Isten által teremtett
világ ugyanis profán területeken is kezünkbe adhat olyan módszereket, amelyek
par excellence teológiai megfontolásokban is alkalmazhatók. A komplementaritás
elve nemcsak a fizikában hasznos, de kezelhetővé teszi Jézus istenemberségének
fogalmát is. A teológia ebben a felfogásban sokszínű, változatos tudomány
lehet, amely különféle megvalósításokban, modellekben fejtheti ki ugyanazon
alaptételek világát. Ugyanazt kívánhatjuk meg a teológiai rendszerektől,
mint bármely axiomatikusan felépített tudománytól: alapjai legyenek ellentmondásmentesek,
a lehető legteljesebbek, s a pontos elme igényelheti a posztulátumok függetlenségét
is. Alaptételeink egyszerűsége nagy előny az elfogadhatóság szempontjából,
másrészt a rendszer kritikai átvizsgálása mindig időszerű, hiszen a tükörben
és homályosan látó ember olyasmit is lefektethet alaptételként, ami később
nem állja meg a helyét, zavart okoz. Ami elvileg másként is lehet és ha
másként van, attól még nem rendül meg a hitrendszer. Ami régi, az nem feltétlenül
időtálló. Gondoljunk az euklideszi posztulátum tagadása által megnyílott
új világ szépségeire.
A jó axiómarendszer nem definíciókból áll. Éppen azért fejlesztettük
ki mind a matematikában mind a fizikában az axiomatikus tárgyalásmódot,
hogy megszabaduljunk a definíciók láncának véget nem érő sorozatától. A
geometria klasszikus megalapozásában nem mondjuk meg, mi a pont vagy az
egyenes vagy azt, hogy mit jelent illeszkedni. Ehelyett tényeket fogalmazunk
meg, amelyekben az emberek valamilyen oknál fogva egyetértenek. Ha fel
tudunk sorolni elég sok ilyen tényt, akkor kész a tudomány, az alapelemek
és az alapösszefüggések meghatározottá váltak. Azt szoktuk mondani, hogy
a felsorolt axiómák — mint alaptételek — implicit módon definiálják a bennük
szereplő alapfogalmakat és alapösszefüggéseket. Vajon nem kínálhatják-e
fel a matematikusok ezt a tárgyalási módot a teológusoknak? Hiszen ki az,
aki definiálni tudná Istent? Ki az, aki értelmezni tudná a Lélek hatását
az emberben? S ebbéli törekvéseink során végül is eljutnánk-e az ember
üdvösségét alapvetően meghatározó teendőkig? Nem keverednénk-e bele különféle
filozófiai segédeszközeink miatt nehéz szellemi állóharcokba? Ma is itt
van Jézus istenségének problémája, amelyet elődeink inkább erőszakosan
mint érveléssel oldottak meg, tehát ma is kísért. Nem lenne előnyösebb
hitünk felépítéséhez világosan megfogalmazott jézusi mondatokat használni?
Az irgalom vagy megbocsátás precíz értelmezésének elmondása helyett nem
lenne célszerűbb kereszténynek tekinteni azt, aki helyesli az irgalmas
szamaritánus vagy a tékozló fiú apjának magatartását? Nem lenne-e jobb
azt tekinteni kereszténynek, aki az igazságos háború pontos meghatározása
helyett egyetértene Péter kardjának hüvelybe visszatolásával, vagy a másik
orca odafordításával? Én ugyanis hiszek az axiómák implicit definiáló erejében,
hiszek abban, hogy elég sok jézusi kijelentést egymás alá írva, e tételek
egyenletrendszere egyértelműen meghatározza a benne lévő fogalmakat. Olyasmit,
mint szeretni, hinni, szelídnek vagy alázatosnak lenni és így tovább. Ez
egészséges, mindenki által átlátható fundamentalizmus lehetne.
Mindent még így sem lehet kielégítően meghatározni. Hiszen mi egy axióma?
