A CSALÁD PÁPAI TANÁCSA

A gyóntató atyák Vademecuma
a házassági erkölcs néhány kérdésében

ELÔSZÓ

Krisztus Egyháza által folytatja a küldetést, melyet Ô az Atyától kapott. Küldi a Tizenkettôt, hogy hirdessék Isten országát, és az embereket megtérésre és bűnbánatra, metanoiára (vö. Mk 6,12) hívják. A föltámadott Jézus átadja nekik a bűnbocsátás hatalmát: »Vegyétek a Szentlelket; akinek megbocsátjátok a bűneit, az bocsánatot nyer.« (Jn 20,22--23) A Szentlélek eljövetele után az Egyház folytatja az evangélium hirdetését, minden embert megtérésre hív, kiszolgáltatja a bűnbocsánat szentségét, mely által a bűnbánó bűnös kiengesztelôdik Istennel és az Egyházzal, s így megnyílik számára az üdvösség útja.

A Szentatya lelkipásztori érzékére hallgatva adta a feladatot A Család Pápai Tanácsának, hogy állítsa össze e Vademecumot, mint segítô eligazítást a gyóntató atyák számára. Papként és püspökként szerzett tapasztalatai alapján fölismerte, mennyire fontos a gyóntató számára a biztos és világos útmutatás, melyekre az emberekkel való párbeszédben hivatkozni tud. Az Egyház Tanítóhivatalának sok megnyilatkozása a házasság és a család kérdésérôl -- fôként a II. Vatikáni Zsinat óta -- jó alapot ad a házasélet erkölcstana néhány kérdésének összefoglalásához.

Kétségtelen, hogy az Egyház a gyónás szentségével kapcsolatos követelmények tanításához tudatosan és rendíthetetlenül ragaszkodik. E tanítás elmélete és a lelkipásztori gyakorlat között azonban bizonyos vákuum képzôdött. Jóllehet e Vademecum alapja az Egyház hivatalos tanítása, mégsem feladatunk, hogy azt egyszerűen megismételjük, még akkor sem, ha néhány pontban hivatkozunk rá. Ismerjük azt a gazdag tanítást, melyet a Humanea vitae és a Veritatis splendor enciklikák, valamint a Familiaris consortio és a Reconciliatio et poenitentia apostoli buzdítások tartalmaznak. Azt is tudjuk, hogy a Katolikus Egyház Katekizmusa e kérdéskörnek is jó összefoglalását adja.

"Az Egyház lényeges feladata, hogy folytassa isteni alapítójának munkáját. Ez abban áll, hogy az emberek szívében fölkelti a megtérést és a bánatot, fölajánlja a kiengesztelôdés ajándékát. Ez a küldetés nem merülhet ki egyes elméleti kijelentésekben, sem egy eszményi--erkölcsi ideál hirdetésében, melyekhez semmiféle hatékony erô nem kapcsolódik. Sokkal inkább arra irányul, hogy a bánat és a kiengesztelôdés konkrét gyakorlatban, meghatározott hivatali tevékenységben fejezôdjék ki." (RP 23.)

Örömmel nyújtjuk át e dokumentumot a papoknak, melyet Szentatya kifejezett kívánságára és szakértô teológusok és püspökök együttműködésével készítettük.

Köszöntetet mondunk mindazoknak, akik hozzásegítettek e dokumentum elkészítéséhez. Külön köszöntetet mondunk a Hittani Kongregációnak és az Apostoli Penitenciáriának.

BEVEZETÉS

1. A dokumentum célja

Az Egyház lelkipásztori tevékenységében különleges figyelmet szentel a családnak, melyet a II. Vatikáni Zsinat úgy határozott meg, mint "a társadalom elsô és eleven sejtjét". [1] "A történelem jelen szakaszában, amikor a családra oly sok torzító és megsemmisíteni erô támad, az Egyház, tudván, hogy a társadalom, valamint önmaga épsége és egészsége szorosan összefügg a család állapotával, sürgetôbb és égetôbb feladatának tekinti, hogy mindenkinek hirdesse Isten tervét a házasságról és a családról; védelmezze e terv eredeti gazdagságát és emberi, illetve keresztény fejlôdését, s így hozzájáruljon a társadalom és Isten Népe megújulásához." [2] Az utóbbi években az Egyház fokozta erôfeszítéseit -- mind a Szentatya igehirdetése, mind a papok és laikusok sokféle lelkipásztori kezdeményezése által -- annak érdekében, hogy az összes hívôket rávezesse mindazon ajándékok hálás és hívô szemléletére, melyekben Isten a házastársakat a házasság szentségében részesíti. Célja az, hogy a házastársak egyre elôbbre jussanak az igazi életszentség útján, és konkrét élethelyzeteikben hitelesen tanúskodjanak az evangélium mellett.

A házasság és család számára az életszentség útján alapvetô jelentôségű az Eucharisztia és a bűnbocsánat szentsége. Az Eucharisztia erôsíti a kapcsolatot Krisztussal, minden kegyelem és élet forrásával, a bűnbocsánat szentsége pedig a bűn minden fenyegetése és romboló hatásával szemben helyreállítja, illetve támogatja és tökéletesíti a házastársi és családi közösséget . [3] Ahhoz, hogy a házastársak mélyebben megértsék életszentségre vezetô útjukat és küldetésüket, formálni kell a lelkiismeretüket és tevékenyen el kell fogadniuk Isten akaratát házaséletük sajátos területén, azaz házastársi közösségükben és az élet érdekében végzett szolgálatukban. Az evangélium világossága és a szentségi kegyelem a két nélkülözhetetlen föltétele a házastársak -- Teremtô Istenbôl eredô -- szeretete tökéletességének: "ezt a szeretetet az Úr kegyelmének és szeretetének egy külön ajándékával megszentelte, tökéletessé tette és fölemelte." [4] A házastársak mindennapi életében -- fôként a hiteles szeretet követelményei és Isten terve elfogadásának szempontjából -- nagyon jelentôs, üdvöthozó esemény, amikor a bűnbocsánat szentségét kérik és fogadják; a gyónás ugyanis lehetôséget nyújt a hit megvilágosító elmélyítésére és konkréten segít Isten tervének saját életükben való megvalósításában.

"A bűnbánat, illetve a kiengesztelôdés szentsége mindenki, még a súlyos bűnök terhét hordozók számára is utat nyit. E szentségben ki-ki megtapasztalhatja az irgalmat, azt a szeretetet, mely erôsebb, mint a bűn." [5] Mivel a bűnbocsánat szentségének kiszolgáltatói a papok, e dokumentum különösen szól az összes gyóntató atyának. Néhány gyakorlati eligazítást akar nyújtani, olyan esetekre, amikor a gyónás és a föloldozás tárgya a házasélet tisztasága. Ugyanakkor e Vademecum konkrét fogodzópont akar lenni a házastársak gyónásaihoz, hogy egyre nagyobb hasznot merítsenek a bűnbánat szentségébôl és meghívásukat a felelôs atyaságra, illetve anyaságra az isteni törvényekkel összhangban tudják élni; úgy, ahogy az Egyház a maga tekintélyével tanítja nekik. Nem utolsó sorban azok számára is hasznos lehet, akik a házasság szentségére készülnek.

A szülôi felelôsség problematikája a katolikus erkölcstan házaséletre vonatkozó részének olyan témaköre, melynek tárgyalása különös figyelmet igényel; fôként a gyóntatás szempontjából, amikor az egyházi tanítás konkrét körülményekkel és egy-egy hívô lelki fejlôdésével találkozik. Ebbôl következik az igény, hogy emlékeztessünk néhány figyelmen kívül nem hagyható tételre, melyek lehetôvé teszik, hogy a lelkipásztori kihívásoknak megfelelô módon lehessen szembenézni a fogamzásgátlás új módjaival és fokozódó veszélyeivel. [6] A jelen dokumentumnak nem szándéka megismételni a Humanae vitae és a Familiaris consortio és más pápai megnyilatkozások teljes tanítását, csak néhány eligazítást és útmutatást akar adni; ezekkel egyrészt a gyónók lelki javát szolgálja, másrészt segíteni akar abban, hogy a gyóntatói gyakorlatban mutatkozó pontatlanságokat és bizonytalanságokat meg lehessen szüntetni.

