Kedves Testvéreim a papságban!
Nézzük csak a meghívásunkat, Testvéreim! (vö. 1Kor 1,26) A papság hivatás,
egy egészen különleges hivatás: E tisztséget magától senki sem vállalhatja,
csak akit az Isten meghív. (Zsid 5,4) . A Zsidókhoz írt levél az ószövetségi
papságra hivatkozik, hogy megértesse Krisztus papságának misztériumát. Így
Krisztus sem önmagát emelte fôpapi méltóságra, hanem az, aki így szólt hozzá:
"...Pap vagy mindörökké Melkizedek rendje szerint". (5,5--6)
KRISZTUS EGYEDÜLÁLLÓ MEGHÍVOTTSÁGA A PAPSÁGRA
1. Krisztus, az Atyával egylényegű Fiú, Melkizedek rendje szerint vált az új
szövetség papjává: ô is meghivást kapott tehát a papságra. Az Atya az, aki a
szeretet örök
aktusával nemzett Fiát "a világba lépésre" (vö. Zsid 10,5) és a
megtestesülésre
"meghívja". Ô akarja, hogy egyszülött Fia a megtestesülés által
"pap legyen mindörökre": az új és örök szövetség egyetlen papja. A Fiú
papságra szóló meghívásában a Szentháromság misztériumának mélysége
mutatkozik meg. Ugyanis egyedül a Fiú -- az Atya Igéje, akiben és aki által
minden teremtetett -- képes szüntelenül áldozatul fölajánlani az Atyának a
teremtést, amennyiben megerôsíti, hogy minden teremtmény az Atyától ered, és
mindennek a Teremtôt dicsôitô áldozati ajándékká kell válnia. Így tehát a
papság misztériuma a Szentháromságból ered és a Megtestesülés
következménye. Az Atya egyszülött, örök Fia, amikor emberré lesz, asszonytól
születik, belép
a teremtés rendjébe, és ezáltal válik pappá, az egyetlen és örök
Fôpappá.
A Zsidókhoz írt levél szerzôje hangsúlyozza, hogy Krisztus papsága szorosan
kapcsolódik a keresztáldozathoz: "Krisztus azonban a ránk váró javak
fôpapjaként jelent meg, s belépett abba a nagyobb és tökéletesebb sátorba,
melyet nem ember keze alkotott, vagyis nem ebbôl a világból való... Saját
vérével lépett be egyszer s mindenkorra a szentélybe, és örök megváltást
szerzett."(9,11--12) Krisztus papsága a megváltás művében gyökerezik. Krisztus
saját áldozatának
papja: "Az örök Lélek által saját magát adta tiszta áldozatul
az Istennek." (9,14) Ezért az újszövetségi papság, melyre az Egyházban
meghívást kaptunk, részesedést jelent Krisztus egyedülálló pap-ságában.
ÁLTALÁNOS PAPSÁG ÉS SZOLGÁLATI PAPSÁG
2. A II. Vatikáni Zsinat a meghívás fogalmát teljes terjedelmében mutatja be.
Beszél ugyanis az ember meghívásáról, a keresztény meghívásról, és a házas és
családi életre szóló meghívásról. Ebben az összefüggésben a papság egy a
meghívások között, egyik lehetséges formája Krisztus követésének, aki az
evangéliumban többször is kifejezi a meghívást e szavakkal: "Kövess engem!"
Az Egyházól szóló, Lumen gentium kezdetű dogmatikus konstitucióban a Zsinat
tanítja, hogy minden megkeresztelt embernek része van Krisztus papságában;
ugyanakkor világosan különbséget tesz Isten népének minden hívôben meglévô
általános papsága, és a hierarchikus papság, azaz a szol-gálati papság között.
Érdemes ebben az összefüggésben a zsinati dokumen-tum egész ide vonatkozó
részét idézni:
"Az Úr Krisztus, az emberek közül választott fôpap (vö. Zsid 5,1--
5) az új népet
"Istennek és Atyjának országává és papjaivá tette" (Jel 1,6; vö.