Mi a benne foglalt tétel? Egy mondat Istenről, emberről, a valóságról és
ezek vonatkozásairól. Ki állíthatná, hogy ha Isten több mint a világ, akkor
képesek, vagyunk adekvát mondatokat mondani róla? Ha hiszünk a megismerésben
és hiszünk abban, hogy a Lélek egyre csak vezet minket a teljes igazság
felé — ugye ezek is axiómák? —, akkor bízunk abban, hogy mondhatunk igaz
állítást Istenről — pl. Isten szeret — de ez még nem minden. Ebből az alapvetően
fontos, hogy a gyűlölet világát kizáró axiómából sok minden levezethető,
de nem minden. Ha Isten végtelen, akkor még további axiómákra, Isten más
vonatkozásait felfedő vagy posztuláló axiómákra van szükség. Az Istent
leíró axiómarendszer talán végtelen hosszú tételsorozat, végtelen sok egyenletből
álló végtelen sok ismeretlent tartalmazó rendszer. Nem tudom. Azt viszont
tudom, hogy ha van értelme a vallási kutatásnak a Lélek vezetése alatt,
ha van jövője a profetikus meglátásoknak, a vallási zsenik intuitív felfedezéseinek,
akkor az éppen ezen axiómarendszer minél teljesebbé tételére irányulhat.
Abban eléggé biztos vagyok, hogy az etikai axiómarendszer teljes és meghatározott,
de hát a teológia nemcsak morálisból áll, és Jézus elkezdte az Isten világáról
szóló egyéb tételek felírását is. Persze egészen világos, hogy itt nagyon
nehéz helyzetben vagyunk, mert ő látta és hallotta az Atyát s velünk ez
egészen másként van.
Minden axióma, mint tétel, a teljes szélességében felfogott valóság
egy vetülete. A vetület megfogalmazásakor nemcsak információelméleti gondjaink
vannak amiatt, hogy megismerésünk torzult, zajos, ki-kimaradozó, de szemantikai
kérdések is felmerülnek, hogy miként mondjuk ki a kimondhatatlant. Hogyan
mondjuk ki időben azt, ami időtlen? Ezenkívül egyéb jelenség is mutatkozhat,
amit egy egyszerű példával tudok megvilágítani. Ha a síkon egyenesen álló
térbeli gúlát az alaplap síkjára vetítjük, akkor négyzetet kapunk. Ha oldalról
nézzük, háromszöget látunk. Ha nincs érzékünk arra, hogy megértsük: különböző,
egyébként jogosult nézőpontokból kiindulva egyazon, teljesebb valóság másféle
képet nyújt, akkor nincs mód sem a teljesebb megismerésre, sem a megismerő
emberek közti alkotó párbeszédre. Kellő számú kétdimenziós vetületből akárhány
dimenziós téralakzat egyértelműen rekonstruálható és beszélhetünk annak
mindenféle geometriai tulajdonságáról. Miért ne lehetne a mindennél több
Isten időben, térben, kultúrában, emberi karakterben lévő vetülete a csak
egy szempontból nézni tudó ember számára teljesen különböző, érthetetlen,
tehát idegen, tehát ingerlő, tehát agresszív tagadásra ösztönző? Ezért
ahelyett, hogy az egysíkúan megismerő emberek a maguk egyetlen igazát,
egyébként igazát, csaknem teljes igazát védve szemben állnának egymással,
nem lenne a végtelen Isten teremtményeihez illően nagyvonalúbb és ezért
beláthatatlan szépséget és érdekességet kínáló feladat megvizsgálni azt,
hogy túl a kifejezésbeli nehézségeken és a vetületeken, az információs
gátakon, vajon nem ekvivalens axiómarendszerek darabjait tartják-e kezükben
a megismerő felek? Ha van értelme a vallási kutatásnak, akkor ez biztosan
az egyik.
A matematikus képzelő ereje jó segítség ebben. Mi tudunk Bolyaival a
"semmiből egy új, más világot" teremteni. Képzeletünk egyforma
gyorsasággal futja be akár a végtelen dimenziós tereket is. Halmazokat
konstruálunk egy "legyen" kimondásával, és ezekben a halmazokban
olyan tulajdonságokat fedezünk fel, amelyek mások a véges világokban lévőkhöz
képest. A rész "ugyanakkora", mint az egész, a három "ugyanannyi",
mint az egy. A számosságok világa kézenfekvővé teszi a véges gondolkodás
számára paradox vagy ellentmondásos kijelentéseket is. A halmazelméleti
beszédmódhoz szokott ember fülének nemhogy nem idegenül, hanem nagyon is
természetesen cseng Jézus fogalmazásmódja: "te én bennem, Atyám, és
én te benned... én ő bennük és te én bennem". Csupa valamilyen értelemben
vett tartalmazási reláció, amelyek egyidejű fennállásából az Atya, Jézus
és a tanítványok sajátos egysége, azonossága következik. Jézus szerette
a relációkban való kifejezésmódot. A szeretetnek szimmetrikusnak, a hirdetésnek
tranzitívnak kell lenni. Egy szó mint száz, nagyon logikus és strukturálisan
megalapozott az evangéliumi közlések és cselekvések világa. Ez nem merő
racionalizmus, hiszen a relációk mélyén több van, mint világi okoskodás,
hideg emberi önzés, száraz spekuláció. Az evangélium egyszerre racionális
és balga módon irracionális, mert logikus, s ugyanakkor a világ számára
abszurd, mert követi a keresztre feszülni tudó szeretet önfeláldozó logikáját.