2. A házasélet tisztasága az Egyház tanításában

A keresztény hagyomány számos eretnekséggel szemben -- melyek már az Egyház korai idôszakában megjelentek -- megvédte a család és a házastársi egyesülés értékét. A házasság -- melyet Isten magában a teremtésben akart, Krisztus visszavezetett eredetéhez és a szentség méltóságára emelt -- a házastársak közötti szeretetnek és életnek bensôséges közössége; s természete szerint a gyermekekre mint a házasság javára irányul, akiket Isten rájuk akar bízni. Természetének megfelelôen az egyszer létrejött kötelék -- mind a házastársak és a gyermekek, mind a társadalom java miatt -- többé nem függ emberi tetszéstôl. [7] A házassági tisztaság erénye "egyidejűleg ôrzi a személy épségét és az odaadás teljességét," [8] és benne válik a szexualitás "személyessé és valóban emberivé, amikor beépül a személytôl személyhez irányuló kapcsolatba, a férfi és nô kölcsönös, teljes és idôben korlátlan odaadásába." [9] Mivel ez az erény a házastársak intim kapcsolatát érinti, megköveteli, hogy e kapcsolat "mind a kölcsönös odaadást, mind a valóban emberi nemzést igaz szeretetben valósítsa meg." [10] Ezért emlékeztetnünk kell arra, hogy a házasélet egyik erkölcsi alapelve "azon az Istentôl alapított, föloldhatatlan kapcsolaton nyugszik, amely a nemi aktus egyesülést és termékenységet adó jelentése között fenn áll, s amit az ember saját kezdeményezésével nem bonthat meg." [11] Századunk pápái több dokumentumot is közzétettek, melyekben emlékeztettek a házassági tisztaság erkölcstanának alapigazságaira. Ezek közül külön említendô XI. Pius Casti connubii enciklikája [12] , XII. Pius számos beszéde [13] , VI. Pál Humanea vitae enciklikája [14] , II. János Pál Familiaris consortio apostoli buzdítása [15] , Gratissimam sane levele a családokhoz [16] és Evangelium vitae enciklikája [17] . Távolabbról idetartozik a II. Vatikáni Zsinat Gaudium et spes konstitúciója és a Katolikus Egyház Katekizmusa [18] . Ezekhez járulnak a fölsorolt dokumentumokban foglalt tanítással összhangban álló megnyilatkozások Püspöki Konferenciák, lelkipásztorok és teológusok részérôl, melyek segítették a probléma mélyebb megértését. Nem utolsó sorban meg kell említenünk számos házaspár példáját is, kiknek törekvése, hogy keresztény módon éljék emberi szerelmüket, nagyon jelentôs a család újra evangelizálása szempontjából.

3. A házasság javai és a házastársak önátadása

A házastársak a házasság szentségében Krisztustól, a Megváltótól kapják annak a kegyelemnek ajándékát, mely a hűséges és termékeny szeretet közösségét megszilárdítja és megnemesíti. Az életszentség, melyre meghívást kaptak mindenekelôtt kegyelmi ajándék.

Mindazok, akik a házaséletre kaptak meghívást, a szeretetre szóló meghívásukat [19] tökéletes önátadásukban valósítják meg, melynek a test részérôl megvannak a maga sajátos kifejezési formái. [20] A házastársak kölcsönös odaadásának sajátos gyümölcse az élet továbbadása a gyermekeknek, akik a házastársi szeretet jelei és egyben megkoronázása. [21] Mivel a fogamzásgátlás közvetlenül ellenkezik az élet továbbadásával, elárulja és meghamisítja azt az odaadó szeretetet, mely a házastársi egyesülés sajátja: "manipulálja az odaadás teljességét", [22] és ellenkezik Isten szeretetének a házastársakra vonatkozó tervével.

A GYÓNTATÓ ATYÁK VADEMECUMA

E Vademecum olyan tantételek gyűjteménye, melyeket a gyóntatóknak tudniuk kell annak érdekében, hogy a házas embereket fokozottan tudják támogatni személyes és sajátos társadalmi körülményeik között keresztény, illetve apai és anyai hivatásuk felelôs teljesítésében.

1. Az életszentség a házasságban

1. Valamennyi kereszténynek megfelelô oktatást kell kapnia az életszentségre szóló meghívásáról. A Krisztus követésére szólító fölhívás senkit nem zár ki; minden keresztény kötelessége, hogy saját állapotának megfelelôen a keresztény élet teljességére és a szeretet tökéletességére törekedjék. [23]

2. Az életszentség lelke a szeretet. Sajátos természete szerint -- mint a Szentlélek emberi szívbe árasztott ajándéka -- az isteni szeretet magában foglalja és fölemeli az emberi szeretetet, és így az képessé válik a teljes önátadásra. A szeretet segít a lemondás vállalásában, megkönnyíti az elôbbre jutást a lelki küzdelmekben és sokasítja az önátadás örömét. [24]

3. Az ember saját erôivel képtelen megvalósítani a teljes önátadást, a Szentlélek ajándéka viszont megadja hozzá az erôt. Krisztus az, aki kinyilatkoztatja a házasság eredeti igazságát, s amikor az embert megszabadítja a szív keménységétôl, képessé teszi arra, hogy tökéletesen megélje azt. [25]

4. Az életszentség felé vezetô úton a keresztény ember egyaránt megtapasztalja az emberi gyengeséget és az Úr jóságát és irgalmát. A keresztény erények -- köztük a házassági tisztaság is -- gyakorlásának döntô mozzanata Isten irgalmasságának keresése és az alázatos bűnbánat, mely megkapja Isten bocsánatát. [26]

5. A házastársak tökéletes önátadásukat közös életükben és a házaséletben valósítják meg, mely keresztények esetében a szentség kegyelmébôl megszenteli ôket. Házastársi egyesülésük és az élet továbbadása hozzá tartozik házasságon belüli megszentelôdésük lényegi feladataihoz. [27]

2. Az Egyház tanítása a szülôi felelôsségrôl

1. A házastársakat tanítani kell az emberi élet fölbecsülhetetlen értékére, és támogatni kellôket törekvésükben, hogy családjukat az élet szentélyévé formálják: [28] "Az emberi élet továbbadásánál Isten másként van jelen, mint bármely más nemzésnél a földön." [29]

2. A szülôk hivatásukat megtiszteltetésnek és felelôsségteljes feladatnak tekinthetik, ha meggondolják, hogy Isten munkatársai egy új ember életre hívásában, aki Isten képmására teremtetik, Krisztus megváltja és az örök életre van rendelve. [30] "A házastársak -- akik készek arra, hogy »együttműködjenek a Teremtô és a Megváltó szeretetével, aki általuk növeli és gazdagítja a maga családját« -- nagysága éppen ebben áll, hogy együttműködnek Istennel, aki a maga képmását átadja az új teremtménynek." [31]

3. Erre alapozottan öröm és félelem fogja el a keresztényeket az atyaság és anyaság elôtt. Az Egyház legutóbbi domukentumaiban azért beszél szülôi "felelôsségrôl", hogy kiemelje a házastársak tudatosságának és nagylelkűségének fontosságát az örök értéket hordozó élet továbbadása tekintetében és hangsúlyozza nevelôi szerepüket. Kétségtelenül a szülôk felelôsségének körébe tartozik -- megfelelô tanácskéréssel támogatva -- hogy megfontoltan és a hit szellemében mérlegeljék családjuk nagyságát és a házaséletre vonatkoó erkölcsi törvények tiszteletben tartása mellett konkrét döntéseket hozzanak. [32]

4. Az Egyház állandóan tanította, hogy a fogamzásgátlás, azaz a szándékosan terméketlenné tett aktus bűnös cselekedet. Ezt a tanítást definitívnek és változtathatalannak kell tekinteni.