5,9--10). A
megkereszteltek ugyanis az újjászületés és a Szentlélek kenete által
lelki házzá és szent papsággá szenteltetnek, hogy minden cselekedetük által
lelki áldozatokat ajánljanak föl, és annak erôit hirdessék, aki a sötétségbôl
meghívta ôket csodálatos világosságára (vö. 1Pt 2,4--10). Ezért Krisztus
tanítványai valamennyien az imádságban állhatatosan és együtt dicsôítve Istent
(vö. ApCsel
2,42--47) adják oda önmagukat élô, szent, Istennek tetszô áldozatul
(vö. Róm 12,1), és a földön mindenütt Krisztusról tanúskodjanak, s az
érdeklôdôknek adjanak számot az örök élet bennük élô reményérôl (vö. 1Pt
3,15). A hívôk közös papsága és a szolgálati, azaz hierarchikus papság --
jóllehet nemcsak fokozatilag, hanem lényegileg különböznek egymástól --
egymásra van rendelve; mert mindegyik a maga sajátos módján Krisztus egy
papságából
részesedik. Akit a szolgálati papságra szenteltek föl, szent hatalom
birto-kában alakítja és kormányozza a papi népet, Krisztus személyében létre-
hozza az eucharisztikus
áldozatot és az egész nép nevében fölajánlja Istennek; a
hívek pedig királyi papságuk erejével részt vesznek az eucharisztikus
áldozatban, és azt a szentségek felvételében, az imádságban és hálaadásban, a
szent élet
tanúságtételével, önmegtagadással és tevékeny szeretettel valósítják
meg."(LG 10)
A szolgálati papság a hivôk általános papságának szolgálatában áll. Amikor
ugyanis az Eucharisztiát
ünnepli és a szentségeket kiszolgáltatja, tudatosítja a
hivôkben sajátos részesedésüket Krisztus papságában.
SZEMÉLYES MEGHÍVÁS A PAPSÁGRA
3. Világosan látható tehát, hogy a papi meghívás a keresztény meghívás
szélesebb körén belül egy sajátos eset. Általános tapasztalata ez mindany-
nyiunknak, akik papok vagyunk: megkereszteltek és megbérmáltak bennünket;
részt vettünk a hitoktatásban, a liturgikus ünnepeken s mindenekelôtt az
Eucharisztiában. Papi hivatásunk a keresztény élet keretein belül bontakozott
ki.
Mégis minden papi hivatásnak megvan a saját története, mely az egyén életének
jól meghatározott pillanataihoz kötôdik. Amikor Krisztus meg-hivta az
apostolokat, egyenként mondta mindegyiknek: “Kövess engem!” (Mt 4,19; 9,9;
Mk 1,17; 2,14; Lk 5,27; Jn 1,43; 21,19) Kétezer éve ismétlôdik ez a meghívás
sokak, elsôsorban fiatal emberek felé. Olykor meglepetés erejével hat, de soha
nem teljesen váratlan. Krisztus hívó szava a követésre általában hosszú
elôkészületi idô után hangzik el. Semmi meglepô nincs abban, ha az ifjú
tudatában egyszer már jelenlévô meghívás -- melyet tétovázás vagy egy másik
út csábításai háttérbe szorítottak -- egyszercsak újra érezhetôvé válik. Nem
csodálkozunk azon, hogy éppen ez a meghívás érvényesül minden mással
szemben, és az ifjú elindul a számára Krisztus által mutatott úton: elhagyja a
családot, és kezd különlegesen készülni a papságra.
A meghívásnak vannak bizonyos típusai, melyeket most szeretnék leírni. Az
alaptípusokat az Újszövetségben találjuk meg. Krisztus "Kövess engem!"
fölszólításával különbözô emberekhez fordul: vannak közöttük halászok, mint
Péter és Zebedeus fiai (vö. Mt 4,19.22), de ott van Lévi, egy vámos is, akit
késôbb Máténak neveznek. Izraelben az adóbehajtó foglalkozása bűnös és
megvetésre méltó dolog volt. S Krisztus mégis ép-pen egy vámost hív meg az
apostolok csoportjába
(vö. Mt 9,9). Bizonyára igen nagy csodálkozást váltott ki
a tarzusi Saul meghívása (vö. ApCsel 9,1--19), aki közismerten veszedelmes
üldözôje volt a keresztényeknek és gyűlölte Jézus nevét.
