[Katolikus Szemle (1991)3-4, 140-148]
Az Apostoli Szentszék az egyházi szóhasználatban a pápa személyét és azokat a központi szerveket jelenti, melyek segítik őt az egész világegyházra szóló lelkipásztori feladatában. Amikor a Szentszék és egy ország kapcsolatairól beszélünk, a különféle ősszefüggések nagy gazdagsága jelenik meg előttünk. Hisz a pápaság kisugárzása szellemileg, lelkileg, egyházkormányzatban ott él az adott ország katolikus közösségének legbelsejében. De a hosszú történelem a kulturális életben is mély nyomokat hagyott, sőt a katolikus közösségben elfogadott tanítás, életstílus a változó valósághoz fűződő sajátos viszony kihat a nem katolikus környezetre is. Van azonban a kapcsolatoknak egy olyan síkja, amelyen a Szentszék formálisan jelenik meg, mint diplomáciai kapcsolatok résztvevője, vagy a helyi egyházakhoz küldött pápai követségek fenntartója.
Az Anjouk idejétől fogva nem egyszer nehézséget okozott a Szentszékhez fűződő kapcsolatokban, hogy a királyok a kánoni jog szerinti kegyúri jogon túlmenően a főpapi javadalmak adományozásának jogát kezdték maguknak tulajdonítani. Már Nagy Lajos többször szembefordult a pápával egyes püspökségek betöltésének kérdésében. 1374-ben pl. a váradi püspökséggel kapcsolatban tett intézkedései miatt a pápa megállapítja, hogy a király gonosz tanácsosaira hallgat és illetéktelenül kegyúri jogokat kezd igényelni minden, de legalább is számos egyház főlött [16] . Az 1397. évi országgyűlés pedig már úgy intézkedik, hogy "bullások" ne juthassanak egyházi javadalomhoz hacsak nem a kegyúrtól kapják azt [17] . A tilalmak Zsigmond alatt később is ismétlődnek. Céljuk többnyire a külföldiek javadalomszerzésének akadályozása [18] . Zsigmond azonban állandó küzdelmet folytatott javadalom-adományozási jogának elismertetéséért. Ez a konstanzi zsinaton a bíborosok által aláírt, de sem a zsinat által ki nem bocsájtott, sem V. Márton pápa által meg nem erősített ún. "konstanzi bullában" részben sikerült is [19] .
A gyakorlatban ezt a királyi jogot az egyházjog szabályait figyelembe nem véve Mátyás király úgy érvényesítette, hogy a Szentszéket a katolikus hittől való elpártolással fenyegette arra az esetre, ha nem ismerné el az általa kinevezett főpapokat.
Caruajal bíboros teljhatalommal ellátott követként Németország, Magyarország, Lengyelország és a török uralom alatt álló tartományok területére kapott küldetést. Feladata volt, hogy kapcsolatot tartson a császárral és a birodalmi gyűlésen megajánlott segítő hadsereg kiállítását sürgesse, Magyarországon pedig áldozatkészségre serkentse a királyt és a rendeket, s követsége egész területén keresztes hadjáratot hirdessen a török ellen. Ő kérte ki Kapisztrán Szent János közreműködését. Támogatta Hunyadi Jánost a politika és a katonai szervezés terén. Jelentős része volt a nándorfehérvári győzelem kivívásában, s később is sokat tett az ország függetlensége és megerősödése érdekében. Nem kis szerepe volt Hunyadi Mátyás trónra segítésében. Carvajal bíborosnak a nándorfehérvári csata sikerében játszott szerepét maga a pápa így méltatta: "Atyai szívünk sugallja, hogy szerencsét kívánjunk néked fáradságod gyümölcseihez, melyeket Isten népének javára termeltél. "Tudjuk, hogy főképpen a te tanácsaid és törekvéseid készítették elő a győzedelmet, a te buzgalmad hozta létre a keresztesek egybesereglését és a magyarországi rendek gyűléseit. Örvendezz tehát a rád bízott föladat megoldásában elért siker fölött [20] .