A fogamzásgátlás súlyosan ellenkezik a házassági tisztasággal; ellentmond mind az élet továbbadásának (a termékenységnek) mind a házastársak kölcsönös odaadásának (az egyesülésnek); megsebzi igaz szeretetüket és tagadja Isten szuverén hatalmát az emberi élet továbbadása fölött. [33]

5. Sajátos és erkölcsileg súlyosabb bűn az abortív szerek alkalmzása, melyek akár a megtermékenyült petesejt beágyazódását akadályozzák, akár egészen korai abortuszt okoznak. [34]

6. Lényegesen különbözik minden fogamzásgátló praktitkától -- mind antropológiai mind erkölcsi szempontból, mert egy egészen más személy- és szexualitás-fölfogásra alapszik -- azoknak a házastársaknak idôszakos tartózkodása egymástól, akik alapvetôen állandóan nyitottak az élet ajándéka iránt, de csak a terméketlen periódusokban érintkeznek egymással, ha ezt a szülôi felelôsség komoly megindoklásával határozták el. [35] Azok a házaspárok, akik Isten teremtô tervével összhangban és megalapozott elhatározás után évek óta az ún. "természetes" módszereket alkalmazzák, tanúsítják, hogy a házassági tisztaság törvénye szerint tudják élni a harmonikus és teljesen odaadó házaséletet.

3. Lelkipásztori segítség a gyóntató atyáknak

1. Ami a szülôi felelôsségel küszködô bűnbánó iránti magatartást illeti, a gyóntató atyának négy szempontra kell figyelnie:

a) az Úr példájára, aki "le tud hajolni minden tékozló fiúhoz, minden emberi nyomorúsághoz, különösen pedig mindenfajta erkölcsi nyomorúsághoz, azaz bűnhöz"; [36]
b) tapintatosan és okosan tegye föl kérdéseit;
c) segítse és bátorítsa a gyónót, hogy ôszinte bánatra induljon, és súlyos bűneit megfelelôen tudja megvallani;
d) megfelelô tanácsokkal segítse elôre lépésrôl lépésre az életszentség útján.

2. A gyóntató soha ne feledje, hogy a gyónás olyan férfiak és nôk számára van rendelve, akik bűnösök. Amíg az ellenkezôjére nyilvánvaló bizonyíték nincsen, a gyóntatószékbe jövô emberrôl föl kell téltelezni a jóakaratot arra, hogy ki akar engesztelôdni Istennel. Ez a jóakarat, különbözô fokban, a bűnbánó és alázatos szívból fakad. [37]

3. Ha valaki már hosszú ideje nem gyónt, és gyónásából egy alapjában súlyos helyzet körvonalazódik, tanácsos -- még mielôtt a gyóntató a házassági tisztaságra vonatkozó általános és a szülôi felelôsségre vonatkozó közvetlen és konkrét kérdéseket tenne föl -- abban segítséget nyújtani, hogy a gyónó e parancsolatot a hit szemszögébôl megérthesse. Ha a gyónás nagyon szűkszavú vagy mechanikus volt, segíteni kell a gyónót abban, hogy egész életét Isten színe elôtt lássa; továbbá a keresztény erényekre és állapotbeli kötelességeire vonatkozó [38] általánosabb kérdésekkel kell emlékeztetni az életszentségre kapott meghívására, különös tekintettel az élet továbbadása és a gyermeknevelés kötelezettségére.

4. Ha a gyónó kérdéseket tesz föl, vagy konkrét probléma magyarázatát várja -- akár csak burkoltan is --, a gyóntató atyának megfelelô választ kell adnia, de mindig okosan és diszkrécióval, [39] anélkül, hogy jóváhagyna valami téves véleményt.

5. Az objektíven halálos bűnök esetében a gyóntatónak kötelessége figyelmeztetni a gyónót és hozzásegíteni, hogy a bánat kinyilvánítása és az Úrtól kapott megbocsátás után éljen benne az elhatározás, hogy átgondolja és korrigálja magatartását. A fogamzásgáltás bűnébe való visszaesés önmagában nem indok arra, hogy megtagadja a feloldozást; ellenben nem oldozható föl az, akibôl hiányzik az ôszinte bánat és a jobbulásra vonatkozó elhatározás. [40]

6. Egy olyan bűnbánó, aki rendszeresen ugyannál a gyóntató atyánál gyónik, gyakran többet vár a puszta föloldozásnál. Ebben az esetben a gyóntatónak törekednie kell arra, hogy segítséget nyújtson a gyónónak a keresztény erényekben való fejlôdéshez, beleértve a házasélet megszentelését is. E feladat könnyebben megoldható, ha valódi lelkivezetésrôl van szó, még akkor is, ha nem kifejezetten annak nevezik. [41]

7. A bűnbocsánat szentsége föltételezi a gyónó részéról az igazi bánatot, a halálos bűnök teljes megvallását és az elhatározást, hogy Isten segítségével többé nem vétkezik. Nem áll fönn általános kötelezettség arra, hogy a gyóntató részletes kérdéseket tegyen föl olyan bűnökrôl, melyeket legyôzhetetlen tudatlansággal vagy nem vétkesen téves lelkiismerettel követtek el. E bűnök azonban -- jóllehet erkölcsileg nem beszámíthatók -- bajt és rendetlenséget jelentenek. Ez érvényes a fogamzásgátlás obejktiv erkölcsi bűnösségére is: a házastársak házaséletébe rossz szokást vezet be. Ezért a gyóntatónak a lehetô legmegfelelôbb módon törekednie kell arra, hogy a lelkismeretet megszabaditsa ezektôl a tévedésektôl, [42] melyek ellenkeznek a házasáélet önátadásának természetével. Bármennyire tudjuk, hogy a lelkiismeret formálásának elsôsorban -- akár az általános, akár a kifejezetten házas embereknek szóló -- a katekézisben van a helye, az is szükséges, hogy a házastársakat a bűnbocsánat szentségében is rávezessük arra, hogy a házasélet sajátos kötelességei szempontjából vizsgálják meg magukat. Ha a gyóntató atya úgy látja, hogy kérdeznie kell a bűnbánót, tapintattal és tisztelettel tegye.

8. Kétségtelenül a házastársi tisztaságra vonatkozóan is mindig érvényesnek kell tekinteni az alapelvet, mely szerint a bűnbánót meg kell hagyni jóhiszeműségében, ha szubjektíven legyôzhetetlen tudatlanságból fakadó tévedésben van; és el kell tekinteni az oktatástól, amennyiben az a magatartáson nem változtatna, hanem inkább formálissá válna a bűne. A gyóntatónak azonban ilyen esetekben is törekednie kell arra, hogy a gyónót egyre inkább segítse Isten tervének elfogadására életében, beleértve a házastársi tisztaság követelményeit is. Ennek érdekében a gyóntató atya ajánlhatja a gyónónak az imádságot, buzdíthatja lelkiismeretformálásra, vagy tanácsolhatja neki az egyházi tanítás alaposabb megismerését.