A damaszkuszi úton éppen ez a farizeus kapja a meghívást: az Úr belôle akar
"választott
edényt" formálni, aki arra van rendelve, hogy sokat szenvedjen az Ô
nevéért (vö. ApCsel 9,15--16).
A papok mindegyike fölismeri magát valamelyik evangéliumi meghívás-
típusban; ugyanakkor tudja, hogy saját meghívásának története, az a hosszú út,
melyen Krisztus egész életében vezeti, bizonyos értelemben megis-
mételhetetlen.
Kedves Paptestvéreim, gyakran el kell mélyülnünk az imádságban, hogy
meghívásunk
titkát Isten e páratlan ajándéka iránti csodálattal és hálával telt
szívvel szemléljük.
AZ APOSTOLOK PAPI MEGHÍVÁSA
4. Az a kép, melyet a meghívásról az evangéliumok ránk hagyományoztak,
sajátos módon kapcsolódik a halász alakjához. Jézus meghívott néhány galileai
halászt, köztük Simon Pétert, és az apostoli küldetést foglalkozásukra
hivatkozva világította meg. Amikor Péter a csodálatos halfogás után Krisztus
lábához borult és azt mondta: "Uram, menj el tôlem, mert bűnös ember
vagyok", ezt a választ kapta: "Ne félj! Mostantól fogva embe-rek halásza
leszel." (Lk 5,8.10)
Péter és a többi
apostol együtt élt Jézussal, és együtt jártak vele küldetése útján.
Hallották szavait,
csodálták cselekedeteit és ámultak csodatettein. Tudták, hogy
Jézus a Messiás,
akit Isten azért küldött, hogy megmutassa Izraelnek és az egész
emberiségnek az üdvösség útját. Hitüknek azonban érlelôdnie kellett az
üdvözítés titokzatos
eseményei által, melyekrôl Krisztus többször is jövendölt:
"Az Emberfiát az emberek kezére adják. Megölik, de harmadnap föltámad." (Mt
17,22--23.) Mindez halála és föltámadása által valósult meg, azokban a
napokban, melyeket a liturgia a szent három napnak nevez.
Krisztus éppen e húsvéti eseményben nyilatkoztatta ki az apostoloknak, mire
szól az a meghívás, hogy hozzá hasonlóan, Ôbenne papok legyenek. Ez történt
akkor, amikor az Utolsó Vacsora termében kereszthalálának elôestéjén kezébe
vette elôbb a kenyeret, azután a borral teli kelyhet, és elmondta fölöttük az
átváltoztatás szavait. A kenyér és a bor az Ô testévé és vérévé, az egész
emberiségért fölajánlott áldozattá vált. Végezetül megpa-rancsolta az
apostoloknak: "Ezt cselekedjétek az én emlékezetemre." (1Kor 11,25) E
szavakkal áldozatát rájuk bízta, s kezük által az Egyháznak adta az idôk
végezetéig. Amennyiben Krisztus az apostolokra bízta áldozati halálának
emlékezetét, papságának is részesévé tette ôket. Az áldozati ajándék és a pap
ugyanis szoros és fölbonthatatlan kapcsolatban áll egymással: aki Krisztus
áldozatát fölajánlja, annak részesednie kell Krisztus papságában. A papságra
szóló meghívás éppen ezért meghívás arra, hogy Krisztus áldozatát az Ô
papságában való részesedés erejébôl Krisztus személyében mutassa be. A papi
szolgálatot tehát örökségként vettük át az apostoloktól.
A PAP EGY MINDIG ÚJ ÉS EGYRE ERÔSÖDÔ VÁLASZBAN VALÓSUL MEG
5. "Itt van a Mester és hív téged" (Jn 11,28). E szavakat a papi hivatásra
vonatkoztatva is olvashatjuk. Isten hívó szava áll annak az útnak az elején,
melyet az embernek élete során végig kell járnia: ez a meghívás alapvetô és
értékes, de nem egyetlen dimenziója. A papszenteléssel valójában megkez-
dôdik egy út,
mely a halálig tart, és teljes egészében a "meghívás" útja. Az Úr
különbözô -- e meghívásból fakadó -- feladatokra és szolgálatokra hív-ja a
papokat. De van egy ennél mélyebb réteg is. A feladatokon kívül, melyek a papi
szolgálat megnyilvánulásai, a dolgok legmélyén mindig ott van a “papi lét”
valósága. Az
életkörülmények és élethelyzetek állandóan arra szólítják a papot,
hogy erôsítse meg eredeti választását, s újra meg újra válaszoljon Isten
hivására. Papi
életünk, mint minden igazán keresztény élet, a hívó Isten szavára
adott válaszok láncolata.
