A Szentatya üzenete
a Betegek X. Világnapjára
2002. február 11.
1.
Néhány éve február 11-e, amikor az Egyház a Lourdes-i Madonna-jelenésre
emlékezik, illő módon kapcsolódik egy másik fontos eseményhez, a Betegek
Világnapjának megünnepléséhez. A 2002. évi már a tizedik ily módon megtartott
ünneplés, amely a híres dél-indiai máriajelenés központjában, a "keleti
Lourdes"-ként ismert "Üdvösség Madonnája" oltalmába ajánlott szentélyben,
Vailankannyban lesz. Mély vallásossággal és bizalommal telve, a szükségben segítő
Isteni Anyában bízva emberek milliói zarándokolnak a békés pálmafák övezte
Bengáli öböl folyóinál elhelyezkedő szentély felé. Vailankanny nemcsak a
keresztény zarándokokat vonzza, hanem más vallások számos hívőit is, különösen
a hindukat, akik az Üdvösség Madonnájában a szenvedő emberiség jóakaró és
együttérző Anyját látják. Egy olyan országban, mint India, ahol a vallásosság
oly ősi és mély, ez az Isten Anyja oltalmába ajánlott szentély tényleges
találkozási pontot jelent a különböző vallások tagjainak és kitűnő példáját
adja a vallások közti kapcsolatcserének és harmóniának.
A
Világnap egy minden szenvedőért és gyengélkedőért végzett közös imával fog
kezdődni. Ez alkalomból fogjuk kinyilvánítani szolidaritásunkat a szenvedés
misztériumával kapcsolatban és Isten szeretetének szándékát keressük az egyén
életében. A nap az emberi szenvedésre és a természeti katasztrófákra való
keresztény válasz lehetőségének megadásával fog folytatódni. Megvizsgáljuk az
orvosi és kórházi gyógyítás keresztény személyekre háruló feladatait és meg
szeretnénk határozni a hiteles válaszokat. Jézus nyomain haladva, aki isteni
Gyógyító és azért jött, hogy mindenkinek "élete legyen és bőségben legyen". Ez
a gondolat, amely a nap elmélkedésének tárgya, magában foglalja a
kétértelműségtől mentes, az élet kultúrája melletti állásfoglalást, valamint
teljes elkötelezettséget az élet védelméért a fogantatástól a természetes
halálig.
2.
A fájdalom enyhítése érdekében tett hasznos és új módszerek keresése helyes, de
a szenvedés ennek ellenére az emberi élet meghatározó eleme marad. Bizonyos
módon a szenvedés olyan mély, mint maga az ember és annak lényegét érinti (Salvifici
doloris, n. 3.). Az orvosi kezelések kutatása sem nem magyarázhatja , sem nem
győzheti le teljesen a szenvedést. Mélységében és sokféleségében olyan
perspektívában kell a szenvedést szemlélnünk, amely túlmutat annak tisztán
fizikai oldalán. Az emberiség különböző vallásai mindig keresték a választ a
szenvedés értelmének kérdésére és elismerik annak szükségességét, hogy
kimutassák annak jelét, hogy együttéreznek és jóságosak azok iránt, akik
szenvednek.
Ezért
hoztak létre a vallásos emberek olyan orvosi intézeteket, amelyek a betegségek
kezelését és ápolását tűzték ki célul és erről tanúskodik a különböző vallások
ősi időkre visszanyúló története a szervezett orvosi kezelésekről.
Bár
az Egyház elismeri, hogy a szenvedés nem keresztény magyarázatai is
tartalmazhatnak számos érvényes és nemes elemet, e nagy emberi misztérium
megértése egyedülálló. Ahhoz, hogy megértsük a szenvedés végső és alapvető
értelmét, "tekintetünket az isteni szeretet kinyilatkoztatása felé kell
fordítanunk, minden létező forrása felé." A szenvedés értelmezésének kérdésére
Isten a választ az embernek "Jézus Krisztus keresztjében" adta meg. A
szenvedés, amely az eredeti bűn maradványa, új értelmet kap Jézus Krisztus
megváltó művében. A kereszten való szenvedés által Krisztus legyőzte a rosszat
és ezáltal lehetővé tette, hogy mi is felülkerekedjünk azon. A szenvedés, mint
az eredeti bűn járuléka új értelmet kap, részt vesz Jézus Krisztus megváltói
művében. A kereszten való szenvedésével Krisztus legyőzte a rosszat és lehetővé
tette számunkra a rosszon való felülemelkedést. Szenvedéseink értelmet és
értéket nyernek, amint azok Krisztus szenvedésével egyesülnek. Krisztus, mint
Isten és ember vállalta az emberiség szenvedéseit és benne az emberi szenvedés
megváltói értelmet nyer. Ebben az istenemberi egységben a szenvedés jót eredményez
és legyőzi a rosszat. Ezúton fejezem ki mély együttérzésemet a szenvedők iránt és
buzgón imádkozom azért, hogy a Betegek Világnapja hozzon olyan lehetőséget
számukra, amely új távlati értelmet ad életüknek.