9. A "fokozatosság törvényét" a lelkipásztori tevékenységben nem szabad fölcserélni a "törvény fokozatosságával", mely arra irányul, hogy enyhítse a törvény követelményeit. A fokozatosság inkább abban áll, hogy megkívánja a határozott elfordulást a bűntôl és az állandó elôbbre jutást az Isten akaratával és az Ô szeretre méltó parancsolataival való tökéletes egyesülés irányában. [43]

10. Ezzel szemben megengedhetetlen, hogy valaki a saját gyöngeségét tegye az erkölcsi igazság kritériumává. A keresztény ember Jézus szavának elsô hirdetésétôl kezdve tudatában van mind a természetes, mind az evangéliumi erkölcsi törvény és az emberi képességek közötti "diszharmóniának". Ugyanakkor fölfogja, hogy az isteni irgalmasság kapujához vezetô, megkerülhetetlen és biztonságos út saját gyengeségünk beismerésén át vezet. [44]

11. A bűnbánótól, aki bánja a házassági tisztaság elleni súlyos vétkét, és visszaesései dacára harcolni akar a jövôben a bűnök ellen, nem szabad megtagadni a szentségi föloldozást. A gyóntató atyának kerülnie kell a vizsgálódást afelôl, nem hiányos-e a gyónó isteni kegyelembe vetett bizalma vagy jószándéka, s ezért nem szabad abszolút garanciákat követelnie a jövôbeli feddhetetlen magatartásra, [45] hiszen ez emberileg lehetetlen; ez felel meg az elismert tanításnak és a gyakorlatnak, melyet a szent egyháztanítók és gyóntató atyák a visszaesô bűnösök esetében folytattak.

12. Ha a bűnbánó jelét adja annak, hogy kész elfogadni az Egyház erkölcsi tanítását -- különösen ha rendszeresen gyónik és bizalommal van a kapott lelki segítség iránt --, ébreszteni kell benne a bizalmat a Gondviselés iránt és segíteni kell, hogy komolyabban vizsgálja magát Isten színe elôtt. E célból ajánlott felülvizsgálni mind a születések korlátozásának indokait, mind a családtervezésben alkalmazott eszköz megengedett voltát.

13. Sajátos nehézséget jelent a férj bűnével való együttműködés megítélése, amikor a férj szándékosan teszi terméketlenné a házastársi egyesülést. Ilyen esetekben mindenekelôtt különbséget kell tenni a szoros értelemben vett együttműködés és az erôszak/a jogtalan kényszerítés között, aminek a másik házastárs gyakorlatilag nem állhat ellen. [46] Az ilyen együttműködés megengedett lehet, ha a következô három föltétel egyidejűleg jelen van: -- az együttműködô fél cselekedete nem lehet önmagában erkölcsileg tiltott; [47] -- megfelelôen súlyos okoknak kell indokolni a férj bűnével való együttműködést;

-- törekedni kell a férj magatartásának megváltoztatásra (megbeszéléssel, szeretettel, imádsággal, de mindig türelmesen; nem a cselekedet közben és nem is minden alkalommal)

14. Nem megengedett az ilyen együttműködés abortív hatású eszközök alkalmazásakor. Ha olyan eszközt alkalmaznak, melyeknek abortív hatása van, akkor a rosszban való együttműködésnek megfelelôen kell ítélni. [48]

15. A keresztény házastársak Isten szeretetének tanúi a világban. Ezért a hit alapján az emberi gyöngeségek ellenére is legyenek meggyôzôdve arról, hogy Isten kegyelmének segítségével lehetséges az Úr akaratának követése a házaséletben. A gyakori és állhatatos imádsághoz, szentáldozáshoz és gyónáshoz való menekülés elengedhetetlen az önuralom megszerzéséhez. [49]

16. A papok kötelessége, hogy -- teljes hűségben az egyházi Tanítóhivatal iránt -- a katekézisben, a jegyesoktatásban, a tanításban és a gyóntatásban egységes elveket alkalmazzanak a fogamzásgátlás erkölcsi bűnösségének megítélésekor.

A püspököknek erre különös gondot kell fordítaniuk; ugyanis a hívôkben nem ritkán megütközést kelt ezen egység hiányának megtapasztalása a katekézisben és a gyóntatásban. [50]

17. A gyóntatás lelkipásztori szolgálata annál hatékonyabb, minél inkább kíséri egy állandó és átfogó katekézis, melynek témája a házastársi szeretetre szóló keresztény meghívás és a szeretet dimenziói: az öröm és a követelmények, a kegyelem és személyes felelôsség; [51] s ha vannak megfelelô tanácsadók és központok, melyeket a gyóntató ajánlhat a gyónónak, hogy pontos információkat kapjon a természetes módszerekrôl.

18. Annak érdekében, hogy az erkölcsi törvényeket a gyakorlatban alkalmazni lehessen a szülôi felelôsségre, a gyóntató atyák fölbecsülhetetlen értékű tevékenységét ki kell egészítenie a katekézisnek. Mindehhez hozzátartozik az alapos fölvilágosítás az abortusz bűnének súlyosságáról. [52]

19. Ami az abortusz bűne alól való föloldozást illeti, mindig figyelembe kell venni a kánonjogi szabályokat. Ôszinte bánat esetén, és ha nehéz volna a bűnbánót olyan illetékes hatósághoz utasítani, melynek joga van a cenzúra föloldására, az 1357. kánon értelmében minden gyóntató megadhatja a föloldozást megfelelô elégtétel kiszabásánál, és figyelmeztetve a bűnbánót a felfolyamodás kötelezettségére, esetleg fölajánlva annak lefolytatását. [53]

BEFEJEZÉS

Az Egyház, fôként a mai világban, egyik fô feladatának tekinti, hogy hirdesse és valósítsa meg az egyes emberek életében az irgalmasság misztériumát, mely legvilágosabban Jézus Krisztus személyében nyilvánult meg. [54] Az irgalmasság e hirdetésének és beteljesedésének kiváltságos helye a szentgyónás. A 2000. évet megelôzô három éves elôkészület ezen elsô éve, melyet Jézus Krisztusnak szentelünk -- aki a világ egyetlen bírája tegnap, ma és mindörökké (vö. Zsid 13,8) --, nagyszerű alkalom lehet e tanítás lelkipásztori megvalósítására, és a hitoktatásban való elmélyítésére egyházmegyékben, különösen zarándokhelyeken, ahová sok zarándok gyűlik össze és a bűnbocsánat szentségét a sok jelenlévô gyóntató jóvoltából sokaknak lehet kiszolgáltatni.

A papok legyenek mindig készek e szolgálatra, melytôl a házastársak örök boldogsága, s nagyrészt földi boldogsága is függ; legyenek a papok számukra az Atya irgalmának valóban élô tanúi!

Vatikánváros, 1997. február 12-én

Alfonso López Trujillo bíboros a Család Pápai Tanácsának elnöke
Francisco Gil Hellín titkár