Jelentôs ebbôl a szempontból a hazatérô urukat váró szolgák példabeszéde.
Mivel uruk késik,
virrasztaniuk kell, hogy érkezô uruk ébren találja ôket (vö. Lk
12,35-40). Vajon ez az evangéliumi virrasztás nem a meghívásra adott válasz
egy másik értelmezése? E válasz valójában egy éber felelôsségtudatnak
köszönhetô. Krisztus hangsúlyozza: "Boldogok a szolgák, akiket uruk ébren
talál, ha megjön...
s ha csak a második vagy a harmadik ôrségváltáskor jön, és
ébren találja ôket -- boldogok azok a szolgák" (Lk 12,37--38).
A latin Egyház papjai cölebsz életre kötelezik magukat. Ha a meghívásra adott
válasz a virrasztás, akkor ez bizony nagyon fontos tényezôje a cölibátusban
mindhalálig kitartó hűségnek. De a cölibátus a meghívásnak csak egyik
dimenziója, mely
az élet során -- a papi szolgálatból fakadó -- sokféle feladat
megoldásának összefüggésében valósul meg.
A meghívás nem statikus valóság: egész sajátos dinamikája van. Kedves
Testvéreim a papságban, oly mértékben erôsítjük és valósítjuk meg meghí-
vásunkat, amennyire hűségesen éljük Isten és az ember szövetségének misz-
tériumát, s egész különlegesen az Eucharisztia misztériumát; annál inkább
megvalósítjuk, minél bensôségesebben szeretjük a papságot és a papi szol-
gálatot, melyre meghívást kaptunk. Így válik láthatóvá, hogy a papság révén
"valósítjuk meg" önmagunkat, amennyiben magunkévá tesszük meghívásunkat
az egyszeri és örök tervnek megfelelôen, melyet Isten mindegyikünkrôl elôre
alkotott. Ez az isteni terv olyan mértékben valósul meg, amilyen mértékben
elismerjük és elfogadjuk saját élet-tervünknek és élet-programunknak.
A PAPSÁG MINT "OFFICIUM LAUDIS"
6. Isten dicsôsége az élô ember. Szent Ireneus a lehetô legszorosabban
összekapcsolja Isten dicsôségét és az ember önmegvalósítását.
"Nem nékünk, Uram, nem nékünk, hanem a te nevednek adj dicsôséget" (Zsolt
115,1): ha sokszor ismételgetjük ezt a zsoltársort, megérezzük, hogy az
"önmegvalósításnak" olyan transzcendentális vonatkozása és célja van, ami
"Isten dicsôségének" része: életünk arra hivatott, hogy a dicséret áldozata,
officium laudis legyen.
A papi hivatás különleges meghívás a dicséret áldozatára. Amikor a pap az
Eucharisztiát ünnepli, amikor a bűnbánat szentségében Isten megbocsátását
közvetíti, vagy
a többi szentséget szolgáltatja ki, mindig Istent dicsôíti. Ezért a
papnak szeretnie kell az élô Isten dicsôségét, és a hívôk közösségével együtt
hirdetnie kell
azt a dicsôséget, mely a teremtésben és a megváltásban ragyog fel.
A pap arra hivatott, hogy különleges módon egyesüljön Krisztussal, az örök
Igével és igaz emberrel, a világ Megváltójával: a megváltásban nyilatkozik meg
ugyanis a dicsôsége teljessége, melyet az emberiség és az egész teremtés Jézus
Krisztusban nyújt az Atyának.