A
hit arra tanít bennünket, hogy a szenvedés végső értelmét Krisztus szenvedésében,
halálában és feltámadásában keressük. A fájdalomra és a szenvedésre a
keresztény válasz soha nem a passzivitás. Az Egyházat az a keresztény szeretet
hajtja, amely leginkább Jézus életében és tetteiben jut kifejezésre, azaz, hogy
elébe menjen a betegeknek és szenvedőknek, hogy ezáltal vigasztalást és reményt
nyújtson nekik. Nem a jótékonykodás egyszerű gyakorlásáról van szó, hanem az
együttérzés és érdeklődés cselekedetéről, amely odaadó szolgálathoz vezet.
Mindent egybevetve ez magában hordozza az ember másoknak, főként a szenvedőknek
való önátadását. Az irgalmas szamaritánus evangéliumi példázata jól kifejezi
egy olyan személy nemes érzéseit és tetteit, aki egy szenvedő, rászorult
emberrel találkozik.
3.
Itt arra a számtalan férfira és nőre gondolok, akik szerte a világon az
egészségügy területén elkötelezték magukat: az orvosi ellátó központok
igazgatóira, a kórházi lelkészekre, az orvosokra, a kutatókra, az ápolónőkre, a
gyógyszerészekre, az orvosok mellett szolgáló személyzetre és az önkéntesekre.
Mintahogy a szinódus utáni "Az Egyház Ázsiában" buzdításomban említettem,
számos alkalommal, midőn a világ egyházait látogattam, mélyen megérintett az
egészségügy területén dolgozó emberek keresztény tanúságtétele, különösképpen
azoké, akik sérült vagy a végső stádiumban lévő betegek mellett dolgoznak,
illetve az új betegségek, mint amilyen az AIDS elterjedése ellen küzdenek.
A
Betegek Világnapja megünneplésével az Egyház kifejezi háláját és elismerését az
egészségügy területén dolgozó számtalan papnak, szerzetesnek és elkötelezett
laikusnak, akik az Úr Jézusba vetett hitükből, az irgalmas szamaritánus
evangéliumi alakjából lelkesedést és erőt merítve nagylelkűen foglalkoznak a
betegekkel, szenvedőkkel és haldoklókkal. Az Úr utolsó vacsorán elhangzott
parancsa - "Ezt cselekedjétek az én emlékezetemre" - a kenyér megosztásán kívül
egyaránt vonatkozik Krisztus értünk adott testére és értünk ontott vérére,
vagyis a másoknak való önátadásra. Az önátadás egy rendkívül kiemelkedő formája
valósul meg a betegek és szenvedők szolgálatában. Éppen azért azok, kik e
szolgálatra szentelik magukat, az Oltáriszentségben mindig kimeríthetetlen
erőforrást és bátorítást találnak az ismételten megújúló nagylelkűséghez.
4.
Az Egyházat a betegekkel és a szenvedőkkel való találkozásában az az emberi
személyről való helyes és teljes szemléletmód vezeti, amely szerint "Isten az
embert saját képére alkotta meg" és méltósággal, elidegeníthetetlen emberi
jogokkal ruházta fel. Következésképpen az Egyház hangsúlyozza azt az elvet,
hogy mindaz ami technikailag megvalósítható, nem minden esetben fogadható el
erkölcsileg is. Az orvostudomány és az orvosi technikák terén végbement
nagyfokú fejlődés mindannyiunkra hatalmas felelősséget ró az élet adományával
kapcsolatban, amely Istentől ered és amely az élet minden szakában minden
körülmény között ajándék marad. Ébereknek kell lennünk az élet bárminemű
megsértése vagy kioltására tett kísérlettel szemben. Mi az élet őrei és nem
tulajdonosai vagyunk. A fogantatás pillanatától az emberi élet magában hordja
Isten teremtő tettét, amely által sajátos kapcsolatot őriz a Teremtővel, az
élet forrásával és végcéljával. A szolgáló szeretetbe mélyen begyökerezve a
keresztény egészségügyi intézmények a betegek és gyengék gondozásával Jézus
küldetését folytatják. Biztos vagyok abban, hogy az az intézmény, ahol az élet
kultúrája támogatott és biztosított, ezentúl is meg fog felelni azoknak az
elvárásoknak, melyeket az emberiség minden szenvedő tagja elvár tőlük.
Imádkozom,
hogy Szűz Mária, a Betegek Gyógyítója, biztosítsa továbbra is jóságos oltalmát
mindazok részére, akik testükben vagy értelmi képességükben sérültek és járjon
közben azokért, akik őket gondozzák. És segítsen minket abban, hogy
egyesíthessük szenvedéseinket Fiáéval, miközben boldog reménységgel haladunk az
Atyai Ház üdvössége felé.
Castel
Gandolfo, 2001. augusztus 6.
II.
János Pál pápa
Vissza a főoldalra | Ugrás a lap tetejére
[© Minden jog fenntartva.]
Észrevételeit kérjük írja meg a wmaster@katolikus.hu címre.
Módosítva:
2002. 02. 07.