A mohácsi csata előtt szintén állandó nuncius működött az országban Antonio Giovanni da Burgio személyében, aki világi ember volt. Sokaknál korábban felismerte, milyen fenyegetést jelent Magyarországra a török veszedelem. Iparkodott a pápai pénzsegélyt minél tisztességesebben felhasználni, zsoldosokat toborzott, fegyvereket szerzett be, szervezte a katonai védelmet a közeledő török ellen. Ebben az igyekezetében tragikusan magára maradt. 1526. július 16-án így ír erről: "Ha Magyarország az idén megmenekül, őszentsége valóban azzal hízeleghet magának, hogy ő mentette meg egyedül, az ellenség óriási hatalmával szemben. A mai napig senki más semmiféle előkészületet nem tett a védelemre, csak őszentsége. Péterváradot a tőrök ostromolja. Ki védi? 500 gyalogos, akiknek zsoldját őszentsége fizeti már négy hónap óta; s a várat lőszerrel is őszentsége látta el. Újlak egészen üresen állna, ha nem védené 300 gyalogos, akiket a pápa pénzén ott tartok... Most leküldtünk 2000 gyalogost a Dunán. Ezek is őszentsége katonái, s ha ezek nem volnának, ugyan kit küldhettünk volna. Mert itten nincs még semmiféle katonaság..." [21] .
XI. Ince pápa követeként Buda és egész Magyarország felszabadításának megszervezésében felejthetetlen érdemeket szerzett Buonvisi bíboros, bécsi nuncius, aki a lengyelországi nunciussal együttműködve elérte az osztrák-lengyel szövetséget, mely a pápa döntő anyagi támogatásával Bécs megvédését és hazánkból a török kiűzését eredményezte.
A Bécsben székelő diplomaták gyakran zavaros forrásoból merítették magyar adataikat, vagy a távolság és az idegenség miatt nem tudták megítélni, mi megy végbe a harcoknak kitett országban [22] .
Az egész Habsburg-korban jellemző körülmény volt, hogy ugyanaz a nuncius volt Magyarország ügyeiben illetékes, akinek a pápát elsősorban a bécsi udvar felé kellett képviselnie. Éppen ez a helyzet tette problematikussá az 1855-ös osztrák konkordátumot, melynek megkötésére az 1848-49-es szabadságharc leverése utáni légkörben került sor.
A két világháború között Magyarország önálló pápai képviseletet kapott, melynek a II. világháború után be kellett szüntetnie működését. Létrejött a külőn magyar szentszéki követség is. Noha a konkordátum gondolata felmerült ebben az időszakban, annak megkötését sem a magyar vezetés, sem a Szentszék nem kívánta kezdeményezni [24] . A háború alatt az apostoli nuncius kiemelkedő szerepet vállalt azok sorában, akik az üldöztetések áldozatainak mentésén fáradoztak.
Ennek a képviseletnek a felújítása csak 1990-ben vált lehetővé. A Szentszék és a Magyar Köztársaság között 1990. február 9-én kötött megállapodás első két pontja kimondta:
"1. A mai napon helyreállítják a diplomáciai kapcsolatokat az Apostoli Szék és Magyarország között, a Szentszék részéről Nunciatúra, a Magyar Kőztársaság részéről Nagykövetség szintjén.
2. A Szentszéket Budapesten Apostoli Nuncius képviseli, míg a Magyar Köztársaság az Apostoli Szék mellé Rendkívüli és Meghatalmazott Nagykövetet akkreditál" [25] .
De mi a tartalma az ilyen szentszéki képviselet küldetésének ma?
A II. Vatikáni zsinaton elhangzott püspöki kívánságoknak megfelelően a pápai követek küldetésének a helyi főpásztorok saját feladatkörét fokozottan figyelembevevő, pontosabb körülírása vált szükségessé. Erre az igényre adott választ VI. Pál pápa Sollicitudo Omnium Ecclesiarum kezdetű, 1969. június 24-én kiadott motu propriója. Ez az okmány olyan jogi szabályokat tartalmaz, melyek később az Egyházi Törvénykönyvbe is bekerültek. Egyszersmind a pápai küldöttek feladatkörének szükségességét, jelentőségét és jellegét teológiailag is mértékadóan megalapozza. A péteri tisztség, az Egyház alapkövének szerepe (vö. Mt 16,18), az a Krisztustól kapott péteri küldetés, hogy megerősítse testvéreit (Lk 22.32), a püspökök és a pápa szoros együttműködésének szükségessége a hit és a krisztusi üdvözítő mű szolgálatában indokolják, hogy a pápa az egyes részegyházakhoz állandó képviselőket küld. E gyakorlatnak különös hangsúlyt látszik adni Krisztus szeretetének sürgetése, melynek jegyében "az Egyház köteles a krisztusi hitet és üdvösséget terjeszteni. Köteles pedig a kifejezett parancs alapján, melyet Péter utódjával, az Egyház legfőbb pásztorával együtt az apostoloktól örökölt a püspökök testülete, amelynek a papok a munkatársai. Köteles továbbá amiatt az életerő miatt, amelyet testének tagjaiba áraszt ki Krisztus" (Ad gentes 5; v8. Ef 4,16). A püspökök kollegialitásának és az Egyház missziós kűldetésének zsinati hangsúlyozásából logikusan adódott hogy a pápai követek feladatának fontossága és belső egyházi jellege előtérbe került.