A dicséret áldozata nem csupán a zsoltárokat, a liturgikus énekeket és a
népénekeket foglalja magába, melyek oly sok nyelven szállnak föl a Te-
remtôhöz: a dicséret áldozata mindenek elôtt szünet nélküli fölfedezése az
igaznak, a jónak és a szépnek, melyeket a világ ajándékba kap a Terem-tôtôl, s
egyidejűleg
az emberi lét értelmének fölfedezése. Az emberi lét ezen értelmét a
megváltás misztériuma teljesítette be és nyilatkoztatta ki, amikor az emberi
életet az isteni
élettel összekapcsolta. A megváltás, mely véglegesen a húsvéti
eseményben, Krisztus szenvedésében, halálában és föltámadásában valósult
meg, nem csupán Isten transzcendens szentségét nyilatkoztatja ki, hanem -- a
II. Vatikáni Zsinat tanítása szerint -- "kinyilvánítja az embernek magát az
embert". (GS 22.)
Isten dicsôsége bele van írva a teremtés és a megváltás rendjébe; a pap arra
hivatott, hogy ezt a misztériumot teljes egészében élje meg, hogy részesévé
váljék a dicséret ama nagy áldozatának, mely a világegyetemben szüntelenül
megvalósul. Csak akkor képes a családok és egyes személyek szenvedéseire és
nehézségeire figyelni, félelem nélkül szembeszállni a rossz és a bűn valósá-
gával, s azokat
a lélek erejével legyôzni, ha a világ és az ember megváltásának
igazságát a lehetô legmélyebben éli.
A PAP A HÍVÔKKEL EGYÜTT TART AZ ISTENBEN BETELJESEDÔ ÉLET FELÉ
7. Isten dicsôsége az élô ember. A papot, kinek hivatása, hogy megdicsôítse
Istent, a lehetô legmélyebben meghatározza az az igazság, melyet Szent
Ireneusz mondatának második fele tartalmaz: az élô ember. Isten dicsôségének
szeretete a papot
egyáltalán nem idegeníti el az élettôl és mindattól, ami az élet
része; épp ellenkezôleg, hivatása elvezeti az élet teljes értelmének
megismerésére.
Mit jelent az "élô ember"? Az embert jelenti a maga teljes igazságában: az
Istentôl a maga képére és hasonlatosságára alkotott embert; az embert, akire
Isten rábízta a
földet, hogy uralkodjék rajta; az embert, aki természete szerint és
kegyelemként sok értéket hordoz; az embert, aki kiszabadult a bűn
szolgaságából és Isten fogadott gyermekévé lett.
Nézzétek az embert és az emberiséget, akiket a pap maga elôtt lát, amikor az
isteni misztériumokat ünnepli: az újszülötteket, akiket a szülôk keresztelôre
hoznak, a gyermekeket
és ifjakat, akik hitoktatásra jönnek. A fiatal embereket,
akik életük legnehezebb szakaszában megválasztják útjukat, hivatásukat és új
családot alapítanak, illetve szemináriumba vagy szerzetbe lépve Isten
országának szentelik magukat. A papnak ápolnia kell a kapcsolatot a fiatal
emberekkel. Ebben az életszakaszban gyakran fordulnak hozzá vigasztalásért,
tanácsért és
támaszért, amit imádsággal és okos útbaigazítással tud nyújtani. A
pap így tapasztalja meg, hogy hivatása mennyire nyitottá és segítôkésszé teszi
az emberek iránt. A fiatalokban leendô családapákkal és édesanyákkal, leendô
akadémikusokkal és olyan személyekkel találkozik, akik a holnap társadalmát
fogják építeni.
E sokféle hivatás mind-mind a pap szívén keresztül ismeri föl a
maga sajátos útját, melyen Isten a személyeket vezeti; és Önmagához vezeti el
ôket.