Ez a látszólagos abszurditás azonban értelemmel rnegragadható, igazolva,
hogy az értelem a Lélek ajándéka, amely nélkülözhetetlen a helyes cselekvéshez.
A teremtő matematikusnak azonban nem szabad elbíznia magát. Világai,
amelyeket létrehoz, gyakorta csupán a szellem világában léteznek, a való
világ csak kiindulási alapot adott megszerkesztésükre. Analógiák alapján
általánosítunk, s bár elménk otthonosan mozog a létrehozott struktúrákban,
tudnunk kell, hogy létük nem biztosan valóságos. Azt is tudjuk, hogy e
szellemvilágok milyen összefüggései milyen értelemben jelentenek kézzelfogható
tényeket a valóságos világban. Tudjuk, hogy nincs komplex ellenállás s
mégis a nem létező komplex mennyiségeket hívjuk segítségül, hogy általuk
a nem komplex valós világ fogható-mérhető eredményeihez jussunk. Tudnunk
kell beágyazni a valóságot egy tágabb világba s azt is tudnunk kell, hogyan
közlekedjünk a két világ között, hogy hasznos eredményekhez jussunk. Minden
kibővítés helyes, ha benne felfedezések jöhetnek létre, s e felfedezések
visszavetítései helyes, új, ellentmondás nélküli eredményt adnak a kiindulási
struktúrában.
A hit világa szintén számos lehetőséget kínál szellemi konstrukciók
létrehozására. Az álmok, révületek, az elragadtatott meditációk, szenvedélyes
látomások, megvilágosodások, kinyilatkoztatások azonban bőséges anyagot
adnak nemcsak a józan hit, hanem mítoszok létrehozására is. Korunkban széles
választékát láthatjuk a transzcendencia felé törő embernek felkínált vallásoknak,
gyakorlatoknak, terápiáknak. A matematikus türelemmel figyeli a más struktúrákat,
más módszereket s arra figyel, hogy elfogadhatók-e ezeknek a mindennapi
életre vonatkozó valóságos vetületei, az életet, a felebaráti szeretetet
szolgálják-e vagy sem. Az emberiség sok helyt, sokféle alapgondolatra épít
teológiát. A matematikus értékeli ezt, hiszen maga is rendszerekben gondolkodik.
Értékeli a dogmatizmust, hiszen axiómái, definíciói, lemmái és tételei
világában mindennek pontosnak, következetesnek, szilárdan megalapozottnak
kell lenni. Ugyanakkor, dogmaellenes is abban a magatartásában, amellyel
állandóan kritikus szemmel figyeli tudománya alaptételeit, azok érvényességét,
a valóságnak való megfelelőségét. Hiszen az ő eszközeit kéri kölcsön a
fizikus, amikor modellt alkot a természeti jelenségekről. A jó matematikus
nem tudja szétválasztani gondolkodásában a csak matematikát a csak fizikától.
Ezért állandóan ellenőrzi eszközeit és tudását. Hisz alaptételeiben és
nem is hisz bennük. Ez nem ellentmondás, hanem a mindennapos keresés gyakorlata,
amelyben a tegnapi dogmák, a mai kritika, a holnapi intuíció vagy felfedezés
segít egy új rendszerhez. "Szüntelenül lobog főnixvilágunk" —
írta a fiatal Babits. Ahogyan kibontakozik a fejlődő-gomolygó világ, úgy
kell követnie azt változó-alakuló-fejlődő ismeretvilágunknak is. Szabad
lenne-e felajánlani ezt a gondolkodásmódot a teológiának? Lehetne-e a teológia
is egy alakuló-fejlődő-önkritikus tudomány? Ahol bátran tennénk kérdőjelet
a tegnapi dogmák mellé, megnézve, van-e érv a fenntartásukra, alaposak
voltak-e korábbi nemzetékek megegyezései, következtetései? "Atyám
szüntelenül munkálkodik" — mondta Jézus. Akar-e a teológus részt venni
ebben a munkálkodásban, vállalva azt, hogy új és új módon fogalmazza meg
hitét, vagy tekintélyének féltéséből mereven ragaszkodik az egyszer kimondottakhoz?