A pápai követ legfőbb feladata, hogy egyre erősebbé és hatékonyabbá tegye az Apostoli Szentszék és az illető részegyházak közötti egységet. Ennek a részegyházakkal kapcsolatos, vagyis az Egyház belső életéhez tartozó hivatásának a körében a Szentszék követének az egyetemes egyházjog számos konkrét teendőjét is megjelöli (364. k.). Az első ilyen feladat információs jellegű. Értesítenie kell az Apostoli Szentszéket mindazokról a kőrülményekről, amelyek az adott részegyházak életét befolyásolják, valamint a lelkek javát, az Egyház műkődését a maga általánosságában érintő dolgokról. Ennek az információs munkának egy sajátos vonatkozása a püspökők kinevezésével kapcsolatos. A pápai követre tartozik a jelöltek nevének továbbítása vagy javaslása a Szentszék felé, valamint az illetó személyekről az információs eljárás lefolytatása (vö. 377-378. k.). Ugyanakkor informálnia, tanácsaival, de tevékenységével is támogatnia kell az adott területen dolgozó püspököket, természetesen saját illetékességűk teljes tiszteletben tartásával. Ám a pápai követnek nem csupán az egyes püspököket kell segítenie, hanem magukat a püspöki konferenctákat is. Maguknak a helyi katolikus közösségeknek, de az egyetemes egyházi missziós küldetésnek az érdekében is, tehát nem pusztán politikai szempontból, igyekezniük kell a pápai követeknek előmozdítani azokat az ügyeket, melyek a békét, a fejlődést és a népek együttműködését segítik elő. Abból, hogy a Szentszék állandó képviselője a legfőbb egyházi hatóságot jeleníti meg, s hogy a katolikus Egyház az ökumenikus párbeszédben is egységes egészként kell, hogy működjék, kővetkezik a pápai követ sajátos feladata a nem katolikus keresztény közösségekhez és a nem keresztény vallásokhoz fűződő kapcsolatok munkálására. Ebben a vonatkozásban is rendkívül fontos a pápai követ és a helyi püspökök szoros együttműködése. Ugyancsak a legfőbb egyházi hatóság hiteles képviseletéből, valamint abból a körülményböl, hogy a pápa követe többnyire az adott államhoz is küldetéssel rendelkezik, adódik a szentszéki képviselő sajátos lehetősége és feladata arra, hogy az állam uezetőinél pártfogolja mindazt, ami az Egyház küldetésével, illetve az Apostoli Szentszék sajátos hivatásával kapcsolatos. Mivel ez a tevékenység az adott területen élő részegyházak szolgálatát is hatékonyan segítheti, érthető, hogy az egyházjog külön is előírja ennek során a helyi püspökökkel való együttműködést. Mindezeken a felsorolt kötelezettségeken kívül a pápai követ belső egyházi munkája számára is kaphat sajátos megbízásokat és felhatalmazásokat.
Mint fentebb említettük, a pápai követek küldetése sokszor nem csupán a részegyházakhoz, hanem egyszersmind az államokhoz is szól. Ezekben az esetekben az imént felsoroltakon kívül más sajátos feladataik is vannak (v8. 365. k.). Ilyen elsősorban a Szentszék és az adott állam hatóságai közötti kapcsolatok előmozdítása. De ilyen az is, hogy az illetékes állami szervekkel tárgyaljon az Egyház és az állam közti viszonnyal kapcsolatos kérdésekről, különösen pedig a konkordátumok vagy más hasonló megállapodások létrehozásáról, megkötésük után pedig a végrehajtásukról.