Ily módon a papnak része van nagyon sok pályaválasztásban, szenvedésben és
örömben, csalódásban és reményben. Az ô feladata, hogy minden helyzetben
úgy mutassa be Istent az embereknek, mint személyes sorsuk végsô célját. A
pap az az ember, akire az emberek rábízzák legbensô vágyaikat, s olykor
nagyon fájdalmas titkaikat. Sóvárogva várnak rá a betegek, az öregek és a
haldoklók,
mert ôk tudják, hogy azon az utolsó uton, mely Istenhez vezeti ôket,
csak az tud nekik segíteni, akinek része van Krisztus papságában. A pap
Krisztus tanúja, hirnöke annak a végsô meghívásnak, mely az embert örök életre
hívja Istenben. S miközben testvéreit és nôvéreit segíti, önmaga is készül:
szolgálata adja neki a lehe-tôséget, hogy hivatásának megfelelôen egyre inkább
dicsôítse Istent,
s így részese lehessen az örök életnek. Így halad elôre a nap
felé, amikor majd Krisztus mondja neki: "Jól van, hűséges szolgám, ... menj be
Urad örömébe!" (Mt 25,21)
A PAPI JUBILEUM: AZ ÖRÖM ÉS A HÁLA IDEJE
8. "Nézzétek
csak meghívástokat, testvérek!" (1Kor 1,26) Pál apostol korintusi
keresztényekhez intézett fölhívásának egész különleges jelentése van
számunkra, papok számára. Gyakran kell "meghívásunkra tekinteni", s újra meg
újra föl kell fedeznünk értelmét és nagyságát, mely mindig fölülmúl bennünket.
Nagyon kedvezô alkalom erre Nagycsütörtök, az Eucharisztia és a papság
szentsége alapításának emléknapja. Nagyon jó alkalmak a papszentelés
évfordulói, s mindenekelôtt a papi jubileumok is.
Kedves Paptestvérek, miközben ezeket a sorokat írom, ötven éves papi jubileu-
momra gondolok, mely ebben az esztendôben van. Gondolok kispaptársaimra,
akikkel együtt voltam a szemináriumban, akik hozzám hasonlóan a második
világháború drámai idôszakától beárnyékolt úton jutottak el a papságra.
Akkoriban a szemináriumok zárva voltak, s a kispapok szétszórtan éltek.
Néhányan közülük meghaltak a háborús események során. Az ilyen
körülmények
között elnyert szolgálati papságnak egész különleges jelentése volt
számunkra. Elevenen él emlékezetemben a nagy pillanat, amikor ötven évvel
ezelôtt a hívôk közössége a "Veni Creator Spiritus" szavaival hívta a
Szentlelket ránk, fiatal diákonusokra, akik ott feküdtünk arcra borulva a
templom közepén,
mielôtt a püspöki kézrátétel által megkaptuk a papszentelést.
Köszönjük meg a Szentléleknek a kegyelem e kiáradását, mely meghatározta
életünket. És kérjük továbbra is: "Imple superna gratia, quae tu creasti
pectora".
Kedves Paptestvérek, szeretnélek meghívni benneteket, hogy vegyetek részt a
hivatás ajándékáért mondott Te Deumomban. Miként tudjátok, a jubileumok a
pap életében fontos pillanatok, hiszen hivatásunk útjának mérföldkövei. A
bibliai hagyomány szerint a jubileum az öröm és a hála ideje. A földműves
hálát ad a Teremtônek az aratásért; mi jubileumunk alkalmával hálát szeretnénk
adni az örök Pásztornak papi életünk gyümölcseiért, s az Egyháznak és az
emberiségnek tett szolgálatért, melyet a Gondvi-selés szándéka szerint a világ
különbözô helyein, a legkülönbözôbb körülmények között, sokféle szituációban
végeztünk. Tudjuk, hogy "haszontalan szolgák" vagyunk (Lk 17,10), mégis
megköszönjük az Úrnak, hogy azt akarta, hogy szolgái legyünk.
Hálásak vagyunk az embereknek is: elsôsorban azoknak, akik segítségünkre
voltak, hogy elérjük a papságot, s azoknak, akiket az isteni Gondviselés
hivatásunk útján mellénk állított. Köszönetet mondunk mindenkinek, elsô-
sorban a szüleinknek,
akiket Isten rendkívül gazdag ajándékként adott nekünk: a
tanításnak és jó példának micsoda gazdagságát közvetítették felénk!
Miközben hálát adunk, Istentôl és a felebarátoktól a bocsánatot is kérünk
hibáinkért és hanyagságainkért, melyek az emberi gyöngeség követkeményei. A
Szentírás szerint a jubileumnak nemcsak az aratásért kifejezett hálának kell
lennie, hanem az adósságok elengedését is magában kell foglalnia. Ezért kérjük
az irgalmas Istent, engedje el adósságainkat, melyeket életünk és papi
szolgálatunk közben halmoztunk föl.
