II. János Pál pápa üzenete
a Betegek XII. Világnapjára
2004. február 11.
Kedves
Testvéreim az egész
világon!
1. A
Betegek Világnapja, mely minden évben más
kontinensen kerül megrendezésre, idén különleges jelentőséggel bír.
Franciaországban, Lourdesban kerül megünneplésre, ahol 1858. február
11-én a
Szent Szűz megjelent, és amely azóta számos zarándoklat célpontja lett.
Ezen a
hegyes vidéken a Szent Szűz különleges módon akarta kinyilvánítani
anyai
szeretetét a szenvedőknek és betegeknek. Állhatatos anyai gondoskodását
azóta
is folytatja jelenlétével.
Azért választottuk ezt a
szentélyt, mert a 2004-es év a Szeplőtelen Fogantatás dogmája
kihirdetésének
150. évfordulója. Valóban, 1854. december 8-án boldog emlékű elődöm,
Boldog IX.
Piusz Ineffabilis Deus bullájában kijelentette, hogy „az a
tanítás,
amely szerint a Boldogságos Szűz Mária fogantatásának első pillanatától
fogva,
a mindenható Isten különleges kegyelme folytán, Jézus Krisztusnak, az
emberi
nem Megváltójának érdemeiért, az áteredő bűn minden szennyétől mentes
maradt –
Isten által kinyilatkoztatott tanítás” (DS 2803; FC 397). Lourdesban
Mária a
helyi dialektusban kijelentette: „Que soy era Immaculada Councepciou”
(Én
vagyok a Szeplőtelen Fogantatás).
2.
Ezekkel a szavakkal Mária nemde az élethez és az
egészséghez való viszonyát akarta kifejezni? Ha ugyanis az eredeti
bűnnel jött
a világba a halál, Isten meg kellett, hogy óvja Máriát, – Krisztus
érdemeire
való tekintettel, – a bűn minden foltjától, ami által az üdvösség és
élet újra
elérkezett hozzánk (Vö. Róm 5,12-21).
A Szeplőtelen Fogantatás
dogmája elvezet minket a Teremtés és a Megváltás misztériumának
középpontjába
(Vö. Ef.1,4-12; 3,9-12). Isten az életet az emberi teremtménynek
bőségben
akarta adni (Jn 10,10), feltételként szabta ugyanakkor a
kezdeményezésére adott
szeretetteljes és szabad választ. Az engedetlenség által
visszautasított
ajándék a bűnhöz vezetett, az ember tragikusan megszakította
létfontosságú
párbeszédét Teremtőjével. Isten igen-je, az élet teljességének forrása
szemben
áll az ember nem-jével, aki önző önelégültségével a halál előhírnökévé
vált
(Vö. Róm 5,19).
Isten elutasítása az egész
emberiséget súlyosan megterhelte. Egyedül a názáreti Mária fogantatott
mentesen
az eredeti bűntől, Krisztus érdemeire való tekintettel és vált teljesen
nyitottá az isteni cél iránt, hogy a mennyei Atya megvalósítsa az
emberekkel
kapcsolatos elképzelését.
A Szeplőtelen Fogantatás
ténye felfedi a harmonikus kapcsolatot Isten igenje és Mária
teljességgel
megnyilvánuló igenje között, amit az angyali üzenet felkérésére adott
(Vö. Lk
1,38). Igenje, amit az emberiség nevében adott, újra megnyitja a
kapukat a
hívők előtt a Paradicsomhoz, hála a megtestesült Igének, amely testében
a
Szentlélek által megvalósult (Vö. Lk 1,35). A teremtés eredeti terve
ezáltal
újra megszilárdul Krisztusban és ebben a tervben Szűz Mária is
megtalálja
hivatását.
3. Az
emberi történelem kibontakozásának kulcsa
Mária Szeplőtelen Fogantatása, amely megkezdi a Megváltás nagy művét és
Krisztus drága vérének kiontásával fejeződik be. Általa mindenki arra
hivatott,
hogy az életszentségben eljusson a teljességre (Vö. Kol 1,28).
A Szeplőtelen Fogantatás
Krisztus sugárzó ígéretes napjának hajnala, aki halálával és
feltámadásával
helyreállította a harmóniát Isten és az emberiség között. Ha Jézus a
forrása
ama életnek, amely legyőzi a halált, Mária a figyelmes anya, aki
gyermekei
előtt jár, vigyázva azok testi és lelki egészségére. Ez az az üzenet,
amit
Lourdes szentélye nyújt a zarándokoknak és itt imádkozóknak. Ez a testi
és
lelki gyógyulások ténye, amit tapasztalhatunk a Barlang közelében.
A Bernadette Soubirousnak
való megjelenés napja óta Mária gyógyítja a szenvedőket és betegeket,
visszaadván egészségét számos gyermekének. De ennél is meglepőbb
csodákat visz
végbe a hivők lelkében, akiknek megnyitja szívét a Fiával, Jézussal
való
találkozásra, válaszolva az emberi szív legmélyebb elvárásainak. A
Szentlélek,
aki Máriát megárnyékozta az Ige megtestesülésekor, átalakítja a betegek
szívét,
akik hozzá folyamodnak. Még ha nem is mindig kapják meg a testi
egészséget,
mindig lehetőségük van megkapni a még fontosabb ajándékot, szívük
megtérését,
mely a belső béke és öröm forrása. Ez az ajándék átalakítja létüket és
Krisztus
keresztjének hírnökeivé teszi őket, ami a remény jele a legnehezebb és
legkeményebb
megpróbáltatások közepette is.
4. A Salvifici
doloris apostoli levélben
kiemeltem, hogy a szenvedés hozzátartozik az ember történelmi
helyzetéhez, hogy
azt meg kell tanulnia elfogadni illetve felülemelkedni rajta (Vö. AAS
576.