Jegyzetek:
[1] AA 11.
[2] FC 3
[3] Vö. FC 58.
[4] GS 49.
[5] DM 77.
[6] Gondoljunk néhány új gyógyszer abortív hatására: vö. EV 13.
[7] Vö. GS 7.
[8] KEK 2337
[9] Uo.
[10] GS 51.
[11] HV II, 6.
[12] 1930. december 31.
[13] Pl. Beszéd a katolikus bábák Kongresszusához 1951. október 2.; Beszéd a sok-gyermekes családok egyesületének 1951. november 27-én.
[14] 1968. július 25.
[15] 1981. november 22.
[16] 1994. február 2.
[17] 1995.
[18] 1992. október 11.
[19] Vö. GS 24.
[20] Vö. FC 32
[21] Vö. KEK 2378; GRS 11.
[22] FC 32.
[23] "A különbözô életformákban és hivatásokban ugyanazt a szentséget munkálja mindenki, akiket Isten Lelke vezérel: az Atya szavának engedelmeskedve és az Atyát lélekben és igazságban imádva követik a szegény, alázatos és a keresztjét hordozó Krisztust, hogy az Ô dicsôségében is részesülhessenek. De mindegyi-küknek saját adományaik és kegyelmeik szerint tétovázás nélkül kell járnia az élô hit útján, mely fölébreszti a reményt és a szeretet által tevékeny." LG 41.
[24] "Az életszentség lelke a szeretet, melyre mindenki meghívást kapott." (KEK 826) "A szeretet következtében valósul meg az ember azáltal, hogy ôszintén elajándé-kozza magát: szeretni annyit jelent, mint adni és kapni szabad és kölcsönös ajándékozással, úgy, ahogyan vásárolni és eladni nem lehet." (GRS 11.)
[25] Vö. FC 13. "Isten törvényének megtartása bizonyos helyzetekben nehéz, nagyon nehéz lehet: de soha nem lehetetlen. Ez az Egyház hagyományának állandó tanítása." (VS 102.) "Nagyon súlyos tévedés volna elfogadni ..., hogy az Egyház által tanított törvény önmagában csak egy »ideál«, melyet egy második lépéssel hozzá kell illeszteni és megfelelô módon hozzá kell hangolni -- mint mondják -- az ember konkrét lehetôségeihez, mégpedig »a különbözô értékek mérlegelésével«. De mit jelent »az ember konkrét lehetôségei«? És miféle emberrôl van szó? Arról az emberrôl, akin az ösztönösség uralkodik, vagy arról az emberrôl, akit Krisztus megváltott? Mert végsôsoron errôl van szó: a Krisztusban való megváltás valóságáról. Krisztus megváltott minket! Azaz: nekünk ajándékozta a lehetôséget, hogy létünk teljes igazságát megvalósítsuk; szabadságunkat megszabadította az ösztönösség uralmától. És ha a megváltott ember még vétkezik, az nem azért történik, mert tökéletlen a Krisztus által kapott megváltás, hanem mert az ember akarata kivonja magát abból a kegyelembôl, mely a megváltásból számunkra adódik. Isten parancsa kétségtelenül hozzá van mérve az emberi képességhez: mégis minden egyes ember képességét a Szentlélek adja ajándékba; annak az embernek, aki a bűnbeesés után mindig megbocsátásra szorul és a Szentlélek jelenlétének örvendhet." (II. János Pál beszéde egy szülôi felelôsségrôl szóló kurzus részvevôihez 1984. március 1-jén.)
[26] "Az Istenhez való visszatérés ebben áll, és ez elengedhetetlen kezdete is: saját bűneinket elismerni, magunkba mélyedve ezekre reflektálni, önmagunkat bűnösnek vallani.... Az Istennel való kiengesztelôdés azzal kezdôdik és végzôdik, hogy világosan és egyértelműen elfordulok az elkövetett bűntôl. Ez feltételezi és magában foglalja a bűnbánatot a szó szoros értelmében: megbánni, a megbánás külsô jelét adni, a bűnbánó konkrét magatartását felvenni, aki az Atyához vissza-vezetô útra indul. ... A bűnösnek abban az állapotában, amelyben nem tud megtérni bűneinek elismerése nélkül, a kiengesztelôdés egyházi segítsége mindig rendelke-zésére áll, mely kimondottan a bűnbánatra irányul, azaz az embert önismeretre vezeti." (RP 13.) "Ha észrevesszük, hogy Isten irántunk való szeretete nem torpan meg bűneinktôl, és nem visszakozik sértéseink miatt, sôt törôdésben és nagylelkűségben még csak növekszik; ha tudomásul vesszük, hogy ez a szeretet annyira növekedett, hogy a megtestesült Ige, ki hajlandó volt minket vére által megváltani, ezért szenvedett és halt meg, akkor hálával telve kiálthatjuk: »igen, az Úr irgalomban gazdag«, sôt mondhatjuk: az Úr maga az irgalmasság." (RP 22.)
[27] "Az életszentségre szóló egyetemes meghívás a keresztény házastársaknak és szülôknek is szól. Sajátos értelmet nyer számukra a házasság szentségében, s a házastársi és családi életben válik konkrét valósággá. Belôle kegyelem születik és az az igazi és mély családi és házastársi lelkület amelyet a teremtés, a szövetség, a Kereszt, a föltámadás és a házasság jel természete táplál." (FC 56) "Az igazi házastársi szerelem fölvétetik az isteni szeretetbe, s Krisztus megváltó ereje és az Egyház üdvözítô tevékenysége irányítja és gazdagítja, hogy a házastársak valóban eljussanak Istenhez, magasztos atyai és anyai hivatásukban pedig segítséget és erôt kapjanak. Ezért a keresztény házastársakat állapotbeli feladataikra és méltóságukra egy külön szentség erôsíti meg és szenteli föl; melynek erejével teljesítvén házastársi és családi kötelességeiket, Krisztus lelküle-tétôl áthatottan -- mely egész életüket hittel, reménnyel és szeretettel járja át -- egyre jobban elérik tökéletességüket és kölcsönös megszentelôdésüket és közösen dicsôítik Istent." (GS 48.)
[28] "Az Egyház szilárdan hiszi, hogy az emberi élet, bármilyen törékeny és keserves, mindig az Isteni Jóság nagyszerű ajándéka. Az Egyház minden sötét jövendölés és földet elhomályosító vak önszeretet ellenében az élet pártján áll, s minden egyes életben fölfedezi annak az Ámen-nak ragyogását, amely maga Krisztus. Az Egyház a világban jelenlévô és a világot gyötrô tagadással szembeállítja ezt az eleven tanúságot, s így megvédi az embert és a világot az életre leselkedôktôl és az élet pusztítóitól." (FC 30.) "A családot az élet szentélyének tekintjük. A család valóban szent, az a hely, ahol az élet, Isten ajándéka megfelelô fogadtatásra talál és védelmet kap a számos, reá leselkedô támadással szemben; az a hely, ahol a helyes emberi fejlôdés igényével bontakozhat ki. A halál kultúrájával szemben -- ahogy mondani szokták -- a család az élet kultúrájának a helye." (CA 39.)
[29] GRS 9.
[30] "Isten, aki így szólt: »Nem jó az embernek egyedül lennie« (Ter 2,18), és aki »kezdetben férfinak és nônek teremtette az embert« (Mt 19,4), különleges részt akarva adni neki a saját teremtô tevékenységébôl, megáldotta a férfit és a nôt: »Legyetek termékenyek, szaporodjatok« (Ter 1,28). Következésképpen a házastársi szerelem helyes gyakorlása és a belôle fakadó egész családi élet -- a házasság egyéb céljainak háttérbe szorítása nélkül -- arra irányul, hogy a házastársak bátran legyenek készek együttműködni a Teremtô és a Megváltó szeretetével, aki általuk gyarapítja és gazdagítja a családját." (GS 50.) "A keresztény család a személyek közössége, jele és képe az Atya és a Fiú közösségének a Szentlélekben. Életet támasztó és nevelô tevékenysége az Atya teremtô művének visszatükrözôdése." (KEK 2205) "Együttműködni Istennel új emberi lények életrehívásában azt jelenti, hogy hozzájárulnak annak az istenhasonlóságnak a továbbadásához, melyet az »asszonyok szülöttei« valamennyien hordoznak." (GRS 8)