"Nézzétek csak meghívástokat, testvérek!" -- figyelmeztet az Apostol. Szavára
tehát "nézzük" a már meg tett utat, melyen hivatásunk megerôsödött, elmélyült
és megszilárdult. "Nézzük", hogy tudatosabbá váljék bennünk Isten
szeretetteljes munkálkodása életünkben. Eközben nem feledkezhetünk meg
azokról a paptestvéreinkrôl sem, akik nem tartottak ki a megkezdett úton. Az
Atya szeretetére bízzuk ôket, és mindegyiküket biztosítjuk imánkról.
Így a "nézés" önkéntelenül is imádsággá válik. És most, kedves Paptestvérek,
meghívlak benneteket, hogy csatlakozzatok a meghívás és papság ajándékáért
mondott hálaimámhoz:
TE DEUM LAUDAMUS:
HÁLA NEKED, ISTENEM, A PAPSÁG AJÁNDÉKÁÉRT
9. "Téged, Isten, dicsérünk,
Téged Úrnak ismerünk..."
Isten, dicsérünk és hálát adunk neked:
az egész föld imád téged.
Mi, a te szolgáid a próféták szavával
és az apostolok kórusával hirdetünk
Téged, aki Atyja és Ura vagy az életnek,
minden életnek, mert élet csak Tôled származik.
Benned ismerjük meg, Legszentebb Háromság,
meghívásunk forrását és kezdetét:
Te, Atya, öröktôl fogva elgondoltál,
akartál és szerettél minket;
Te, Fiú, kiválasztottál és meghívtál,
hogy részünk legyen
a te egyetlen és örök papságodban;
Te, Szentlélek, eltöltöttél minket ajándékaiddal,
és szent keneteddel fölszenteltél.
Te, az idônek és a történelemnek Ura,
elvezettél minket
a harmadik keresztény évezred küszöbéhez,
hogy tanúi legyünk az üdvösségnek,
melyet az egész emberiségnek ajándékozol.
Mi, a dicsôségedet hirdetô Egyház,
kérünk Téged: ne engedd, hogy valaha is elfogyjanak
az evangéliumot szolgáló szent papok;
hangozzék föl minden székesegyházban
s a Föld minden pontján
a "Veni Creator Spiritus" himnusz.
Jöjj el, teremtô Lélek!
Jöjj, hogy fölébreszd az ifjak új nemzedékét,
akik készek rá,
hogy az Úr szôlejében dolgozzanak,
hogy Isten Országa
kiterjedjen a Föld határáig.
És te, Mária, Krisztus Anyja,
aki a kereszt alatt János apostollal együtt
választott fiaiddá fogadtál minket,
virrassz továbbra is hivatásunk fölött.
Rád bízzuk a szolgálat következô éveit,
melyeket a Gondviselés még megérnünk enged.
Légy velünk és vezess minket
a világ útjain
azokhoz a férfiakhoz és nôkhöz,
akiket Fiad vére árán megváltott.
Segíts, hogy mindvégig megtegyük Jézus akaratát,
aki az emberek üdvösségére tôled született.
Krisztus, te vagy a reménységünk!
"In te, Domine, speravi,
non confundar in aeternum."
A Vatikánból, 1996. március 17-én, Nagyböjt negyedik vasárnapján,
pápaságunk 18. évében
II. János Pál pápa
Jegyzet:
Az eredetiben: És senki sem önhatalmulag veszi magára ezt a méltóságot,
hanem Istentôl kapja a meghivást.
Így Krisztus sem önhatalmulag vette magára a fôpapi méltóságot, hanem attól
kapta, aki így szólt hozzá:
A németben: Amtspriestertum, hivatali papság
Vö. Adversus Haeereses IV, 20,7.
Vissza a főoldalra | Ugrás a lap tetejére
[© Minden jog fenntartva.]
Észrevételeit kérjük írja meg a wmaster@katolikus.hu címre.
Módosítva:
1998. 09. 17.