(1984), 202. o.) De hogyan is történhetne meg ez másképp, mint Krisztus
keresztjének kegyelmei által?
A Megváltó halálában és
feltámadásában az emberi szenvedés megtalálhatja legmélyebb értelmét és
megváltó értékét. Az emberiség viszontagságainak és szenvedéseinek
egész súlya
összesűrűsödik annak az Istennek a misztériumában, aki emberi
természetünket
magára véve kiüresítette önmagát, egészen addig, hogy „bűnné lett
értünk” (2Kor
5,21). A Golgotán minden ember hibáját magára vette, az elhagyatottság
magányában így kiáltott Atyjához: „Miért hagytál el engem?”(Mt 27,46).
A Kereszt paradoxonjából tör
elő legnyugtalanítóbb kérdéseinkre a válasz. Krisztus szenved
érettünk:
magára vette az emberek szenvedését és megszabadítja őket attól. Krisztus
szenved velünk, felkínálva a lehetőségét annak, hogy megosszuk Vele
szenvedéseinket. Az az emberi szenvedés, amely Krisztus szenvedésével
egyesül,
az üdvösség eszközévé válik. Ezért mondhatja a hivő Szent Pállal
együtt: ”Most
pedig örömest szenvedek értetek, és kiegészítem testemben azt, ami
hiányzik
Krisztus szenvedéseiből, testének, az Egyháznak javára” (Kol 1,24). A
hittel
elfogadott szenvedés az Úr megváltói szenvedésének misztériumába vezető
kapu.
Olyan szenvedés, mely már nem veszi el sem a békét, sem a boldogságot,
mert a
feltámadás ragyogó fényessége járja át.
5. A
Kereszt lábánál Mária csendben szenved,
különleges módon vesz részt Fia szenvedésében, az emberiség Anyjaként,
kész
közbenjárni azért, hogy bárki elnyerje az üdvösséget (Vö. II. János
Pál: Salvifici
doloris apostoli levél, (1984. február 11.), 25: AAS 76. (1984)
235-238.
o.).
Lourdes-ban nem nehéz
megérteni a Szent Szűz különleges szerepét Krisztus megváltói
küldetésében. A
Szeplőtelen Fogantatás csodája alapvető igazságra emlékezteti a
hivőket:
elnyerhetjük az üdvösséget, ha engedelmesen részt veszünk az Atya
szándékában,
aki Fia halálával és feltámadásával meg akarja váltani az emberiséget.
A
keresztséggel a hivő beleilleszkedik a megváltói tervbe és szabaddá
válik az
eredeti bűntől. A betegség és a halál, földi életünk velejárói
elveszítik
negatív értéküket. A hit fényében a test halála legyőzetett Krisztus
halála
által (Vö. Róm 6,4), így válva a kötelező átmenetté a halhatatlan élet
teljessége felé.
6.
Korunk nagy eredményeket ért el az élet
tudományos megismerésében, amely Isten alapvető adománya, s amelynek mi
csupán
gondozói vagyunk. Az életet el kell fogadni, tisztelni és védeni az
elejétől a
végéig. Ugyanígy óvni kell a családot, minden születő élet bölcsőjét.
Immár könnyedén beszélünk
„géntervezésről”, utalva arra a rendkívüli, a mai tudomány által kínált
lehetőségre, amely beavatkozási lehetőséget ad már az élet forrásánál.
Bátoríthatunk minden valódi fejlődést ezen a téren, feltéve, hogy az a
személy
méltóságának jogait fogantatásától kezdve tiszteli. Mert senki sem
engedheti
meg magának az élet pusztításának és manipulálásának képességét. Az
egészségügyi lelkipásztorkodás területén dolgozóknak az a különleges
feladatuk,
hogy mindazokat, akik ezeken az érzékeny területeken dolgoznak,
készségessé
tegyék őket arra, hogy mindig az élet szolgálatában álljanak.
A Betegek Világnapján
köszönetet mondok minden egészségügyi lelkipásztorkodás területén
dolgozónak,
elsősorban a püspököknek, akik a Püspöki Konferenciákon nyomon követik
ennek a
területnek tevékenységét; a lelkipásztoroknak, plébánosoknak és más e
területen
elkötelezett papoknak, a kongregációknak és szerzetesrendeknek, az
önkénteseknek és mindazoknak, akik a szenvedéssel, fájdalommal és
halállal
szemben fáradhatatlan meggyőződéssel tanúskodjanak az Úr haláláról és
feltámadásáról.
Köszönetem kiterjed mindazok
felé is, akik az egészségügyben dolgoznak, az orvosi és egészségügyi
személyzetre, a kutatókra, különösen azokra, akik új gyógyszerek
előállításának
szentelik idejüket, és azokra, akik olyan gyógyszerek gyártásán
dolgoznak,
melyek elérhetők a kevésbé gazdagok számára is.
Mindannyiukat a Szent Szűz
oltalmába ajánlom, akit a Lourdes-i szentélyben az Ő Szeplőtelen
Fogantatásában
tisztelünk. Segítsen minden keresztényt abban, hogy tanúságot tegyünk
arról,
hogy a fájdalomra, a szenvedésre és a halálra az egyetlen hiteles
válasz
Krisztus, a mi Urunk, aki meghalt és feltámadt értünk.
Ezekkel a gondolatokkal adom
mindenkire, aki részt vesz a Betegek Világnapjának ünneplésén,
különleges
apostoli áldásomat.
Vatikán, 2003. december 1.
II. János
Pál pápa
Vissza a főoldalra | Ugrás a lap tetejére
[© Minden jog fenntartva.]
Észrevételeit kérjük írja meg a wmaster@katolikus.hu címre.
Módosítva:
2004. 02. 06.