[31] EV 43. Vö. GS 50.
[32] "A házastársak az emberi élet továbbadásának és fölnevelésének feladatában, amit sajátos küldetésüknek kell tekinteni, a teremtô Isten szeretetének munkatársai-ként s mintegy tolmácsaiként ismerik meg magukat. Feladatukat tehát emberi és keresztény felelôsséggel töltsék be. Isten iránt tanulékony tisztelettel, közös tervezéssel és igyekezettel alakítsák ki magukban a helyes erkölcsi ítéletet. Ennek érdekében fontolják meg, mi válik a maguk és a már megszülett, illetve születendô gyermekeik javára; mérlegeljék továbbá a korviszonyokból és saját társadalmi helyzetükbôl adódó anyagi és szellemi létfeltételeket, s végül vegyék figyelembe azt is, mit kíván a családjuk, hazájuk, sôt az Egyház közjava. Minderrôl végsô fokon maguknak a házastársaknak kell dönteniük Isten színe elôtt. A keresztény házastársak tartsák szem elôtt, hogy nem cselekedhetnek önkényesen. Az isteni törvény szerint tájékozódó lelkiismeretükhöz kell igazodniuk, készségesen hallgatva az Egyház Tanítóhivatalára, mely az isteni törvényt az evangélium fényénél hitelesen értelmezi. Ez az isteni törvény megmutatja a hitvesi szerelem teljes jelentését, oltalmazza azt és igazán emberi tökéletességére késztet." (GS 50) "A házastársi szerelem és az élet felelôs továbbadásának összehangolásában az erkölcsi megítélés nem csupán az ôszinte szándéktól és az indítékok értékelésétôl függ, hanem a személy és tettei természetébôl vett olyan objektív kritériumok alapján kell történnie, melyek biztosítják az igazi szerelem összefüggésében a kölcsönös ajándékozás és az életfakasztás teljes értelmét. Ez pedig csak akkor lehetséges, ha a házastársak ôszinte lélekkel ápolják magukban a hitvesi tisztaság erényét. Az Egyház gyermekeinek ezekre az elvekre támaszkodva a születéssza-bályozás terén nem szabad olyan utakra lépniök, melyeket a Tanítóhivatal az isteni törvény magyarázatában elítél." (GS 51) "Ha az egészségügyi, gazdasági, pszichológiai és szociális feltételekre tekintünk, akkor azokat kell felelôs szülôknek mondanunk, akik okos megfontolás és nagy-lelkű elhatározás után több gyermeket fogadnak el; vagy akik komoly oknál fogva és megtartva az erkölcsi törvényeket, meghatározott vagy bizonytalan idôre úgy döntenek, hogy több gyermeket nem hoznak világra. A szülôi felelôsség magában hordozza az objektív erkölcsi renddel való mélyebb kapcsolatot. Ezt a rendet Isten határozta meg, s hűséges értelmezôje a helyes lelkiismeret. A szülôi feladat felelôs megoldása tehát megköveteli, hogy a házastársak teljesen ismerjék kötelességeiket Isten, önmaguk családjuk és a társadalom iránt, mindig megôrízve az értékek helyes rendjét. Ebbôl adódik, hogy az élet továbbadásának feladatában a házastársak nem követhetik a saját véleményüket úgy, mintha egyénileg és teljesen szabadon határozhatnák meg a tisztességes utakat, melyeken járnak. Ellenkezôleg: tetteiket a teremtô Isten terveihez kell alkalmazniuk, amelyet részben a házasság és a házasélet természete mond el nekik, részben pedig az Egyház állandó tanítása hirdet." (HV 4.)
[33] A Humanae vitae enciklika elítélendônek nyilvánít "minden olyan cselekedet, mely akár a nemi aktus elôtt, akár közben, akár természetes következményeinek kifejlôdése során, akár mint célt, akár mint eszközt azt szándékolja, hogy a fogamzást lehetetlenné tegye.A következô érveket sem lehet felhozni a házasélet szándékos terméketlenné tételének érvényesítése mellett: »két rossz közül a kisebbet kell választani«, vagy: »ezek az aktusok egységet alkotnak a korábbi és a késôbbi termékeny aktusokkal, s ezért részesei azok erkölcsi jóságának«. Mert igaz ugyan, hogy néha szabad eltűrni a kisebb erkölcsi rosszat egy nagyobb elkerüléséért, vagy hogy egy nagyobb jót meg ne akadályozzunk, de sohasem szabad, még a legsúlyosabb okok mellett sem rosszat tenni, hogy abból jó következzék. Tudniillik olyat akarni, ami természeténél fogva megszegi az erkölcsi rendet, s ezért az emberhez méltatlannak kell ítélnünk, jóllehet azért történik, hogy egyes emberek, családok vagy az emberi társadalom javát megmentsük vagy elômozdítsuk. Ezért mindenképpen téved az, aki a házas élet egészében elôforduló termékeny aktusokkal igazolhatónak véli a szándékosan terméketlenné tett aktusokat, amelyek természetüknél fogva erkölcstelenek." (HV 8.) "Valahányszor pedig a házastársak fogamzásgátló módszerrel élnek, szétválasztják azt a két tartalmat, melyeket a teremtô Isten a férfi és a nô természetébe és nemi egyesülésük aktusába oltott, s úgy viselkednek, mint akik »felülbírálják« az isteni tervet, s »kilugozzák«, illetve lefokozzák az emberi nemiséget: s ezzel együtt a saját személyüket és a házastársukét is, hiszen a »totális« önátadás nem történik meg. Így a természet szavának, mely a házastársak kölcsönös és teljes odaadását mondja, a fogamzás meggátolása által szembehelyezik az ellentmondás igéjét, tudniillik a teljes odaadás megtagadását. Ebbôl pedig nem csupán az élet felé nyitott lelkület elutasítása származik, hanem a házastársi szerelem belsô igazságá-nak -- mely az egész személy ajándékozására irányulna -- színlelése is. Amikor pedig ezzel ellentétben a házastársak megôrzik -- a terméketlen idôszakok figyelembevételével -- az egyesülés és a nemzés szétválaszthatatlanságát, amely az emberi nemiségben benne van, úgy viselkednek, mint az isteni terv szolgái, a nemiséggel pedig ôsi, dinamikus ereje szerint »élnek«, azaz színlelések és beavatkozások nélkül »totálisan« ajándékozzák magukat." (FC 32.)
[34] "Az emberi lényt tisztelni kell és fogantatásától kezdve személyként kell vele bánni, következésképpen fogantatásától el kell ismerni személyi jogait, mindenek-elôtt az ártatlan ember élethez való érinthetetlen jogát." (Hittani Kongregáció: Donum vitae instrukciója 1987. febr. 22.) "Sajnos a fogamzásgátlás és az abortusz szoros összefüggése a gondolkodás szintjén egyre világosabbá válik, s ezt bizonyítja riasztó módon azoknak a kémiai szereknek, méhen belüli eszközöknek és injekcióknak a propagálása, melyeket fogamzásgátló szerként osztogatnak, valójában azonban az éppen megfogant élet legkorábbi fejlôdési szakaszában abortuszt okoznak." (EV 13.)