Hazánkban a Szentszék képviselői nemcsak az egyházi élet szervezésének döntő pontjain nyújtottak segítséget, hanem a nemzet történelmének sorsfordulóin is ott találjuk őket mint az ország függetlenségének, erősödésének, gazdasági és kulturális felemelkedésének áldozatkész előmozdítóit.
Jegyzetek
[1]
. Magyarország egyházi és politikat összeköttetései a római
szent-székkel. Budapest 1901-1903.
[2]
. Vö. pl. ERDŐ P., A szentistváni egyházszervezés és Európa, in:
Sanctus Stephanus et Europa. Szent István és Európa. Szerk.
Hamza G., Budapest 1991. 32-43.
[3]
. A magyar állam és az egyházak jogi kapcsolatainak kialakulása és gyakorlata a Horthy-korszakban, Budapest 1966, 41.
[4]
. FRAKNÓI V., A magyar királyi kegyúri jog Szent IstvántóI Mária
Teréziáig, Budapest 1895, 19.
[5]
. Epistola (a. 1168) (CARUSIUS, J., Bibliotheca historica regni
Siciliae. Panormiae 1723. II, 985). Ford. CSIZMADIA, A magyar
állam és az egyházak 41-42.
[6]
. Lásd pl. GEROH VON REICHERSBERG, De investigatione antichristi I, 68 [Monumenta Germaniae Historica, Libelli de lite III,
385); vö. HOLTZMANN, W., Papst Alexander und Ungarn in Ungarische
Jahrbücher, Berlin 1926, 410.
[7]
. Vö. FRAKNÓI. Magyarország egyházi és politikai összeköttetései I, 32; TEMESVÁRY J., II. Géza magatartása a pápaság és a
császárság második küzdelmében, Szamosújvár 1886, 33-45, 67,
86-87; CSIZMADIA, A magyar állam és az egyházak 42.
[8]
. JAFFÉ, P., Regesta Pontificum Romanorum ab condita Ecclesia
ad annum post Christum natum MCXCVIll, Lipsiae 1888 (reprint:
Graz 1956), nr. 10682.
[9]
. Ez a gondolat a hamis Szilveszter-bulla alapján fogalmazódott
meg egyes szerzőknél. Egyértelműen nélkülöz minden történelmi
alapot; vö. CSIZMADIA, A magyar állam és az egyházak 34-39.
[10]
. FEJÉR G., Codex diplomaticus Hungariae ecclesiasticus et
civilis, Buda 1829-1844, II. 431.
[11]
. KNAUZ, F. (N.). Monumenta Ecclesiae Strigoniensis, Esztergom
1877-1924, I, 292-297; vö. CSIZMADIA, A magyar állam és az
egyházak 45.
[12]
. THEINER, A., Vetera monumenta historica Hungariam Sacram
illustrantia, Roma 1859, I, 299-304.
[13]
. Vö. CSIZMADIA, A magyar állam és az egyházak 46.
[14]
. Gentilis bíboros küldetésének iratait lásd: Acta Legationis Cardinalis Gentilis (Vatikáni Okirattár I/2). Budapest 1885.
[15]
. Beuezetés, in Acta Legationis Cardinalis Gentilis (Vatikáni Magyar Okirattár I/2). Budapest 1885, CVII.
[16]
. Történelmi Tár (1890) 395-396.
[17]
. KNAUZ N., Az 1397. évi országgyűlés végzeménye, in: Történelmi
Tár 3 (1880) 230.
[18]
. V6. MÁLYUSZ E., A Konstanzi zsinat és a magyar főkegyúri jog,
Budapest 1958. 76-77.
[19]
. E "bullához" lásd MÁLYUSZ, A Konstanzi zsinat.
[20]
. THEINER 282. Ford. FRAKNÓI II. 100.
[21]
. Ford. BARTONIEK E., in: Mohács emlékezete. Budapest 1976.
136-137.
[22]
. Vö. HÓMAN B. - SZEKFÜ GY., Magyar történet, III, Budapest
1935, 237.
[23]
. CSIZMADIA, A magyar állam és az egyházak 99.
[24]
. Uo. 108.
[25]
. Megállapodás a Szentszék és a Magyar Köztársaság között, in:
Katolikus Szemle 42 (1990) 57.
Vissza a főoldalra | Ugrás a lap tetejére
[© Minden jog fenntartva.]
Észrevételeit kérjük írja meg a wmaster@katolikus.hu címre.
Módosítva:
2000. 04. 07.