A természetnek nem abban van az ereje, hogy örökké zöldek a fák és mindig
süt a nap, hanem abban, hogy évszakról évszakra váltja ruháit a mélyebben
lakó lényegesebb erők következtében. A teljességben gondolkodó matematikus
és fizikus ezeket a belső erőket kutatja és bármikor hajlandó elvetni esetleg
egész élete árán létrehozott művét a teljesebb igazságért. Elvetettük a
geocentrikus világképet, a newtoni mechanikát, az éterelméletet vagy a
flogisztonelméletet, s holnap talán a kvantummechanikát pótoljuk egy teljesebb
leírással. Mindezt sohasem tekintjük tragédiának, mert biztosak vagyunk
abban, hogy van valóság és erről a valóságról többet tudhatunk meg az új
felfogás révén. Tiszteljük a régi elméletek megalkotóit csakúgy mint az
újak megálmodóit. Ez a tudomány bársonyos forradalma s ezt szeretném ajánlani
a teológiának is. Aki hisz a valóságosan létező Istenben, az bármikor kész
új módon megközelíteni őt.
Dinamikus teológiára van szükségünk, dinamikusan fejlődő rendszeralkotásra.
Vajon nem sokszínűnek teremtette-e meg Isten a világot, amelyben nagy alaptörvények
erőteljes hatására jönnek létre új és új jelenségek? A zsidó gondolkodás
lemondott a teológiai rendszeralkotásról, maradt csupán alapvetően a Tóra
és annak magyarázatai a bölcs rabbik interpretációjában. Ámde rejtve ez
is tartalmazza a gondolkodás rendszereit, csupán egyetlen globálisan előírt
katekizmus helyett lokális, bár igen fontos alapelvekben megegyező elméletek
rendszerét hozza létre. A zsinagógában bármely hívő zsidó előterjeszthette
látásmódját, az Írás alapján megszületett egyéni teológiáját. Vajon nem
erre van-e szükség a keresztény gyakorlatban is, hogy a legutolsó hívőig
bárki elmondhassa, mi él benne Istenről, s akkor — miként a harmonikus
analízisben — sokféle egyszerű rezgésből kialakul a kor sajátos dallama
Istenről. Az összetevő hullámok egyéni vetületek, s mindegyik vetület fontos
a teljességhez, ahhoz, hogy a szuperpozició létrejöjjön. Az egészen apró
rezgések is benne élnek abban a vonalban, ami a kor teológiája. Isten nem
a konstans függvény barátja, ő azt akarja, hogy a rá figyelő emberekben
keltett rezonanciák eredőin át új és új formában haladjunk felé.
Ez a század nagyon sok változást megért, nagyon sok tapasztalatot szereztünk.
Az évezred vége felé rengeteg tennivaló gyűlt össze. Keressük az utakat
és eszközöket a gazdaságban, a Politikában, a teológiában belföldön és
az egész világban. Korábban sokan elvesztették bizalmukat hitekben, elméletekben,
generációkban, intézményekben. A bevezető sorokat olvasva valaki konkrétabb
észrevételeket várhatott volna ettől az írástól. A távolságtartás azonban
időnként nagyon fontos. Szeretném azonban tanúsítani, hogy megfontolásaim
nagyon sok mindennapi eseményből, küzdelemből jöttek létre. Látszólagos
elvontságuk abból ered, hogy megpróbáltam felülemelkedni az egyedi eseteken.
E pár gondolattal ki akartam fejezni bizalmamat a kereső emberben akkor
is, amikor a legbonyolultabbat, a legelrejtettebbet, Istent keresi, s rá
akartam mutatni arra, hogy kétséggel és bizonytalansággal terhes korunkban
is lehet lelkiismeretesen élni bármely egyházban. Ha az egyházat nem örökre
meghatározott dogmatikus kőszobornak tekintjük, hanem inkább szociológiailag
egy-egy vándorló közösségnek, amelynek tagjai történelmileg összetartoznak
és időben haladva beszélgetnek egymással és más közösségekkel múltról és
jelenről s mindebben Istenről, akkor értelmessé és szabaddá válik az élet
és a hit, érdemes közösséget formálni és egyházhoz tartozni.
Matematika ez? Nem, hanem egy szakmájának nagyon sokat köszönő matematikus
néhány, messze nem teljes gondolata világról és hitről, a teológia tudományáról.
dugo@szepi.hu