[35] "Ha tehát komoly indokok szólnak amellett, hogy szünet legyen a gyermekek születése között (ez az indok lehet a szülôk testi vagy lelki állapota, vagy külsô körülmények), az Egyház azt tanítja, hogy szabad a házasoknak követni a szerve-zetben adott periódusokat, csak azokban az idôszakokban élvén a házaséletet, amikor a fogamzás lehetôsége szünetel, s így oly módon szabályozhatják a szüle-tést, hogy az elôbb kifejtett erkölcsi tanítást nem sértik meg.Az Egyház hű marad önmagához és tanításához, amikor úgy ítéli, hogy szabad a házasoknak a terméketlen periódusokhoz folyamodniuk, miközben elítéli minden olyan dolog használatát, ami a fogamzást közvetlenül megakadályozza; jóllehet ez utóbbi eljárás mellett tisztességesnek és súlyosnak látszó érveket hoznak fel. A két eljárás ténylegesen nagyon eltér egymástól: az elsô esetben a házasok a természet által nyújtott törvényes lehetóséggel élnek, a másik esetben megakadályozzák, hogy a fogamzás a természet rendje szerint megtörténhessék. Tagadhatatlan, hogy mindkét esetben kölcsönös megegyezéssel és megfelelô okok alapján akarják elkerülni a fogamzást, és biztonságos megoldást keresnek egy újabb gyermek születésének elkerülésére. Ugyanakkor meg kell vallani, hogy csak az elsô esetben találják meg e megoldást, azaz akkor, amikor igaz ok xniatt nem kívánván új gyermek születését, a termékeny idôszakokban tartózkodnak a házasélettôl, mikor pedig visszatér a terméketlen idôszak, élik a házaséletet a kölcsönös szeretet kifejezésére és az ígért hűség megtartásáért. Így cselekedvén igaz módon és egészen helyesen tesznek bizonyságot szeretetükrôl." (HV 10.) "Amikor pedig ezzel ellentétben a házastársak megôrzik -- a terméketlen idôszakok figyelembevételével -- az egyesülés és a nemzés szétválaszthatatlanságát, amely az emberi nemiségben benne van, úgy viselkednek, mint az isteni terv szolgái, a nemiséggel pedig ôsi, dinamikus ereje szerint "élnek", azaz színlelések és beavat-kozások nélkül "totálisan" ajándékozzák magukat." (FC 32.) "Az életre való nevelés magával hozza a házastársak nevelését a felelôs nemzésre. Ez ugyanis a maga igaz tartalmával azt igényli, hogy a házastársak tanulékonyak legyenek az Úr hívó szavára, és úgy cselekedjenek, mint az Ô tervének hűséges végrehajtói: ez akkor történik, ha a család nagylelkűen nyitott az új életek felé, s ezt a nyitottságot akkor is megôrzi az élet szolgálatára, amikor komoly indítékok miatt s az erkölcsi törvény megtartásával úgy döntenek, hogy egy idôre vagy meghatározatlan idôre elkerülik egy új élet születését. Az erkölcsi törvény arra kötelezi ôket, hogy minden körülmények között uralják ösztöneiket és szenvedélyeiket, s tartsák tiszteletben a személyükbe írt biológiai törvényeket. Ez a tisztelet teszi törvényessé a nemzés iránti felelôsség szolgálatában a születéssza-bályozás természetes módszereihez való folyamodást." (EV 97.)
[36] DM 6.
[37] " A pap, a bűnbánat szentségének kiszolgáltatója -- akár szentmisét mutat be az oltárnál, akár más szentséget szolgáltat ki -- »Krisztus személyében« cselekszik. Krisztus, aki a pap által jelen van, és általa a bűnbocsátás titkát gyakorolja, úgy jelenik meg, mint az emberek testvére; mint irgalmas, hűséges és együttérzô fôpap; mint pásztor, ki kész az elveszett bárányt megkeresni; mint orvos, ki gyógyít és erôsít; mint az egyedüli tanító, ki az igazságot oktatja és Isten útjait mutatja; mint élôk és holtak bírája, aki az igazság és nem a látszat szerint ítél." (RP 29.) "Amikor a pap a bűnbocsánat szentségét kiszolgáltatja, betölti a jó Pásztor szolgálatát, aki keresi az elveszett bárányt; az irgalmas szamaritánus szolgálatát, aki bekötözi a sebeket; az atya szolgálatát, aki vár a tékozló fiúra és visszatértekor szeretettel fogadja; az igazságos bíró szolgálatát, aki személyválogatás nélkül hoz igazságos és irgalmas ítéletet. Összefoglalva, a pap Istennek a bűnös iránti irgalmas szeretetének jele és eszköze." (KEK 1465)
[38] Vö. Szent Officium Kongregációja: Normae quaedam 1943. máj. 16.
[39] A kérdések feltevésekor a pap óvatosan és tapintattal járjon el, vegye figyelembe a gyónó helyzetét és korát és tartózkodjék a bűntárs nevének tudkolásától." (CIC 979) "Éppen ezért az Egyház konkrét pedagógiájának mindig kapcsolódnia kell a tanításhoz, s tôle sohasem szakítható el. Tehát ugyanazzal a meggyôzôdéssel, amellyel Elôdünk beszélt, ismételjük meg a következô szavakat: "A lelkek iránti szeretet kiemelkedô formája az, hogy semmit sem hallgatunk el Krisztus üdvöthozó tanításából." (FC 33)
[40] DS 3187
[41] "A papnak tett bűnvallomás a bűnbocsánat szentségének lényeges része: »A bűnbánóknak a gyónásban föl kell sorolniuk valamennyi halálos bűnüket, melyeknek gondos lelkiismeretvizsgálat után tudatában vannak, ... még ha egészen titokban és a Tízparancsolat két utolsó parancsa ellen követték is el; mert ezek a bűnök néha súlyosabban megsebzik a lelket és veszélyesebbek, mint azok, amelyeket egész nyilvánosan követtek el.«" (KEK 1456)
[42] "Ha azonban ellenkezôleg a tudatlanság leküzdhetetlen, vagy a téves ítéletért az erkölcsi alany nem felelôs, a személynek nem számítják be az általa elkövetett rosszat. Ennek ellenére a tett még rossz, hiány, rendetlenség marad. Fáradozni kell tehát azért, hogy az erkölcsi lelkiismeret megszabaduljon tévedéseitôl." (KEK 1793) "A legyôzhetetlen tudatlanságból vagy nem bűnösen téves ítéletbôl fakadó tett nem mindig beszámítható a cselekvô személynek; de a cselekedet ebben az esetben is rossz, a jó igazságához mérve rendetlenség marad." (VS 63)
[43] "Erkölcsi életükben a házastársak is arra hivatottak, hogy szüntelenül úton legyenek, és ôszinte, tevékeny akarattal egyre jobban megismerjék azokat a javakat, amelyeket az isteni törvény ôriz és ápol; s hogy ôszinte és nagylelkű akarattal testesítsék meg ezeket a javakat a konkrét döntéseikben. Mindazonáltal nem tekinthetik a törvényt csupán úgy, mint egy -- valamikor a jövôben elérendô -- eszményképet, hanem úgy kell látniuk, mint az Úr Krisztus parancsát arra vonatkozóan, hogy gyôzzék le a nehézségeket. Az úgynevezett "fokozatosság törvénye", azaz a fokozatos elôrehaladás ugyanis nem lehet azonos a "törvény fokozatosságával", mintha az isteni törvény parancsai különbözôek volnának a különféle emberekre vontkozóan. A házasságban Isten terve szerint minden házastárs az életszentségre kapott meghívást; e meghívásnak akkor tesznek eleget, ha az emberi személy derűs lélekkel, az isteni kegyelemben és a saját akaratában bízva válaszol Isten parancsára. Éppen ezért az Egyház pedagógiája számára fontos, hogy a házastársak pontosan ismerjék a Humanae vitae enciklika tanítását, hogy nemi életükben követni tudják a törvényt és igaz lélekkel törekedjenek azon föltételek megvalósítására, melyek e törvény megtartásához szükségesek." (FC 34)
[44] "Ebben az összefüggésben tárul ki a tér a megtérô bűnös ember felé irányuló isteni irgalmasság és az emberi gyöngeségre irányuló megértés számára. Ez a megértés soha nem jelenti a jó és a rossz mértékének kompromittálását és meghamisítását azért, hogy a körülményekhez alkalmazzuk ôket. Amennyire embe-ri, hogy a vétkes ember beismeri gyöngeségét és irgalmat kér bűnére, annyira elfogadhatatlan az a magatartás, mely a saját gyöngeségébôl készít mértéket a jó igazságához, oly módon, hogy igazolhatja önmagát anélkül, hogy Istenhez és az ô irgalmasságához kellene fordulnia. Az ilyen magatartás az egész társadalom erkölcsiségét megrontja, mert arra tanít, hogy kételkedjenek az erkölcsi törvény objektívitásában általában és elutasítsák a bizonyos emberi cselekedeteket tiltó törvények föltétel nélküliségét. Mindez az összes erkölcsi érték összekeverésével végzôdik." (VS 104)
[45] "Ha a gyóntató nem kételkedik a gyónó fölkészültségében és az a feloldozást kéri, a feloldozást ne tagadja meg és ne is halassza el." (CIC 980)
[46] "Az Anyaszentegyház azt is jól tudja, hogy gyakran az egyik házas fél inkább csak tűri, de nem cselekszi a bűnt, mert a természetes rend fölforgatását súlyos okok miatt csak megengedi, de maga nem akarja, s ezért nem bűnös. Csak meg ne feledkezzék a szeretet törvényérôl és ne mulassza el házastársát a bűntôl eltéríteni és elvonni." (XI. Pius: Casti Connubii enc.)
[47] Vö. DS 2795; 3634.
[48] "Erkölcsileg ugyanis soha nem szabad tudva és akarva együttműködni a rosszal. Ilyen együttműködés valósul meg, amikor a végrehajtott tett -- természete szerint vagy a konkrét helyzetben keltett látszat szerint -- közvetlen részvételnek minôsül egy ártatlan emberi élet elleni cselekményben, vagy osztozás a fô cselekvô erkölcstelen szándékában." (EV 74.)
[49] "A házastársak tisztaságának ez a sajátos fegyelme nemcsak nem árt szeretetüknek, hanem egy nagyobb emberi értékkel is megajándékozza ôket. Jóllehet ez a fegyelem állandó erôfeszítést kíván, üdvös erejével a hitvesek tökéletesen kiművelik és lelki javakkal gazdagítják egymást. E fegyelem meghozza a család számára a nyugalom és derű gyümölcsét, s megkönnyíti más nehézségek viselését is; táplálja a házastársak egymás iránti figyelmességét és egymással való törôdését, segíti ôket önzésük legyôzésében, mely akadályozza az ôszinte szeretetet, és jobban elmélyíti felelôsségérzetüket; végül bensôséges és hatékony tekintélyt biztosít a szülôknek a gyermeknevelésben, miközben a gyermekek az idô múlásával megfelelôen gondolkodnak az igazi emberi értékekrôl és testi-lelki képességeikkel derűsen és harmonikusan élnek." (HV III/3)
[50] "A ti elsôdleges feladatotok, hogy a maga teljességében és nyíltan hirdessétek az Egyház házasságra vonatkozó tanítását. Szolgálatotok teljesítése közben ti legyetek az elsôk, akik példát adtok az ôszinte engedelmességre, melyet az Egyház Tanítóhivatala belül és kifelé, a szívben és cselekedetekben megkíván. Erre az engedelmességre ugyanis -- hisz tudjátok jól -- nem annyira a felhozott érvek, mint inkább a Szentlélek világossága kötelez titeket; amely világosságot különösen élvezik az Egyház pásztorai az igazság terjesztése közben. Ne kerülje el figyelme-teket az se, hogy a lelkek nyugalma és a keresztény nép egysége megôrzése szem-pontjából igen nagy jelentôségű, hogy erkölcsi és dogmatikai kérdésekben minden-ki engedelmesekedik a Tanítóhivatalnak, és vele egy hangon beszél. Éppen ezért a nagy Apostol, Szent Pál aggódó szavait idézve ismét egész szívvel felszólítunk titeket: »kérve kérlek. . . benneteket, Testvérek, a mi Urunk Jézus Krisztus nevé-ben: ugyanazt mondjátok mindnyájan és ne legyenek köztetek szakadások; legye-tek tökéletesek ugyanabban az érzésben, ugyanabban a véleményben.« (1Kor1,10) A lelkek iránti szeretet kiemelkedô formája: semmit el nem hagyni Krisztus üdvözítô tanításából, de ennek türelemmel és szeretettel kell együttjárnia, amire maga az Úr adott példát, amikor az emberekkel beszélt és ahogyan velük bánt. Ô, aki nem azért jött, hogy elítélje, hanem hogy megmentse a világot, kemény és szigorú volt a bűnökkel szemben, de türelmes és irgalmas volt a bűnösökkel." (HV III/10)
[51] "Ami az erkölcsileg helyes születésszabályozás problémáját illeti, korunkban az egyházi közösségnek kell magára vállalnia a feladatot, hogy szilárd meggyôzôdést ébresszen mindazokban, akik valóban felelôs módon akarják megélni az apaságot és az anyaságot, s akiknek ehhez konkrét segítséget kell kapniuk.Miközben az Egyház örül azoknak a tudományos eredményeknek, amelyek a nô termékenysége ritmusának pontosabb megismerésére vonatkozóan már megszület-tek, s harcol azért, hogy e kutatást minél szélesebb körben folytassák, sürgetô buzdítással serkenti mindazokat (orvosokat, szakértôket, házassági tanácsadókat, nevelôket és magukat a házastársakat), akik valóban segítséget nyújthatnak a házastársaknak abban, hogy szerelmüket ápolják, s ugyanakkor ôrizzék meg a házasélet céljait és természetes módját. Ez azonban egy szélesebb körű, határozottabb és rendszeresebb tevékenységet igényel annak érdekében, hogy a fogamzás szabályozásának természetes módját megismerjék, elfogadják és alkalmazzák. Nagyon értékes tanúságot tehetnek maguk a házastársak, akik a közös megegyezésen alapuló idôszakos önmegtartóztatás által a szerelem és az élet érettebb megismerésére jutottak el; és e tanúságot tenniük is kell. Miként VI. Pál pápa írta: »Az Úr azt a feladatot bízta rájuk, hogy megmutassák az embereknek annak a törvénynek szentségét és édességét, amely egymás iránti szeretetüket szorosan egybefűzi az emberi életet ajándékozó Isten szeretetével.«" (FC 35.)
[52] "Az Egyház az elsô századtól kezdve hangsúlyozta min-den szándékos abortusz erkölcsi rosszaságát. Ez a tanítás nem változott és változatlan marad. A közvetlen, azaz akár célként, akár eszközként szándékolt abortusz súlyosan ellenkezik a ter-mészetes törvénnyel:" (KEK 2271; vö. Hittani Kongregáció: Nyilatkozat a szándékos abortuszról. 1974. nov. 18..) "A művi abortusz erkölcsi súlya teljes valóságában akkor mutatkozik meg, ha meggondoljuk, hogy emberölésrôl van szó, és figyelembe veszük sajátos minôsítô körülményeit is. Akit megölnek, olyan ember, aki jelentkezik az életre, azaz olyan ártatlan, hogy ennél ártatlanabbat el sem lehet képzelni" (EV 58.)
[53] Figyelembe kell venni, hogy e témakörben "ipso iure" teljhatalma van a belsô fórumon való föloldozásra -- mint minden cenzúra esetében, melyek nincsenek fönntartva a Szentszéknek és nem nyilvánosan kihirdetettek -- minden püspöknek, beleértve a címzetes püspököket is, illetve a székesegyházak és a társaskáptalani templomok poenitenciárius kanonokjának (508. kánon); továbbá a kórház- és börtönlelkészeknek, illetve a vándorlók káplánjainak (566 k, 2. §). Ami az abortusz kiközösítését illeti, privilégium alapján föloldozást adhatnak alóla a kolduló rendekhez és egyes modern szerzetesi kongregációhoz tartozó gyóntatók.
[54] Vö. DM 14. p. 21


Vissza a főoldalra | Ugrás a lap tetejére

[© Minden jog fenntartva.]
Észrevételeit kérjük írja meg a wmaster@katolikus.hu címre.
Módosítva: 2001. 08. 10.